Tensiometer - hoe correct gebruiken

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts
  • rizza
    Ultra Stoner
    MemberLucky Member
    • Mar 2021
    • 102

    #1

    Tensiometer - hoe correct gebruiken

    Korting op 420shop
    Hoi,

    Ik heb mij 4 van deze jongens aangeschaft:

    image_397867.jpg

    Is er nog iemand die deze gebruikt?

    Er zat geen handleiding bij en ik vind online niet direct iets over het gebruik terug.

    Deze mogen toch altijd in de pot blijven zitten toch? Wat is de waarde waar we naar streven? Pijltje in het midden?

    cheers!
  • GreenBio
    Expert Stoner
    MemberLucky Member
    • Feb 2020
    • 97

    #2
    Je had er beter één kunnen kopen, mogen volgens mij niet in de aarde blijven zitten. Zijn niet nauwkeurig genoeg om waarde te hechten aan wat deze meters aangeven, hooguit om te kijken of de aarde droog of nat is.....

    Dit zijn trouwens geen tensiometers.
    Last edited by GreenBio; 21 March 2021, 20:44.

    Comment

    • rizza
      Ultra Stoner
      MemberLucky Member
      • Mar 2021
      • 102

      #3
      kan nog altijd terug sturen, alles zit nog in de verpakking.

      Eerder zo iets dan: https://www.blumat.nl/product/blumat...l-tensiometer/

      en die mogen wel blijven zitten waarschijnlijk

      ik wil het gewoon gebruiken om te weten wanneer ik water moet geven

      Comment

      • GreenBio
        Expert Stoner
        MemberLucky Member
        • Feb 2020
        • 97

        #4
        Yup, die MOET juist in de aarde blijven zitten en is een stuk nauwkeuriger.....

        Die andere gebruik ik als ik twijfel over de tensiometer of als ik op meerdere plaatsen of diepte in de pot wil checken of het droog of vochtig is, of om potten met elkaar te vergelijken.

        Comment

        • TheBigDudeski
          Moderator
          Lucky MemberModerator
          • Oct 2020
          • 582

          #5
          Die uit je OP heb ik ook gekocht. Hier is mijn advies; in de container ermee.
          Werken voor geen meter.
          Oh terugsturen zie ik... Ben benieuwd wat je ervoor hebt betaald dan.
          Mijne heb ik destijds gekocht op Ali voor iets minder dan €5 p.s. dus hoop niet voor je dat je er al teveel voor hebt betaald.
          Al is in mijn ogen voor deze dingen elke cent er één teveel.

          Die Blumats zijn gewoon top natuurlijk. Stukkie duurder, maar dan heb je ook wat.

          Comment


          • Ipie
            Ipie commented
            Editing a comment
            Geheel mee eens, ook mijn ervaring, al gooi je 100 cl of
            een liter water in het zand de meter bleef altijd halfweg staan.
        • Rietslang
          Ultra Grower
          MemberLucky Member
          • Jul 2015
          • 2171

          #6
          Heel eventjes gebruik gemaakt van zo een dure tensio, moest dat ook hebben, niet lang erna eruit gepleurd! Dat is voor jeanettn als wij hier zeggen

          Gewoon potten blijvend optillen, gebruik toppen vj vingers anders leer je net nooit
          ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

          Comment


          • Rreppellsteeltjam
            Rreppellsteeltjam commented
            Editing a comment
            Das voor mietjes, had je beter kunnen schrijven, dat zijn niet perse homo's.

          • Rietslang
            Rietslang commented
            Editing a comment
            Dat is hier hetzelfde en beiden eig niet gerefereerd naar homo

          • Rietslang
            Rietslang commented
            Editing a comment
            OK dan mietjes, tensiometers zijn voor mietjes alright alright my bad
        • QnQ
          Godlike Grower
          Lucky Member
          • Sep 2010
          • 26093

          #7
          Deze moeten ook in de grond blijven, en je kunt ze wel gebruiken, mits je startwaarde optimaal is.
          Dus....eerst de grond voorbewerken, in een grote kuip. Goed mengen, kluitjes eruit knijpen, en water erbij.
          Net zo lang mengen en water erbij tot er een paar druppels tussen je vingers vandaan komen als je heel hard in een hand aarde knijpt.
          Dat is de optimale waarde.
          Vul nu je potten, niet te los, maar ook niet hard aanstampen.
          Als laatste je meter er in. De sensors van de meter moeten recht onder (of vlakbij) de plant komen, op 2/3e diepte.
          Gooi nog (+/-) 100ml water bij de pootjes van de meter zodat er goed contact is.
          De volgende dag ga je de meter aflezen.
          Of die meter nou halverwege of aan het eind staat, dit is de optimale waarde. En dat is de basis.
          Verder moet je je niks van de schaal op de meter aantrekken, je gaat uit van deze waarde.
          En zo kun je ze wel gebruiken.

          Ik gebruik de tensio's van Blumat, inderdaad veel duurder, maar als je ze op de juiste manier gebruikt zijn dat de betere.

          (als je bij geavanceerd zoeken de term 'blumat' invult en 'Title Only' aanvinkt krijg je veel topics die over het Blumat systeem gaan)

          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

          Comment


          • Nederhigh
            Nederhigh commented
            Editing a comment
            Betere gebruiksaanwijzing dan de meegeleverde vanuit de fabrikant.

          • rizza
            rizza commented
            Editing a comment
            echt he ! deze man weet hoe het moet haha
        • rizza
          Ultra Stoner
          MemberLucky Member
          • Mar 2021
          • 102

          #8
          bedankt voor de reacties allemaal!

          Comment

          • Voor het eerst
            Elite Grower
            420 MemberMemberLucky Member
            • Aug 2019
            • 2662

            #9
            Ik heb er nog wel 5 over.. voor €100 stuur ik ze op binnen NL. Fantastische apparaten maar beetje overbodig nu voor mij
            Binnenkweek
            Hydro
            Kokos

            Comment

            Bezig...