Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Preventie tegen beestjes en ziekten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Preventie tegen beestjes en ziekten

    Korting op 420shop
    Hey iedereen,
    Is het aan te raden om preventief middelen te gebruiken tegen mogelijk ongedierte en ziektes?
    Zo ja , welke worden meestal gebruikt?

    Tx, Kabaal

    #2
    Re: Preventie tegen beestjes en ziekten

    Comment


      #3
      http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

      Comment


        #4
        Re: Preventie tegen beestjes en ziekten

        Ik heb het doorgelezen... maar of ik het ga gebruiken??
        Ik ben namelijk een extreem luie kweker qua allerlei toevoegingen e.d.( is me bijna teveel moeite), maar da's mijn probleem



        Als aanvulling een rip van het internet met diverse tips..ik vond er zelf wel een paar leuke en nuttige tussen zitten, kaliwaterglas staat er ook tussen!!.



        ENIGE ALTERNATIEVE MIDDELEN, RAAD EN RECEPTEN TEGEN PLAGEN EN ZIEKTEN OP DE GROENTETUIN.

        ZADEN;
        Het beste is om te beginnen het zaad wat u gebruikt te ontsmetten van giftige bestanddelen. Dat kan men doen door de zaden te spoelen, drogen en dan is het klaar om te zaaien. Dit is om alvast een aantal ziekten te voorkomen.
        KRUIDENOPLOSSING;
        Hiervoor doet u in een emmer een ons suiker voor het gistingsproces.
        Daarbij gaan een flink aantal bladeren van brandnetels, bosbessen, vlieren en afrikaantjes (tagetes). Zoekt u in elk geval bladeren van planten of kruiden die sterk geuren en nooit last hebben van luis.
        Deze planten bezitten de natuurlijke afweerstoffen tegen luis en daar maken we dan handig gebruik van. Daarna vult u de emmer verder met water en laat deze 3 weken staan.
        Zeef dan de vloeistof eruit en spuit het over de planten.
        Om het geheel een beetje kleverig te maken moet u er wat denne-afval (naalden) waar hars inzit of kali-waterglas 0,5% mengsel (kalium silicaat-(K2SiO3)) door doen.
        Er zijn nog veel meer middelen te maken tegen plagen en ziekten, maar voor een gezonde tuin is het overbodig hier verder op in te gaan.
        Voor tomaten kunt u een aparte composthoop opzetten. Doe zoals bij een normale komposthoop maar werkt er dan extra veel tomatenloof doorheen van dit jaar, voor het volgende jaar.

        RECEPT VOOR ZAAIBAD;
        Maak voor een zaaibad een bad van compostpreparaat. Men doet 1 portie (ong. 23 gram ) van het preparaat in ong. 2liter water(lauwwarm) en laat dit 24 uur staan. Terwijl om de 3 uur even wordt geroerd (ind. mogelijk). Of 1 uur constant roeren.
        Als compostpreparaat kunt u b.v. No 500 nemen.(dat is koemest-preparaat). Doe het zaad daarna ong. 15 minuten in dit bad. Om het zaad te drogen neemt u een droge doek en spreidt het daarop uit.
        Dit alles geldt ook voor pootaardappels.

        HECHTMIDDELEN VOOR TE SPUITEN MIDDELEN.
        1- Kaliwaterglas (kalium silicaat-(K2SiO3))
        2- Groene of zachte zeep
        3- Dennehars (aftreksel van dennenaalden b.v.)

        SCHIMMELZIEKTEN ;
        1. Algenkalk (zeealgenkalk of maerl )
        Toepassing; Deze kalk (in poedervorm) oplossen in water.
        Hierna verspuiten.
        Zeef wel de oplossing eerst goed tegen verstopping.
        2. Plantengier van vioolachtigen Verspuiten.
        3. Paardestaartthee (Equisetum arvense). Wordt ook wel heermoes of heremoes genoemd.
        RECEPT; Het kruid drogen en opslaan.
        Het gedroogde kruid wordt in een verhouding van 20 gram op 1 liter water gekookt gedurende minstens een half uur.
        Daarna laten trekken (liefst wel 2 dagen).
        Dit aftreksel verdunnen tot 1 : 4 of sterker.
        Nooit leidingwater gebruiken vanwege het chloor.
        Oorzaak: Waarschijnlijk schimmel.
        Schimmelziekten ontstaan vaak door te kort aan licht en een overmaat aan vocht.
        Verder aftreksel van vioolachtigen verspuiten.

        MIDDELEN TEGEN VERSCHILLENDE INSECTEN (vooral tegen luis).
        Brandnetel - (Urtica dioica).
        De brandnetel wordt op twee manieren als bestrijdingsmiddel gebruikt. N.L.
        a. Als vers aftreksel
        b. Als gier (dit stinkt behoorlijk).
        Toepassing a.
        De brandnetels worden gemaaid voor de bloei en in een ton van hout of steen gedaan, zodat het juist onder water komt te staan.
        Na 4 uur kan dit verdund worden verspoten. De sterkte kunt u zelf bepalen. Dat ligt aan het gewas. Is dit erg zwak, dan wat meer ver dunnen. Ik gebruik het zelf van 2 tot 10 x verdund. Deze bespuiting een flink aantal malen herhalen.
        Toepassing b.
        Om gier te maken laat u de brandnetels ongeveer een week staan. Dit na zeven goed verdunnen. Gier werkt tevens nog als bemesting en is ook zeer geschikt om er compost mee te starten of gewoon te overgieten.


        TEGEN LUIS ;
        Zaagwespen en Zwarte luis
        In b.v. bonen helpt goed brandnetelgier.
        Ook helpt tegen zwarte luis, de tuinbonen goed op de wind te kweken.


        TEGEN BLOEDLUIS.
        Komt vooral voor op appelbomen. Hiertoe gebruikt u aftreksel van de oostindische kers en u zet ook wat planten hiervan rond de boom. Aftreksel meerdere malen herhalen. Planten doet u in mei, want oostindische kers kan niet tegen nachtvorst.

        QUASSIA(bitterhout)
        Tegen luis, rupsen enz. Ook tegen de zaagwesp op appels en peren.
        Het is in de kruidenwinkel in de vorm van grofgemalen stukjeste verkrijgen.
        Bereiding:
        250 gr. Quassia op 2 liter water.
        Een half uur koken, zeven, dan 300 gr zachte zeep erin oplossen en verder 10 liter water (geen leidingwater) toevoegen.

        TEGEN RUPSEN EN MADEN HELPT:
        1. Boerenwormkruid(Tanacetim Vulgere) Toepassing; Het kruid wordt eerst tot poeder gemaald. Wordt daarna met het zaad mee gezaaid. Of ook wel later over het zaaibed gestrooid. Na opkomst behandeling herhalen.
        2. Quassia (bitterhout)
        Het is in de kruidenwinkel te verkrijgen.
        RECEPT: 250 gr. op 2 liter water. Een half uur koken en dan zeven. Dan 300 gr. zachte zeep erin oplossen en verder verdunnen tot 10 liter vloeistof met water.
        3. RYANIA
        Deze fijngemalen houtsoort werkt ook speciaal tegen rupsen van de fruitmot en peenvlieg. Ryania is op moment van schrijven nog niet officieel toegelaten in Nederland. Wel in Duitsland en Zwitserland.

        TEGEN SCHURFT (op appels b.v)
        Kaliwaterglas (kalium silicaat)in een 0,3% tot 0,5%-ige oplossing. Het dient meer als voorbehoedsmiddel dan als bestrijdingsmid-del.

        TEGEN AALTJES
        Houtas strooien voor en na het zaaien of poten. Zaai ook wat zaden van de Oostindische kers mee. Helpt vooral bij peen en aardappels. Ook tagetes helpt.


        ZAAGWESPEN Quassia (zie Rupsen)

        PEENVLIEG
        Boerenwormkruid (zie rupsen).
        Zet uien naast de penen tegen deze vlieg. Dit is meestal afdoende.
        Gier van ALSEM(Artemissia absinthum).

        IS ONKRUID NUTTIG?
        Het is gebleken dat het hardnekkigste onkruid soms ook nuttigkan zijn. (Zie artikel hierover verderop)

        EQUISETUM ARVENSE(HEERMOES OF PAARDESTAART)
        Zeer geschikt om aftreksel van te maken tegen verschillendeziekten op de tuin.
        Komt niet zo veel voor in Nederland, maar is op sommige plaatsen praktisch onuitroeibaar.
        Het heeft heel taaie diepgaande wortelstokken en het voorkomen van deze plant duidt er meestal op dat de doorlatendheid van de grond slecht is(b.v. kleigrond).
        In het voorjaar komen de sporendragende scheuten zonder bladgroen. Daarna komen de groene scheuten met een merkwaardige mathematische kristalachtige structuur en een hoog kiezelgehalte. Daardoor kan het aftreksel van deze plant de weerstand vooraltegen schimmels, andere planten helpen. (Ook knolvoet is eenschimmelziekte).


        URTICA DIOCA (brandnetel)
        De bekende brandnetel die door vele mensen wordt gehaat en verafschuwd, is een enorme weldoener.
        Op plaatsen waar hij groeit, werkt hij regulerend. Men treft hem vaak aan op plaatsen waar een overmaat aan afvalstoffen terecht is gekomen, zoals een verlaten boerenerf of kippenren, of onder een reigerkolonie in het bos. Het teveel aan stikstof wordt verwerkt. Ook worden schadelijke effecten van een overmaat of te kort aan ijzer verzacht doorde brandnetel. Verder is hij versterkend en zuiverend voor de mens (als soep in het voorjaar) en ook uitstekend als hooi gedroogd kruid gedurende de hele winter voor alle huisdieren (als extraatjebij het voer).
        Uitstekend geschikt om er middelen tegen luis van te maken.


        Uw fruit groeit niet goed of kwakkelt?
        Boompap bevordert het groeien.
        Dit is een stambemesting.
        Fruitbomen hebben een zeer dunne schors waaronder het cambiumligt. Het cambium is een dunne cellaag rondom de stam of tak vlakonder het schorsvlak, die een belangrijke functie heeft i.v.m. de dikte groei. Daar bedoel ik dus het dikker worden van de boom mee. Dit is de cellaag die cellen heeft die zich nog kunnen delen, dus het meest actieve deel van de boom i.v.m. de groei. Met de pap wordt in de winter of vroege voorjaar gespoten op de stam van de boom of er mee ingesmeerd (op de takken spui-ten, op de stam smeren).
        De pap bestaat uit klei, gezeefde koemest, runderbloed of bloedmeel en soms nog kaliwaterglas en koemestpreparaat 500.
        De bereiding;
        Er worden 3 porties koemest geroerd in 30 liter lauwwarmregenwater, waaraan 7,5 kg kaolin of andere heel fijne kleiwordt toegevoegd.
        Dit mengesel blijft een nacht staan, zodatde klei door en door zacht wordt en zwelt. Tegelijkertijdwordt 40 liter stroo-vrije verse koemest in 40 liter water te weken gezet.
        De volgende dag kan deze verdunde mest door een zeef van vliegengaas worden gezeefd, maar niet te zeer gevreven, daar dan teveel vezels door de zeef gaan, die naderhand de spuit verstoppen.
        De klei en gezeefde koemest kunnen bij elkaar worden gegoten en er kan nog aan toegevoegd worden; 10 liter runderbloed of 1,5 kg bloedmeel, 5 Liter paardestaartthee en 1liter kaliwaterglas.
        Het geheel moet tenslotte nog zoveel verdund worden dat het spuitbaar is door een wat grove sproeikop. In kleinere tuinen wordt dit mengsel ook wel verdund met de kwast of borstel op stam en takken van de bomen gesmeerd. Gaat het om oudere, verwaarloosde bomen, dan moet men eerst ruwe plekken goed afborstelen met een staalborstel en kankerwonden uitsnijden, waarna dit alles wordt ingesmeerd met pap en dan prachtig overgroeid en gaaf wordt.


        KALIWATERGLAS (KALIUM SILICAAT-(K2SiO3))
        Dit is een 0,3%- 0,5%-ige oplossing welke helpt tegen schurft op fruitbomen. Het blad neemt de kiezel gedeeltelijk op en er wordt een beschermend laagje gevormd, waaronder het bladharder wordt en de schimmel minder makkelijk binnendringt (dus alleen als voorbehoedsmiddel). Het is tevens een goed hechtmiddel voor alle te verspuiten middelen die we zelf maken.
        Kaliwaterglas was vroeger bij de drogist te koop. Tegenwoordig schijnen ze niet meer te weten waar ik het over hebt. Inmiddels, dankzij tips van lezers heb ik twee adressen genoteerd in hoofdstuk 1 onderaan de pagina.
        mulano@zonnet.nl

        SUIKEROPLOSSING
        Deze oplossing om bloesem te bespuiten maakt men door 1 deel suiker en 1 deel water al roerend aan de kook te brengen.
        Zodra het kookpunt bereikt is, wordt deze oplossing opeens helder en moet dan ook onmiddelijk van het vuur worden genomen. Anders kristalliseerd de suiker weer.
        Na afkoelen gieten we de oplossing door een fijne zeef (panty) en is ze gereed omte worden verstoven in de bloesem (waarvan de eerste blaadjesvallen) van b.v. appelen, peren, pruimen, kersen, rode aalbes, meloenen etc.
        Dit dient bij windstil weer te geschieden. De temperatuur moet boven de 10 graden celcius liggen, want bij lager temperaturen vliegen bijen niet uit.

        BOERENWORMKRUID ;
        Deze plant groeid in het wild langs akkers en wegbermen op zandgronden. Hij werd vroeger door boeren tegen wormen gebruikt.
        In gedroogde vorm en tot poeder gemalen wordt hij als voorbehoedsmiddel tegen de peenvlieg (en andere maden) toegepast.
        Het poeder kan met het zaad worden meegezaaid of los op het zaaibed worden gestrooid en daarna ingeharkt. Na opkomst kan de behandeling nog enkele keren worden herhaald, b.v. om de 2 a 3 weken.


        http://www.mulano.nl/tuin/plagenenziekten.htm

        Comment


          #5
          Re: Preventie tegen beestjes en ziekten

          Haaaaaaaaaaa,

          "Slechts hij is lui, die zijn gemak niet zoekt" riep mijn opa al.
          Jij kan heel makkelijk 10% lokale klei door de grond mengen, of wat lavameel. (geeft ook veel sporen)

          En als aanvulling op bovenstaande.
          Sterke thee van Equisetum (katte/paarde staart) geeft veel opgelost Si,
          In de biodynamische wereld denken ze dat deze Si als SiO kristallen op het blad neerslaat en zo het rendement van (zon) licht vergroot en ook schimmels doodt.
          Dat deze thee veel Si bevat klopt, zo heeft het ook een goede werking op gewrichten.
          Al lijkt een drup waterglas per dag in de koffie mij makkelijker.
          http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

          Comment


            #6
            Re: Preventie tegen beestjes en ziekten

            Neemolie kan ook preventief tegen allerlei zuigers gebruikt worden. De rest weer eens met veel interesse gelezen. Ben echter ook een luie kwekert, ghehehe.

            Comment


              #7
              Re: Preventie tegen beestjes en ziekten

              Tx guys,

              Ik ben nu niet echt lui, maar om daar nu zelf vanalles te gaan bereiden .... :d

              @HJM
              Als ik dat uw eerste post lees , lijkt het gemakkelijkste die growstar aanschaffen en aan het water toevoegen?
              En ook het kaliwaterglas, al lijkt het moeilijker om daar aan tegeraken?

              Tx, Kabaal

              Comment


                #8
                Re: Preventie tegen beestjes en ziekten

                Ik beloof dat ik mij volgend kweek-seizoen ga verbeteren...tenminste ik ga proberen om je nuttige tips te gebruiken om zonder grote zorgen het seizoen door te komen.
                Het is toch te zot om de aangegeven tips in de wind te slaan!

                (( Maar zonder gein.. het moet me net "aanvliegen" om zoiets te doen. De ene keer ga ik brandnetels plukken om er een spuit-oplossing voor te maken en de andere keer is een drup water geven al bijna teveel.
                Dan blijven sommige dingen erbij...maar geen vrees
                : Aut viam inveniam, aut faciam ))

                Comment


                  #9
                  Re: Preventie tegen beestjes en ziekten

                  Ik dacht dat je lui was, dan ga je toch geen weg maken

                  Daarom ga ik geen thee of stinkende brandnetel drab. Ik koop bij Intervema de waterglas in vaatjes van 25 ltr.
                  Zo ook de Bio Trissol en alle andere prof. meststof.
                  http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

                  Comment


                    #10
                    Re: Preventie tegen beestjes en ziekten

                    Een weg maken zit in het bloed, weet je: stratenmaker....beroepsdeformatie

                    Comment


                      #11
                      Re: Preventie tegen beestjes en ziekten

                      *valt van stoel van de opgezogen informatie*

                      koppie is topzwaar...

                      mijn god tijgers, waar halen jullie het vandaan..

                      doet u mij maar zo'n HJM op zakformaat


                      cheerz for the info peoples
                      __________________________________________________ ______________

                      When all of your wishes are granted, many of your dreams will be destroyed.


                      sigpic

                      Comment


                        #12
                        Re: Preventie tegen beestjes en ziekten

                        naast de waanzinnig uitgebreide info hierboven (dank daarvoor heren!) waarbij de nadruk ligt op de plant zelf, is er misschien ook wel wat te zeggen over de omgeving van die plant. Want waarom zou zo'n etterig rupsje zich te goed gaan doen aan ons eerbaar kruid als er een veel lekkerder hapje pal naast staat ? Natuurlijk ga je geen zonnebloemen in je binnentuintje kweken om daar de beesten naartoe te lokken, maar voor een buitensetting is het snel de moeite waard wat "lokgroen" of notoire beestenmagneten te planten naast je hobbyspul
                        Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                        Comment


                          #13
                          Re: Preventie tegen beestjes en ziekten

                          Bij mij eten de rupsen een paar blaadjes, en gaan dan heel relaxt zitten doen

                          @HR83 Christian Morgenstern zei het al; "Als zodanig is er geen gebrek aan kennis, maar is er ontkenning van de steen tot aan de profeet"
                          Als je niet je hele leven als sofaspons doorbrengt (of meer van deze tijd; achter de spelletjes computter) maar ook eens wat boeken leest en je informeert over meer dan alleen straat taal, en natuurlijk dat een paar jaar doet, kan je brein eindelijk gaan doen waar het voor gemaakt is. N.l. met de opgeslagen kennis gaan combineren en beredeneren.
                          Daarna kom je uiteraard weer op een punt waar ik nu ben............................dat ik alles weer mag vergeten. En zwelg ik in mijn lediggang.
                          Met een wijntje natuurlijk.
                          Last edited by HJM; 5 September 2011, 01:12.
                          http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

                          Comment


                            #14
                            Re: Preventie tegen beestjes en ziekten

                            Dat punt van vergeten is denk ik veel eerder een must HJM, welliswaar is het dan "de structuur van het geleerde vergeten", ook wel positieve desintegratie.. Om kennis creatief te kunnen toepassen moet het wat losjes in verband zitten, zodat je de bouwsteentjes zelf op verschillende manieren kan ordenen. Musashi (japans zwaardmeester) had hier al over eeuwen terug.
                            Dit is denk ik onderdeel van de overstap van kennis naar wijsheid, helaas een stap te ver voor veel hoofdgebruikers tegenwoordig
                            Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                            Comment


                              #15
                              ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                              Comment

                              Bezig...
                              X