Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Mijten , maar welke zijn het?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Mijten , maar welke zijn het?

    Korting op 420shop
    Hoi,

    hier ben ik nogmaals,

    ditmaal zit ik met een mijtenplaag, nu ben ik vollop op zoek welke het zijn.
    tot hiertoe ben ik tot volgende conclusie gekomen: het zijn ofwel bodemroofmijten (vindt ik niet erg aannemelijk daar ik op een 3e verdiep zit en bodemmijten waarschijnlijk niet zover afdwalen) of het is schimmelmijt (deze optie denk ik eerder, heb 1 plant in een doorzichtige pot staan en heb ze daar al in de bodem zien kruipen rond wat schimmels).
    de rakertjes zijn soms van het Bolt type (atletisch sprintje maken, zoef.....en weg).
    ze zijn wit en blijven wit, met lichtgekleurde pootjes, de meeste zitten op de potrand (rond de pot te draaien zeg maar).
    af en toe zie ik is een sollitaire over een blad lopen of de steel. Ook hebben ze geen hinder van licht.
    ze gaan dood van pyrethro-pur als je ze kan raken (elk insect waar ik het heb op geprobeerd tot hiertoe gaat ervan dood).
    en hierbij enkele foto's:
    mijt.jpgmijt4.jpg

    op de linkse kan je nog net zien dat er achteraan enkele lange haren zitten (harige kont, bah).
    ook zie je daar enkele lichte (blauwe) bolletjes (eitjes?). ik heb hier een filmje van inzoomend op het blad (volgt nog).
    rechtse foto is het beestje gevangen in wat kleefstof. de snuit is linksonder.
    ze zitten er nu ongeveer een week en af en toe merk ik ze op de bladeren (meeste zitten dus op de potrand rondjes te draaien).
    Als iemand wat meer duidelijkheid kan brengen, graag dan.
    Het kan natuurlijk nog altijd gewone spint zijn ook, ik sluit niks uit.

    groeten,

    cplifj

    #2
    Re: Mijten , maar welke zijn het?

    Die eerste lijkt me spint ?
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


      #3
      Re: Mijten , maar welke zijn het?

      Ik vind ze eng
      God was never on your side..

      Comment


        #4
        Re: Mijten , maar welke zijn het?

        updatje,

        Nu de toplaag van de grond is gedroogd zie ik geen enkele van die mijten meer.
        Ik ga ervan uit dan maar dat ze terug in de grond zijn gekropen. Er zit geen enkel meer op de plant in elk geval.

        grtz.

        Comment


          #5
          Re: Mijten , maar welke zijn het?

          Of begoniamijt ?
          Ik weet niet precies. Ik had er een paar weken geleden ook zo een, doorzichtig, en ik schrok me rot toen ik 'm opeens door m'n loepje zag.
          Ik was op zoek naar trichomen, opeens zo'n monster die me aankijkt.
          's Avonds meteen alles onder de PVP gespoten, en niks meer gezien.

          Hopen dat het bij jou ook gewoon een verdwaalde was, of iets onschadelijks
          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

          Comment


            #6
            Re: Mijten , maar welke zijn het?

            update,

            Volgens de laatste opzoekingen zou het gaan om de stro-mijt (ofwel molmijt,wortelmijt) deze zijn idd kleurloos/wit met lange haren op de achterkant.

            Alert General!!!

            de beesten zijn er natuurlijk weer, ze zijn ondertussen wel wat versterkking gaan halen blijkbaar, men bruine potje waar het plantje instaat ziet al
            voor de helft wit door die friemelaars. plant blijft op eerste zicht buiten schot al zie ik er af en toe wel eentje lopen op de plant.
            Dit vraagt dus om heel dringend ingrijpen , het zullen roofmijten worden die ik morgen direct bestel.
            Ik ga ze halen bij biobest dankzij tip van Purple Haze (thx man).
            Welk "systeem" ik ga kiezen laat ik nog weten.

            extra update:
            fototime:

            mijt7.jpgmijt4.jpg
            hier zitten ze op een rauw aardappelschijfje, dit heb ik ooit is erges gelezen of gehoord en herrinerde met het net.
            paar schijfjes op de potrand gelegd en die beesten gaan der masaal op af, na halfuurtje de schijfjes verwijdert en paar verse gelegd.
            zo heb ik ondertussen al een hele boel van die beesten kunnen uitroeien.

            en bij deze (cplifje zou cplifje niet zijn zonder vies filmpje)

            http://www.youtube.com/watch?v=0g4s8yaC6LQ


            Groeten.
            Last edited by cplifj; 25 August 2011, 22:50.

            Comment


              #7
              Re: Mijten , maar welke zijn het?

              Prima tip van die aardappelschijfjes. En leuk griezelfilmpje.

              Veel succes met de bestrijding.

              Comment


                #8
                Re: Mijten , maar welke zijn het?

                laatste stand van zaken:

                aangezien de beestjes goed aan het kweken waren , ik niks op de plant zie (niks in de toppen of bladknopen), maar de plant er toch erg aan toe is,
                ben ik gisteren nog maar is naar de beste man van de tuinshop gegaan en hem om advies gevraagd.
                Deze heeft me dan mavrik 2F aangeraden. (is geschikt voor fruit, 6-7 dagen wachttijd)
                Dit produkt is van bayer en zou niet alleen tegen spint werken, maar tegen alle 8 potigen (aracniden). En niet zo goed tegen "insecten" (6 potigen).
                Gelijk alle planten en potten en kweektent ingespoten, en nu vandaag zie ik er amper nog 1 lopen, dus vandaag en morgen nog een keer goed sprayen
                en dat moet al een heel end helpen.

                Ik zag geen beesten op de planten, ook niet op de 3 weken oude zaailingen, en toch:
                de zaailingen hingen wat slapjes en vandaag staan ze terug "stijf". Dus vermoed ik dat er wel degelijk aan de plant gezogen werd bij gebrek aan ander voedsel.
                mischien langs de wortel. Wie het weet mag het zeggen.

                groeten

                Comment


                  #9

                  Comment


                    #10
                    Re: Mijten , maar welke zijn het?

                    Ik lees overal dat de begoniamijt (Polyphagotarsonemus latus),
                    in het engels broad mite, de duivel der ongedierten is. Ik vermoed dat ik ze in me planten heb zitten. Later meer.
                    Buitenleef en buitenkweek, lekker thuis en er op uit! 2016 (actief)

                    Comment

                    Bezig...
                    X