Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

nieuwe besmetting met tmv?

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #2
    Re: nieuwe besmetting met tmv?

    Zou je je vraag ook kort kunnen samenvatten sir?
    Ik zie een boel info,overpeinzingen en theorieen tussen de vragen door.
    Is wat lastig te lezen,weet niet hoe te antwoorden zo.
    Sorry

    Grts
    Daniella
    Geef een lach elke dag,je zal er vaak een voor terugkrijgen.

    Misty's ABC

    Comment


      #3
      Re: nieuwe besmetting met tmv?

      als t over die licht gekrulde bladpunten met evt gele tipjes gaat ,denk ik eerder aan overbemest.die witte punten op je laaste foto doet mij denken aan t begin van n spint attack.ik hoop voor je dat ik t mis heb.
      volg je
      grtz

      Comment


        #4
        Re: nieuwe besmetting met tmv?

        Spintschade is te herkennen aan de witte plekjes op het blad van de plant en aan een zijdeachtig spinsel aan de onderkant van het blad.

        Denk niet dat je dat over het hoofd hebt gezien,$ir?

        Comment


          #5
          Re: nieuwe besmetting met tmv?

          klopt vale ,alleen zal t webje nog wat langer duren .volgens mij is dit spint in n vroeg stadium.maar ben niet 100%zeker.
          grtz

          Comment


            #6
            Re: nieuwe besmetting met tmv?

            Cicade- en trips-schades hebben ongeveer dezelfde verschijnselen.
            De een na laatste foto in de rechterbovenhoek heeft echter wel de typische TMV-kenmerken meen ik zo te zien.

            Gooi nog een paar ideetjes erin, om de mogelijkheden te vergroten en/of uit te sluiten:

            Chlorose (mineraaltekort/ph/slechte doorlatenheid v.d. grond->wortelschade/bestrijdingsmiddelen)
            Fytoplasma ( een specifieke bacterie, besmetting door insekten/water met plantenresten)
            hoge stikstofoxiden en zwaveldioxide waardes ( gassen van cv o.i.d.)
            Last edited by ceBep; 2 December 2009, 21:48.

            Comment


              #7
              Re: nieuwe besmetting met tmv?

              Hoy peeps,

              Merci voor de interesse. Om de lichte overvoeding tegen te gaan werd de rhizosproeioplossing gereduceerd tot 2ml/liter met een pauze van een dagje of 2.



              Mijn bedoeling met dit draadje is om te weten te komen of er een reden is achter de witte verkleuringen die ik sommige kweekjes aantref in mn bladeren. Of dit veroorzaakt zou kunnen worden door tmv omdat ik denk ondervonden te hebben, dat de symptomen wel eens kunnen verschillen van waardeplant tot waardeplant. Eventueel een mutatie...
              Of dat ik me misschien druk maak om niets zoals 3ppozz zegt omdat dit wel vaker voorkomt. Zoals reeds in een vorig draadje werd uitgelegd, toch al bijna een half jaartje geleden (zie post 1), ben ik iets gelijkaardigs al enkele keertjes tegen gekomen. Echter was het telkens toch net iets anders wat me natuurlijk aan het twijfelen brengt. Ikzelf ben zoiets op mn zoektocht, ook op andere (engelstalige) fora, nog niet gezien.


              Deze foto werd toegevoegd om aan te tonen dat dezelfde plant, greenhouse super lemon haze waar ik anders heel tevreden over ben (zaad uit dezelfde verpakking), onder een andere lamp (met zelfde kleurencode en even oud) die overdreven witte verkleuringen niet heeft. Ik voegde deze foto toe om eventueel uitsluitsel over genetische kenmerken uit te sluiten of te bekrachtigen. Er zit dus wel degelijk wit in het blad. Het is bij allemaal zo begonnen...
              Ik onderzoek uiteraard praktisch dagelijks de plantjes op ongedierte, met een getraind oog, en heb nog niets kunnen vaststellen. De grond werd reeds 1x behandeld met aptus bioshark soil attack + de plantjes worden wekelijks eens overspoten met een licht knoflookaftreksel op woendag en eens met pyth amin op zondag zoals gewoonlijk (naast de dagelijkse rhizobesproeiing). Daarnaast staat er nog een klein potje in de kast met kiemende knoflook en een teentje of 3 waar ik dagelijks telkens een klein schelletje afsnijd zodat de knoflooktoestanden altijd nat zijn en eventueel hun werk kunnen doen. In een andere plantenspuit heb ik een hoge dosis chemische bestrijdingsmiddel gemengd en sproei na het verlaten van de groeikast altijd een beetje rond de ventilatieroosters aan de voorkant, de grond tot 1m van de kast, aan de zijkanten de muren en spleet aan de scharnieren en rondom rond de deuren. Meer kan/wil ik echt niet doen...
              Om jullie aan te tonen dat er geen probleem is op het vlak van insecten heb ik de bewuste vinger van de plant geknipt en onder de kwekermicroscoop gelegd. Ik merk weinig speciaals op...

              Volgende foto is eentje van de bovenkant met een redelijke vergroting. De witverkleuring neemt eerder de vorm van streepjes aan wat ik ook kan constateren met het blote oog.


              Dezelfde stipjes maar dan op maximale vergroting... word je weinig wijzer van denk ik zo.


              Bij kweker zag ik de spintjes in actie. Ik weet dus wel waar ik ongeveer moet kijken: achterkant van het blad dicht bij de nerven... niets te zien... Ook is van de verkleuringen zoals hierboven niets zichtbaar op de achterkant.


              Maximale vergroting: Ik zag bij kweker ook eitjes van spint en na heel lang speuren kwam ik in de hoofdnerf van het bewuste blad iets tegen. Of het spint is echter betwijfel ik ten zeerste. Ik meen mij te herinneren dat je de eitjes heel duidelijk kon waarnemen. Moesten dit dan wel eitjes zijn vind ik het vreemd dat er geen volwassen spint in de buurt aanwezig is. Bij kweker krioelde het van de beestjes rond de eitjes, levende en dode exemplaren, volwassen en kleintjes. Misschien komt het wel van de tafel waar ze even op heeft gelegen om de bovenkant te bekijken? Ik denk dat dit gewoon iets natuurlijks is want had dan toch minstens 1 (dood) exemplaar gevonden volgens mij...
              Het microscoopje heeft dik 2 uur aangestaan op deze vergroting dicht bij de zogezegde eitjes terwijl ik bezig was op de pc (kadertjes onder elkaar) en ik heb helemaal niets zien bewegen of voorbijlopen.


              Voor de rest vind ik het wel aangenaam dat jullie willen meedenken. Chlorose lijkt het mij niet echt, want ik dacht dat dit het vergelen van het blad was met afsterven tot gevolg. Heb ik de vorige keer serieus ondervonden...
              Fytoplasma...hm, ik vermoed al een tijdje dat er iets scheelt met de waterput. Ik moest er een tijdje geleden eens in en werd bijna bedwelmd door de gassen en stond toch tot halverwege mijn knie in zwart slib waar god weet wat allemaal in zit. Deze dient nodig gekuist te worden want ik lichte de verhuurder erover in en deze wist zelf niet hoe lang het al geleden was... Een jaar of 10-12 zeker... nja.
              In de kelder staat niets van verbrandingstoestellen...

              Pff ik word er zo stilaan wel een beetje gek van van dat tmv/insecten gedoe!!!

              Grtz $iR
              Attached Files
              Last edited by SirSmokeAllot; 17 December 2009, 02:13.
              sigpic

              Comment


                #8
                Re: nieuwe besmetting met tmv?

                Hoy virusfans,

                sorry voor de double post modmans & -vrouw, maar ik heb heel wat fotomateriaal en zou graag eens uitsluitsel hebben.

                Ik denk te mogen besluiten dat de 'witverkleuring' in mn plantjes veroorzaakt wordt door een virus. Na opnieuw een lange, en zeer intense zoektocht denk ik de dader op het spoor te zijn. Ik spreek altijd van wit omdat het helemaal niet lijkt op verbranding ofzo.
                Mensen die me reeds een tijdje volgen, weten dat dit me verschrikkelijk stoort omdat ik geen vooruitgang kan maken in het degelijk leren telen van cannabis. Constant loop ik met mijn hoofd tegen de muur en 's morgens denk dat mn plantjes alle mogelijke symptomen van alle mogelijke voedingstekorten op hetzelfde moment vertonen. 's Avonds stel ik me gerust dat het wel weer goed komt met mn goeie zorgen maar als ik in mn bed lig dan heb ik weer zin om alles eruit te gooien en nogmaals helemaal opnieuw te beginnen... of er toch voor een geruime tijd mee op te houden. Ik word er helemaal gek van en het slorpt al mijn tijd op.

                Om er korte metten mee te maken, want ik begin zo stilaan aan alles te twijfelen, heb ik de laatste dagen bewust de . Ik had er echt genoeg van en heb ook een collega advies gegeven waar ik niet 100% zeker van was. Dat doe ik niet graag, maar sta altijd klaar om iemand te helpen. Nu kan er al meer een degelijke conclusie gemaakt worden.



                Ik ga verder met een fotoreeks van de evolutie van de grote okselbladeren (die onder de nieuwe zijscheutjes zitten). De groei ligt zeker niet stil maar verloopt moeizaam. Planten hebben donkergroene bladeren en verdoogde bladeren naast elkaar. Er zijn planten die nog niet echt zon overdreven symptomen vertonen en zelf nog mooi donkergroen zijn, deze staan meestal op de achterste rij of na een grotere zus in volgorde tot de ventilator...

                Naar mijn mening verschilt de ziekte ook telkens een klein beetje volgens waardeplant dus voeg ik zoveel mogelijk verschillende foto's toe. De vergeling begint meestal aan de middelste vinger in het puntje en trekt dan naar beneden tussen de zijnerven.



                - Dit is waar alles mee begint:
                trouwe volgelingen weten dat ik steeds praat over witte vingertoppen. Dit wit wordt gevormd door gegroepeerde bolletjes. richting bladsteel verminderd de dichtheid van de bolletjes en gaat het bijna onopmerkelijk over in 'groen'. Vaak werd ik niet geloofd en deed men het af als overvoeding. Nu denk ik toch wel al te kunnen zeggen dat ik weet wat overvoeding is en zou mijn hiervoor hand in het vuur steken... Na de foute diagnose van stikstoftekort voegde ik gecontroleerd N toe en heb nu ook een vergelijk met de vinger erboven.
                een goeie foto van het vingertopje heb ik nog niet kunnen nemen maar deze geeft eigenlijk veel beter weer wat er gebeurt.


                (Bovenste blad op rechtse foto)



                - zo ziet het er na een dagje of 2 uit.


                (brandschade door TL lamp aan vinger rechtse foto)



                - voorbij de helft van de week



                - einde week


                (eerste foto zijn de planten uit vorige post, nr 7... )

                - week 2



                (de vingers zijn niet verbrand door de lamp)

                - game over:
                vroeger moest ik constant de plantjes bijsnoeien, wat een werk was dat. De laatste 2 rondes snoeien de plantjes zichzelf maar dat vind ik veel minder leuk...
                Geloof me of geloof me niet, maar zoals de eerste foto hieronder eindigen meer dan de helft van de blaadjes aan bepaalde planten. Deze zijn, zoals al enkele keren gemeld, NIET dood. Je kunt ze er niet zo aftrekken, hebt een schaar nodig en er komen nog sappen uit het steeltje. Vrijf je het blad tussen je vingers, dan komt er vocht uit.


                (merk in de eerste foto nog een minimale groene schijn in het onderste deel van het blad dicht bij de hoofdnerf)

                Attached Files
                Last edited by SirSmokeAllot; 17 December 2009, 04:16.
                sigpic

                Comment


                  #9
                  Re: nieuwe besmetting met tmv?

                  Tekorten waar ik dacht mee geconfronteerd te worden:



                  - stikstof: spreekt voor zich. vergeling door verlengde groei. Dit werd vorige ronde ook door experts vastgesteld. Maar na 4-5 weken in batmix zou dit niet mogen he...
                  - calcium: tekort door verlengde groei, gele vlekken. Soms vind ik in de vergeling lichtbruine vlekjes... Dit zou een eerste zijn en eigenlijk moeten we eerlijk zijn, op batmix na zon korte tijd...
                  - magnesium: trage groei, matte kleur in blad.
                  - sulfer: werd me ter attentie gebracht door vale als aandachtspunt, maar na vergelijkende studie van de samenstelling van de batmix kwam ik eveneens tot de conclusie dat dat op zon korte tijd gewoon onmogelijk is.

                  Omdat ik heel wat afweet van water ben ik vanaf de eerste vaststelling overgeschakeld op gewoon kraantjeswater. Dit om te zien hoe de plantjes zouden reageren op het verhoogde nitraatgehalte (N opgelost in water tot NO3-) en de hogere hardheid (Ca & Mg zouten in water opgelost). Tevergeefs...
                  Bloedmeel ofzo gaan toevoegen, daar ben ik niet echt voor omdat de werking te traag is en je wel eens voor verassingen zou kunnen staan en dus moest ik weer verder gaan zoeken... Misschien een tip voor outdoorgrowers volgend seizoen om in huis te halen.

                  Zoals vorige keer, en na veel beraad, had ik besloten om GECONTROLEERD kalkammonsalpeter te gaan toevoegen. Dit was volgens mij de beste mogelijkheid, net zoals vorige keer, om alles in 1 klap op te lossen... of naar de maan te helpen...

                  Kalkammonsalpeter: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kalkammonsalpeter
                  - Ca & Mg
                  - nitraat (snelopneembaar) en ammonium (lange termijn)
                  - werkt in tegenstelling tot andere kalk verzurend en dus eigenlijk niet echt een probleem

                  Maar ik had nog wat lectuur die ik bij favorieten had gestopt nog niet gelezen en mn oog viel er meteen op. Iedereen kent wel tmv, tabaksmozaikvirus, maar dat is echter maar een verzamelnaam. Reeds maanden ben ik op zoek en heb heel veel voor mn neus zien passeren. Vaak verloren tijd, maar ach ja... slapeloze nachten he met die schatjes van me. Deze 2 (identiek, niet van elkaar te onderscheiden bijna, al zeker niet voor een leekje zoals ik) slaan toch wel de nagel op de kop vind ik...
                  Toen ik zo de eerste keer weer keek moest ik spontaan aan de klimop en appelboom denken, zeer herkenbaar...

                  http://www.agf.gov.bc.ca/cropprot/emergingviruses.htm

                  Tomato Infectious Chlorosis Virus (Closterovirus)

                  Virus Description and Distribution
                  Tomato infectious chlorosis virus (TICV) is a member of genus Crinivirus (family Closterovirus). It was first reported in 1993 on field tomatoes and then in greenhouse tomatoes in California and North Carolina, USA. Subsequently, the virus was detected on greenhouse tomatoes in Europe (Italy, Spain, Greece and France) and Asia (Indonesia, Japan and Taiwan). It has been shown to have a moderately wide host range (26 plant species in 8 plant families), including vegetables such as tomato, potato, lettuce and artichoke, ornamentals such as petunia, and several weeds.

                  Symptoms
                  Symptoms can be confused with nutritional disorders, poor growing conditions, natural senescence, or pesticide toxicity. Initial symptoms appear as interveinal yellowing with green veins mostly on mature lower leaves, while the rest of the plant tends to appear “normal”. As the disease progresses, the similar symptoms can be observed on young upper leaves. Subsequently, the symptomatic leaves become pale-white, necrotic, dry and curled (figure 2). Infected leaves (especially older ones) may also turn red (mn fameuze paars-rode-roze blackjack van vorige ronde...). Early infection can also affect the fruit set, colour and quality, resulting in substantial yield loss. Similar symptoms can also be expressed by tomato plants infected with Tomato chlorosis virus, ToCV, (see below).

                  Figure 2. Tomato plant infected with Tomato infectious chlorosis virus showing interveinal chlorosis and mild necrosis on leaflet (A) and leaf (B). Courtesy of W. M. Wintermantel, USDA-ARS, Salinas, CA, USA.

                  Spread
                  TICV is transmitted in a semi-persistent manner by the greenhouse whitefly, Trialeurodes vaporariorum (figure 6). Therefore, the movement of virus in the host-plant is restricted to phloem tissue only. TICV is not known to be transmitted by other whiteflies (Trialeurodes spp. and Bemisia spp.). The virus is not seed-borne or transmitted mechanically.

                  Tomato Chlorosis Virus (Closterovirus)

                  Virus Description and Distribution
                  Tomato chlorosis virus (ToCV) is also a member of genus Crinivirus (family Closterovirus) which is closely related to Tomato infectious chlorosis virus (TICV). ToCV causes symptoms on tomatoes that are very similar to the symptoms caused by TICV and, thus, cannot be distinguished. However, ToCV and TICV can be differentiated based on the symptoms expressed on the indicator plants, Nicotiana benthamiana and N. clevelandii. The major difference between ToCV and TICV is that ToCV is transmitted by the greenhouse whitefly (Trialeurodes vaporariorum), the banded-wing whitefly (T. abutilonea) and silverleaf whiteflies (Bemisia spp.), biotypes A (B. tabaci) and B (B. argentifolii), while TICV is transmitted solely by the greenhouse whitefly. Like TICV, ToCV is also transmitted in a semi-persistent manner by whiteflies and its movement in host plants is restricted to phloem tissue. ToCV has been shown to have a moderately wide host range (24 plant species in 7 plant families), including tomato and sweet pepper, as well as some weeds.
                  Although ToCV first appeared in 1989 in greenhouse-grown tomatoes in Florida, USA, and, later, in Colorado and Louisiana, it wasn’t confirmed as ToCV until 1996. Subsequently, ToCV has been reported on greenhouse-grown tomatoes in many countries of the Caribbean, East Asia, Southern Africa, Europe and the Mediterranean. In 2003, sweet pepper was identified as a natural host for ToCV in Spain.

                  Symptoms
                  Tomato plant infected with ToCV expresses symptoms similar to those expressed by TICV (figure 3). Therefore, it is difficult to diagnose plants infected with these viruses based on the symptoms. It is also possible that a single tomato plant can also be co-infected with both ToCV and TICV. It is, therefore, critical to submit suspected plant samples to a recognized plant pest diagnostic laboratory for accurate identification.
                  Tomato plant infected with Tomato chlorosis virus showing interveinal chlorosis and mild necrosis on leaflet (A) and leaf (B). Courtesy of W. M. Wintermantel, USDA-ARS, Salinas, CA, USA.

                  Spread
                  TICV is transmitted in a semi-persistent manner by the greenhouse whitefly (T. vaporariorum), the banded-wing whitefly (T. abutilonea) and silverleaf whiteflies (Bemisia spp.); biotypes A (B. tabaci) and B (B. argentifolii), (figure 6 & 7). The movement of virus in the host-plant is restricted to phloem tissue. Studies have shown that persistence and efficacy of transmission of ToCV is variable depending on the type of virus-vector involved. Although all ToCV vectors are capable of transmission, the banded-wing whitefly and silverleaf whitefly-biotype B are highly efficient vectors of ToCV. The virus is not seed-borne or transmitted mechanically.

                  ************************************************** ************************************

                  Ik hou er hier voorlopig mee op maar dit krijgt zeker nog een staartje!!! Onderaan nog wat foto's om te zien hoe nasty het kan gaan en we niet steeds direct een voedingstekort moeten gaan verdenken van het langzaam sterven van onze schatjes. Ik weet dat ik niet echt een vraag heb gesteld en dat een oplossing niet zo voor de hand liggend is.

                  Je mening interesseert me heel erg en vraag me af wat je hier over denkt? Ziek of tekort???


                  Thnx alvast om alles te doorlezen!

                  grtz $iR
                  Attached Files
                  Last edited by SirSmokeAllot; 17 December 2009, 04:20.
                  sigpic

                  Comment


                    #10
                    Re: nieuwe besmetting met tmv?

                    ik kon weer eens niet slapen...
                    http://www.proefstation.be/nederland...matenteelt.pdf

                    Grtz $iR
                    sigpic

                    Comment


                      #11
                      Re: nieuwe besmetting met tmv?

                      I(k denk dat het een combinatie van de beide is, van tekorten kan je mss es checken bij zwavel en ijzer. Want ik zie dat de nerven groen blijven de rest van het blad vergeelt..
                      Q. If there are two potheads in the back of a car, then who is driving?

                      A. The cop!

                      Comment


                        #12
                        Re: nieuwe besmetting met tmv?

                        Maximale vergroting: Ik zag bij kweker ook eitjes van spint en na heel lang speuren kwam ik in de hoofdnerf van het bewuste blad iets tegen. Of het spint is echter betwijfel ik ten zeerste. Ik meen mij te herinneren dat je de eitjes heel duidelijk kon waarnemen. Moesten dit dan wel eitjes zijn vind ik het vreemd dat er geen volwassen spint in de buurt aanwezig is. Bij kweker krioelde het van de beestjes rond de eitjes, levende en dode exemplaren, volwassen en kleintjes. Misschien komt het wel van de tafel waar ze even op heeft gelegen om de bovenkant te bekijken? Ik denk dat dit gewoon iets natuurlijks is want had dan toch minstens 1 (dood) exemplaar gevonden volgens mij...
                        Het microscoopje heeft dik 2 uur aangestaan op deze vergroting dicht bij de zogezegde eitjes terwijl ik bezig was op de pc (kadertjes onder elkaar) en ik heb helemaal niets zien bewegen of voorbijlopen.

                        Comment


                          #13
                          Re: nieuwe besmetting met tmv?

                          we vinden het wel...ookal duurt het tot het einde der dagen!!!
                          Grtz $iR
                          sigpic

                          Comment


                            #14
                            Re: nieuwe besmetting met tmv?

                            Closterovirus en alle andere virussen op je link worden verspreid door diverse insekten.
                            Zoals je al schrijft heb je geen insekten; de virus is manueel niet overdraagbaar en het zit ook niet in de zaden.

                            Zwavel tekorten geven idd groene nerven, ook al over gespeculeerd laatst.
                            Een ander dingetje die ik ook al in een ander verslag van je heb geschreven is de rhizo-oplossing.
                            Ik denk ( ben geen expert, kan alleen weergeven wat ik erover lees) dat hier de schoen wringt.
                            Auxine overschot geeft misvorming; in de vorm van bobbelige/gekrulde bladeren, scheefgroeien en voeding- en wortelproblemen met de dood tot gevolg.

                            Dit heb ik ook gevonden met betrekking tot auxine, vond het vermelden wel waard:
                            Een teveel aan auxine resulteert in aanmaak van ethyleen.
                            Ethyleen is naast een activator van het afweermechanisme tegen micro-organismen, ook een verouderings- of afrijpingshormoon.
                            Wat goed en/of slecht kan zijn.

                            Comment


                              #15
                              Re: nieuwe besmetting met tmv?

                              Jammer Sir dacht je het meester was deze keer Dam ,good luck met de research
                              Stay calm. Everything is going to be okay. There will be marijuana giveaways

                              Comment

                              Bezig...
                              X