Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Drogen met afzuigventilator

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Drogen met afzuigventilator

    Korting op 420shop
    Hey hey hier ben ik nog es terug

    Ik oogste net mijn 2 buitenplantjes bij deze volle maan en wil ze deze keer in een tent laten drogen met hulp van een afzuigventilator v 460m3 wat een overcapaciteit is voor een 100*100*180 secret jardin.
    ​Na bijna 10 jaar ervaring met buitenkweekjes en laten drogen in een onvoldoende verluchte zolder met soms toprot tot gevolg ben ik nog steeds een complete leek wat binnen betreft.

    ​​​​Nu hangen ze te drogen id tent aan een wasrekje en de vraag is als ik de ventilator op 10% laat draaien zal de lucht dan voldoende ververst worden want ik hoor hem bijna niet draaien? Durf hem niet hoger te gaan zetten ook uit schrik ze te snel zullen drogen.. En moet er 1, 2 of alledrie de 'luikjes' open langs de onderkant waar de lucht door komt?

    Ook krijg ik de vochtigheid moeilijk onder de 70% wnr het eigenlijk max 50 mag zijn bij het drogen. Temp v 19 graden dus dat zit wel goed.
    Zou in dit geval zo een chemische ontvochter kunnen helpen die ik id kamer plaats waar de tent staat, die kamer is niet zo heel groot dus mss werkt dat wel?

    Jullie zijn allemaal alvast v harte bedankt en laat het jullie smaken, ik wou dat ik kon delen
    Attached Files
    ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

    #2
    Gewoon lekker die afzuiger laten draaien...
    je blad zit er ook nog aan dit is al een soort cure proces ofwel langzaam drogend.

    dus 30% capp mag ie wel zeker als je vertelt toprot problemen te hebben gehad..

    zeker met je 70rlv lekker luchten

    gz Ricky

    Comment


      #3
      Zou 'm niet zo laag zetten, nee.
      Zo'n fan wordt vaak ook gekoeld door z'n eigen lucht, en alsie erg langzaam draait kan zo'n ding echt warm worden.
      En als je er zoveel blad aan laat zitten mag je best ventileren, want dat gaat niet zo snel drogen.
      Zou 'm zeker tegen de 50% zetten, met 1 luikje open, zodat je daar nog een beetje mee remt.

      Als je bang bent voor schimmel tijdens het drogen knip je beter al het blad met een steeltje vast eraf.
      De puntblaadjes die uit de toppen steken waar je geen steeltje van ziet kun je laten zitten tijdens het drogen.
      -- hierdoor droogt het wat sneller --

      Ik heb weleens zo'n chemische ontvochtiger in de kelder geprobeerd (12m2) maar dat had hier geen enkel effect.
      Nou is elke kweeksituatie anders, ik moest 'm in de kelder zetten waar ook de afzuiger staat.
      Zo'n ding werkt waarschijnlijk beter in een ruimte met vrijwel stilstaande lucht.

      Bij een droogtentje is het het mooiste als je lucht van binnenshuis kunt aanzuigen (gewoon door die raampjes dus) en de "vuile lucht" in een andere grote ruimte uitblazen.
      Allerbeste is die "vuile lucht" naar buiten te blazen.
      (vanwege de hoge LV, das niet goed voor je huis, verhoogd de kans op schimmel)


      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


        #4
        Bedankt voor de uitgebreide uitleg,

        ik heb nu alle schutbladeren verwijderd en de meeste kleinere bladeren met steeltje (ondanks ik las dat de toppen zo weinig mogelijk mogen worden aangeraakt vrees ik dat ik hier nogal hardhandig te werk ging, moest vlug gaan voor ik naar mijn werk vertrok maar dat zal wel niet zo heel erg zijn), daar ik de grotere bladeren verwijderd heb zette ik de ventilator op 45%.
        ik had er bewust voor gekozen alles te laten zitten daar ik las dat hoe meer je verwijderd, hoe meer 'wondjes' je maakt en hoe vlugger het droogt wat nefast zou zijn.

        Mag ik nog vragen QnQ wat je bedoeld met dat het word geremd door 1 luikje open te zetten? En wnr kies je ervoor bij verder droogproces of bij een kweek om ze alle 3 open te zetten dan of maar eentje ook?
        De lucht word van andere kamers gezogen waar ramen openstaan en de vuile lucht gaat rechtstreeks naar buiten dus dat zit wel goed

        ​​​​​Als de LV niet onder de 70 wilt gaan als ze ong 10 dagen drogen, kan ik dan wel een goed eindresultaat bereiken aub? Dank
        ​​​​​
        ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

        Comment


          #5
          Dat is prima op 70% heb je kans dat deze wel wat langer mag drogen...

          Des te langer des te beter! Alleen uitkijken met schimmel...

          gz Ricky

          Comment


          • Rietslang
            Rietslang commented
            Editing a comment
            Zal dat de ventilatiemotor wel ten goede komen zo constant op halve capaciteit draaien Ricky?

          • Rickysticky
            Rickysticky commented
            Editing a comment
            Zolang ie niet bromt is het prima

          #6
          Ik heb bij mijn vorige kweek een ontvochtiger gekocht, ik vind het een uitkomst. In het kamertje een lv 45% binnen een week is het droog.

          Comment


          • kees49
            kees49 commented
            Editing a comment
            Dat is als je rookt inderdaad belangrijk, maar ik maak er alleen maar olie van. Dus is het voor mij een stuk minder belangrijk.

          • Jura
            Jura commented
            Editing a comment
            hoe sneller hij droogt hoe meer belangrijke stoffen er verdampen , is toch ook van belang voor olie dacht ik want door proces van olie maken verdampt er ook al een deel .

          • kees49
            kees49 commented
            Editing a comment
            Daar zijn de meningen erg verschillend over in het kamertje een lv van +- 45% in de tent 50%, ik denk niet dat het te droog is. Droog tijd ongeveer een week. Dat is volgens mij niet te snel.

          #7
          Heb hem van 45 naar 20% gezet terug, de hoofdstam is al hol en kan ik kraken wat dus volgens mij duidelijk te snel is na 2 dagen.
          Het verwijderen vd grootste bladeren maar ook de filter zal er ook mss voor iets tussen zitten, het is een proactiv waar kokosvezel gebruikt word, deze filter zou ook voor een betere luchtverplaatsing zorgen waardoor er minder capaciteit nodig zou zijn las ik vanmiddag. Blij dat ik ging checken
          Last edited by Rietslang; 17 August 2019, 20:15.
          ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

          Comment


            #8
            Toch nog een klein en hgstwss niet erg slim vraagje daarmee dat ik er geen nieuwe topic wil over starten als dat mag

            maar zou het verstandig zijn een vers geoogste plant met lichte schimmelaantasting tussen mijn perfect gezonde half droge toppen alsnog te hangen, ik denk v niet omwille v aanraking en zodoende het verspreiden vd schimmel?
            Thanks
            ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

            Comment


            • Rietslang
              Rietslang commented
              Editing a comment
              Ah thanks voor je snelle antwoord alweer, idd toch maar best niet doen, tis eignlijk omdat de schimmel na een dag of 7 wachten v oogsten nog meer zal verspreid zijn maar beter dat dan heel de oogst aangetast en dus het zekere voor het onzekere

            • QnQ
              QnQ commented
              Editing a comment
              Wiet met schimmel kun je niet roken dus hoef je niet te drogen

            • Rietslang
              Rietslang commented
              Editing a comment
              De onaangetaste delen vd plant kun je toch roken QnQ?

            #9
            Ondanks mijn voorzorgen knipte ik uit de auto Mazar toch aardig wat rot (en das altijd uit de hoogste beste toppen eh ), ong 1 derde was aangetast, wat mij toch nog 67 gram resteerde die nu aan het curen is.

            Ik snap niet zo goed toen ik de plant oogste zag die er heel gezond uit.. Ofwel was deze reeds onmerkbaar aangetast in vroeg stadium (de toppen waren wel heel erg dik waar deze strain om bekend staat, doch staat ze ook bekend als goed schimmelresistent),
            ofwel liet ik mijn afzuigventilator dan toch te laag draaien wat niet voor genoeg verse lucht zorgde maar toen ik deze op halve cap liet draaien droogde de boel te snel dus ik halveerde tot 25%. Het zal 1 vd twee zijn, de waarden waren doorgaans goed.. Toch wel een beetje erg als je het ditmaal goed wilt doen, 10 dagen die tent verluchten, komt die rot toch nog opdagen.

            Mss zijn autoflowers hier gewoon meer vatbaar voor? In het verleden na een paar keer regenen hadden deze 1 voor 1 rot maar toen ik een reguliere california hashplant haar gang liet gaan bloeide die mooi af zonder probleem .
            ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

            Comment


            • QnQ
              QnQ commented
              Editing a comment
              Autoflowers zijn meer vatbaar voor toprot ja, dat klopt.
              Da's bijna een kenmerk voor autoflowers.
              Zonde, maar gelukkig nog een aardige pot over.

            #10
            Ja idd QnQ ik wil ook niet klagen, kan terug een eindje verder maar ik had nog es graag je advies ivm uitlaataanpassing, wil hiervoor evenzeer geen nieuw topic voor aanmaken als dat ok is want dit blijft toch in dezelfde categorie,

            nl ik weet niet of je nog herinnerd maar je gaf destijds advies aan een lid om een aanpassing te doen ad tent nl een groter gat maken waar de uitlaat doorkan, ik heb nu een paar overbodige bochten en wil het gat die voorzien is voor electriciteitskabels gebruiken voor luchtuitlaat zodat deze mooi rechtdoor loopt waardoor ik de afzuigventilator hoger en zodoende ook stiller kan doen draaien.

            De vraag is nu wat je uitleg daarvoor was, ik herinner mij nog met boutjes en moertjes maar welke stukken zou je daarvoor gebruiken of heb je benaming daarvoor zodat het groter gemaakte gat wat sterkte heeft zodat het niet scheurt. Als je een beetje begrijpt wat ik bedoel?
            Dank je
            ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

            Comment


            • Rietslang
              Rietslang commented
              Editing a comment
              Ik heb de uitlaat nu zodanig aangepast zoals je mij uitlegde QnQ, enkel merk ik dat mijn uitlaatrooster eig een maat kleiner is dan de afvoerdarm, dit is zo een roostertje met een net voor maar zou ik eig gewoon geen open flens kunnen gebruiken aub? Ik bedoel als de afzuiger dan toch 24u draait kunnen er toch geen insecten binnen komen denk ik dan? Ook zal het weer wat schelen qua weerstand en dus lawaai. Dank je!

            • QnQ
              QnQ commented
              Editing a comment
              Ik kan het me even niet goed voorstellen wat je bedoelt maar je hebt geen rooster nodig achter de afzuiger.
              Roosters zitten meestal bij de inlaat.

            • Rietslang
              Rietslang commented
              Editing a comment
              Ahjaaaa ok haha, ik heb hier dus echt geen verstand van, dacht dat bij het einde vd darm ook een rooster voorzien moest worden, ik zal een flens gebruiken dan, dit zal veel schelen denk ik qua weerstand, ik probeer bij ieder iets wat voor extra geluid kan zorgen het te verbeteren, gelukkig is dit forum, thanks again!
          Bezig...
          X