Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

1 week bezig en al beestjes (Spint?)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    1 week bezig en al beestjes (Spint?)

    Korting op 420shop
    Dag Growers

    Ik heb zorgen.
    Het is me vandaag opgevallen dat er minuscule beestjes uit mijn microkweekkast komen. Heb de kast op witte tafel gezet en dat bevestigt mijn vermoeden. Ze komen met 100% zekerheid uit mijn kast. Het zijn minuscule beestjes die mij doen denken aan die rode minuscule spinnetjes die je buiten wel eens tegenkomt op hardsteen ofzo. Alleen zijn deze zwart witachtig en zeer klein. Heb wat topics hier gelezen en ik vrees dat het spint is op basis van de beschrijvingen daar. Heb daar helaas ook gelezen dat er weinig tegen te doen valt blijkbaar...? Mijn plantje van 9 dagen oud heeft er echter (nog) geen last van lijkt mij. Maar als ik de zaken hier zo lees zal dat waarschijnlijk zo niet blijven. Wat ik zelf zo straf vind is dat ik nog maar net een week bezig ben en al veel van die beestjes zie. Het lijkt wel of ze al op voorhand in de potgrond zaten kast heeft ook wel even in de buurt van een paar kamerplanten hier gestaan. Misschien moet ik de oorzaak daar zoeken. Ik zit er alleszins mee.

    Iemand met gouden raad hier? Is bestrijding in dit vroeg stadium mogelijk?
    Ik denk zelf twee zaken te doen:
    1) Mijn kweekkast reinigen met dettol of iets dergelijks
    2) de kleine plant besproeien met neemolie. Is dat schadelijk?

    Nog wat algemene gegevens:
    - plantsoort: Burmese Kush uit zaad, 9 dagen sinds stengeltje komen piepen is.
    - ontkiemd zaadje geplant in cocospad die dan rechtstreeks in Plagron potgrond is gezet (de basissoort)
    - 18/24 licht met LED
    - LV wordt tussen 70% en 50% gehouden
    - nog geen voeding gegeven alleen af en toe wat water.

    Ik voeg wat foto's toe. Plantje heeft wat vreemde gebogen bladen maar dat komt door de fan die er constant op blaast.

    Dit is mijn kast.
    IMG_20200520_091943.jpg
    IMG_20200520_091949.jpg
    en dan nu een poging tot foto van de beestjes: alvast sorry voor de bagger kwaliteit.
    IMG_20200520_091842.jpg
    Last edited by fouga; 20 May 2020, 10:42.

    #2
    Welke potgrond heb je gekocht? Handig om ter weten, dan koop ik die in elk geval niet .
    Ik durf op basis van de foto's niet met enige zekerheid zeggen of het inderdaad spint is.. Het zouden net zo goed teken roofmijten kunnen zijn..

    Maja, mocht het wel spint zijn.. Bekijk het dan van de positieve kant...
    Je bent pas net begonnen, dus je kunt zonder al teveel verlies gewoon opnieuw beginnen.
    Hele kast en ruimte goed schoon maken. (heel goed).
    Ik heb liever dat ik de spint op dag 9 ontdek dan in de 2e week bloei ofzo.
    Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
    Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

    Comment


      #3
      Kast kuisen zal ik direct doen de plant zelf heb ik toch moeite mee. Zou eigenlijk de strijd wel willen aangaan. Blijkbaar zou neemolie effectief zijn? Is dit giftig spul? Want gif gaan gebruiken dan kan ik beter inderdaad opnieuw beginnen.

      Zou de neemolie ook mijn jonge plant aantasten?

      Comment


      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Neem is natuurlijk.

      • QnQ
        QnQ commented
        Editing a comment
        Arsenicum, Kwik, Lood en Cadmium ook

      #4
      Er staan in dit forum meer dan 100 topics over spint.

      De mastertip ?
      Lees!
      Er staan goeie foto's van spint in andere topics, zodat je kunt vergelijken.

      Zou ook snel uitzoeken hoe je er aan komt.
      Als je niet met stekken kweekt en alles schoon houdt heb je normaal geen spint binnen.
      Check de andere planten enzo, anders kan je je kweekruimte wel schoonmaken, maar dan zit die spint gewoon te wachten tot je klaar bent met een servetje om de nek.

      Neemolie is niet giftig voor de plant.
      Het laat de plant vies smaken, beestjes worden misselijk en stoppen met eten.
      Als je dat tijdens de groei gebruikt merk je daar niks van terug in het eindproduct.
      Dek de aarde af als je spuit.
      Last edited by QnQ; 20 May 2020, 12:14.
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


      • QnQ
        QnQ commented
        Editing a comment
        Neemolie werkt anders dan koolzaadolie.

        Koolzaadolie: niet-chemisch middel
        Het verstopt de ademhalingsbuisjes van de luizen. Gebruik de olie niet als het meer dan 25 graden Celsius is. Dan kan het de planten beschadigen. Het werkt ook tegen spint, wittevlieg en trips.

        Neemolie wordt veel toegepast als afwerend natuurlijk middel tegen schimmels & spint, mieren, insecten, mijten en slakken o.a. in de biologische landbouw. Neemolie is effectief tegen insecten wanneer ze het binnen krijgen. De stoffen in neemolie zorgen er voor dat de insecten hun eetlust en paarlust verliezen.

        Bron- google

      • beowulf
        beowulf commented
        Editing a comment
        Hoe komt dat het dan werkt tegen varenrouwmug? Of werkt het gewoon ni tegen varenrouwmug? Bij mij was het effectief op de aarde zelf. Buiten werkt het bv op de snijboontjes enkel tegen de bladluis op de delen die bespoten zijn. Paar dagen later zitten nieuwe bladeren weer gewoon vol. Dus ik dacht dezelfde werkwijze.

      • QnQ
        QnQ commented
        Editing a comment
        Ja het werkt tegen de larven van de mug.
        Luizen op bonen zijn erg hardnekkig ja. Ik heb daar zelf nog geen neemolie voor gebruikt.
        Ik spuit ze er af met een nevelaar opengedraaid zodat er een sterke straal uit komt. Dat moet ook wel bijna elke dag.
        Een andere oplossing tegen bonenluis is een contactmiddel en natuurlijk de mieren bestrijden.

      #5
      Altijd die opmerking dat je moet lezen terwijl ik iedere keer laat merken dat ik wel degelijk al gelezen heb. Ik ben het beu om steeds opnieuw zoiets naar je hoofd te krijgen. Wees blij dat nieuwe mensen gebruik maken van dit forum. Vele nieuwelingen stellen hier toch de vraag om zekerder te zijn of om laatste nieuwtjes mee te krijgen. Veel topics dateren hier immers van jaren geleden.. Bij deze mijn excuses voor het stellen van vragen en toch bendankt voor de feedback.

      Oorzaak is hoogstwaarschijnlijk een palmplant die in de buurt stond. De bladeren daarvan vertonen aantasting. Ik ga experimenteren en brandnetelgier gebruiken.
      Dit was het dan bye!

      Comment


      • QnQ
        QnQ commented
        Editing a comment
        Er staan hele oude topics bij, dat klopt.
        Het forum bestaat ook al even.
        Dat wil niet zeggen dat spint er nu anders uitziet ofzo.
        In de titel staat “Spint?”
        Dat kun je beter zelf zien dan wij van deze foto’s vandaar de tip om ze daarmee te vergelijken.
        Als mijn reactie je niet aanstaat ben je vrij die te negeren.

      • Brandnetel
        Brandnetel commented
        Editing a comment
        Excuses aanvaard. Now, go on with your life...
    Bezig...
    X