Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Zaden ontkiemen in stekpluggen ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Zaden ontkiemen in stekpluggen ?

    Korting op 420shop
    Hallo ,

    Ik vroeg me af of iemand hier op het forum ervaring had met zaden ontkiemen in stekpluggen en hoe dit te hebben aangepakt ?
    Bijvoorbeeld : deden jullie de zaden eerst tussen keukenpapier laten ontkiemen en dan in de stekpluggen of de zaden direct in de pluggen ?

    Mvg Mreart .

    #2
    Re: Zaden ontkiemen in stekpluggen ?

    zelf geen ervaring mee. ken wel mensen die het zo doen, gewoon zaadje rechtstreeks in de plug zonder te ontkiemen. t werkt wel maar of het beter of slechter is.... heb geen idee.

    Comment


      #3
      Re: Zaden ontkiemen in stekpluggen ?

      Bedank voor je reactie !
      Wie weet er nog meer wat over ???

      Grz mreart

      Comment


        #4
        Re: Zaden ontkiemen in stekpluggen ?

        Stekpluggen bestaan nagenoeg altijd uit steenwol zonder voeding. Zaden kunnen ontkiemen zonder voeding, maar hebben na het ontkiemen toch een minimale hoeveelheid voeding nodig. Ik denk dat zaai- en stekgrond beter werkt. Anders moet je de pluggen gaan inwateren met een beetje voeding: hoeveel? Joost mag het weten, wat ik weet het echt niet.

        Comment


          #5
          Re: Zaden ontkiemen in stekpluggen ?

          Ontkiemen in een stekplug gaat zeer goed. Ik gebruik 1 ml ritzhotonic op een liter. Zaden direct in de plug. Duw deze met een puntig voorwerp ongeveer 1 cm diep. De bovenkant iets dicht maken en daarna water er overheen gieten. Echt nat. Ik zelf zet ze weg onder t neon en laat ze 1 a 1,5 week staan. Stekblokje is dan goed geworteld. De stekken tray zet ik eerst in een bak met perliet waar ik het restante water met ritzhotonic in doe. Zo blijven je blokjes goed vochtig.

          Wanneer goed geworteld direct met blok en al de hydrokorrels of aarde in.

          Succes Gr Q

          Comment


            #6
            Re: Zaden ontkiemen in stekpluggen ?

            Hartelijk bedankt voor de informatie

            Mvg Mreart

            ---------- Post added at 20:02 ---------- Previous post was at 17:39 ----------

            Hallo ,

            Quattro je zei dat je de bovenkant iets dicht maakte ?
            met wat doe je dit ?

            Grz Woknok

            Comment


              #7
              Re: Zaden ontkiemen in stekpluggen ?

              Ja die gaatjes zijn ongeveer 2 a 3 mm. Deze duw ik voorzichtig dicht zodat het zaadhoesje blijft steken. Dit met een tandestoker of met handschoenen aan.

              Comment


                #8
                Re: Zaden ontkiemen in stekpluggen ?

                Jiffy7 pluggen zijn perfect voor zaaien en stekken.
                http://www.jiffygroup.com/jiffy/vide...oducts/jiffy-7
                http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

                Comment


                  #9
                  Re: Zaden ontkiemen in stekpluggen ?

                  Kwam 'Jiffy 7C cocos stek en zaaipluggen' tegen bij http://www.leplantage.nl/Jiffy-7C-co...en-zaaipluggen

                  Jiffy 7C is de cocos versie van de bekende jiffy 7. Het is een uiterst geschikt medium voor kiemen en zaaien van planten onder stressvolle omstandigheden.

                  Lijkt me ideaal voor onze doeleinden ...

                  Comment


                    #10
                    Re: Zaden ontkiemen in stekpluggen ?

                    Heren en dames, zojuist zaadjes in een ontkiembox met pluggen gedaan.
                    De zaadjes iets bedekt. Vraag me alleen af mag de box nu in het licht staan of moet het in het donker staan??? En de temperatuur??? tussen de 20 en 25 graden???
                    En moet ik ze goed nat houden??? Of zuigen de pluggen zich vol met water en is dat voldoende.
                    Hoor het graag want voorheen deed ik het op watjes tussen 2 schoteltjes.

                    Comment


                      #11
                      Re: Zaden ontkiemen in stekpluggen ?

                      De zaak goed vol laten zuigen dat het goed nat is en afgedekt wegzetten zodat je niet steeds vochtig hoeft te houden. Ik gebruik zaai/stekbakjes van de action (2.50) liefst met laagje hydrokorrels of seramis op de bodem.
                      Sommigen zweren om het in het donkr te laten kiemen, ik zet ze gewoon onder TL/T Neon, of op de vensterbank.
                      Zodra ze eruit komen licht er wel goed op zetten.

                      Graad of 20-25 is prima. Liefst er tussenin.

                      Comment


                        #12
                        Re: Zaden ontkiemen in stekpluggen ?

                        Vraagje, nu mijn zaden aan het ontkiemen zijn in de plug halen jullie dan het plantje (zaadje) uit de plug en dan in de potgrond of met plug en al in de potgrond.

                        Comment


                          #13
                          Re: Zaden ontkiemen in stekpluggen ?

                          plug en al de grond in. Haal je ze eruit dan beschadig waarschijnlijk de wortel.
                          succes
                          gr Q

                          Comment


                            #14
                            Re: Zaden ontkiemen in stekpluggen ?

                            Hey Q,

                            Wat is ongeveer de tijdslijn dat het plantje gaat groeien.
                            Heb nu de plug in de grond gezet (20 liter pot) Plantje is ongeveer 1,2 cm hoog met de eerste 2 ronde blaadtjes.
                            Doordat ik er 3x per dag naar zit te kijken zie ik niet echt vooruitgang (iets te enthousiast). Hij staat nu bijna een week in de aarde.
                            Is er ergens een schema te vinden zodat ik kan zien of mijn plantje op schema ligt?
                            Ik heb werkelijk geen idee hoe snel ze kunnen groeien.

                            Comment

                            Bezig...
                            X