Iemand enig idee, waarmee ik te maken heb?

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts
  • Henrico
    Retired
    • Feb 2009
    • 44

    #1

    Iemand enig idee, waarmee ik te maken heb?

    Korting op 420shop
    Tot mijn grote schrik, zag ik vandaag allemaal van deze aparta lijntjes over de blaadjes.
    Ook zaten er in die lijntjes. een klein beestje.. een rupsje oid. dus gewoon echt 'in' het blad.

    Iemand een idee wat dit is, en wat ik er aan moet doen?

    Hier een paar foto's:
    Attached Files
  • ijscoman1
    Super Grower
    MemberLucky Member
    • Mar 2008
    • 1768

    #2
    Re: Iemand enig idee, waarmee ik te maken heb?

    Hey Henrico, dat lijken mij larven van de Mineervlieg

    www.entocare.nl/nl/plagen/mineervlieg.htm

    Blad eraf of het stuk met de gangen er afknippen volgens mij

    Greetzz

    Comment

    • belladonna
      Guru of all Growers
      Lucky Member
      • Aug 2008
      • 10674

      #3
      Re: Iemand enig idee, waarmee ik te maken heb?

      ik heb het ook op mijn plant op de bladeren ben ok oplossing aan het zoeken ik heb wel de bladeren met spoor verwijderd en plant op andere plaats gezet
      God was never on your side..

      Comment

      • Cazuya
        Advanced Stoner
        Member
        • Mar 2009
        • 54

        #4
        Re: Iemand enig idee, waarmee ik te maken heb?

        Ik zie ook dat 1 blaadje van mij er onder lijdt maar ik laat het nog zo doen, ik ga het blaadje r niet afhalen, pas als ik er meer zie!

        Comment

        • belladonna
          Guru of all Growers
          Lucky Member
          • Aug 2008
          • 10674

          #5
          Re: Iemand enig idee, waarmee ik te maken heb?

          Beter haal je het blad weg want in die gangetjes zitten eitjes , die gaan op een dag uit komen of je dat nu leuk vind of niet.
          Ik heb een Munt plant naast mijn plantje gezet en munt water gemaakt van de blaadje en op mijn plantje gespoten hopen dat ze niet meer terug komen.
          Ps het beestje dat dit doe heet Minieervlieg

          God was never on your side..

          Comment

          • organic
            Psychonaut
            • May 2009
            • 739

            #6
            Re: Iemand enig idee, waarmee ik te maken heb?

            Heeft er nog ene last van

            Daar heb ik toen gepost:

            Gevonden op: http://www.bayergarden.be/scgardenbl...av=MSIN-5ASD9T

            Bestrijding producten:
            Bayer Bio Pyretex: http://www.bayergarden.be/scgardenbl...G?OpenDocument

            En

            Bayer Baycor confidor pakket: http://www.bayergarden.be/scgardenbl...E?OpenDocument

            Comment

            • ceBep
              Retired
              • Jun 2009
              • 4745

              #7
              Re: Iemand enig idee, waarmee ik te maken heb?

              Laat ik die beesten er ook op zitten hebben.
              Heb ze ff geelimineerd en ga ook maar ff Bio-Pyretrex aanschaffen.


              P.S
              Ik heb ook ergens gelezen dat een wit puntje op je blaadje de plek is waar een eitje is (of kan zijn) gedeponeerd, ik verwacht dus nog wel meer larves.
              Het is niet de bedoeling dat de plantjes de pijp aan Maarten gaan geven.

              De larven van mineervliegen mineren (= vormen gangen), deze larven veroorzaken klaarblijkelijk nogal veel schade aan de tuinbouw-sector,ff een stukje:


              De nerfmineervlieg prefereert lagere gemiddelde temperaturen dan de floridamineervlieg, vandaar dat deze een voorkeur heeft voor gewassen die zo rond de 20 ÂșC worden geteeld. Het onderscheid met de floridamineervlieg is vooral terug te vinden in de vorm van de mineergangen en de kleur van de larve. De larven van de floridamineervlieg zijn geel van kleur, terwijl de larven van de nerfmineervlieg creme-wit van kleur zijn.
              De nerfmineervlieg dankt haar naam aan het feit dat ze de gangen meestal langs de grote bladnerfen aanbrengt. Bij de floridamineervlieg daarentegen lopen de gangen door het hele blad, maar minder over de nerven heen.
              De beschadiging van de plant bestaat uit voedingsstippen van de vrouwtjes en uit de mijnen die ontstaan als gevolg van het door het bladmoes heen vreten van de larven. De mijnen worden breder naarmate de larven groeien. Zij nemen meer voedsel op en produceren meer uitwerpselen, wat als een donkere lijn zichtbaar is in de mijn.
              Last edited by ceBep; 7 June 2009, 17:30. Reden: meer info

              Comment

              • janleuri
                Retired
                • Oct 2008
                • 1131

                #8
                Re: Iemand enig idee, waarmee ik te maken heb?

                rotzakken, ik heb hier ook last van, dus gewoon het blad volledig of gedeeltelijk eraf halen? daarmee bedoel ik of ik ook gewoon de helft van een blad eraf moet halen.

                gtzz

                Comment

                • Skadril
                  Chronic Stoner
                  MemberLucky Member
                  • Feb 2009
                  • 181

                  #9
                  Re: Iemand enig idee, waarmee ik te maken heb?

                  Dito. Zou liever niet het hele blad moeten knippen.
                  Edit: Ondertussen stukjes met gangetjes eruitgeknipt. De larven eruitgehaald en met een tevreden grijns verpletterd tussen duim- en wijsvinger.

                  Vale, thx for the info.
                  Last edited by Skadril; 8 June 2009, 19:48. Reden: Quoten vinden ze hier niet tof.

                  Comment

                  • ceBep
                    Retired
                    • Jun 2009
                    • 4745

                    #10
                    Re: Iemand enig idee, waarmee ik te maken heb?

                    Ik ben niet zo'n botanicus (dus ff gegoogleld):
                    De plant heeft de bladeren nodig voor de fotosynthese. Minder bladeren heeft als gevolg verminderde groei.
                    Ontwikkelings-cyclus mineervlieg:


                    Tussen het eitje en de larve zitten 2,5-4,5 dagen btw.
                    Zou het niet mogelijk zijn om de bladeren elke dag ff te controleren en de larves te verwijderen? In mijn optiek blijft de schade dan zoveel mogelijk beperkt.

                    Bijkomend; de stippen (voedings- en legstippen) op het blad zijn wonden waar infecties en schimmels binnen kunnen dringen volgens de deskundigen....
                    Het blad verwijderen geeft dus ook wonden.
                    Dus heb je er nog een probleem bij?

                    Een natuurlijk bestrijdingsmiddel te gebruiken is een optie.
                    Bio-Pyretrex is er een, zoals al genoemd in bovenstaande berichten.
                    Na lang zoeken kwam ik nog iets tegen, of het geschikt is weet ik niet, maar wil de link hier toch ff plaatsen:
                    http://www.deruned.nl/syzar

                    Zo, dit waren een paar hersenspinsels van mij, voel je vrij om mij te corrigeren mocht ik ernaast zitten.

                    vale.
                    Last edited by ceBep; 8 June 2009, 19:42.

                    Comment

                    Bezig...