Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Bladgeel probleem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Bladgeel probleem

    Korting op 420shop
    (EDIT: Nu gekozen voor 20L potten, ofja emmers. Met hetzelfde kokos/perliet mengsel. Ik ben op t moment bezig om de gaten waar de emmers in komen te graven. Een plekje in de schaduw om mee te beginnen. De emmers zijn 26cm diep, denk dat ik ze 1cm dieper ingraaf om de bovenste laag niet te snel uit te laten drogen).


    Dan, en dat is echt de laatste brandende vraag. Van de 17 northern light plantjes die er staan, hebben er 4 een bladgeel probleem.
    Ik heb de foto's toegevoegd. Ik dacht als eerst dat de lamp er te dicht boven hing, dit was net 30cm. De lamp hangt nu op ongeveer 50cm hoogte.

    Ik heb een hok in elkaar geknutseld, ben er best trots op!
    Het kweekhok bestaat uit twee verhuisdozen, reflecterende wanden, computerventilator (met de lampen aan staat er zo nodig ook een aircooler bij)
    SMD3528 groeilamp 45 Watt (nu ~50cm boven het blad)
    Buisventilator voor de afzuiging
    (Het hok is lichtdicht)

    Met dit weer wordt het er soms wel 29 graden, dit was voordat de aircooler erbij stond. Vandaag was het 25,5 graden.
    De luchtvochtigheid verschilt tussen 56% en 63%.

    Naast warmte en licht kan het heel goed met de voeding te maken hebben, de ec-waarde monitor ik pas sinds gisteren.
    De plantjes staan sinds maandagochtend in het hok.

    Mocht iemand tips hebben dan hoor ik het graag!

    Grt,
    Guerrilla
    Attached Files
    Last edited by GuerrillaGrow; 15 June 2021, 18:50.

    #2
    Potjes zijn erg leeg. Waarom?

    Zou ze rap in de eindpot zetten. AFjes worden niet zo graag verhuisd.

    Comment


    • GuerrillaGrow
      GuerrillaGrow commented
      Editing a comment
      Dit was inderdaad niet heel slim, aangezien er al weinig, misschien net genoeg ruimte voor de wortels is. Ik wilde ze twee weken gecontroleerd wat groter laten worden voordat ze naar buiten gaan en ben dus een beetje eigenwijs geweest in het verpotten, maar die lege potjes maken dat niet makkelijker.

    #3
    Wou er niet over beginnen, maar inderdaad. Potjes zijn al zo klein en dan ook nog eens krap aan halfvol.

    AF na ontkiemen direct in de eindpot!
    Best zonde dit

    Waarom heb je voor die kleine potjes gekozen?​​​​​

    Comment


    • GuerrillaGrow
      GuerrillaGrow commented
      Editing a comment
      Ik ga de aarde rondom de gestrekte steeltjes morgen ophogen. Zeg je echt zo snel mogelijk de eindpot in, of moet ik ze nog wat groter laten worden (en als de wortels de bodem bereiken overpotten)?

    • kelderkastje
      kelderkastje commented
      Editing a comment
      Ze hadden al in de eindpot moeten staan.

    • GuerrillaGrow
      GuerrillaGrow commented
      Editing a comment
      Dit heb ik bij de eerste kweekpoging ook niet gedaan. Door problemen buiten met fragiele plantjes (doorzichtige overkappingen hebben niet gewerkt), heb ik besloten om het minder populaire advies op te volgen.
      Sugar Leaf vertelt in zijn kweekverslag, en in de comments dat hij ook autoflowers in vioolpotjes zet, om ze vervolgens over te potten. Ook op andere forums wordt verteld dat een autoflower van nu, heel erg in sterkte veranderd is tegenover hoe sterk een gemiddelde autoflower 10 jaar geleden was.
      Dit ga ik nu dus in praktijk ervaren, ik wil naast deze planten ook nog een zaadje in hetzelfde medium (wel in de eindpot) grootbrengen. Over een paar maanden zie ik het verschil.
      Voor nu ben ik meer geholpen met bv. advies in een zo min mogelijk stresvolle overpotting en het bladgeel probleem, dan wat ik eigenlijk had moeten doen.
      De potjes tot de helft vullen zal ik bij zulke kleine potjes in elk geval nooit meer doen.

    #4
    In de eindpot, gewoon potgrond uit de super is goed, van tevoren inwateren in een emmer/kuip.

    Cocos en grond zijn eigenlijk 2 verschillende substraten, met een andere gebruiksaanwijzing.

    Comment


      #5
      Omdat het topic aardig wat verschillende vragen bevat heb ik m ff verplaats naar cannabis helpdesk - overige vragen.
      Maar alsnog welkom op het forum!

      Binnen plantjes opkweken zorgt inderdaad voor zwakkere plangen. Niet alleen door een gebrek aan luchtstroom. Maar ook het verschil in temperatuur overdag en 's nachts moet je plant aan wennen.
      Maar vooral de intensiteit van de zon is erg belangrijk.
      Zo' n led lampje stelt niks voor vergeleken met de straling die van de zon komt. De afgelopen 2 weken zijn hier 4/5 topics voorbij gekomen van mensen die de planten binnen hadden voorgekweekt. Om ze vervolgens direct in de volle zon te zetten.
      Dat kan ik je afraden, laat ze op zijn minst ff wennen in de schaduw.

      Eneuh.. Verhuisdooshokje eh. Als dat maar goed gaat.
      ​​​​​​
      ​​​​​
      ​​​​​​

      Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
      Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

      Comment


      #6
      Begrijp ik nou goed dat de bedoeling is om ze later in de vrije natuur uit te planten? Dan zou er dus ook geen eindpot maar een eindbodem aan te pas komen.. als dat het geval is zou ik ze zo spoedig mogelijk installeren op hun nieuwe spot. Je kan gaas gebruiken om ze te beschermen of iets anders wat net zoveel licht doorlaat als gaas.
      De Bloemen Van Bri

      Comment


      • GuerrillaGrow
        GuerrillaGrow commented
        Editing a comment
        Dat was in eerste instantie het idee, maar omdat cocos en aarde niet goed samen gaan (en wellicht nog verschillen in ph-waarde) denk ik dat ik ze toch in potten buiten ga ingraven. Ik heb eerder inderdaad fijnmazig gaas gekocht, die wil in met grondoekpennen, steunend op bamboe, over de planten hangen.

      #7
      Staan ze misschien op de tocht? Te weinig wortelruimte? Of misschien te droge grond? Kan me voorstellen dat zo'n minimaal beetje grond snel uitdroogt met deze temperaturen, zowel binnen als buiten.

      Waardoor je misschien ook geneigd bent om weer snel teveel water te geven.

      Of te weinig licht. Zie dat je een spaarlampje gebruikt. Die kun je er tot 5 cm bovenop zetten dacht ik itt jouw 50. Correct me if I'm wrong.

      Comment


      • GuerrillaGrow
        GuerrillaGrow commented
        Editing a comment
        Te weinig wortelruimte kan, te veel water denk ik eerder. Na het plaatsen van deze topic geen water meer gegeven. Dat vond ik wel moeilijk om in te schatten, ik geef al snel teveel.

      • GuerrillaGrow
        GuerrillaGrow commented
        Editing a comment
        TheBigDudeski Had even over je laatste opmerking heen gelezen. Ik gebruik geen spaarlamp, maar een groeilamp (SMD3528) van 45 Watt. Eerder heb ik m even verhoogd naar 50cm boven blad, dit heb ik al snel weer teruggedraaid naar 30cm omdat ik bang was dat ze zouden gaan strekken. Daarnaast vermoed ik dat het bladprobleem niet door de belichting komt.

      #8
      Even een fotoupdate. Ik denk dat jullie niet heel blij worden van alleen maar plantjes met vergeelde blaadjes
      Een van de plantjes met het bladgeelprobleem groeit ondanks dat wel het hardst, die komt in ieder geval het verst boven de lobblaadjes uit, en heeft al wat grotere bladeren.

      Ik vermoed dat ik teveel water heb gegeven sinds maandag, daar doe ik nu even rustig mee.

      De meeste steeltjes zien er gezond groen uit. Er zitten ook steeltjes bij die bruin/groen zijn.
      Waar kan dit aan liggen, en is dit een probleem?
      Attached Files
      Last edited by GuerrillaGrow; 13 June 2021, 15:27.

      Comment


      • Nederhigh
        Nederhigh commented
        Editing a comment
        Die gaan het wel redden hoor. Voorzichtig met voeding. Als ze zo jong zijn hebben ze zo goed als geen voeding nodig. Die ec meter gaat van pas
        komen. Over een weekje kun je beginnen et voeding opbouwen.

      • GuerrillaGrow
        GuerrillaGrow commented
        Editing a comment
        Nederhigh Dat stelt me weer een beetje gerust Ik wil ze in emmers van 20L met hetzelfde mengsel (70% cocos, 30% perliet en 10 theelepels lavameel) zetten. Ik ga gaten boren voor de afwatering en ze vervolgens ingraven tegen hitte/uitdroging. Eerste week probeer ik ze dan zo veel mogelijk in de schaduw te houden, zoals je aangaf.

      #9
      Fotoupdate dag 8: twee en dagen geen water gegeven, vanmorgen paar druppeltjes rondom de steeltjes. Ik heb het idee dat het niet erger wordt, de plantjes met bladgeel groeien even snel, eentje misschien nog sneller, dan de mooi-groene.
      Momenteel mix ik al kraanwater met het natuurwater waar ze dalijk mee bewaterd worden. Die EC-waarde verschilt met 0,4 mS. Ik voeg wortelstimulator toe tot 1,2 mS.
      Voeding heb ik al een paar dagen niet gegeven, dat moeten ze nog wel hebben (halve dosis plagron start-up gebruikt, twee keer zelfs).

      Attached Files

      Comment


      • Italbri
        Italbri commented
        Editing a comment
        Gaat de goede kant op,mooi netjes gevuld en er is groei tijd om te verhuizen toch?

      #10
      Italbri Dankje. ik ben van plan om ze zondag en maandag te verpotten. Aankomende maandag zijn ze twee weken jong, gezien de lege potjes wil ik niet al te lang wachten.

      Comment


        #11
        Twee weken geleden inmiddels, plantjes staan nog steeds in kleine kweekpotjes. Ze groeien goed, hoewel er ook enkele achterblijvertjes zijn.
        Morgen of vrijdag gaan ze naar buiten en in de eindpot.

        Nu ik toch al het risico genomen had om autoflowers over te potten, heb ik ook maar 3 plantjes (ik hoop) stressloos getopt.
        De getopte plantjes begonnen aan hun zesde vertakking, ik heb met natte handen de jonge blaadjes/sprietjes eraf gedraaid.
        Wanneer dit goed gaat, en de plantjes zichtbaar doorgroeien, ga ik dit ook doen wanneer de andere plantjes met de zesde vertakking beginnen.

        Foto's zijn van de opkweek binnen, ik heb precies een week geleden nog 7 zaadjes (4 Amnesia Auto Gold en 3 van dezelfde Northern light autoflowers) geplant.
        Ze staan er vrolijk bij; geen strek en mooi groen

        Gr Robin
        Attached Files

        Comment


        #12
        Rreppellsteeltjam ik heb als leek gewoon het advies van deze site gevolgd: https://www.mediwietsite.nl/toppen-z...-je-wietplant/
        Op de eerste twee foto's zie je de getopte plantjes!

        Comment

      Bezig...
      X