Kunstmest gestrooid, planten half dood..

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts
  • snaaps
    Retired
    • Jun 2009
    • 181

    #1

    Kunstmest gestrooid, planten half dood..

    Korting op 420shop
    Hoi,

    2 dagen geleden heb ik bij 2 planten kunstmets gestrooid (Gamma tuinmest 12-10-18).
    Ik heb rond de planten grote handen vol gestrooid van dit spul.

    Nu 2 dagen later merk ik dat er ineens veel dode bladeren zijn, gekrulde bladeren en tonen bruine randen en krullen dan naar binnen, daarnaast hangen veel bladeren en takken er slapjes bij.

    Ik heb vandaag de kunstmest wat er nog lag direct verwijderd en de dode bladeren eraf gehaald.

    Nu is mijn vraag, kunnen jullie zien aan onderstaande foto wat er aan de hand is met de planten?
    Is het nu verstandig om bijvoorbeeld zelfgemaakte compost en eventueel koeiemest (lees koeiestront) bij te geven, ik heb met de andere planten daar zeer goede ervaring mee.

    Pics:


    Last edited by snaaps; 31 July 2009, 11:42.
  • bobo
    Cronic Grower
    • Oct 2007
    • 3103

    #2
    Re: Kunstmest gestrooid, planten half dood..

    Je hebt je plant over bemest door : 1, verkeerde meststof en 2, door een groot hand te geven. Misschien toch beter even je licht opgestoken op het forum eer je bemeste.

    Enige oplossing : massa water geven en hopen dat ze dit verteerd .

    Grtz

    Comment

    • Tosti
      Retired
      • Jun 2009
      • 306

      #3
      Re: Kunstmest gestrooid, planten half dood..

      Het overschot proberen uit de grond te spoelen idd.

      Succes, komt vast nog wel goed

      Comment

      • wigyour
        Retired
        • Jun 2009
        • 265

        #4
        Re: Kunstmest gestrooid, planten half dood..

        Oei oei oei wat zonde.
        Nja succes man, hopen dat t goed komt.

        Comment

        • snaaps
          Retired
          • Jun 2009
          • 181

          #5
          Re: Kunstmest gestrooid, planten half dood..

          Dank voor jullie reacties, jah ik dacht dus ook al aan een over bemesting.
          Echter, was een idee van mijn vriendin..

          Afijn, zojuist nog restand grond afgegraven rondom en liters water gegeven, hopen dat de mest zakt en weg spoelt, ik zal morgen ff kijken hoe ze erbij staan en weer veel water geven?

          Betreffende de compost en koeiemest, kan je daar teveel van geven?
          Volgens mijn vriendin niet, zou natuurlijke organische spul zijn, en bijna altijd goed.


          Gelukkig doen me andere 2 planten aan de andere kan wel goed, deze hebben dan ook minder meststof gekregen, maar natuurlijk ook daar alles weg gehaald.

          Comment

          • Daggeroth
            Retired
            • May 2009
            • 522

            #6
            Re: Kunstmest gestrooid, planten half dood..

            Veel water, en misschien grond eromheen storten waar geen voeding in zit?

            Comment

            • Origineel
              Retired
              • Apr 2009
              • 348

              #7
              Re: Kunstmest gestrooid, planten half dood..

              Je zou wellicht ook de plant uit kunnen graven en ergens anders plaatsen. Of verpotten als die in a pot staat. Maar misschien is dat te extreem

              Comment

              • wigyour
                Retired
                • Jun 2009
                • 265

                #8
                Re: Kunstmest gestrooid, planten half dood..

                Volgens mij is het al een hele grote plant, lijkt mij niet echt een goed idee...

                Comment

                • snaaps
                  Retired
                  • Jun 2009
                  • 181

                  #9
                  Re: Kunstmest gestrooid, planten half dood..

                  Planten staan in de vaste grond, verplaatsen is dus geen goed idee!
                  Ik laat ze nu zo ff staan, ff aankijken mochten ze echt dood gaan dan haal ik ze er wel voorzichtig uit, spoel de wortels goed uit en dan voorlopig ergens ander of in pot.

                  Maar een overschot aan compost bestaat dat ook?

                  Comment

                  • Daggeroth
                    Retired
                    • May 2009
                    • 522

                    #10
                    Re: Kunstmest gestrooid, planten half dood..

                    Een overschot aan alle soorten voeding bestaat. Niet alleen voor wiet, maar praktisch alles in je tuin.
                    Zie een groen plant als een mens met obesitas, niet kunnen stoppen met eten.

                    Comment

                    • snaaps
                      Retired
                      • Jun 2009
                      • 181

                      #11
                      Re: Kunstmest gestrooid, planten half dood..

                      Nou de plant welke staat afgebeeld op de foto in begin topic is zo goed als dood.
                      Vandaag heb ik de takken erafgeknipt en probeer deze nu nog te laten stekken.

                      1 tak heb ik laten zitten, met de hoop dat het nog goed gaat komen, maar ik betwijfel het.
                      Alle bladeren dus ook de nieuwe zien er bruinig aan, de plant ruikt niet naar behoren, ruikt een beetje dood.
                      De 2 eerste stekken beginnen nu al weer wat groen te vertonen aan de kleine nieuwe bladeren, dus er is nog hoop.

                      Comment

                      • wigyour
                        Retired
                        • Jun 2009
                        • 265

                        #12
                        Re: Kunstmest gestrooid, planten half dood..

                        Je hebt 3 planten (nu 2 dan) en je had bij allemaal precies de zelfde mest, en ong. evenveel?
                        En die andere doen het nog prima toch?
                        Dan ligt het niet aan de mest, denk ik.
                        Is het niet een of andere vage ziekte geweest?
                        Nja, houd die plant maar goed uit de buurt van de andere.

                        Peace

                        Comment

                        • snaaps
                          Retired
                          • Jun 2009
                          • 181

                          #13
                          Re: Kunstmest gestrooid, planten half dood..

                          Planten andere kant hebben minder mest gekregen, en doordat de planten daar zo groot zijn heeft de regen weinig kans kekregen de mest op te lossen.

                          De stekjes doen het helaas niet, en de restand van de plant is inmiddels ook dood.
                          De andere plant leek het de eerste dagen wel te redden, echt deze vertoont sinds gisteren ook slap hangende blaadjes, en bruine plekken.
                          Ik heb deze plant gister ochtend uit gegraven, gespoelt en in een pot gezet.
                          Allowel ik denk dat deze plant het zelfde lot wacht...

                          Comment

                          • Tosti
                            Retired
                            • Jun 2009
                            • 306

                            #14
                            Re: Kunstmest gestrooid, planten half dood..

                            R.I.P. plantje

                            Zonde.. Maar wel een goede les voor iedereen hoe dodelijk overbemesting kan zijn.

                            Het duurt natuurlijk wel een tijdje voordat al die vaste meststoffen volledig opgelost zijn. (aangezien je sommige maar 2 keer per jaar hoeft te geven). Dus het is misschien inderdaad het beste om ze maar uit die overbemeste grond te halen.

                            Succes met je andere plantjes.

                            Comment

                            • Origineel
                              Retired
                              • Apr 2009
                              • 348

                              #15
                              Re: Kunstmest gestrooid, planten half dood..

                              Kan altijd nog wat lowryders plaatsen als je toch nog wat wil kweken.

                              Comment

                              Bezig...