Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Opgepast Belgen speekseltest

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: Opgepast Belgen speekseltest

WERVIK - Voor het eerst in ons land is in de nacht van donderdag op vrijdag de speekseltest afgenomen. Die laat de politie toe na te gaan of een bestuurder onder invloed van drugs rijdt. De 'première' vond plaats tijdens een nachtelijke controleactie in het West-Vlaamse Wervik. Vier chauffeurs werden betrapt.
    In totaal werden vijftig voertuigen gecontroleerd. Naast vier bestuurders onder invloed van drugs, waren er zes bestuurders die reden onder invloed van alcohol. Er werden vijf rijbewijzen ingetrokken.
    De speekseltest is een zogenaamde ‘sneltest' die meteen aantoont of de bestuurder in de acht tot tien uur voorafgaand aan de controle drugs heeft gebruikt en welke drugs dat zijn. De methode is veel minder omslachtig dan de oude procedure waardoor in dezelfde tijd veel meer bestuurders kunnen gecontroleerd worden en de pakkans dus groter wordt.
    Twaalf minuten
    Met de speekseltest kunnen (varianten van) cannabis, cocaïne, heroïne en amfetamines worden opgespoord. Dat gebeurt nadat de politie is nagegaan of chauffeurs uiterlijke tekenen van recent druggebruik vertonen. De bestuurders worden gevraagd om speeksel aan te brengen op een plastic houdertje. Als nadien het houdertje ingebracht wordt in een analysetoestel, krijgt de politie in amper twaalf minuten duidelijkheid over het al dan niet recent gebruik van verdovende middelen.
    Overtreders riskeren op de politierechtbank geldboetes van 1.100 tot 11.000 euro en een rijverbod van acht dagen tot vijf jaar. Hun rijbewijs wordt bij een positieve vaststelling in elk geval voor twaalf uur ingetrokken.
    Omstreden
    De speekseltest is omstreden. De voorbije dagen merkten toxicologen op dat drugssporen in je speeksel hebben, niet noodzakelijk betekent dat je onder invloed rijdt.
    De staatssecretaris voor Mobiliteit, Etienne Schouppe (CD&V), blijft de test verdedigen. Voor de Belgische wet is het niet relevant of je al dan niet onder invloed rijdt, luidt het. ‘De wet hanteert voor drugsgebruik in het verkeer een nultolerantie. Elke opspoorbare substantie in het lichaam is verboden.'

Comment

Elke opspoorbare substantie in het lichaam is verboden.

Substanties kunnen thans worden opgespoord in pico-grammen. Dat is dus 10 tot de macht min 12. (0,000.000.000.001 gram) Als je in de disco bent geweest en hebt gedanst met iemand die cannabis heeft gebruikt en er is lichaamsvocht overgedragen (zweet) dan ben je de lul. De overgedragen cannabis residuen die waarneembaar zijn vallen namelijk onder de noemer "elke opspoorbare substantie". Terzijde: uit een test in Spanje en Amerika is gebleken dat nagenoeg alle bankbiljetten minimale sporen van cocaïne bevatten. Dus uit een te goeder trouw aangenomen bankbiljet in een winkel zou justitieel kunnen worden aangetoond dat je met coke in aanraking bent geweest.(elke opspoorbare substantie). Maar dat geldt evenzeer voor de bankbiljetten in de portemonnee van de opsporingsambtenaar.
      Last edited by Xtreme; 1 October 2010, 20:54.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door roocky View Post
        Hey, ik ben trucker van beroep. Enja, ik smoor bijna iedere avond. Nu zie ik hele dagen op de autostrade die borden met... GENE ZEVER, SPEEKSELTEST. Dus ff wat research gedaan, en zo een speekseltest gekocht. En idd, ik had een positieve test de dag erna. Dan mijn mond gespoeld met listerine(dood alle bacteries) en alle problemen opgelost. Dus oplossing...s'morgens na tanden poetsen 2 min goed spoelen met listerine. En in mijn geval flesje meenemen in truck. Ik heb zo een handig flugelflesje gevuld. Rap ff spoelen en gewoon doorslikken die handel. Graag gedaan mede smokers
        heb je dit uitgetest met een speekeltest van securetec (welke de politie gebruikt)??? want deze zijn normaal niet vrij te verkrijgen en zouden super betrouwbaar zijn...

Comment

'Zouden' super betrouwbaar zijn. Laat je niks wijsmaken In elk artikel over speekseltests staat wel dat er toch regelmatig fouten optreden, dan zou dat in die tests ook vast wel zijn.

@ Xtreme; heb ooit eens wat gelezen over de cocaïne op de dollarbiljetten in Amerika, toen werd er vermeldt dat 80% van de biljetten wel vol zaten met enige sporen xD
          [B][URL="https://420shop.nl"][COLOR=#008000][B]420Shop.NL: uw head- & seedshop!

Comment

om het schijt van te krijgen ga een doos listerine in men auto leggen werken of niet proberen waard

Comment

Het is hier in België weer een echte heksenjacht aant worden, poging om ergens geld uit te slaan....
              binnen een paar maanden horen we er weer niets verder over, maar voorlopig is het oppassen....
              Ik vrees dat mijn vriendin de eerste weekends voor BOB zal moeten spelen, die optie
              heb ik gelukkig nog!!
              Big Brother wordt groter en groter, nog effe en ze controleren ons terwijl we thuis op onze pot zitten.
              Fuck'em!!

Comment

Ik vind het smiechterig dit, alcohol maakt meer kapot dan een paar jointjes dat is algemeen bekend.
                Zowat heel België zuipt dagelijks wel een paar biertjes of meer, maar goed alcohol verdienen ze nog wat aan en de drugs niet.

Het komt bij mij zo over van we beschermen alle alcohol gebruikers want daar verdienen we aan en de smokerz zijn de heksen die verbannen moeten worden hahahaha

Dit is regelrecht klare onzin dit, je mag wel met 1 biertje op rijden maar geen paffy gerookt hebben. Nou ik voel me eerder beroerder van een biertje dan van een paffy
                Eens een paffer, altijd een paffer........

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cava View Post
                  Big Brother wordt groter en groter, nog effe en ze controleren ons terwijl we thuis op onze pot zitten.
                  Fuck'em!!
                  Het grappige eraan is dat ze dat al min of meer doen. Groot sociologisch en demografisch onderzoek naar drugsgebruik maakt geen gebruik van steekproeven zoals het meeste wetenschappelijk onderzoek, maar ze gebruiken de afvalsubstanties die we eruit urineren en dan in openbare rioleringen terechtkomen om de populatie druggebruikers te schatten in een stad/provincie/land.
                  Dissi's Outdoor 2012: Olijfgroen en Pimpelpaars: Zaad & Rookkweek

The plant of today, makes the planet of tomorrow.

Comment

Zou eens willen zien dat ze elke flik,rechter,politieker enz aan deze test onverwacht onderwerpen op dezelfde moment,
                    resultaten zullen verbijsterend zijn...
                    ‘A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on’

Comment

De eerste speekseltests, waarmee wordt nagegaan of drugs werd gebruikt achter het stuur, zijn voor het eerst uitgevoerd in Wallonië in de nacht van zaterdag op zondag in het gerechtelijk arrondissement Dinant.

De definitieve resultaten van de operatie zullen pas zondag rond de middag bekendgemaakt worden. Maar de politie kon wel al zeggen dat minstens drie personen positief werden bevonden, waarvan twee op cannabis en een op heroïne. Ook werd een kilo mariuhana in beslag genomen.
                      De eerste speekseltests in België werden al uitgevoerd in het West-Vlaamse Wervik in de nacht van donderdag op vrijdag. Daarbij testten vier bestuurders positief. De actie in Dinant is de eerste in het Franstalige landsgedeelte.
                      De nieuwe speekseltests werden in dienst genomen op 1 oktober. Ze kunnen sneller uitgevoerd worden dan de oude tests en er zijn geen bijzondere hygiënemaatregelen voor nodig. Ook is het risico op foute resultaten minder. Bij een positief resultaat neemt de politie speeksel af en laat het dat analyseren in het laboratorium.

Comment

Omdat bij een alcoholtest de lucht gemeten word?

Comment

Waalse politie vindt kilo cannabis na eerste speekseltests

In Wallonië hebben politieagenten afgelopen nacht de speekseltest voor het eerst in gebruik genomen.
                          Met deze test kunnen ze na slechts 12 minuten sporen van cannabis, cocaïne, speed en amfetamines terugvinden.
                          De agenten controleerden in totaal 355 voertuigen in het arrondissement Dinant. 7 personen werden positief bevonden. Ze waren onder andere onder invloed van cannabis en heroïne.
                          De agenten namen 7 keer drugs in beslag. In een wagen troffen ze maar liefst een kilo cannabis aan. Ook werden er 7 rijbewijzen ingetrokken. 4 bestuurders hadden wapens bij zich.
                          In Vlaanderen werden in de nacht van donderdag op vrijdag de eerste speekseltests afgenomen. Dat gebeurde in het West-Vlaamse Wervik. Toen werden 4 bestuurders betrapt.

Comment

#verwijdering bericht#

tuusenstuk tekst :
                            ...de hoeveelheid alcohol meten alleen is het zo dat alcohol zwaarder is dan lucht . men gaat ervan uit wanneer iemand 15 seconde geblazen heeft, de lucht uit het onderste van zijn longen het apparaat bereikt heeft en die lucht is de alcohol dus langzaam blazen....

*in reactie op volgende reactie van Jona :

klopt alleen ik bedoelde met ..dat alcohol zwaarder is dan lucht .. eigenlijk dat alcoholisch-houdende lucht zwaarder is dan de 'zuivere' lucht

#einde bericht#

cheers
                            Last edited by member10463; 6 November 2010, 15:12. Reden: inhoud

Comment

Alcohol lichter dan lucht? Waarom verdampt alcohol dan? Gaat toch wat in tegen de regels van de fysica denk ik . Maar wel een leuke theorie wat je daar zet. Al denk ik niet dat als je zat ben je er nuchter zal van afkomen als je moet blazen

Comment

Bron; http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20101025_118

De speekseltest, die sinds 1 oktober gebruikt wordt om chauffeurs op druggebruik te controleren, reageert positief op geneesmiddelen zoals Rilatine en Concerta, die de symptomen van ADHD en ADD onderdrukken. Patiënten riskeren zelfs met een dokterattest hun rijbewijs voor 12 uur te verliezen, bevestigt de woordvoerder van staatssecretaris voor Mobiliteit, Etienne Schouppe, op de nieuwssite Apache.
                                De speekseltest gaat na of een bestuurder cannabis, amfetamines, heroïne of cocaïne gebruikt heeft, maar geeft ook een positief resultaat voor Rilatine en Concerta, waarin methylfenidaat zit, een molecule dat chemisch sterk verwant is met amfetamine.

'Ik heb navraag gedaan bij de politie en bij de werkgroep die de invoering van de speekseltest begeleidt en inderdaad: de speekseltest kan positief zijn bij mensen die Rilatine of andere ADHD-medicatie gebruiken', bevestigt Jan Pauwels, woordvoerder van Schouppe.
                                'Geen boete'

Patiënten die ADHD-medicatie gebruiken en aan een speekseltest worden onderworpen, riskeren hun rijbewijs voor een halve dag kwijt te spelen. 'De uiteindelijke analyse leert wel dat het om een geneesmiddel gaat', zegt Pauwels. 'Die mensen riskeren dus geen boete. Het klopt wel dat ze 12 uur aan de kant moeten wanneer de test positief uitvalt.'

Schouppe wijst erop dat artsen die Rilatine voorschrijven hun patiënten moeten melden dat ze na inname van het geneesmiddel best niet met de wagen rijden. 'Het staat in de bijsluiter', aldus zijn woordvoerder. In de bijsluiter staat echter nergens dat mensen die Rilatine gebruiken zich niet in het verkeer mogen begeven, wel dat 'voorzichtigheid is geboden bij het besturen van voertuigen'.

-----------------
                                Het einde is in zicht. Zege aan de blowers!
                                Dissi's Outdoor 2012: Olijfgroen en Pimpelpaars: Zaad & Rookkweek

The plant of today, makes the planet of tomorrow.

Comment

Bezig...
                                X