Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Trage pH meter (OPGELOST)

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Trage pH meter (OPGELOST)

    Korting op 420shop
    Ik ben al een paar jaar in het bezit van een digitale 'Ecotestr pH2'.

    Ik moet allereerst vermelden dat ik door de jaren heen deze pH meter verschillende keren per ongeluk droog heb laten staan. De bewaarvloeistof (KCl, dus geen demi-water of pH7 ijkvloeistof!!) trekt volgens mij door capilaire werking naar de rand van de beschermdop en kristalleert daar dan uit tot een zout, net zolang totdat de dop helemaal droog staat (en daarmee dus ook de sensor).

    Om de meter weer in goede condititie te krijgen heb ik deze minimaal een week met de sensor in bewaarvloeistof (KCl) gezet. Daarna heb ik hem geijkt met pH7 (twee verschillende flesjes) en pH4 ijkvloeistof en weer opgeborgen met bewaarvloeistof. Vandaag, weer een week later, wederom de pH van alle tot mijn beschikking staande ijkvloeistoffen gemeten. Deze klopten behoorlijk goed (1/10 afwijking) en de waarden waren binnen een paar seconden stabiel. Kortom, de pH-meter lijkt het nog steeds goed te doen.

    Vervolgens ben ik de pH van mijn kraanwater gaan meten, die volgens het regionale waterbedrijf rond de 8 zou moeten zijn. Wat schetst mijn verbazing, hij meet in eerste instantie een pH van rond de 6,5/7. Ik moet zeker een minuut of tien wachten totdat hij een pH van rond de 8 aangeeft. Vroeger gaf hij in mijn beleving (??) de correcte waarde al na een seconde of 10 a 20 aan, nu lijkt het een eeuwigheid te duren.
    Dit gedrag is consequent, want als ik vervolgens de meter uit het water haal en de pH van pH7 ijkvloeistof meet, dan geeft hij binnen een paar tellen weer 7,0 aan. Spoel ik hem af en stop ik vervolgens weer in kraanwater, dan duurt het wederom een eeuwigheid totdat hij weer richting de 8 geklommen is.
    Bijkomend wazigheidje is dat als ik de pH van mijn bewaarvloeistof meet, deze 8 bedraagt. Volgens mij hoort die rond de 7 te zijn (??). Als ik hem vervolgens afspoel en de pH van kraanwater meet, duikt hij ook eerst richting de 7 om vervolgens langzaam naar de 8 te klimmen.

    Kan de sensor 'trager' worden doordat deze lange tijd droog gestaan heeft?? Of is dit normaal gedrag?? Kan ik beter een nieuwe kopen?

    (EDIT: OPGELOST!!! Zie hieronder voor de methode!)
    Last edited by Meglow; 23 April 2018, 11:52.

    #2
    Kzou een nieuwe kopen
    kost de wereld niet he
    ps. Vers water moet je toch al een 24h open staan voor je het gebruikt
    de ph scheelt dan ook een dag later

    Comment


      #3
      Ja dat kan. (afwijken, maar dan niet door droogte)
      ​​​​​​Daarom ijkt men ook regelmatig he.

      Mijn meter heeft een verwisselbare kop. Ik vervang die jaarlijks en reinig altijd in demi water. Beter zou zijn dat ik een deftige koop en ijk met ijkvloeistof.


      ​​
      Last edited by Organisch; 22 April 2018, 20:16.

      Comment


        #4
        zat nog ff te neuzen op het net...
        naast het uitdrogen maak ik ook soms de fout om ijkvloeistof te hergebruiken en heeft een pH-meter ook niet het eeuwige leven...
        denk idd dat ik deze beter kan vervangen en nieuwe ijkvloeistof moet kopen.
        Last edited by Meglow; 22 April 2018, 23:16.

        Comment


          #5
          De ijking zelf kan aangetast zijn he, door het droog staan van de sensor. Ijken doen ze int fabriek, jij calibreert em gewoon op die twee punten om de foutmarge te beperken.

          Comment


            #6
            Bijna elke sensor komt droog te staan. Ijken doe je met ijkvloeistof. Veel amateurs hier, maar anderen kunnen begrijpend lezen en een handleiding lezen hoor. Of wat is het volgende excuus om mijn ongelijk te tonen? Die ijkvloeistoffen zijn niet courant genoeg? Dat een ijkvloeistof zich verkoopt onder ph 7 of 4 zijn verkoopppraatjes?

            Comment


              #7
              Mijn mening is koop een simpele ph meter, zit wat ijkvloeistof bij enkel die batterijtjes moet je ff bijhouden maar dat merk je snel genoeg.
              Last edited by de oerhippie; 23 April 2018, 02:53.
              The seeds of today are the flowers of tomorrow

              Comment


                #8
                Ik neig ernaar om te zeggen dat het normaal gedrag is van een meter die weleens droog gestaan heeft, ik heb namelijk precies hetzelfde met mijn meter.
                Die is al een aantal jaren oud, en heeft ook wel 3-4-5x droog gestaan wegens langere tijd niet gebruiken en niet naar omkijken.

                Langere tijd in KCL vloeistof zou dat weer moeten herstellen inderdaad. Nooit bewaren in demi of andere vloeistof.
                Kalibreren doe ik hooguit 1x per jaar, dat is voldoende, ik zie nooit grote afwijkingen.
                Met het meten van kraanwater loopt die inderdaad ook hier eerst richting de 7, en kruipt dan in 10 minuten omhoog richting 8, de normale waarde hier.

                Omdat ik 'm niet zo vaak gebruik los ik dat op door de meter gewoon wat langer in de vloeistof te laten staan.
                Een beetje goeie pH meter kost iets meer dan een paar tientjes, en in mijn geval weegt dat niet op tegen het occasioneel gebruik.
                ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                Comment


                  #9
                  Okay guys, mijn pH meter is back from the grave!!! Hij reageert weer razendsnel

                  Ik vond een aanwijzing op een site hoe je een sensor kunt shocken, een methode waarmee je vaak weer nieuw leven in een sensor kunt blazen. Ik heb niet de beschikking over de exacte spullen, maar aangezien ik hem toch weg zou gooien heb ik zelf wat geprutst en het risico genomen dat ik hem zou verneuken.

                  1) ik heb de sensor 4 uur in de HCl (zoutzuur) gezet. Dit moest 0,1Mol - 0,5Mol oplossing zijn, maar ik had slechts de beschikking over <10% HCl van de bouwmarkt. Als ik er energie in steek had ik dit uit kunnen rekenen, maar die had ik niet De pH was in ieder geval onmeetbaar voor mijn meter.
                  2) Afgespoeld met veel water
                  3) daarna heb ik 1:1 KCl en pH4 gemixt en daar de sensor de hele nacht in gezet. (hier was ook een precies recept voor, maar daar had ik de meetapparatuur en belangrijker de korrels KCl zout niet voor)

                  Vanmorgen de sensor afgespoeld and what do you know??? Werkt weer als een malle!!!!

                  (misschien ook een tip voor jou Q?? https://www.vernier.com/til/730/ )

                  Comment


                    #10
                    Net een toyota, ook niet kapot te krijgen hahahahah

                    Comment


                      #11
                      Dat was een geniaal stukje televisie https://www.youtube.com/watch?v=xnWKz7Cthkk

                      Comment


                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Meglow View Post
                        Dat was een geniaal stukje televisie https://www.youtube.com/watch?v=xnWKz7Cthkk
                        Whahaa, ja, ken het al jaren echt leuk hoor!!!!

                        Comment


                          #13
                          bah heb hetzelfde in bruikleen gekregen paar jaar oud maar hij heeft ph meter niet in bewaarvloeistof bewaard


                          een ecotester phmeter en ec meter in deftige case met ec3 oms, ph 4.0 en ph 7.0 vloeistof. met calibreren gelijk de juiste waardes voor de meet vloeistoffen maar als ik m in kraanwater zet gaat tie van 6.9 naar 7.3 en weer terug hehe.

                          regenwater 6.0 naar 6,7 en schommelt er tussen in blijft niet stilstaan de meter zal m eens in hci vloeistof zetten hehe.

                          groet

                          eeltje

                          Comment

                          Bezig...
                          X