Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Grammatica.

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Grammatica.

    Korting op 420shop
    Natuurlijk weet ik dat we op een forum vol st0ners zitten, maar dat wil toch niet zeggen dat de meerderheid z'n school niet heeft afgemaakt ?
    Af en toe erger ik me best aan grote fouten, zoals bijvoorbeeld het gebruik van 'tog' in plaats van 'toch'.

    Dat zoiets een keer gebeurt kijk ik wel overheen, ik maak zelf ook regelmatig fouten.
    Maar als ik een topic zit te lezen waar iemand zoiets constant blijft doen, dan heb ik de drang om die persoon te helpen begrijpen dat hij iets verkeerd doet.
    Bovendien, als je weet dat je soms een foutje maakt, zet dan de spellingscontrole aan in je browser/telefoon.
    Daarmee haal je de grootste fouten er uit.

    Ik begrijp ook dat er hier Hollanders, Belgen, Turken, Marokkanen, Surinamers etc. etc. rondhangen op dit forum.
    Daarom val ik niet zo snel over bepaalde woorden die ik zelf niet zou gebruiken, maar echte fouten kan ik me gewoon aan storen.
    Daar kan ik niets aan doen, het werkt bij mij als een soort stroomschok. Elke keer als ik een duidelijke fout zie dan gaat het bij mij even van BZZZzzzzap SHOCK.gif
    Ik moet me dan echt inhouden om daar niet op te reageren. bth_Smiley21-1.gif
    Soms kan ik het echt niet laten.

    Dus heb ik dit topic aangemaakt, om m'n oplopende spanning kwijt te raken, niet om mensen te kwetsen.
    Wie weet heeft iemand er ook echt iets aan. Als er maar 1 persoon wat van leert ben ik al 'n gelukkig mens.

    "Goh Q, leuk, laat ons eens zien wat je vandaag tegengekomen bent" ?

    Nee, ik ga geen hele posts quoten, en ook geen namen noemen.
    Gewoon af en toe wat uitleg en wat voorbeelden, van hoe het heurt.

    Het verschil tussen 'en' en 'een'

    en : Is een voegwoord, dat gebruik je om zinnen of dingen aan elkaar te plakken.
    een : Is een lidwoord, dat staat voor een zelfstandig of bijvoeglijk naamwoord.

    voorbeeld: Een hond en een zwarte kat.

    Men, mijn en m'n.

    Een veel voorkomende fout, het gebruik van 'men' waar een bezit wordt aangegeven.

    "Men plant is groen."

    bth_Smiley21-1.gif

    mijn : bezittelijk voornaamwoord, geeft een bezit aan.
    m'n : wordt hetzelfde gebruikt als 'mijn'.
    men : onbepaald voornaamwoord, verwijst naar iets vaags.

    voorbeeld: "Men zegt dat mijn plantje groen is".

    Tot zover voor nu.
    Wellicht komen er later nog aanvullingen.
    Voor nu ben ik weer even helemaal Zen. meditate.gif
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    #2
    Re: Grammatica.

    Fouten maken is menselijk. Natuurlijk zijn er lui die de Nederlandse taal niet beheersen zoals het moet. Door de jaren heen vergeet je wel soms hoe een woord geschreven wordt maar sommige mensen zullen nooit begrijpen wat ze verkeerd doen.

    Ik kom het ook genoeg tegen, lange "ij" in plaats van korte "ei" of "dt"-fouten aan de lopende band. Krijg ik het ook van. Ach ja, nobody is perfect...

    Comment


      #3
      Re: Grammatica.

      Ik noem het eerder app/sms taal, waar afkortingen aan de orde van de dag zijn. Hierdoor worden er nogal wat fouten gemaakt, vaak zien/weten ze het zelf niet eens. Ik denk dat het met de huidige generatie te maken heeft, die te digitaal zullen opgroeien.

      Maar echt storen doe ik me er al lang niet meer aan, en waarom zou ik ook ? Wetend dat ze er in 99,9% helemaal niets van aan trekken, is het nogal zinloos om daar energie in te steken.

      Comment


        #4
        Re: Grammatica.

        Ach, een taalvautje op zijn tijd kan best charmant zijn.

        Persoonlijk vind ik het gebrek aan interpunctie veel storender.
        Stemma doet het forum, stout 2017

        Stemma doet stout (2016)
        Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

        Comment


          #5
          Re: Grammatica.

          Haha. Ik ben al publiek gelynched geweest voor zo'n mening. Spelling probeer ik ondertussen zoveel mogelijk te negeren. Een doorlopende tekst zonder interpunctie lees ik gewoon niet.

          Waar ik het dan nog wel van krijg? Ik vindt en voltooid deelwoorden op dt. Dan denk ik bij mezelf, gebruik effe uw verstand. Je zegt toch ook niet "ik geeft mijn plantjes water". Maar bij vinden en worden komt dan ineens die t piepen. Waarom? Voltooid deelwoorden op dt, brrr.

          Comment


            #6

            Comment


              #7
              Houd het leuk met elkaar, dan blijft het leuk voor iedereen!


              Comment


                #8
                Re: Grammatica.

                sgool
                bezug
                geleest en geschrijft
                gesien

                ook ik stoor me aan al die msn taal en analfabeten.
                soms lijkt het wel of de nederlandse taal 'n vreemde taal is.
                zinnen achter elkaar zonder punten of komma's ertussen zijn vaak ook al vreemd.

                maar storender vind ik die scheve nek foto's.
                voor aanstaande donderdag weer 'n afspraak bij de fysio gemaakt zoveel scheve nek foto's heb ik ondertussen bekeken
                HOE MOET IK ONTKIEMEN
                JA IK KEN DE REGELS NU ONDERHAND WEL

                Comment


                  #9
                  Re: Grammatica.

                  Ik probeer te erin te verbeteren

                  Comment


                    #10
                    Re: Grammatica.

                    Om eerlijk te zijn heb ik zelf ook geen taal knobbel. Maar ik probeer er altijd wel wat van te maken.
                    Tog erger ik men nie an alle schrijfvouten solang et er maar nie teveul worde.
                    Veel gestelde vragen over het forum

                    JOINTJEDRAAIEN.NL - Smoking Community
                    420Shop.NL - Headshop / Seedshop : Korting voor leden van Jointjedraaien.nl

                    Comment


                      #11
                      Re: Grammatica.

                      Ik kamp hier met dezelfde problemen Q.
                      Overigens, je weet dat punten in een titel niet zijn toegestaan?
                      @beowulf: ik blijf die fout maken en zo lang dat het enige is, ben ik eigenlijk wel tevreden.

                      Ik gebruik teveel komma's, werkwoorden, het woordje 'en' en ik lap de basisregels vaak aan mijn laars. Toch doe ik mijn stinkende best om mijn teksten begrijpelijk te houden en de boodschap goed over te brengen. Mensen die dat niet doen, die willen niet graag genoeg geholpen worden naar mijn inzien.
                      Er is veel ruimte voor coulance maar wanneer het teveel of te storend wordt dan haak ik gewoon af.

                      De meest zieke fout vind ik 'doormiddel van'. Ik denk dan altijd aan gootsteenontstopper, dat men gebruikt als middel om de goot door te laten lopen. Zelfs op de uni is het een veel gemaakte fout.
                      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                      Comment


                        #12
                        Re: Grammatica.

                        'n schrijfje foutje kan altijd
                        maar moet toch voor iedereen normaal leesbaar zijn heb ik zoiets
                        anders kunnen we net zo goed alleen emo's plaatsen
                        HOE MOET IK ONTKIEMEN
                        JA IK KEN DE REGELS NU ONDERHAND WEL

                        Comment


                          #13
                          m eerlijk te zijn heb ik zelf ook geen taal knobbel."

                          Dat kan anders op schrift worden gesteld: "Ik heb geen talenknobbel".

                          "Om eerlijk te zijn", is een onnodige toevoeging: ik ga er van uit dat je altijd eerlijk bent en niet specifiek in deze reactie.

                          Voorts plaats je geen komma tussen twee persoonsvormen:

                          @"Om eerlijk te zijn, heb ik zelf ook geen taal knobbel."



                          Last edited by Kwasimodo; 10 December 2014, 11:05.
                          [COLOR=#000080][I]Wie ik ben, is mijn persoonlijkheid,
                          mijn houding richting jou is afhankelijk van hoe jij bent.[/I][/COLOR]

                          Comment


                            #14
                            Re: Grammatica.

                            Niet iedereen is even sterk in het verwoorden van zijn mening. Dat is ook niet erg, ik schaam me er niet voor om een fout te maken. Mocht ik daarmee mensen irriteren, dat is zeker niet mijn bedoeling. Het is gewoon een gebrek aan beter weten. Ik denk dat ik mede door mijn eigen gebrek het ook niet erg vind om het van een ander te zien. Die sms taal is wat anders en erg onzinnig naar mijn mening. Je verkracht je moedertaal door je er gemakkelijk van af te willen maken.

                            Comment


                              #15
                              Re: Grammatica.

                              Ik ben van de jongere generatie. En weetje: het wordt steeds dramatischer. Ik zelf maak volop fouten. Eigenlijk heel veel fouten, maar nog steeds minder dan veel van mijn leeftijdsgenootjes. Zielig is het wel.

                              Comment

                              Bezig...
                              X