Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Varenrouwmug

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Stenema...

    Comment


      #17
      lees alleen over bestrijdingsmiddelen maar tegenwoordig heb je allerlei soorten muggen / insecten lampen in allerlei maten. iemand ervaring daar mee met zon apparaat in zen tent ?

      groet

      eeltje

      Comment


        #18
        Varenrouwmug komt voornamelijk voor in (commerciele) potgrond die of niet goed gemaakt is, of niet goed bewaard. Bij het commercieel maken van potgrond, wordt de grond gestoomd. Dit gaat niet altijd even goed.

        Zelf denk ik voor mijn volgende ronde, een paar dagen de grond te spoelen met warm/heet water. Potten van 18 liter en dagelijks in elke pot een dikke liter water met temperatuur van 60C. Dan de grond laten drogen tot vochtig en dan pas beginnen met zaadjes.

        Comment


        • Rreppellsteeltjam
          Rreppellsteeltjam commented
          Editing a comment
          In de diepvries misschien een idee!?

        #19
        Ik heb een aantal rondes een toplaag van circa 3 cm metselzand (rivierenzand) gebruikt.
        Goedkoop en wassen is niet nodig.

        In combinatie met een vangkaart, was dit bijzonder effectief tegen de Varenrouwmug.

        Comment


        • Rreppellsteeltjam
          Rreppellsteeltjam commented
          Editing a comment
          En onderin geen zand? Daar komen ze toch ook in/uit!?

          En als je de zak grond een week in de vriezer doet?
          Is dat voldoende om eitjes/larven/maden te doden?

        #20
        Experiment:
        20210115_122053.jpg
        Het equivalent voor mensen zou en ballenbad vol scheermesjes zijn.
        We gaan het ervaren.
        20210115_122548.jpg
        Nu hopen dat dit voor VRM-larven ook het geval is.
        Last edited by kelderkastje; 15 January 2021, 22:15. Reden: Voutje

        Comment


        • QnQ
          QnQ commented
          Editing a comment
          Handschoenen, bril en stofmasker op gedaan ?
          Das niet zo fijn spul om in te ademen

        • kelderkastje
          kelderkastje commented
          Editing a comment
          Te laat, maar voorzichtig met een lepel, spul niet aangeraakt. Ben brildrager. Inademen was nooit een plan

        #21

        Comment


        • TegridyRandy
          TegridyRandy commented
          Editing a comment
          A.R.T.S bestellen en bij uw potgrond inmengen, dan uw toplaag vervangen door uw goed gemengde potgrond+ A.R.T.S., mooi over het gehele oppervlak bewateren om de A.R.T.S te "activeren". dan uw toplaag laten uitdrogen (2-3-4 dagen). weer water geven, dan weer goed droog laten worden. tot ze allemaal weg zijn, je kan ook uiteraard kleiballen boven op uw toplaag doen, of perliet of zand. Maar zeker de arts en een verse toplaag en dan laten drogen, na een week of 2 max zijn ze weg, wel even volhouden dat laten drogen

        • LR2
          LR2 commented
          Editing a comment
          Wel typisch dat de planten die het vaakst te nat gehouden worden, het meeste last hebben van varenrouwmug. Het lijkt wel alsof de varenrouwmug een gevolg is, en niet een oorzaak.. Zie ook hier onder; helemaal verlost van varenrouwmug in de buitenkweek! Maar we hebben een ontzettend lange droogte gehad dit jaar. Het was praktisch onmogelijk om een plant te verzuipen met dat weer.
          Het probleem aanpakken bij de bron, da's de oplossing. Goede aarde aanschaffen en niet te veel wateren. Dan krijgt varenrouwmug geen enkele kans.

        #22
        Met mijn buitenkweek heb ik nematoden (Steinernema feltiae) gebruikt, i.c.m. neemolie en was helemaal verlost van de varenrouwmug (en ook v/d mineervlieg, bladluis)
        Ook helpt het om de aarde aan de bovenkant te verdrogen.
        Kaneel is als je biologisch kweekt niet goed voor je bodemleven.

        Comment


          #23
          Heb er ook last van gehad, naarmate de kweek eindigt en je de grond droger laat worden zijn het er een pak minder, dus wat LR2 zegt klopt zeker. Vroeger met HPS was de bovenlaag gewoon direct uitgedroogd en kregen de muggen geen kans, nu onder led blijft de bovenlaag vaak natter en zo krijg je varenrouwmug.

          Ik hang twee plaklinten op en sproei vlak voor de bloei nog wat neem en dat is het. Ze hebben idd een voorkeur voor bepaalde planten waar ze op gaan zitten. Maar die planten, abnormaal hoe hoog de trichomenproductie daar is. Denk dat het dan meestal de indica's zijn. Er is echt een overduidelijk verschil tussen men planten waar wat vliegjes in plakken en waar niet. De meeste komen dus ook ni verder dan de suikerblaadjes en blijven daar in plakken en die knip je weg. De larven eten stukjes rotte wortel weg. Echt heel erg vind ik het allemaal niet zolang het niet de spuigaten uit loopt. Normaal heb je de suikerblaadjes waarvan een deel bedekt is door trichomen. Als er vliegjes zitten is heel dat blad bedekt met trichomen en echt allemaal. Zelfs de steeltjes van de fanleaves zijn bedekt met trichomen en dat zie je anders nooit.

          Comment


            #24
            A.R.T.S bestellen en bij uw potgrond inmengen, dan uw toplaag vervangen door uw goed gemengde potgrond+ A.R.T.S., mooi over het gehele oppervlak bewateren om de A.R.T.S te "activeren". dan uw toplaag laten uitdrogen (2-3-4 dagen). weer water geven, dan weer goed droog laten worden. tot ze allemaal weg zijn, je kan ook uiteraard kleiballen boven op uw toplaag doen, of perliet of zand. Maar zeker de arts en een verse toplaag en dan laten drogen, na een week of 2 max zijn ze weg, wel even volhouden dat laten drogen
            A.R.T.S. daar had ik nog nooit van gehoord. Een pittig goedje als ik het zo lees, gaat dat samen met een kweek op biologische aarde?

            Comment


            • TegridyRandy
              TegridyRandy commented
              Editing a comment
              Goeie vraag waarop ik het antwoord niet weet Wel is Arts volgens ik mij goed herinner van de Neem boom, maar in hoeverre dit bewerkt is weet ik niet ;D

            #25

            Ik heb het even nagevraagd bij A.R.T.S.:

            Aphids heeft totaal geen invloed op je bodem leven, daar dit produkt voor 100% uit organisch materiaal bestaat.

            Granulaat is afkomstig van de neem boom uit India, waar zelf de bodemschimmels (Trichoderma) en bodem bacterien (Azotobackter) zijn geent
            .

            Zowel Aphids als granulaat kan zonder schadelijke gevolgen voor de biologische grond worden gebruikt.

            Geen schade aan het bodemleven verder dus, volgens A.R.T.S. Of het ook echt voldoet aan de strenge Biologische Richtlijnen laat ik aan de puristen...

            Comment


            • TegridyRandy
              TegridyRandy commented
              Editing a comment
              Ah zie, ideaal! en ook interessant om te weten ;D

            #26
            speeltuin grond in me pot doet wonderen in me pot en tis gratis ook nog.

            Comment

            Bezig...
            X