teveel water gegeven, de grond te nat. wat nu? tip!

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts
  • cplifj
    Banned
    • Jun 2011
    • 608

    #1

    teveel water gegeven, de grond te nat. wat nu? tip!

    Korting op 420shop
    aangezien dit een euvel is dat nog vele mensen treft volgende: er kan wel iets aan gedaan worden om dit snel recht te zetten.

    als je met potten werkt en je hebt teveel water gegeven dan is uit laten lekken al een goed begin maar niet echt voldoende.
    je grond zal door zen zuigkracht nog behoorlijk teveel vasthouden onderaan je pot.
    Om alzo nat staande wortels en bijhorende problemen te voorkomen kan je een simpele truc toepassen die de grond zal helpen
    tot een droger vochtgehalte te komen, hiervoor neem je enkele vellen huishoud/keuken rol of een absorberende (hand)doek en leg ze onder je pot
    (tussen pot en onderschotel), deze zuigt als het ware het overtollige vocht weg en zal zo de situatie snel verbeteren.
    de luchtstroom helpt om te drogen al kan je eventueel een te natte zuigdoek verversen door droog materiaal om sneller tot het juiste
    vochtniveau te komen.

    grtn
  • tumble trimmert
    Banned
    • Mar 2010
    • 3610

    #2
    Re: teveel water gegeven, de grond te nat. wat nu? tip!

    plant uit de pot tillen en er een zwenkfan op laten wapperen in het donker,met de kachel op 25 graden werkt ook.wel de planten weer in de pot zetten voordat het licht aangaat.

    Comment

    • Jona
      Retired
      • Jun 2008
      • 2797

      #3
      Re: teveel water gegeven, de grond te nat. wat nu? tip!

      Plant uit de pot tillen? Dat moet je me toch even uitleggen Tumble

      Als mensen problemen hebben met in te schatten hoeveel water ze moeten geven kan ik sterk aanraden om eens op coco's te proberen, dat lekt toch altijd mooi uit en ze gaan niet zo snel te nat staan (wil niet zeggen dat je telkens 20l water hoeft te geven natuurlijk ).

      Comment

      • moreweed
        Exquisite Grower
        MemberLucky Member
        • Dec 2009
        • 5939

        #4
        Re: teveel water gegeven, de grond te nat. wat nu? tip!

        Oorspronkelijk geplaatst door cplifj
        natte zuigdoek
        Bij deze toegevoegd aan mn scheldwoordenrepertoir
        Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

        Comment

        • ceBep
          Retired
          • Jun 2009
          • 4745

          #5
          Re: teveel water gegeven, de grond te nat. wat nu? tip!

          Het grootste probleem is elke dag een afgemeten hoeveelheid water gaan geven: je geeft pas water als het nodig is en dan ook nog zoveel als ze nodig hebben.
          Afgepaste hoeveelheden.... elke dag?
          Kijk naar je plant en je medium, eventueel weeg je je poten, steek een vinger in de grond, dan weet/voel je wat je moet geven en óf je überhaupt iets moet geven
          .

          Comment

          • tumble trimmert
            Banned
            • Mar 2010
            • 3610

            #6
            Re: teveel water gegeven, de grond te nat. wat nu? tip!

            jona als je plant al goed doorwortelt is kun je hem gewoon aan de stam beetpakken en zo uit de pot trekken.zelfs met een plant in een 65 liter kuip kan dit.

            Comment

            • Jona
              Retired
              • Jun 2008
              • 2797

              #7
              Re: teveel water gegeven, de grond te nat. wat nu? tip!

              Oké, nu volg ik . Maar het is wel niet ideaal natuurlijk, je pot moet al goed volgeworteld zijn (wat niet altijd het geval is). Wel belangrijk dat je het dan in het donker doet zoals je zegt, anders gaan ze licht krijgen en das niet goed . Vraag mij af of het dan echt wel nodig is om het zo te doen, een plant in bloei trekt toch makkelijk op anderhalve dag z'n pot naar een aanvaardbaar niveau droog. Beter van gewoon je vinger in je aarde te steken en de aarde mag er niet aanplakken zoals modder, moet gewoon lichtjes vochtig voelen en dan is het goed.

              Comment

              • tumble trimmert
                Banned
                • Mar 2010
                • 3610

                #8
                Re: teveel water gegeven, de grond te nat. wat nu? tip!

                je moet het alleen doen,als ze al een dag of 5 stilstaan in de bloei,en ondanks dat je ze geen water geeft,ze toch zwaar blijven.is echt een laatste redmiddel,net als spoelen op aarde

                Comment

                • cplifj
                  Banned
                  • Jun 2011
                  • 608

                  #9
                  Re: teveel water gegeven, de grond te nat. wat nu? tip!

                  Oorspronkelijk geplaatst door moreweed
                  Bij deze toegevoegd aan mn scheldwoordenrepertoir
                  at your service moreweed

                  Comment

                  • Jopey
                    Banned
                    • Dec 2011
                    • 59

                    #10
                    Re: teveel water gegeven, de grond te nat. wat nu? tip!

                    Meeste mensen geven teveel water, ik ook soms. Gewoon een paar dagen geen water geven totdat de aarde droog is. Steek ook je vinger even in de aarde, want onderin kan het nog nat zijn.

                    Weeg je pot als de aarde droog is en dan pas weer water geven. Als je dan dagelijks of om de dag je pot weegt, weet je ongeveer wanneer je weer water kunt geven.

                    Comment

                    • Xtreme
                      Banned
                      • Jul 2009
                      • 4271

                      #11
                      Re: teveel water gegeven, de grond te nat. wat nu? tip!

                      Oorspronkelijk geplaatst door vale
                      Het grootste probleem is elke dag een afgemeten hoeveelheid water gaan geven: je geeft pas water als het nodig is en dan ook nog zoveel als ze nodig hebben.
                      Afgepaste hoeveelheden.... elke dag?
                      Kijk naar je plant en je medium, eventueel weeg je je poten, steek een vinger in de grond, dan weet/voel je wat je moet geven en óf je überhaupt iets moet geven
                      .
                      Het is net zo iets als palingbrood maken. Je zout je paling en dondert er heel veel peper op. Zodra je bang bent dat je te veel peper hebt gestrooid moet er nog eens de zelfde hoeveelheid opdoen. Dat is het recept van een visser van het eiland Tholen. Maar voor wietplanten gelden andere criteria.

                      Comment

                      Bezig...