Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Klein wit wormpje in cocos aarde

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Klein wit wormpje in cocos aarde

    Korting op 420shop
    Hallo,

    Ben nieuw hier,
    Heb een vraagje ik ben 3 plantjes aan het kweken waarvan ik er nog maar 1 over heb.
    Zag gisteren dat er in me cocos aarde witte wormpjes zitten.

    Bij 1 plantjes zaten ze aan de wortels dus dit plantje is dood gegaan nu heb ik bij me andere plantje gekeken en daar zitten er ook in.

    Weet iemand wat ik hier kan tegen doen.
    Hopelijk is er een snelle reactie hier op. want ben bang dat ook dit plantje dood gaat dit plantje is al wel veel groter en heeft toch al wat worteltjes, maar bij het andere plantje wat al dood is zaten die krengen op de wortels,. mis helpt dit meer om er achter te komen wat het zijn.



    Met vriendelijke groet.

    Romek

    Mijn enigste plantje nog: ICE:



    Edit:
    Ze zijn spier wit by the way. en 1mm ofzo denk ik en zo dun als naaidraad.
    Last edited by ; 7 May 2010, 18:13.

    #2
    Re: Kleine witte wormpjes in cocos aarde

    http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...s/7847-Aaltjes
    Last edited by Jointjedraaien; 23 February 2011, 20:30.

    Comment


      #3
      Re: Kleine witte wormpjes in cocos aarde

      heb het gelezen.

      het wormpje verplaatst zich net als een rups maar kan het moeiljk zien omdat die echt echt klein zijn.

      het zou een van deze kunne zijn
      Wortelknobbelaaltjes
      Vrij levende wortelaaltjes

      maar is echt moeilijk te zeggen. als ik ze kon fotograferen had ik dat allang gedaan maar ze zijn zo klein

      EDIT::

      Ik heb het plantje uit de cocos aarde gedaan alles het zand wat op de wortel zat voorzichtig afgespoeld en het plantje in ander potgrond gedaan. hopelijk blijve die krengen weg.
      Last edited by ; 7 May 2010, 17:59.

      Comment


        #4
        Re: Kleine witte wormpjes in cocos aarde

        Aaltjes zijn meercellige diertjes.De meeste soorten die in de grond leven, zijn niet groter dan 1-2 millimeter. Met het blote oog zijn aaltjes nauwelijks waarneembaar. Aantasting door aaltjes verzwakt de plant of doet die zelfs afsterven.


        Aaltje is een verzamelnaam voor een groot aantal verschillende soorten meercellige dieren met elk hun specifieke eigenschappen. Beelden die samenhangen met aantastingen zijn onder andere: rotten van de plant, woekeringen aan het blad of de wortel, gallen op bladeren, knollen en wortels, een slechte toestand van een of meer planten en dikwijls verkleuringen in het blad van planten door weefselaantasting.


        Bladaaltjes (Aphelenchoides-soorten) tasten vooral bladeren aan. Daarnaast veroorzaken zij ook afwijkingen aan bloemen, stengels, bollen en knollen. De aantastingen beginnen meestal aan de onderste bladeren. In het blad ontstaan verkleuringen die vanuit de bladvoet uitstralen naar de rest van het blad. Tussen het nog gezonde bladdeel en het bruin verkleurde deel in vindt de sterkste vermenigvuldiging van aaltjes plaats. Vochtig weer is er de oorzaak van dat bladaaltjes zich vanuit de grond of vanaf plant verder omhoog over de plant kunnen verplaatsen. In droge perioden is aantasting door aaltjes veel minder.


        Stengelaaltjes (Ditylenchus-soorten) veroorzaken gekromde stengels met verkleuring en verkroezing van blad. Uiteindelijk kan verrotting van de plant het gevolg zijn. Onder vaste planten komt deze aantasting nogal eens voor.



        Wortelknobbelaaltjes (Meloidogyne-soorten) dringen in de wortels en veroorzaken galvormige of knobbelvormige aantastingen. Als reactie hierop vormt de plant merkwaardig genoeg veel meer zijwortels dan normaal. Soms ontstaat hieruit wortelrot maar op z'n minst blijft de groei van de bovengrondse delen van de plant sterk achter. De aantasting is zeer besmettelijk voor veel andere planten.


        Vrij levende wortelaaltjes (Pratylenchus- en Rotylenchus-soorten) zijn het meest voorkomend onder vaste planten. Door aantasting ontstaan bruine vlekjes aan wortels, die zich snel kunnen uitbreiden, zodat de hele wortel bruin wordt en afsterft. Doorgaans vormt ook hierbij de plant veel meer wortels dan normaal. Die hebben bij nadere beschouwing veel weg van een warrige pruik. Een afdoende bestrijding is nog niet goed mogelijk.


        Afrikaantjes helpen

        Afrikaantjes, Tagetes, bezitten een werkzame stof die door wortelaaltjes besmette grond kunnen ontsmetten.
        De dodende werking van afrikaantjes op wortelaaltjes (Pratylenchus-soorten) berust op de reactie van wortelcellen in de endodermis. In deze endodermis komen zwavelverbindingen (thiofenen) voor. Als een aaltje deze cel binnendringt vormt de plant peroxidase. De combinatie van peroxidase en de zwavelverbinding zorgt ervoor dat er ozon (O3) wordt gevormd. Deze agressieve vorm van zuurstof leidt tot 'verbranding' van het aaltje. Het planten van afrikaantjes blijkt dus een veilig en natuurlijk middel om ingezet te worden in de strijd tegen wortelaaltjes. Vooral plaatsen in de tuin waar ieder jaar bloembollen worden geplant, zijn gebaat bij het in de zomer houden van afrikaantjes.
        Wortel- of plantenextracten van afrikaantjes hebben overigens geen enkel effect op het doden van aaltjes.




        Grtz

        Comment


          #5
          Re: Kleine witte wormpjes in cocos aarde

          Jaja het laatste plantje is toch weer gaan groeien
          Eindelijk nu nog beter weer worden.

          heb ook nog 6 santa maria staan hehe.

          Comment


            #6
            Re: Klein wit wormpje in cocos aarde

            lang geen post meer gedaan op dit artikel
            de opbrengst van mijn ICE was niks snel rot erin en slechte zomer
            dit jaar opnieuw proberen.

            Comment

            Bezig...
            X