Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Paarse stelen

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Paarse stelen

    Korting op 420shop
    Verschillende oorzaken van paarse stelen en stengels bij cannabis.

    Op mijn zoektocht naar de oorzaak van het paars kleuren van de steel kwam ik een heel aantal redeneringen tegen. Er is niet een duidelijke oorzaak maar het kan door verschillende factoren veroorzaakt worden. Om een en ander iets te verduidelijken heb ik een aantal mogelijke oorzaken op een rijtje gezet.

    Paarse stelen en stengels zijn een normaal, genetische eigenschap voor vele cannabis rassen. Ze vertonen hun paarse kleur echter meestal pas op latere leeftijd. Paarse verkleuring bij jonge zaailingen is daarom meestal niet het gevold van genetica.

    Stress:
    Over het algemeen kun je stellen dat de plant paarse stelen vertoond als ze gestrest is. De stress kan voortkomen uit verschillende oorzaken.

    Temperatuur:
    Paarse verkleuring kan betekenen dat je plantjes het te koud hebben of dat de temperatuur te veel schommelt. Meer dan 8 graden temperatuurwisseling zijn te vermijden. Onder de 18 graden kan de plant fosfor maar moeilijk opnemen en krijgt paarse stelen. Er word ook geopperd dat het door te loud gietwater zou kunnen komen.

    Te korten:
    Paars worden; accumulatie van anthocyaankleurige pigmenten; veroorzaakt een algehele donkergroene kleur met een paarse, rode of blauwe tint
    Het kan een teken van stikstof (N) gebrek, kalium (k) gebrek, magnesium (Mg) gebrek of fosfor (P) gebrek zijn.
    Fosfor gebreken vertonen, langzaam groeiende, zwak en onvolgroeide planten met donker groen of paars pigmentatie in oudere bladeren en stengels.Echter Paarse stengels is dus niet een onfeilbaar teken van fosfor gebrek. Te veel fosfor kan leiden tot een ijzer tekort.Sommige planten reageren op fosfor gebrek door geel in plaats van paars te worden.

    Te lage luchtvochtigheid:
    Door de tegenwoordig gebruikte en ook noodzakelijke zware afzuigers. Planten blijven dan achter in de groei, bladeren worden mat en steeltjes verkleuren naar paars doordat de bladeren zich afsluiten om verdamping te verminderen. De plant reageert op droogte-stress via een reeks van moleculaire signalen wat onder meer resulteert in het sluiten van de huidmondjes en leidt tot verminderde groei en fotosynthese-activiteit.

    Wortel schade:
    Ook als de plant wortelschade heeft kan er een paarse verkleuring optreden. De Plant zal minder willen verdampen en sluit zijn bladeren om de verdamping tegen te gaan. Wortelstimulator is in deze een goede oplossing.

    Zoals je ziet zijn dit al een hele boel redenen waarom je plantje paarse stelen kan vertonen. en het lijstje zal zeker niet volledig zijn. Aanvullingen zijn van harte welkom. N.B. Ik heb nog nooit gehoord dat een plant kapot gaat van paarse stelen maar het is wel een teken dat de plant niet optimaal functioneert.

    Door de accumulatie van anthocyanen (pigmenten die de bladeren en of de stelen een paarsrode kleur geven) in de epidermis (de bovenste cellaag) Speelt een belangrijke rol in het fysisch afschermen van het fotosynthese apparaat van het licht.

    Zuurstofgebrek overbewatering.


    Paarse stelen kunnen veroorzaakt worden door zuurstof gebrek rond de wortels en dan krijg je ook een verstoorde voedsel opname.

    Grtz Monty
    Last edited by monty; 14 May 2010, 11:20. Reden: Font aangepast

    #2
    Re: Paarse stelen

    mooi gezegd is allemaal juist.
    grtz een wietroker is geen onruststoker

    Comment


      #3
      sigpic

      Comment


        #4
        Re: Paarse stelen

        dit verdient respect , maar is het ook daadwerkelijk allemaal bewezen ?

        Comment


          #5
          Re: Paarse stelen

          Oorspronkelijk geplaatst door darkiess View Post
          dit verdient respect , maar is het ook daadwerkelijk allemaal bewezen ?
          Kan dit zelf niet bevestigen, het is een opsomming van mogelijke oorzaken die ik op het internet ben tegen gekomen op de diverse cannabis sites. Dus echt bewijs heb ik hier niet voor. De Post is ook niet bedoeld als feitelijke informatie maar meer om weer te geven welke mogelijke oorzaken men er voor geeft dat de plantjes paars kleuren. Aanvullingen of verbeteringen zijn zeer welkom.

          Grtz

          Comment


            #6
            Re: Paarse stelen

            Fosfor (P) Mobiel Element en Macro Element

            Fosfor(P) is een bestanddeel van de verbinding die binnen de plant energievoverdragen,en van moleculaire complexen zoals de genen.De energiedragers zijn noodzakelijk voor de fotosynthese,voor de ademhaling en voor de synthese van biomoleculen.Cannbis neemt tijdens het kiemen en in het zaailingen stadium grote hoeveelheden fosfor op.Ook tijdens de bloei en de vorming van het zaad is de behoefte aan fosfor hoog.wanneer er gewerkt wordt met mycorrhiza schimmels en aanverwat bodemleven dient men op te passen met grotere hoeveelheden fosfor.Bodemleven is namelijk in staat grote hoeveelheden fosfor vrij te maken voor de plant wleke zonder dit leven niet mogelijk was.Bij toediening van direct opneembare (P) kan er gemakkelijk een overschot onststaan.

            Fosfor speelt een belangrijke rol bij de celverbranding en de totale energieoverdracht in de plant. Het is een bouwsteen van de celwanden, het DNA, allerlei eiwitten en enzymen. Ook is het noodzakelijk voor de fotosynthese en voor de ademhaling. Voor jonge planten is fosfor onontbeerlijk: ongeveer driekwart van de totale fosforopname gebeurd voordat de plant een kwart van haar levenscyclus heeft doorlopen! Ook tijdens de bloei en de vorming van het zaad is de behoefte aan fosfor hoog. De grootste concentraties fosfor vind je dan ook in de groeiende plantendelen zoals wortels, groeischeuten en het vasculair weefsel.


            Fosfor is een chemisch element wat in zuivere vorm niet in de natuur wordt aangetroffen. De mens is het gaan gebruiken als meststof in de vorm van gemalen beenderen, guano en fosfaatrijke ertsen.
            Tekort aan Fosfor

            Kenmerken Een fosforgebrek uit zich bij cannabis door een kleine plant met paars/zwarte necrotische (afstervende) bladdelen die het blad vervormen en doen opkrullen.

            In chronologische volgorde zie je de volgende verschijnselen:

            * in het begin zijn de fan-leaves van de plant donker groen met een blauwe, paarsepaars/zwarte necrotische vlekken op de middeljonge en oudere bladeren, waardoor het blad vervormt.
            * De randen van de bladeren worden bruin en dit breidt zich uit naar binnen toe waarbij de randen en de punt van het blad omhoog krullen.
            * Het afsterven breidt zich daarna verder uit tot in de bladstengel. Het blad draait, krult en sterft af.
            * Dood blad is gekruld, verschrompeld en oker tot paars van kleur en valt af.
            * De plant bloeit uit maar de toppen blijven klein en iel.

            OplossingBemesten met fosfaathoudende meststoffen nadat een tekort is vastgesteld geeft vaak weinig resultaat. De groeistoornissen in de jeugdfase zijn vaak nauwelijks te herstellen achteraf. Gebruik dus goede grond en een goede meststof.

            Bij een hoge PH kan men het medium aanzuren met een verdunde oplossing van fosforzuur Fosfaathoudende meststoffen zijn Guano, bloedmeel, beendermeel, thomasslakkenmeel en drijfmest.
            Teveel aan Fosfor

            Kenmerken Een overdaad aan Fosfor verstoorde de opname van IJzer, Kalium en Zink, waardoor bladproblemen door gebrek aan deze elementen zichtbaar worden. Een tekort aan Zink zal als eerste zichtbaar worden.

            Oplossing Hydro en andere mediums zonder aarde kunnen gespoeld worden. Op aarde is voorkomen beter dan genezen.


            Zwavel (S) Micro Nutrient en Immobiel element.

            Zwavel komt in de plant in de zaden en het celvocht voor. In de vorm van sulfaat vervult het een belangrijke rol in de waterhuishouding van de plant, maar ook voor de ademhaling en voor het metabolisme. Zwavel ligt in de plant in eiwitten en organische structuren ingebouwd. Het is bij een gebrek dus moeilijk te verplaatsen naar jongere weefsels. Theoretisch zou een gebrek dus het eerst te zien moeten zijn bij de jonge bladen door lichtgroene verkleuring. In de praktijk is het vaak het duidelijkst te zien in de oudere bladeren. Bij verbranding van steenkool en andere fossiele brandstoffen komt zwavel in de lucht terecht. Dit kan in de vorm van zure regen in de grond terecht komen. Buiten zal er dus nooit een zwaveltekort zijn.
            Tekort aan Zwavel

            Kenmerken

            * Lichtgroene verkleuring in 1 of meer oudere bladeren.
            * Sterke paarsverkleuring in stengels en bladstelen.
            * Meerdere bladeren verkleuren en de lichtgroene kleur veranderd in diep geel van achter naar voren.
            * Bladeren kunnen bros worden en afvallen en nieuw blad kan smaller blijven dan normaal
            * Bij een groot gebrek heeft de plant meerdere diepgele bladeren, met paarse stengels en bladstelen, groei en bloei zijn geremd.
            * Stam en stengels worden wel langer maar niet dikker

            Oplossingen

            * Controleer de PH van het medium en verlaag deze zonodig
            * Toedienen van anorganische meststoffen als epsomzout (Hydro) en kieseriet (aarde).
            * Organische mest als afgewerkte champignonmest en dierlijke mest is een oplossing die tijd kost.

            Teveel aan Zwavel

            Kenmerken Plant en blad blijven klein met bruine bladeren die op de punten afsterven. Het lijkt op schade door te veel zouten in het medium waarbij de groei wordt verstoord en de bladeren donker verkleuren.

            Oplossingen Hydro en andere mediums zonder aarde kunnen gespoeld worden. Op aarde is voorkomen beter dan genezen.

            Magnesium tekort Noemt men ook als oorzaak van paars worden van stelen.

            Oplossing:
            magnesiumsulfaat (bitterzout)
            kopen (www.drogisterij.nl) of gewoon bij de DA (de grotere DA's hebben een eigen apotheek die het verkoopt).
            Los een 1/2 gram op in 5 liter water en geef dit aan je plant.
            Magnesium is sowieso een van de voedingstoffen die, zowel mensen als planten, vaak tekort aan hebben.


            Last edited by monty; 14 May 2010, 10:05.

            Comment


              #7
              Re: Paarse stelen

              Mooi topic monty........dan weet ik nu zeker bij mijn plant dat ik eens flink moet gaan bijvoeden.

              Want de bladeren werden ook al geel achtig
              NLX outdoor kweek 2011
              Wierie Wierie`s Outdoor Festijn 2010
              De eerste maal; 4x NLX outdoor 2009

              Comment


                #8
                Re: Paarse stelen

                Zwaveltekort

                Algemeen

                Zwavel komt in de plant in de zaden en het celvocht voor. In de vorm van sulfaat vervult het een belangrijke rol in de waterhuishouding van de plant, maar ook in de grond.
                Bij verbranding van steenkool en andere fossiele brandstoffen komt zwavel in de lucht terecht. Dit kan in de vorm van zure regen in de grond terecht komen. Buiten zal er dus nooit een zwaveltekort zijn.

                Symptomen

                Zwavel ligt in de plant in eiwitten en organische structuren ingebouwd. Het is bij een gebrek dus moeilijk te verplaatsen naar jongere weefsels. Theoretisch zou een gebrek dus het eerst te zien moeten zijn bij de jonge bladen door lichtgroene verkleuring. In de praktijk is het vaak het duidelijkst te zien in de oudere bladeren.

                Ontwikkeling

                In chronologische volgorde
                Lichtgroene verkleuring in 1 of meer oudere bladeren.
                Sterke paarsverkleuring in stengels en bladstelen.
                Meerdere bladeren verkleuren en de lichtgroene kleur veranderd in diep geel.
                Bij een groot gebrek heeft de plant meerdere diepgele bladeren, met paarse stengels en bladstelen, groei en bloei zijn geremd.
                OorzakenBuiten kan zwavelgebrek niet voorkomen
                Binnen zal een te hoge PH en veel kalk een gebrek veroorzaken
                Verkeerde samenstelling voeding.
                OplossingenControleer de PH van het medium en verlaag deze zonodig
                Toedienen van anorganische meststoffen als epsomzout (Hydro) en kieseriet (aarde).
                Organische mest als afgewerkte champignonmest en dierlijke mest is een oplossing die tijd kost.
                Last edited by monty; 14 May 2010, 10:05.

                Comment


                  #9
                  Re: Paarse stelen

                  Yo Monty,

                  Heb er ook veel opzoekwerk over gedaan de laatste tijd en veel dezelfde info teruggevonden met hier en daar nog wat extra. Tis echter al een word-document geworden van 6 a 7 blz en nog bijlange niet af zoals ik het zou willen. In september maak ik er mijn werk van.
                  Moest ze al een tijdje geleden gepost hebben maar was da helemaal vergeten... Mijn afbeeldingen als schermbeveiliging gezet en opeens schoot het in mijn gedacht.
                  Dit is een Black Jack van een 2tal weken oud onder tl. Het moment van de foto was een zwoele warme zomerperiode, dus vaak eens te warm onder de lamp. Ze staat in batmix en je kent me wel, kreeg de beste zorgen binnen mijn mogelijkheden en kunnen (dagelijkse rhizobehandelingen, ...)
                  Ikzelf trek 2 conclusies:
                  - paarse steeltjes zijn een voorbode dat er iets fout is. Of het daarom direct om een tekort gaat, daar ben ik niet van overtuigd. Het duid je op het feit waakzaam te zijn en je planten goed te bekijken. Je ziet ook hoe gedrongen de plant is maar dat was mijn bedoeling, bij wijze van test. De enige reden die ik me kan bedenken is door de warmte van de lampen want de grote okselbladeren stonden in een V rond de lamp... je verstaat wel. De hoofdstam had toen nog niets maar nu ze ongeveer dubbel zo groot is zie je toch wel paarse verkleuring in enkele internodes. Echter, dat is nu volledig eruitgegroeid zonder extra voeding of meer/minder sproeien met rhizo.
                  - sommigen van onze schatjes kleuren gewoon een beetje paars (eerder mauve) van nature, vooral dan op de steeltjes van de grote bladeren. Dit heb ik nog gemerkt bij planten die verder niets in de richting van paars aangeven. Misschien net zoals wij bruin worden een bepaald pigment, geen idee.
                  Enfin, wou het je eens laten weten want had al eens opgemerkt dat mayb te warm ook een oorzaak kon zijn.

                  Grtz $iR
                  Attached Files
                  sigpic

                  Comment


                    #10
                    Re: Paarse stelen

                    Ah kijk $ir is er ook al opzoek naar de oorzaken. Leuk om te zien dat er nog iemand nieuwschierig naar is. Hier nog twee foto's van paarse stam en steel door genetica.





                    Grtz

                    Comment


                      #11
                      Re: Paarse stelen

                      NL heeft dat ook, denk ik...
                      Grtz $iR
                      sigpic

                      Comment


                        #12
                        Re: Paarse stelen

                        Bij mij verdwenen de meeste toen ik ging bijvoeden met pk13+14

                        Comment


                          #13
                          Re: Paarse stelen

                          ik heb iets anders, nou ja denk ik, de bladeren rond mijn toppen en kleine delen van mijn toppen beginnen paars te worden, egt wel raar gezicht maarja.. weet iem ms wat het is zonder foto? want camera is kapot, maak er wel zo snel mogelijk 1.. alvast ty

                          Comment


                            #14
                            Re: Paarse stelen

                            Welk soortje is het Nairez, ik vermoed dat het aan de genen van je plantje ligt
                            Q. If there are two potheads in the back of a car, then who is driving?

                            A. The cop!

                            Comment


                              #15
                              Re: Paarse stelen

                              Je blad kan ook paars kleuren door de kou, onder de 18 graden krijgt je plantje het moeilijk om fosfor op te nemen en te transporteren. dit kan lijden tot paaste stam steel en/of blad. Temperatuurschommelingen tussen max temp. en min temp. niet groter laten worden dan 8 graden. Ik ga ervanuit )zo zonder foto' dat het echt paars is en niet bruin .


                              Grtz Monty

                              Comment

                              Bezig...
                              X