Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:

Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Paarse stelen

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: Paarse stelen

Das wel een pakske erges dan bij mij het is idd wel raar dat het maar 2 van 4 plantjes zo gaan doen. raar

Izzz

Comment

He? dat is bij mij ook zo en zelf nog erger zou ik durven zeggen. In mijn geval gaat het om een NL die buitenstaat. Paars is niet vreemd aan de plant maar of het echt genetisch is, dat zal ik binnenkort wel eens weten te vertellen Soms zien de pistels echt zwart maar dit is ook eigenlijk geen plant voor buiten...
      Daarnaast, een vraagje voor je monty. Vanaf heden heb ik beslist altijd 1 black jack in mijn hok te steken omdat deze dient als een indicator dat de omstandigheden in je kast niet optimaal zijn. Kleurt heel snel paars gedurende 1 internode en de volgende is het alweer weg. Zo kan het verspringen internode per internode. Nu heb ik onlangs vastgesteld (omstandigheden niet ideaal in mn hok, dat weet je wel...) dat deze paarse verkleuring IN het blad aanmaakt (dus niet alleen steel en dikke nerven). Heel vreemd... Weet jij hier een reden voor?

Grtz $iR
      sigpic

Comment

Als het fosfor transport in een plant verstoord is kan dit leiden tot paarsverkleuring in steel, stengels en blad. Echter zoals al in de beginpost vermeld kan het een legio aan oorzaken hebben. tekorten van bepaalde elementen , te lage lv, te lage temp, te veel temp schommelingen, wortelschade, zuurstofgebrek bij de wortels, te hoge ph enz.
        Het hele paarsverkleuren (sommige planten reageren er met een geelverkleuring op) is ook voor mij nog een zeer groot mysterie.

Je zou een voor een de mogelijke oorzaken kunnen nalopen en wegstrepen wat absoluut niet de oorzaak kan zijn.

Grtz Monty

Comment

Hey mont,
          Ziehier de foto van de black jack. Er was idd een voedingsstoffenopnameprobleem, volgens mij door te hoge temperaturen van de potten tussen de wortels. Het leek op een stikstoftekort, dat wel. K voeg ik toe via green sensation dus daar zoek ik niets, alhoewel de temp een rol speelt uiteraard. Mg & Ca tekort kan volgens mij niet voorkomen en sporenelementen... tjah, op batmix... Vreemde toestanden maar alles is terug in orde!
          Op de foto zie je dus de black jack (begin 6e week bloei) met vooraan een paars gekleurd blad. Ik heb er 4 staan en 2 hebben er last van. De foto's zijn gemaakt met het licht aan en dit is een uitknipsel van helemaal in de hoek, vandaar het eerder wazige beeld. Zo valt de vergeling ook niet te veel op
          Zoals gezegd vind ik het een superplantje als verklikker, zoals de kanari in de steenkoolmijnen. Vanaf heden staat er telkens 1tje in mn hok.

Grtz $iR
          Attached Files
          Last edited by SirSmokeAllot; 25 May 2010, 04:38.
          sigpic

Comment

Dus geen verwarming meer bij de wortels?

vale.

Comment

jazeker hoor vale...maar gecontroleerd met thermostaat.
              Via lange aquariumthermo temp in potten gemeten en draait rond de 20° wat ze blijkbaar lekker vinden.

Grtz $iR
              sigpic

Comment

Okay dan
                Goed om te lezen dat je dit onder controle hebt.

vale.

Comment

Hoy geïnteresseerden,

Nog enkele foto's die vragen zouden kunnen gaan oproepen.
                  Opnieuw kom ik af met dezelfde black jack plant maar nu een kleine 3 weekjes later. Oogsttijd komt eraan en ik kon de kwekermicroscoop te pakken krijgen. Nogmaals merci he daarvoor kwekertje!
                  Na oogsten scan ik nog eens een blad van de plant omdat ik niet tevreden ben over de kleurenweergave op mn pc-scherm. De verkleuring begint meer naar zwart te neigen of liever gezegd, zo paars als de ergste blauwe plek die je ooit hebt gehad. Zie foto's voor meer.
                  Daarbij komt nog dat ik kan vaststellen dat de voet van de tricho ook paars kleurt, binnenin in de cellen zelf! Ik heb geprobeerd zo clean mogelijk te fotograferen maar het is niet zo eenvoudig. Ook heb ik deze keer blaadjes gekozen waar met het blote oog en vergrootglas 10X geen paars op te zien was.
                  De onderkant van het blad ziet er niet bijzonder uit: mooie nerven die niet paarskleuren maar... De onderkant van het blad heeft de kleur van rosechampagne -> ?
                  Achteraf bekeken moet ik constateren dat de plantjes een voedingsstoffenopname probleem hebben gehad. De reden hiervoor, en ik let goed op mijn woorden want ik zou hem kunnen afschieten, is fout advies in de growshop.
                  De vaste werknemer was in verlof en ik kwam in contact met de eigenaar. Bij deze deed ik mn bestelling en vroeg hem of ik geen dimmer nodig had voor de verwarmingskabel. Die kerel wist het niet, wat ik wel apprecieër dat ie me dat zei, en vroeg hulp van de zadenman. Ik leg de hele situatie uit en vraag nogmaals of ik geen dimmer nodig heb om de temperatuur van de kabel te controleren. Daarnaast vraag ik ook of het niet beter is de kabel in een bodem perliet, hydro-korrels of gewoon grond te steken en daar de potten op te zetten. Ik werk ook met zon kabel in het aquarium. deze zou zonder dimmer blijven warmte afgeven tot 50°C en moet altijd in de bodem ingewerkt worden...
                  Nja, begint die kerel zo wat de spot met me te drijven en vraagt of ik in een sauna ga kweken. Gewoon in de stekker stoppen want die wordt maar 24° die kabel. Nu ja, ik een beetje stress omdat ik toch wat meer warmte had verwacht van zon kabel en terug naar huis.
                  Mn kweekje van 4 maand vind ik nu wat verkloot en dat allemaal voor een dimmertje van nog geen 10 EUR. Khad het dus weeral eens bij het rechte eind. Dit vind ik niet kunnen en als je het niet weet dan moet je zeker niet zo uit de hoogte doen!

Grtz $iR
                  Attached Files
                  Last edited by SirSmokeAllot; 17 November 2009, 16:43.
                  sigpic

Comment

Paarse steeltjes

Anthocyanen

Een rode/paarse bladverkleuring kan ontstaan door de kou (anthocyaan) en door fosfor gebrek. Anthocyaan gebruiken we om een verkleuring te beschrijven als gevolg van een tekort aan bladgroen(=chlorofyl).
                    Anthocyanen zijn kleurstoffen die in de celvacuole van hogere planten voorkomen, vooral in de epidermiscellen en behoren tot de flavonoïden.
                    Deze flavonoïden zijn wijdverspreid over de plantenwereld. Waarschijnlijk waren flavonoïde pigmenten het eerste evolutionaire antwoord op direct zonlicht, omdat hun moleculen ultraviolet licht reflecteren. Hun structuur is relatief simpel, ze bestaan uit twee zes-koolstofringen verbonden met een drie-koolstofring. In cellen komen ze voor in de vacuole, een met water gevulde zak die ook afvalstoffen, suikers en pigmenten kan bevatten. Een groep van flavonoïden, de anthocyanen geven een blauwe, paarse of rode kleur. Tot nu toe zijn er meer dan 300 verschillende flavonoiden geïsoleerd van planten en er worden er meer dan 4000 herkend.

Er zijn ongeveer 250 verschillende anthocyanen bekend. Ze komen overal in de plant voor, maar vooral in bloemen, vruchten en bladeren. De kleur van anthicyanen hangt af van de structuur, maar ook van de zuurgraad van de plant. De meeste anthocyanen zijn rood bij zure condities en blauw/paars bij meer basische condities. Anthocyanen hebben diverse functies voor de plant. Ze fungeren als anti-oxidanten, beschermen de plant tegen de schadelijke effecten van UV-straling, ze vormen een bescherming tegen insecten. Bladgroen (chlorofyl) is één van de kostbaarste bouwstoffen voor een plant. Chlorofyl is geen erg stabiele stof; het valt snel uiteen, maar in de zomer, bij hoge temperaturen, wordt het regelmatig opnieuw aangemaakt. als de plant het koud heeft kan dat niet meer door de lagere temperatuur.
                    Die afname van groene kleurstof verklaart dan een deel van de verkleuring van het blad en de stengel. Onder invloed van koude (nachten) worden uit die bouwstoffen van het bladgroen vooral suikers gemaakt. Die hebben een antivrieswerking. Door het verdwijnen van (een deel van) het bladgroen uit het blad, worden de andere kleurstoffen, die er al die tijd al in zaten, maar niet te zien waren, ook zichtbaar. Dat kunnen zijn

- Geel caroteen. Net als chlorofyl, zit dat als korreltjes in de cellen, dus niet opgelost in het celsap.
                    Het is stabieler dan chlorofyl en ook belangrijk voor de zonlichtabsorptie;
                    - Geel of oranje xanthofyl, dat ook in veel bloemen zit en ook in banaan en citrusvruchten, is verwant aan caroteen;
                    - Lichtblauw fytochroom, dat het blad beschermt tegen verbranding door de zon;
                    - Blauwviolet riboflavine (= vitamine B2), belang rijk voor de ademhaling van de cel;
                    - Rood of paars anthocyaan, De vorming hiervan kan alleen in het licht, dus niet
                    binnenin de plant (paarse toppen van de koude)

Anthocyaan
                    wordt gevormd uit de overgebleven suikers en zit opgelost in het celsap.Bij koude kunnen suikers die aangemaakt worden in het blad niet goed meer afgevoerd worden waardoor ze in het blad opstapelen. Eens een bepaalde drempel is bereikt gaan deze suikers onder invloed van licht binden op bepaalde eiwitgroepen tot anthocyanen die een felle rode tot paarse of zelfs blauwe kleur kunnen hebben De kleur hangt af van het licht en de zuurgraad (pH) van het celsap en die kan weer veranderen bij wisselende hoeveelheden suikers. Zuur celsap is rood, alkalisch sap is paars. Opmerkelijk is dat rode kleur heel vaak ontstaat als reactie op stress, dus bijvoorbeeld bij te hoge zoutconcentratie in de grond, of bij verwonding. Andere stressfactoren die een rol kunnen spelen zijn: afnemende daglengte bij een nog relatief hoge lichtintensiteit (in schaduw geen anthocyaanvorming), schrale wind, droogte (waardor hoge suikerconcentratie in het ingedikte celsap ontstaat), lage temperaturen en grote verschillen tussen dag- en nachttemperaturen.

Er zijn duidelijk ook erfelijke factoren. Planten die in hun herkomstgebied in de loop van de evolutie bescherming moesten inbouwen tegen stress, vertonen meer rood paars en blauw kleuren.
                    Dat geldt vooral voor planten uit Noord-Amerika en Azië (vooral Siberië en China), gebieden met een landklimaat dus. Gele en rodekleuren schijnen nog een ander voordeel op te leveren voor de plant. Veel insecten vreten het liefst van en leggen hun eitjes op groene planten en minder op bladeren met andere kleuren. Daardoor hebben die planten minder last van vreterij door rupsen, bladluizen enz.
                    Last edited by monty; 14 May 2010, 11:55.

Comment

Bezig...
                    X