Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ook af en toe cannabis gebruiken is schadelijk

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Ook af en toe cannabis gebruiken is schadelijk

    Korting op 420shop
    Dat frequent gebruik van cannabis de hersenen kan beschadigen, was al bekend. Maar ook jonge gebruikers die zich maar af en toe aan een jointje bezondigen, kunnen daar al negatieve gevolgen van ondervinden.
    http://www.nieuwsblad.be/article/det...mf20140416_058

    #2
    R7Af7Gf.png

    Men heeft het in de studie over "abnormaliteiten" in de hersenstructuur. De nucleus accumbens en amygdala vervormd en vergroot. Kan er iemand mij hier zeggen wat de effectieve negatieve gevolgen hiervan zijn? Gaat het dan niet eerder over "verandering" van de hersenstructuur? De hersenen zijn een dynamisch orgaan, constant in beweging en er zijn zoveel dingen die verandering in de grootte of vorm teweegbrengen. Zelfs meditatie is betrokken bij de verandering in hersenstructuur, maar dit zijn geen bewezen slechte zaken, zelfs het tegengestelde. Meer weet ik hier niet echt van, maar men heeft het steeds over vage negatieve gevolgen zonder effectieve lange termijn effecten op te noemen of aan te tonen. Het zou de eerste stap zijn in verslaving, waardoor andere "natuurlijke" beloningen minder dopamine vrijlating veroorzaken. Longitudinale studies zouden hier meer inzicht op kunnen bieden.

    De studie is uitgevoerd in opdracht (en dus met de centen) van het National Institute on Drug Abuse (NIDA) en Office of National Drug Control Policy (ONDCP), 2 grote anti-drugs agentschappen. Bovendien heeft het NIDA al eerder toegegeven geen studies te financieren die zich focussen op de medicinale voordelen van cannabis.

    Hoe meer je gaat controleren op bepaalde variabelen (en dit ga je ook opmerken in de tabellen in de studie), hoe moeilijker het is om uitspraken te doen over dezelfde grootte van groep. 40 personen in totaal noem ik niet bepaald een grote steekproef, maar de onderzoekers hebben wel op basis hiervan significante correlaties aangetoond...
    "Het zou kunnen dat... eventueel...meer kans op...zou wijzen op...gelinkt aan...potentieel..." toont aan dat er dringend nood is aan meer onderzoek over de longitudinale effecten van het gebruik van cannabis (en toch liefst met grotere steekproeven), Wat ook de hoofdconclusie is in de studie zelf. Wat ik echter vooral hoop is meer nuancering in de pers. De horrorverhalen zijn we zo beu.
    Zoals ik al zei is al het bovenstaande misschien wat bij de haren getrokken en afgetast op het vinden van "fouten" of "potentieel-over-het-hoofd-geziene factoren". Ik kom hier misschien een beetje uit als de eeuwige mierenneuker. Het doel was ook echt niet om die studie ondereind te halen, want die is in mijn mening toch vrij zorgvuldig uitgevoerd en wie ben ik om dat te ontkennen? Het doel is om de kritische blik naar de pers, naar de verhalen over het gebruik van cannabis en de gezondheidsrisico's aan te moedigen. Hier zal dat alvast niet nodig zijn, desondanks deel ik het toch mede.
    Ik moedig iedereen aan studies zoals deze onder de loep te nemen wanneer de pers er verslag over doet. Met iedereen bedoel ik echt iedereen, vooral de journalisten.
    Ergens niet mee akkoord of fouten gevonden hierboven? Wijs me erop!
    Woody's zen kweek!

    Comment


      #3
      Re: Ook af en toe cannabis gebruiken is schadelijk

      Ze zouden er beter aan doen te onderzoeken hoe de hersenen beschadigd raken als je opgroeit in een New Born Christian gezin.

      Die hebben n.l. veel zieker gedrag dan iemand die af en toe wat Cannabis gebruikt.

      Hetzelfde geld trouwens voor alle geloofs fanatici.
      http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

      Comment


        #4

        Comment


          #5
          Re: Ook af en toe cannabis gebruiken is schadelijk

          Goede analyse Woody B! Zo zie ik ze graag. Echter abnormale vervormingen in die gebieden komen ook in andere cannabisstudies voor, en in realiteit zijn veel blowers ook minder gemotiveerd dan niet-blowers. Over de plasticiteit van het brein is veel te zeggen, maar dat neemt niet weg dat ongewenste vervormingen wel een uitwerking hebben. Ook al zijn ze te 'fiksen' op lange termijn. Dat gemiddelde van 11 jointjes in de week vind ik ook erg hoog voor 'af en toe'.
          Goed dat je je ogen open houdt.
          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

          Comment


            #6
            Re: Ook af en toe cannabis gebruiken is schadelijk

            Ik kan van mezelf zeggen dat ik weinig gemotiveerd ben - om mee te rennen in de ratrace. Ik hoef geen nieuwe auto; geen speedboot; geen kinderen; geen macht... Laat de wereld maar zonder mij naar de afgrond rennen.

            Ik ben weer wel gemotiveerd om met iedereen de vrede te bewaren; om niet te moeilijk te doen; om relaxed met mensen om te gaan; en om mijn eigen problemen op te lossen.

            Is dat nou slecht?

            Of wiet de oorzaak is van mijn houding valt te betwijfelen. Het is volgens mij vooral een hulpmiddel om niet uit mijn stoel te springen en Grote Daden te gaan doen. Want Grote Daden, daar gaat de wereld aan ten onder.

            Comment


              #7
              Re: Ook af en toe cannabis gebruiken is schadelijk

              Precies ! Exact ! Ik zie herkenning Niks meer aan doen...
              Shivaman-s-Amnesia-scrogg

              Shivaman-s-BigBang-Church-en-Somango
              (running)

              Comment


                #8
                Re: Ook af en toe cannabis gebruiken is schadelijk

                De wetenschappers vonden grote verschillen in twee gebieden in de hersenen.
                "Anders" betekent niet hetzelfde als "slecht".
                Last edited by dr00p; 19 April 2014, 18:24.
                Rough! Rough! Arrrr..

                Comment


                  #9
                  Re: Ook af en toe cannabis gebruiken is schadelijk

                  Typisch.
                  Inderdaad veel reacties die je zou verwachten op een wietforum.

                  Ik kan daar best inkomen hoor.
                  Dan kun je wel alle details van een onderzoek in twijfel gaan trekken, maar het is al een tijdje bekend dat het hersencellen aantast.
                  Daarom raad ik graag iedereen aan eerst z'n studie af te maken en dan pas te gaan experimenteren.

                  Ook al gebruik ik zelf cannabis, hoef ik de realiteit niet uit het oog te verliezen, ik ben geen excuusroker.
                  ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                  Comment


                    #10
                    Re: Ook af en toe cannabis gebruiken is schadelijk

                    Ben het met qnq eens rook vanaf mn 14e cannabis en zeker je bent minder gemotiveerd en soms vergeet ik ook wel een wat.Ik hebvook jaren niet gerookt omdat ik er para van werd.Maar het remt soms wel af laten we het daar dan over eens zijn.Ik denk dat qnq en ik ook ongeveer dezelfde leeftijd hebben.Een ding cannabis kan soms ook verkeerd vallen bij mensen of psychose veroorzaken

                    Comment


                      #11

                      Comment


                        #12
                        Re: Ook af en toe cannabis gebruiken is schadelijk

                        Daar wil ik ook wel in mee gaan.

                        En dan laten we dat beoordelen aan een gediplomeerd arts over, en de verstrekking aan de overheid met een algeheel verbod op kweken of bezit zonder registratie.
                        Ik denk dat dat een beetje is waar men heel voorzichtig op aanstuurt.

                        Of we daar dan blij mee moeten zijn ?
                        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                        Comment


                          #13
                          Re: Ook af en toe cannabis gebruiken is schadelijk

                          Precies wat je zegt: overdenken waar heel subtiel op aangestuurd wordt.

                          En bij eenzijdige onderzoeken kun je eenzijdige antwoorden verwachten.

                          Ben ik het overigens wel helemaal eens dat je blowen pas lekker moet proberen na je 21e.
                          Rough! Rough! Arrrr..

                          Comment

                          Bezig...
                          X