Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:

Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

ergens gehoord, stekjes in diepvries???

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

ergens gehoord, stekjes in diepvries???

Korting op 420shop
    het lijkt me vreemd, maar tzou wel handig zijn,
    iemand zei gelezen te hebben dat als je stekjes invriest je die later kan ontdooien en opnieuw planten?
    ok, tklinkt bizar, en ni al te geloofwaardig, maar moest het waar zijn zou dit wel handig van pas komen!
    ik vind het nergens op internet (vrees ook ni da het waar is, ma toch)
    moest iemand weten dat het gaat: let me know!
    dan moeten we niet altijd opnieuw zaadjes bestellen en planten...

Re: ergens gehoord, stekjes in diepvries???

ik denk dat de cellen gewoon kapot vriezen of zo, lijkt mij sterk.

mss geen slecht idee om een moederplant te houden zodat je daar in de lente stekjes van kan nemen?
    ga ik toch proberen deze winter

Comment

nah,.

je kan wel zaden invriezen

Comment

ik dacht al wel zo iets hoor..
        zal gewoon volgend jaar op tijd zaadjes kopen en nieuwe plantjes zaaien, zal ook wel lukken!

Comment

Cryopreservatie
          De algemene stappen in een cryopreservatieprotocol zijn als eerste de keuze van het uitgangsmateriaal. Dit materiaal is in vivo plantenmateriaal (meestal knoppen) of in vitro materiaal gaande van niet georganiseerde structuren als cellen en callus tot georganiseerde structuren als embryo’s en meristemen. Een voorbehandeling moet het materiaal beschermen tegen de schadelijke effecten van het invriezen. Dan volgt het eigenlijke invriezen.
          Er zijn verschillende cryopreservatie technieken waarbij er een onderscheid gemaakt wordt tussen het traag en gecontroleerd invriezen enerzijds en het snel invriezen anderzijds. Bij het invriezen en ontdooien is het van groot belang dat geen ijskristallen gevormd worden want deze doorboren de celmembranen. Bij het gecontroleerd invriezen wordt het materiaal traag ingevroren tot -40įC en vervolgens in vloeibare stikstof gebracht. Bij het snel invriezen kunnen we drie technieken onderscheiden. Bij vitrificatie wordt het plantenmateriaal gedehydrateerd door een geconcentreerde vriesoplossing. Bij incapsulatie-dehydratatie wordt het materiaal beschermd door een alginaatcapsule en wordt het water verwijderd door drogen. De incapsulatie-vitrificatie combineert de beschermende alginaatcapsule met uitdroging met behulp van een geconcentreerde vriesoplossing.
          Na het uittesten van de verschillende technieken bleek de incapsulatie-dehydratatie de meest efficiŽnte techniek voor het bewaren van in vitro groeitoppen van azalea. Bij deze methode wordt een stapsgewijze precultuur van scheuttopjes in vloeibaar medium met sucrose opgezet (0.3, 0.45 en 0.6M sucrose elk 24 uur). Vervolgens worden de scheuttopjes ingekapseld in een alginaatcapsule en wordt het vochtgehalte verder verlaagd door drogen in een flow (tot 38 % van begingewicht). Daarna worden de meristemen ingevroren door rechtstreekse onderdompeling in vloeibare stikstof. Voor azalea bleek dat een voorbehandeling van het in vitro materiaal gedurende 4 weken bij 6įC het overlevingspercentage ten goede kwam.
          Per experiment worden telkens 50 meristemen ingevroren. Hiervan worden 20 meristemen onmiddellijk ontdooid en op in vitro medium geplaatst om zo het overlevingspercentage te bepalen. Een cryopreservatieproces is pas succesvol als de meristemen terug uitgroeien tot planten met dezelfde karakteristieken als de moederplant. Per cultivar moeten er uiteindelijk 3 onafhankelijke herhalingen van 50 meristemen ingevroren worden met een hergroeipercentage van minimaal 20%.
          Momenteel zijn van de 66 cultivars van de basiscollectie er 24 al in cryo gebracht. Van deze 24 zijn 16 verschillende cultivars die na ontdooien ontwikkelen tot scheut.
          (bron:http://www.ilvo.vlaanderen.be/NL/Nie...L/Default.aspx)

vertaling: Big NONO!
          het is dus wel zo dat het kan, maar dan moet je wel de middelen bezitten. Maar wel zeer interessant
          Last edited by KushMasta TMHM; 15th September 2010, 10:28. Reden: vertaling
          it's his line so only God knows
          Grtz Kush

Comment

Footer Left Ad

Collapse
          Bezig...
          X