Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Oma ging bladluizen te lijf met rook, knoflook en uien

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Oma ging bladluizen te lijf met rook, knoflook en uien

    Korting op 420shop
    Met de komst van chemische middelen verdween oma uit het zicht. En dat is jammer. Haar huismiddeltjes waren simpel maar effectief, en hadden daardoor iets magisch.
    Bovendien lagen ze altijd voor het grijpen, want ze kwamen gewoon uit het keukenkastje of van de fruitschaal. Een kersenvlek verdween met citroensap, een bessenvlek met karnemelk.
    En voor de lelijke vlekken die stuifmeel van lelies geeft, gebruikte oma gewoon een stukje plakband. Dat vouwde ze dubbel, met de plakkerige kant naar buiten; die drukte ze net zo lang op de vlek totdat al het stuifmeel op het plakband zat. Je hebt ook radicale oma’s die zeggen dat lelies pas het huis in mogen nadat de stampers zijn afgeknipt, maar dat lijkt me een paardemiddel.

    Van paardemiddelen zijn oma’s trouwens sowieso niet vies. Alles wat klein is en insecterig, kan bij hen rekenen op een even meedogenloze als afdoende behandeling.
    Om met de bladluizen te beginnen: aangetaste kamerplanten stoppen ze met pot en al in een plastic zak en blazen die vol met sigarettenrook. Dan knopen ze de zak dicht en laten de plant zo een nachtje staan.
    dWedden dat alle bladluizen de volgende ochtend op apegapen liggen? Of ze steken bij elke potplant een paar lucifers in de potgrond, met de kop naar beneden – geen bladluis die zo’n zwavelige pot nog in wil.

    Van knoflook en uien houden bladluizen ook al niet. Je hebt oma’s die het simpel houden en de knoflooktenen of uienschillen gewoon in de potaarde stoppen of in de plant hangen. Maar er zijn er ook die het ouderwets omslachtig aanpakken.
    Die oma’s hakken uien en knoflook fijn en leggen die een paar uur in het water. Daarna zeven ze het mengsel, doen het vocht in een plantenspuit en besproeien daarmee drie keer per week hun beluisde planten.

    Luis in de tuin vraagt een andere aanpak. Dat die beestjes niet van afrikaantjes houden, is bekend. Jammer dus dat hedendaagse mensen niet van afrikaantjes houden.
    Waar luizen evenmin dol op zijn, is een plens onkruidrot. Dat krijg je door allerlei onkruid in een emmer water te zetten en dat een week te laten staan.

    Sommige grootmoeders bespuiten de planten met een emmer water met spiritus en/of groene zeep. Echt goed voor de planten kan dat toch niet zijn, dacht ik zo. Dan kun je beter koffiedik strooien of lavendelstruiken neerzetten, daar schijnen luizen ook voor op de vlucht te slaan.


    Van de tuin gaan we naar het tuinpad en het terras met hun begroeiing van algen. Niets ontziende oma’s bevelen azijn, soda of bleekwater aan. Van de meer milieubewuste oma’s mogen we het kookwater van aardappelen over de algen gieten. Helpt ook tegen onkruid, beweert ze. Maar hoezo? Weet aardappelwater het verschil tussen onkruid en kruid?

    En dan zijn we bij de vaasbloemen beland. Eerst de rozen: wil je van de doornen af, zet dan een wasknijper om de steel en rits die naar beneden. Zet je ze in het water, doe daar dan een aspirientje bij, een schepje suiker, een drupje chloor of een scheut SevenUp.

    Anjers doen het ook goed op een scheut SevenUp. Een schep suiker in het water wordt gewaardeerd door bloesemtakken en fresia’s. En hortensia’s willen er naast de suiker graag wat afwasmiddel bij.
    Gerbera’s, chrysanten en zonnebloemen houden van een theelepeltje chloor, en tulpen blijven langer dicht als je wat centen of stuivers aan het water toevoegt. Maar een schep suiker mag ook.

    Voor een laatste tip keren we terug naar de moderne tijd. Want wie nog altijd niet genoeg heeft van oma’s huis- en tuinmiddeltjes, kan terecht bij www.omaweetraad.com.
    Last edited by DenSchimmige; 14 May 2014, 12:08.
    If life keeps putting you down, You better stay high

    #2
    Re: Oma ging bladluizen te lijf met rook, knoflook en uien

    lang leve oma

    Comment


      #3
      Re: Oma ging bladluizen te lijf met rook, knoflook en uien

      Mooie tips
      God was never on your side..

      Comment


        #4
        Re: Oma ging bladluizen te lijf met rook, knoflook en uien

        If life keeps putting you down, You better stay high

        Comment


          #5
          Re: Oma ging bladluizen te lijf met rook, knoflook en uien

          Ik had begrepen dat Lavendel ook zou helpen om bladluis te weren. Dat hielp bij mij echter niets. Ik heb ze rond de voet van de rozenstruiken staan en die zaten ook dit jaar weer vol met luis.

          Scheutje "Bayer hardnekkige bladluizen" aangelengd met wat water erover gesproeid en ze zijn allemaal opgetiefd

          Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

          Comment


            #6
            Re: Oma ging bladluizen te lijf met rook, knoflook en uien

            Had dit ook in de helpdesk geplaatst.
            Waarom in de sjatboks ?

            Yeah, die oma's tips werken niet allemaal even goed
            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

            Comment


              #7
              Re: Oma ging bladluizen te lijf met rook, knoflook en uien

              Zal daar vast al wel ergens in een topic staan lijkt me...
              Ik kan me niet voorstellen dat zulke info nu pas komt aanwaaien op dit forum.

              Aangezien het verder meer een reclame voor omaweetraad is vond ik hem offtopic waardig.
              If life keeps putting you down, You better stay high

              Comment


                #8
                Re: Oma ging bladluizen te lijf met rook, knoflook en uien

                Ik heb ook luis op mijn pioenrozen voor in de bloembak en zei staan ook omsingelt door lavendel.
                maar veel tips zijn zeker waardevol en als het niet lukt probeer je net zo lang iets anders tot je het gevonden hebt zou oma zeggen.

                Comment


                  #9
                  Re: Oma ging bladluizen te lijf met rook, knoflook en uien

                  jullie doen het fout, je moet de lavendel bloemen drogen,
                  en dan erbij leggen en ertussen duwen.

                  zo zul je geen luis meer zien en hebben op die plant

                  Comment


                    #10
                    Re: Oma ging bladluizen te lijf met rook, knoflook en uien

                    Lol, je maakt een geintje neem ik aan.

                    Wellicht dat die lavendel wel meer ruikt als die in bloei staat en dat het dan wel werkt tegen luizen die aan komen vliegen. Mijn rozen zitten echter ook vol met mieren. Die zetten waarschijnlijk die luizen in de roos. Daar doe je natuurlijk niets aan qua geur die de bladluis niet lekker zou vinden.

                    Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                    Comment


                      #11
                      Re: Oma ging bladluizen te lijf met rook, knoflook en uien

                      Ik ga eind deze zomer wat kapjes rijgen van Lavendel.
                      Het gerucht is namelijk dat je er wijzer van wordt als je die draagt.
                      Deze zullen uitgereikt worden aan nog nader te bepalen personen.

                      Bron : Lavendel Een genot voor de zintuigen Door een Ontwaakt!



                      Ahja, Lavendel staat hier ook tussen de rozen. Niet dat het wat uitmaakt. Er staan ook afrikaantjes.
                      De mieren brengen idd de luizen in de plant dus die populatie moet je eerst onder controle houden.
                      Ik heb trouwens wat meer last van rupsjes momenteel.
                      Zal deze week nog eens de tuin door gaan met de hogedrukspuit en Neemolie attachement.
                      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                      Comment


                        #12
                        Re: Oma ging bladluizen te lijf met rook, knoflook en uien

                        Wietefras ik maak echt geen grapje,
                        ik pas die tactiek elk jaar bij de buitenkweek toe met succes.

                        probeer het de lavendel bloemen drogen,

                        en op de aarde leggen, en bij de oksels je voorzichtig klemmen,
                        je zult zien dat je geen luis en vliegluis hebt.

                        als het niet werkte ging ik dit echt niet zeggen, ik pas het al 5jaar toe inmiddels buiten.

                        Comment


                          #13
                          Re: Oma ging bladluizen te lijf met rook, knoflook en uien

                          Misschien dat dat voor wietplanten een optie is, maar ik ga toch echt geen gedroogde lavendel in mijn rozenstruiken steken

                          Had oma nog iets tegen mieren trouwens? Die draken zetten de luizen namelijk ook in andere planten. Ik heb wat vruchtbomen en daar zie ik die mieren ook in rondlopen en af en toe hebben ze weer een bladluizen boerderij geplaatst. Artisjok zaten ze ook in. Ik bestrijd nu steeds de luizen, maar het zou vast effectiever zijn om de mieren op te ruimen.

                          Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                          Comment


                            #14
                            Re: Oma ging bladluizen te lijf met rook, knoflook en uien

                            een stukje tape met de plakrand om de steel heen?
                            20.jpg Werkte hier wel.
                            Als je niet telkens na elke regenbui die opnieuw wil vervangen dan kun je een klein afdakje boven het plaksel plaatsen

                            Comment


                              #15
                              Re: Oma ging bladluizen te lijf met rook, knoflook en uien

                              Groene driehoek zeep (bio) nevelen met water (y)
                              en een heel klein beetje spiritus half uur laten trekken
                              en losgaan ben je zo van die rotzakken af.

                              Werkt perfect

                              Comment

                              Bezig...
                              X