springstaartjes.... wel of niet schadelijk????

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts
  • bellabuds
    Retired
    • Nov 2011
    • 7

    #1

    springstaartjes.... wel of niet schadelijk????

    Korting op 420shop
    hoi,

    vandaag heb ik op de bodem na het watergeven beestjes ontdekt. kleine witte beestjes met een soort antennes op hun hoofd.
    nu had ik natuurlijk al flink hier rondgezocht en op internet, na foto's ervan te hebben genomen ben ik er achter gekomen dat het springstaartjes zijn. tijdens het fotograferen sprongen ze dus ook echt!!!
    ik heb ze nog nooit gezien deze beestjes en het lijkt wel of ze uit de pot via de bodem komen en zo op de vloer terecht zijn gekomen. op wikipedia las ik dat het zelfs nuttige diertjes zijn, aangezien ze bladafval, mos en schimmels opruimen...
    maar op andere sites lees ik weer dat ze de wortels aan kunnen tasten???

    mijn plant ziet er super gezond uit, mooi groen, groeit heel goed (staat nog niet zo heel lang) nieuwe scheuten zijn prachtig en het lijkt of ze het heel goed naar d'r zin heeft

    wie heeft er antwoorden???

    groetjes bellabuds
  • monty
    Banned
    • May 2009
    • 11215

    #2
    Re: springstaartjes.... wel of niet schadelijk????

    Springstaarten (Collembola) vormen een grote groep van primitieve bodeminsecten.
    Alle soorten zijn zeer klein en leven hoofdzakelijk van schimmels, algen, bacteriƫn en
    verterend plantmateriaal. In sommige gevallen geven springstaarten schade aan planten.
    In de meeste gevallen gaat het dan om bolvormige soorten (Sympypleona), maar ook
    soorten uit de familie van de Isotomidae en Entomobryidae geven soms schade aan
    planten.

    De schade blijft over het algemeen beperkt.

    Comment

    • bellabuds
      Retired
      • Nov 2011
      • 7

      #3
      Re: springstaartjes.... wel of niet schadelijk????

      pfffft das fijn om te lezen.... dacht al dat het niet veel schade kon maarja je komt natuurlijk van alles tegen op het net. zoals stukken
      die je "bang" maken terwijl je het eigenlijk al hebt gelezen dat het niet zo is.

      dank je voor je snelle reactie monty.

      groetjes

      Comment

      • bellabuds
        Retired
        • Nov 2011
        • 7

        #4
        Re: springstaartjes.... wel of niet schadelijk????

        enne... nog een vraagje?

        hoe kom je er eigenlijk aan??? ik had er nog nooit van gehoord en ook nog nooit gezien

        groetjes

        Comment

        • monty
          Banned
          • May 2009
          • 11215

          #5
          Re: springstaartjes.... wel of niet schadelijk????

          Misschien dat er eitjes met je grond zijn meegekomen. Of je sleept ze zelf via je kleding mee naar binnen.

          Comment

          • bellabuds
            Retired
            • Nov 2011
            • 7

            #6
            Re: springstaartjes.... wel of niet schadelijk????

            okeeej, krijg je er dus gratis bij .... thanks voor je antwoord.

            Comment

            Bezig...