Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Lage PH waarde aarde, wat kan de oorzaak zijn?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Lage PH waarde aarde, wat kan de oorzaak zijn?

    Korting op 420shop
    Hallo Allemaal,

    Heb een 3-tal Girl Scout Cookies (AF) waarvan de bladeren geel worden. Ze hebben nog een 2-3 weken te gaan.
    Ik zojuist de PH waarde van de aarde gemeten (Canna Professional/Wormenmest/Vermuculite, verhouding 6-3-2 liter) en die was rond de 4.8-4.9. Heb helaas verzuimt de PH van de aarde in het begin te meten.
    De hele groei is eigenlijk prima verlopen, nu dus was gele bladeren.
    Mijn water waarde is rond de 7.2-7.3.

    Vroeg me eigenlijk af hoe het komt dat de PH-waarde zo is afgenomen.

    Is het nog zinvol deze PH-waarde te boosten naar een hogere waarde (Hoe? Anders dan blijven water geven) of het zo te laten.

    Merci voor jullie input.


    Groet,

    Eddy.

    #2
    Hoe heb je de pH van de aarde gemeten ?
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


    • EddyH
      EddyH commented
      Editing a comment
      Met een PH-meter, geschikt om direct in de aarde te stoppen.
      Deze: https://www.pce-inst-benelux.nl/tech...ce-ph-20-s.htm

      Zijn er boeken/artikelen die uitleggen waarom (proces tijdens het groeien) de PH-waarde afneemt? Te meer ik het medium (bijna 2-dagelijks) bewater met een hogere PH-waarde.

      Ik vermoed dat door de groei/bloei voeding uit het medium wordt onttrokken waardoor de PH-waarde verlaagd wordt? Is er een relatie tussen lengte (groei) en afname PH?

      Kan ik stellen dat de hoge PH waarde van water geen buffer waarde heeft/toevoegt aan het medium (aarde)? Of zeer weinig?

      Groet,

      Eddy
      Last edited by EddyH; 12 August 2020, 11:29. Reden: Aanvullingen

    • QnQ
      QnQ commented
      Editing a comment
      De pH waarde neemt altijd een beetje af naar het einde toe, maar dan hebben we het over tienden.
      2 pH punten lager betekent dat de grond 100x zo zuur is !
      Ik denk toch dat er iets niet klopt, want de planten zouden hier niet in kunnen groeien en als je normaal altijd pH 6.5 geeft dan kan de aarde niet opeens 2 punten lager zijn.

    #3
    Als je 2 keer bij dag water geeft van 7,2 zou ik mij bijna gaan afvragen of die soil ph meting van 4,8 wel klopt?
    Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
    Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

    Comment


      #4
      Ga eens bij de Welkoop langs, hebben ze testkit voor aarde.

      ​​​​​​Zo'n meter meet op 1 plek, in de bovenlaag, zo krijg je geen meting van de rest.

      O, en foto's van het gebeuren zegt ons veel meer.

      Comment


      • EddyH
        EddyH commented
        Editing a comment
        Merci. Metingen kloppen, meter is gekalibreerd. Ik meet ook op diverse plekken ( 5 - 7 plekken) 10 cm diep in de aarde. Gemiddelde waarde dus.

        Ik geeft om de 2 dagen water (rond de 300 ml).

        De gestelde vragen zijn meer gericht om de groei/bloei/opname processen van een plant in relatie tot de PH-waarde van aarde te begrijpen.
        Dat er een probleem is met de opname van voeding vanwege de lage PH-waarde is duidelijk. Vandaar het ontbreken van foto's.

        Ik wil graag weten waarom, hoe ontstaat zo iets?
        Last edited by EddyH; 12 August 2020, 12:29. Reden: Aanvulling

      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Omdat jij het op de een of andere manier verkloot! blijkbaar. EddyH

        Daarom zegt een foto meer dan woorden

        Mijn advies is water aanzuren op 6.2 en voedingwater niet.

        Er is ook een topic over vergeling in de bloei, vaak veroorzaakt door stikstof tekort.

      #5
      Bedankt voor jullie input.

      Kunnen jullie mij misschien een aantal tips geven over boeken/artikelen die technische uitleg geven over planten/groei/opname voeding etc?

      Dat ik het "verkloot" heb is evident. Wat ik graag wil weten is waarom/hoe dit gebeurd is.


      Eddy.

      Comment


      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Water niet aanzuren en niet de juiste hoeveelheid stikstof in de bloei voeding.

        Voor de rest kan/wil lr2 je wel helpen, die is biochemicus, en als je even de zoekfunctie gebruikt, vindt je al een heeeeeeleboel schrijfsels van zijn hand, die je een stuk op weg helpen.

        Growweedeasy.com is ook een goede site.

      #6
      Is je grond wel vochtig genoeg voor een goeie PH meting?
      Dat is ook bij die soil ph pennen wel belangrijk. om de 2 dagen 300ml is nie bepaald veel ofzo .
      Zijn t binnen of buitenplantjes.
      Bij mij krijgen ze buiten met dit weer vaak 2-4 liter per dag, of om de dag... (2 dames in 100liter grond.)
      Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
      Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

      Comment


        #7
        Super! Zal de info eens grondig doornemen!

        De planten staan binnen (ruim 34/35 graden, helaas geen eer aan te behalen).

        Heb voor het eerst de PH-meter in mijn voedingsfles gestoken: PH waarde rond de 5.0-5.1.

        Nooit geweten/gedacht dat voeding de PH waarde zo naar beneden brengt..

        Ik heb de PH waarde van het water/voeding verhoogd naar 6.2-6.3. Kijken wat dat brengt.

        Planten zien er nog (redelijk) fatsoenlijk uit en hebben 3 a 4 weken te gaan.

        Nogmaals dank voor de input!

        Groet,

        Eddy.

        Comment


        • Rreppellsteeltjam
          Rreppellsteeltjam commented
          Editing a comment
          1 keer in de 2 dagen water, zorgt ook bij grond voor fluctuaties in pH en ec, daarbij loopt de EC in droge grond op.

          Het beste is elke dag water, helemaal met dit weer.
      Bezig...
      X