Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

fimmen en toppen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    fimmen en toppen

    Korting op 420shop
    beste lezers,

    bij deze wou ik wat meer uitleg krijgen over fimmen en toppen.
    is het het beste om 1 van de 2te doen? of mogen we de eerste keer fimmen en als de plant groeit dan toppen ( of omgekeerd) of eens je aan het fimmen bent , blijven fimmen dan.
    en als we dan 1 van beide mogen toepassen welke raden jullie aan?

    en had ook nog een vraag over dieven:
    wat raden jullie aan, dieven of niet? is het verschil duidelijk te merken als je het doet? ( je moet wel weten dat de plant niet gebruikt wordt als decoratie :p )

    #2
    Re: fimmen en toppen

    http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...1549#post41549

    Bij een fim neem je 80 % van de bovenste groeischeut weg. In feite zit in deze groeischeut reeds de volgende node al opgesloten. Door de fim haal je dus 80 % van het blad van de bovenste node weg maar tevens haal je ook 80 % van de ,reeds in voorbereiding zijnde nieuwe node, die in de bovenste node zit opgesloten, weg.
    Door het sterk verminderde bladoppervlak van de gefimde top zal deze veel minder licht (lees energie) ontvangen en minder snel ontwikkelen. De ingesloten node ontwikkeld daarmee ook maar heel langzaam. Het gevolg is dat de zijscheuten van de ondergelegen nodes een flinke groeiboost krijgen en de zijscheuten van de twee na hoogste node de eigenlijke top inhalen of zelfs voorbij groeien. Deze krijgen nu volop licht (energie).
    De gefimde top ontwikkeld maar traag en stopt een deel van de energie in het herstel van de wonden in plaats van in groei en strekken van de internode. De maar langzaam uitgroeiende en helende halve bladeren van de gefimde node en de ingesloten node stagneren een paar dagen en doordat deze nu veel minder sappen verbruiken krijgen de zijtakken nu de volle mep van de beschikbare sapstroom en ontwikkelen in sneltempo door. Vaak zie je dat zelfs de onderste zij-vertakkingen tot aan de top groeien voordat deze van de fim is hersteld en verder gaat in 2 of meerdere hoofd toppen. Hierdoor krijgen ook deze onderste zij-vertakkingen veel meer licht en geven ook deze nog ruikbare budjes.

    Of er na de fim twee of meer hoofdtoppen uitgroeien hangt af van hoe hoog of laag je de fim heb toegepast. Bij een perfecte fim heb je 80 % van de bovenste top-groeischeut weggenomen maar ook 80 % van de hierin reeds opgesloten nieuwe node en nieuwe groeischeut.
    Fim je te hoog dan zal deze nieuwe groeischeut weinig belemmering ondervinden en groeit gewoon ongehinderd uit en enkel de bladeren van de oorspronkelijk gefimde node groeien vertraagd en beschadigd uit. Fim
    Fim
    je te laag dan haal je ook de gehele ingesloten groeischeut volledig weg en groeien enkel de twee zijscheuten door als hoofdtop. Fim mislukt? Ja eigenlijk heb je gewoon heel erg hoog getopt.

    Fim
    je precies goed dannemen de twee bovenste zijvertakkingen de rol van hoofttoppen over maar groeien er ook twee zijvertakkingen uit te fim zelf en met geluk ook nog de ingesloten maar in beginsel wel al aanwezige zijvertakkingen zich waardoor er 4, 5 of 6 hoofdtoppen kunnen ontstaan.

    Phoe een heel verhaal hoop dat ik het een beetje duidelijk heb verteld. Zal proberen er ook wat beeldmateriaal bij te verzamelen van hoe de fimmen ontwikkelen hier en of ik het goed matig of slecht heb gedaan.

    P.S. Volgens de anekdote komt de uitdrukking FIM van de uitroep "Fuck I Missed" die de ontdekker uitslaakte toen hij dacht dat hij verkeerd getopt had. Later bleek dat deze misser een heel positief effect had en is de term fim

    Comment


      #3
      Re: fimmen en toppen

      ok thx om te reageren maar dit wist ik al :p ik ga mijn kindjes nix aandoen waar ik mij niet over ge informeerd heb. maar monty wat zou jij doen? fimmen of toppen of beide?
      en "dieven" maakt dat veel uit op het einde?

      Comment


        #4
        Re: fimmen en toppen

        Ik heb al vaak een fim gezet maar zelden lukt het me. Doorgaans groeit hier de fim vrolijk door na enig stilstand. Wel krijgen de zijtakken dan een boost. Ik probeer altijd eerst een fim . Maar op een of andere manier lukt me dat nooit , of zelden echt goed. Mislukte fimmen top ik dan alsnog.

        Dieven is het weghalen van kansloze zijvertakingen en schuitjes uit de oksels. Door deze weg te halen verkwist de plant daar geen energie aan. Echter een fluffie topje van onderop kan soms best erg lekker zijn. This maar wat je wil. Bedenk ook dat elke beschadiging een plek is waar je plant een infectie kan oplopen.
        Last edited by monty; 25 November 2011, 22:26.

        Comment


          #5
          Re: fimmen en toppen

          broodjeaap.jpg



          ---------------------------------
          Attached Files

          Comment


            #6
            Re: fimmen en toppen

            ghehehehehe.

            Comment


              #7
              Re: fimmen en toppen

              ik vind fimmen een te groot risico, heb het nog nooit gedaan, wel toppen.
              Poepzak 2015 - Amnesia, AK47, Red Purps, Auto Bubble & Sweet Mango Autoflower

              Comment

              Bezig...
              X