Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Ontkiem drama bij Joop

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Ontkiem drama bij Joop

    Korting op 420shop
    Hoi Canna-vrienden,

    Ik ben inmiddels ook gestart met mij buitenkweek van dit jaar. Ik wilde even wachten met mijn nieuwe verslag totdat ik plantjes had staan. Helaas wil het ontkiemen niet zo lukken. Voorgaande jaren had ik geen enkel probleem met ontkiemen, dit jaar is het huilen met de pet op.
    Voorgaande jaren kocht ik mijn zaden bij zamnesia.nl. Dit jaar wilde ik graag de Blue Dreamer Auto van het huismerk wietzaadjes.nl proberen, dus heb ik al mijn zaden daar besteld.

    Dit jaar doe ik in principe het zelfde als voorgaande jaren, alleen de zaden zijn anders. Dit is waar ik mee werk:
    2 soorten:
    - 5 x Blue Dreamer Auto (Huismerk wietzaadjes.nl) hierna te noemen BD
    - 3 x West Coast Bubbles Auto (Sumo Seeds) hierna te noemen WCB
    Central Park potgrond van de Praxis
    Plagron Zaailingen/stek grond
    20 liter bak per plant gevuld met potgrond met in het midden een kolom zaailingen grond voor het ontkiemen.

    De potten met grond staan tijdens het kiemen binnen, zodat de temperatuur tijdens het kiemen boven de 20 graden is.


    Op 13 mei begint het feest. Ik stop 2 zaden in mijn 20 liter potten, 1 x BD en 1 x WCB:

    BD 1
    dag 0 (13 mei)
    Start ontkiemen rechtstreeks in de grond.
    dag 10
    Na 10 dag komt het plantje eindelijk op, veel te laat naar mijn idee.
    Plant buiten gezet.
    dag 11
    Hoesje zit duidelijk erg vast, na veel gepiel is het losgekomen. Blaadjes zijn natuurlijk nog dicht en richting de grond gericht.
    dag 12
    Plantje staat nog steeds met dichte blaadjes naar beneden toe gericht.

    WCB 1
    dag 0 (13 mei)
    Start ontkiemen rechtstreeks in de grond.
    dag 6
    dag 7
    Plant buiten gezet in de ochtend.
    dag 8
    Hoesje en vliesje handmatig verwijderd, zit heel er strak vast.
    dag 9
    Plantje lijkt het niet te redden, er zit geen ontwikkeling in. Blaadjes blijven dichtgeklapt en naar beneden wijzen.
    dag 12
    Plantje is nog niet helemaal dood, maar dit wordt niets, geen ontwikkeling.

    Op 21 mei (dag 8 van de eerste plantjes) begin ik me zorgen te maken en ga ik daar naar handelen:

    BD 2
    dag 0 (21 mei)
    Start ontkiemen volgens de methode van zaadje in een koffie filter in een zipzak met wat water, zodat ik beter kan volgen wat er gebeurt.
    dag 2
    Zaadje barst open, ik zie nog geen worteltje. Ik zet het zaadje in de pot naast BD 1 die inmiddels net boven was gekomen, met het idee de beste te selecteren na verloop van tijd.
    In de avond bedenk ik me. Aangezien er zoveel problemen zijn met de harde hoesjes van de zaadjes heb ik het zaadje terug gestopt in de zipzak met koffiefilter in de hoop dat het hoesje door het vocht wat zachter wordt en daardoor makkelijker loslaat. Geen handige actie, daar ben ik het mee eens, maar omdat ik nog geen wortel zie kan het volgens mij niet veel kwaad.
    dag 3
    Nog geen wortel, vreemd want het zaadje is ruim een dag terug al opengebarsten.

    WCB 2
    dag 0 (21 mei)
    Start ontkiemen volgens de methode van zaadje in een koffie filter in een zipzak met wat water.
    dag 3
    Nog niet ontkiemd.

    Nu heb ik al 2 bewezen methodes toegepast en het wil nog steeds niet echt lukken. Er begint een lichte paniek te ontstaan. Dit heb ik voorgaande jaren niet meegemaakt. Ik heb nog 1 x WCB en 3 x BD zaadjes over. Gezien de slechte ontkieming heb ik geen zin om deze zaden in de komende jaren nog te gebruiken, dus ik kies er voor om alles te gaan ontkiemen om later het beste eruit te selecteren. Nu pas ik weer een andere methode toe. Ik doe de zaden gewoon in een klein kopje met water, simpeler kan het niet en in principe moet dit ook werken. Ik zie direct een probleem dat ik bij de andere ontkiem methodes niet had kunnen constateren. De zaden bliven allemaal drijven! Dat is volgens mij een slecht teken. Een uur later drijven ze nog. Ik ben radeloos. Ik werk met auto's, dus op zich heb ik nog tijd genoeg, maar het meest gunstige tijdstip om te zaaien was 2 weken terug, dus leuk is anders. Wat is hier aan de hand? Oud zaad misschien? Ik vind het sowieso vreemd dat er op de verpakking van zaden van deze prijscategorie geen datum staat. Als ik een zakje radijs zaadjes koop staat er ook een datum op.

    Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden.


    #2
    Als ik ze in een koffie filter ontkiem wacht ik tot dat er een worteltje uitkomt en is nog nooit mislukt.

    Comment


      #3
      Het is volgens mij geen goed teken als zaadjes blijven drijven.

      Als al deze zaadjes bij dezelfde zaadbank vandaan komen, zou ik er nooit meer een zaadje kopen.
      Ik heb namelijk niet het idee dat jij iets verkeerd doet. Dit is best balen.
      Lets not criticize but legalize

      Comment


      • Nonsense
        Nonsense commented
        Editing a comment
        Je zaadjes kunnen in het begin wel blijven drijven na 12 uurtjes kan je ze een tikje geven en zinken ze .
        als ze dan niet zinken is het idd geen goed zaad

      • Slome Joop
        Slome Joop commented
        Editing a comment
        Dan moet ik het vanavond nog eens bekijken, misschien dat ze dan wel al naar de bodem zakken. Dit geeft nog hoop, bedankt Nonsense

      • Slome Joop
        Slome Joop commented
        Editing a comment
        En ze zijn alle 4 gezonken nu, dat is in ieder geval bemoedigend.

      #4
      Ik zie niet zoveel mis Joop.
      Een zaadje 24 uur voorweken en dan de grond in zou gewoon moeten werken.
      Grootste problemen worden veroorzaakt door te natte grond, te warm, en schimmels.

      Ieder heeft zijn eigen manier natuurlijk, en dat zul je ook wel zien in dit topic straks
      Is er een beste manier ?
      Nee.
      Het is van zoveel andere omstandigheden afhankelijk. Zaadje, klimaat, bedreigingen..
      Wat bij het ene zaadje goed werkt kan bij een andere minder goed zijn.

      Als je in aarde zaait is het niet gek dat het 7-10 dagen duurt voor ze boven zijn, kan best nog iets langer duren ook, afhankelijk van de temperatuur.
      Dat de zaadjes blijven drijven zegt niets, zaadjes die ik hier heb blijven voor 70-80% allemaal drijven als ik ze in water gooi.
      Het zijn juist de zaadjes die zinken die het soms niet doen, die zijn vaak niet rijp. (minder houtig)

      Er zijn wel extra dingen die je kunt doen, maar dat biedt ook geen 100% zekerheid.

      Je kunt een zaadje ook heel licht opschuren, met heel fijn schuurpapier. (scarification)
      Dat wordt meestal gedaan bij ouder zaad. Bijv. als je iets al 5 jaar hebt liggen wil dat soms helpen.


      Je kunt H2O2 toevoegen aan het water tijdens het ontkiemen.
      Dat voorkomt de eerste schimmelgroei en maakt de schil van zaadjes wat zachter.
      Daar zijn ook filmpjes van te vinden op YT (Hydrogen Peroxide)
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


      • Slome Joop
        Slome Joop commented
        Editing a comment
        Bedankt voor je uitgebreide reactie QnQ

        Ik zit met de eerste 2 zaden op dag 12,
        De tweede 2 zaden op dag 3 en
        met de overige zaden op dag 0,
        dus er is nog hoop. De paniek sloeg gewoon toe en daarom dacht ik, toch even mijn zorgen uiten op jointjedraaien.nl.

        Ik wil zeker niet een van de grootste zaadbanken van Nederland de schuld geven, hoewel ik dat in gedachten wel al deed. Zoals ik al eerde zei, ik heb veel goeds gehoord over ze en kan me het daarom ook niet helemaal voorstellen dat ze troep verkopen.

        Jouw kijk op het beste tijdstip om auto's te zaaien stelt me ook gerust. Nu kan ik dit gewoon nog rustig aankijken en als het echt niet lukt, tja, dan zit er niets anders op dan andere zaden te bestellen, maar daar heb ik dan nog wel de tijd voor.

      #5
      Jee Slome Joop. Het is bij jou een beetje een 'net alsof je niet zwanger wordt, maar wel graag wil' situatie. Gewoon dikke pech en blijven volhouden.

      "We are stardust, we are golden.
      And we've got to get ourselves back to the garden".

      Comment


      • Slome Joop
        Slome Joop commented
        Editing a comment
        Ja maar het moet nu goed komen, ik heb al mijn zaad in gezet. Als het nu niet lukt, dan ben ik gewoon onvruchtbaar

      • Ess
        Ess commented
        Editing a comment

      • ganjagast
        ganjagast commented
        Editing a comment

      #6
      Zaden zullen altijd beter ontkiemen bij een dalende maan wnr deze wassend is zoals nu.
      Veel succes met de kleintjes, ze doen al bij al hun best
      ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

      Comment


      • Eurogro
        Eurogro commented
        Editing a comment
        Rietslang hoe zit dat nu met dat kweken met de maan
        Kun je dat eens uitleggen
        Ik begrijp er geen bal van
        Voor de kweek van 2022
        Heb je ook een kalender

      #7
      Is het zaad hoesje verkleurd wanneer het boven komt? (zwart) dan misschien te nat.

      Bij mij kwamen ze ook allebei boven met helm op, ging er wel makkelijk vanaf na een paar druppels water en tandenstoker.

      Comment


      • Slome Joop
        Slome Joop commented
        Editing a comment
        Nee niet verkleurd en het hoesje is kneiter hard. Mijn verdenking was eerder dat het te droog was. De potgrond was vanuit de zak al vrij droog en dan (te) voorzichtig water geven voor het ontkiemen, daarom dat ik andere methode daarna ben gaan proberen om dat probleem uit te sluiten.

      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Lr2 voegt wat waterstof toe aan een glas water, na 24 uur in de grond.

      • Slome Joop
        Slome Joop commented
        Editing a comment
        Best kans dat dat help, maar bij vers zaad zou dat toch niet nodig moeten zijn lijkt mij.

      #8
      Eerst paar dagen in de diepvries/koelkast kan ook altijd helpen.

      Comment


        #9
        Ik gebruik nu clonex root riot cubes, gewoon zaadje erin , hoekje afkraken en erbij stoppen, vochtig houden en 100% komt uit voorlopig.
        Ik zou ze een mailtje sturen , 50 % kans dat ze gratis nieuwtjes geven , of doen ze dit niet veel? Misschien als je al je methodes uitlegd ze meer begrip zullen hebben ? Hopelijk lukken er nog een paar! Succes!
        Ganja always does the trick.

        Comment


        • Slome Joop
          Slome Joop commented
          Editing a comment
          Zelfde antwoord als hierboven: Best kans dat dat help, maar bij vers zaad zou dat toch niet nodig moeten zijn lijkt mij. Voorgaande jaren had ik geen enkel probleem met ontkiemen.

        • Wesley pipes
          Wesley pipes commented
          Editing a comment
          Inderdaad als het jaarlijks zo wel gaat en nu niet... ik zou mailen , krijg je toch mss iets terug in de plaats.

        • Slome Joop
          Slome Joop commented
          Editing a comment
          ik wil ook mailen, maar ik denk dat ik nog even moet wachten om zeker te weten dat het niets wordt, ook met die andere zaden. Wel een uitdaging dat wachten, want geduld is natuurlijk heel moeilijk, vooral tijdens het kiemen als je een start wilt.

        #10
        Update, niet om heel vrolijk van te worden.

        BD = Blue Dreamer
        WCB = West Coast Bubbles


        BD 1 twee dagen na ontkiemen, blijft naar beneden gericht, geen ontwikkeling.

        IMG_7263.JPG


        WCB 1 zes dagen na ontkiemen, blijft naar beneden gericht, geen ontwikkeling.

        IMG_7260.JPG


        BD 2 na vier dagen in koffiefilter heeft inmiddels een puntje van een wortel, maar de snelheid zit er nog niet in.

        IMG_7266.JPG


        WCB 2 doet na vier dagen in koffiefilter nog niets

        De overige 4 zaden doen ook nog niet veel na 2 dagen, behalve 1 BD is opengebarsten, nog geen wortel.

        Comment


        • Slome Joop
          Slome Joop commented
          Editing a comment
          Ze staan buiten op het balkon. Daar heb ik voorgaande jaren ook gekweekt zonder dit soort problemen.
          De zaden lijken de kracht niet te hebben om de eerste fase te voltooien.

        • ganjagast
          ganjagast commented
          Editing a comment
          De zaden lijken de kracht niet te hebben om de eerste fase te voltooien.
          Zou heel goed kunnen hoor! Als het om oud zaad gaat of als het niet goed bewaard is, vocht etc. Dan verliezen ze kiemkracht.
          Ook zou ik de volgende keer (weer) tussen koffiefilters kiemen en geef ze rustig de tijd, 48u bv en verder niet aan zitten. Donker en op kamertemperatuur.
          Verder heb ik niet veel kennis op het gebied van ontkiem processen.. Dit is wat ik altijd doe en het werkt altijd.

          Hopelijk herpakken ze zich wel.
          Zou ondertussen even contact opnemen met Tim (wietzaadjes.nl)

        • Ipie
          Ipie commented
          Editing a comment
          Vraagje @ganjagast
          Wat is de maximale tijd dat je kunt zeggen,,
          Het ontkiemd niet, de kliko in met het zaadje?

        #11
        Wat zijn die blauwe korreltjes op de aarde? Ik gebruik altijd de kf- methode, werkt altijd.

        Comment


        • Slome Joop
          Slome Joop commented
          Editing a comment
          Dat is het zand van de zaailing/stek grond van Plagron in combinatie met een foto die niet de juiste witbalans heeft

        • Brandnetel
          Brandnetel commented
          Editing a comment
          Ah... Okay. Nu zie ik dat je zaadje op de laatste foto ook blauw is.

        #12
        IMG_7298.JPG

        Dat was wel een hele leuke verassing.
        3 x WCB auto
        3 x WCB fem (denk ik)
        een wietkruimelblik (of hoe dat ook mag heten)
        een wiet bewaar potje (denk ik)
        en een High Life magazine

        Afgelopen maand was niet de leukste en dat kunnen jullie mede hobby kwekers denk ik wel goed voorstellen, maar ik ben royaal gecompenseerd en dat maakt veel goed. Inmiddels heb ik 2 x BD en 2 x WCB geplant, alles is opgekomen en het zijn nu jonge gezonde plantjes. Wat er nou niet goed was aan het vorige zaad en hoe dat komt weet ik niet en zal ik denk ik ook nooit meer achter komen ook. Laten we het vergeten en genieten van het nieuwe kweekseizoen.

        Comment


        • Ess
          Ess commented
          Editing a comment
          Ik heb er lang over nagedacht Joop en ik vermoed dat je eerste zaad bestelling is vervoerd met een UFO. Als die zich vervolgens in een stralingsgebied heeft bevonden van 23000Ghz krijgen je zaden een opdonder. Het kan niet anders. Zoiets gaat nooit goed.

          Echt onverklaarbaar dat je niets van al dat eerste zaad omhoog kreeg. Super goed opgelost door Sumo Seeds en fijn ook dat wietzaadjes nl je heeft gecompenseerd.
          Fijn dat je nu de boel boven de grond hebt en laat maar groeien die hap. We wachten op de eerste beelden van je nieuwe plantjes!

          Denk dat ik ook maar eens wat Sumo Seed zaadjes ga bestellen. Desnoods knal ik ze in de vriezer voor volgend jaar.

        • Slome Joop
          Slome Joop commented
          Editing a comment
          Ik heb er ook over nagedacht en was nog niet tot een logische verklaring gekomen, daardoor ben ik geneigd om jouw verklaring als meest aannemelijk te verklaren.

        #13
        Goed om te horen en mooi zo'n goodie pakket erbij. Hier inderdaad kf methode in een donkere dichte ruimte, vlakbij mijn cv unit >20oC. Worteltje 5-10mm en dan direct lightmix. kf is nog niet vout gegaan, de stap daarna in de aarde wel. Snap heel goed dat het niet de leukste maand is geweest.

        Succes en weer gaan genieten !

        Comment

        Bezig...
        X