Gaatjes in het blad

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts
  • Sirbangalot
    Advanced Stoner
    Member
    • Mar 2019
    • 59

    #1

    Gaatjes in het blad

    Korting op 420shop
    Hallo,

    Heb al een tijdje een special kush in de tuin staan.
    Ze is van 2 april. Stond eerst in pot ivm nachtvorst.
    1 mei naar buiten. Wel snachts af gedekt en beschermt tegen slecht weer.
    Inmiddels is ze 120cm hoog.

    De plant staat voor een deel in kokos van de welkoop.
    Ongeveer 20/30 cm diep aan kokos. Daaronder ligt los gemaakt grond.

    Nu geef ik haar voeding sinds 2 weken.
    3ml alga grow op 1 liter water.
    Plant is een beetje licht van kleur. Helaas niet mooi donker groen.
    Vandaag ontdekte ik kleine gaatjes in het blad.
    Geen last van bladluis of iets dergelijks.

    Als iemand weet wat het kan zijn hoor ik het graag!

    09696544-C5A7-4CD1-9E8A-A776E098111B.jpeg

    FA0081AC-6F94-406F-85F5-40BADB08B2D2.jpeg

    9901F3B9-966B-4936-AE53-2EAE14733F82.jpeg
    Attached Files
  • QnQ
    Godlike Grower
    Lucky Member
    • Sep 2010
    • 26093

    #2
    Die spoortjes op de 1e foto is van Thrips.
    Dat zijn langwerpige beestjes 1-2mm groot en ze kunnen hard rennen.
    Ze joggen rond aan de onderkant van het blad.
    Je hebt er niet zoveel schade van normaal, omdat ze buiten ook genoeg vijanden hebben.
    Alleen in de gaten houden dat het geen plaag wordt.

    Die gaatjes komen van andere beestjes waarschijnlijk.
    Misschien cicades of wantsen.
    Daar kun je weinig tegen doen, want die komen aanvliegen, gaan ontbijten, en vliegen weer verder.

    Neemolie kun je eventueel preventief gebruiken.
    Als je dat tijdens de groei eens per week spuit dan blijven de meeste van dat soort beestjes weg.

    Even regelmatig voeren als ze wat licht van kleur is, dan moet dat wel bijtrekken.
    Als ze wat groener wordt kun je weer wat minderen.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment

    • Sirbangalot
      Advanced Stoner
      Member
      • Mar 2019
      • 59

      #3
      Goed, zal het in de gaten houden.
      en ga haar wat bij voeden.

      Comment

      • Pluk
        Wicked Stoner
        MemberLucky Member
        • Apr 2019
        • 243

        #4
        Wat een mooie grove plant heb je zeg lekkere dikke stam. Plaatje om te zien. Succes met t weghouden van beesies gebruik zelf ook neemolie met groene zeep gem. 1x p w en moet zeggen dat ik bij mijn dagelijkse rondjes regelmatig luis dood druk op mijn tomaten, aubergine en pepers maar mijn frisian dew laten ze tot nu nog compleet links liggen
        Last edited by Pluk; 21 June 2019, 20:58.

        Comment


        • Takketoelli
          Takketoelli commented
          Editing a comment
          Hallo Pluk,

          Een vraag over jouw neemolie, hoe maak jij die?
          Ik heb laatst een 1% oplossing gemaakt met een beetje groene zeep erbij. Alleen de hoeveelheid groene zeep is mij niet duidelijk, ik zou graag willen weten wat goed werkt met zo min mogelijk zeep

          Mijn dames reageerden "geschrokken", de rest van mijn behandelde balkonplanten stonden er ronduit slecht bij

          Gebruik jij een andere concentratie?

          Alvast bedankt voor de moeite die je misschien wel wilt nemen met het beantwoorden van mijn vraagjes...


          Grote Groeten!!
      • JohnnyHaze
        Senior Grower
        MemberLucky Member
        • Jan 2012
        • 912

        #5
        oh ik heb net 50cc spiritus per liter water gebruikt en die krengen eraf gesprayd, had er ook last van.
        Het was net alsof ze verpoederde, maar ik snap dat het slimmer is om voor de vriendelijkere manier te gaan

        Comment

        • Pluk
          Wicked Stoner
          MemberLucky Member
          • Apr 2019
          • 243

          #6
          Gebruik 1 ml neemolie op 1liter water met een theelepeltje groene zeep.
          Ik meng eerst de zeep in een kopje water, daarna 1 ml neemolie in t kopje en roer ik dit.
          Lost slecht op. Ik vul de spuitfles met koud/lauw water giet daar dat kopje bij en schud. Daarna sproeien. Dat werkt prima voor mij. Voor als ik al luis heb verdubbel ik de neemolie. Mijn planten ondervinden hier geen zichtbare hinder van en gaan als een banaan Meng de neemolie niet met warm water want daar schijnt de werkimg van af te nemen.

          Last edited by Pluk; 26 June 2019, 01:25.

          Comment


          • Takketoelli
            Takketoelli commented
            Editing a comment
            Oke, bedankt!

            Dus het is niet zo van belang hoeveel zeep. Ik blijf dat een raar idee vinden, de planten volspuiten met zeep, al is die natuurlijk.

            Die laatste regel is nieuw voor mij, ik kreeg een beetje een wittige slurrie die mijn plantenspuit bijna deed verstoppen. Dat zou daar aan kunnen liggen

            Grote Groeten

          • kroket
            kroket commented
            Editing a comment
            Van wat ik heb begrepen is groene zeep biologisch afbreekbaar
        • QnQ
          Godlike Grower
          Lucky Member
          • Sep 2010
          • 26093

          #7
          Ik gooi de plantenspuit half vol met heet water, neem erbij, scheutje afwas erbij en flink schudden.
          Bijvullen met koud regenwater tot ze vol zit en spuiten en blijven schudden.

          Olie lost nooit op in water, de zeep helpt om de olie in zo klein mogelijke druppels te splitsen maar als je even niet schud drijft het meeste snel weer bovenop.

          Het werkt hier prima, gemixt met heet kraanwater dus
          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

          Comment


          • Ipie
            Ipie commented
            Editing a comment
            Dus eehh?.?

            Ik hoef er geen suiker of bloem
            bij te doen om deze cake tot een
            goed einde te brengen om te eten?

          • QnQ
            QnQ commented
            Editing a comment
            Neehoor, en je kunt gewoon een rietje gebruiken.
        Bezig...