Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:

Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

HPS vs LED

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: HPS vs LED

Het is natuurlijk maar net waar je dat rendement percentage op baseert. Er zijn vast ook andere methodes om het rendement te bepalen.

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

Het is buiten koud en donker, maar in mijn kast is het warm en licht... dus kom ik weer eens langs op JD. Eens kijken of nog meer mensen het Licht gezien hebben.

Even wat puntjes op de i:

Kwasimodo schreef:
      Elke kleur die door een plant wordt weerkaatst, draagt niet bij aan de synthese.
      Dat standpunt lijkt me juist.
      Maar als iemand Paarse Deense soorten in zijn tuin zet, dan genieten die planten van het groene spectrum.
      Mijn conclusie luidt dan ook: planten hebben hoe dan ook groen licht nodig.

Dat is een voorbarige conclusie: Dat als een plant iets absorbeerd, dat 'ie het dan ook nodig heeft. Volgens dezelfde logica zouden roodharige meisjes ander licht nodig hebben dan blondjes.
      Hiermee zal ik wellicht wederom de knuppel in het hoenderhok gooien.
      Helaas ben ik niet op de hoogte van hoender-spectra, anders had ik je op je wenken bediend.

Maar witte leds bestaan uitsluitend uit een mengsel van RGB.
      Dat zijn dus drie spectra (rood, geel en blauw), die we met ons menselijk oog als wit licht ervaren.
      Maar groen zit er nog steeds niet in.

RGB slaat op Rood-groen-blauw, niet rood-geel-blauw.
      rgb_image.png

http://www.rollingstoned.nl/video-le...vs-hps-toppen/
      Leuk testje - maar opvallend dat iemand die bijna 1 gram/watt haalt onder LED nog geen 0.7 gram/watt haalt onder HPS. Ik wantrouw de eerlijkheid van die test.

De HPS-lampen zijn nagenoeg technisch uitverbeterd: veel progressie zit er niet meer in.
      Amper een jaar geleden is er nog een enorme verbetering geweest toen de "blanikap" werd uitgevonden. Toegegeven: Dat is geen verbetering van de lamp zelf, maar wel van hoe efficient een kleine kweker zo'n lamp kan gebruiken.
      Wat is de ideale opstelling voor het kweken van wiet, lees hier over de ervaring van andere gebruikers of stel je vraag!

Licht is inderdaad een "tussenstap", die uiteindelijk in warmte wordt omgezet.
      Luidt de eerste energiewet niet: uit het niets kan geen energie ontstaan en er kan ook geen energie verloren gaan.

Klopt helemaal. MAAR...
      Een behoorlijk deel van de energie wordt gebruikt om water te verdampen. Die energie zie je niet terug als warmte, en je hoeft er ook niet je afzuiging op te dimensioneren. Hoe groter de verdamping, hoe kleiner je de afzuiging kunt houden, dus: HPS heeft per watt minder afzuiging nodig dan LED, want het is bekend dat je planten onder HPS meer verdampen.

LED verlichting 50%
      Spaar lampen 35%
      Gloeilampen 10%

Bullshit. Gloeilampen hebben een rendement van 2%; halogeen 4%; spaarlampen 15-18%. Ik vind via Google geen witte LED's met een rendement van boven de 20%, en dat is dan nog cool-white. Warm-white eindigt bij 15, voor zover ik zie.

Wietefras schreef: Het is natuurlijk maar net waar je dat rendement percentage op baseert. Er zijn vast ook andere methodes om het rendement te bepalen.
      Oh? Ik zou denken dat zichtbaar licht gedeeld door wattage weinig ruimte overlaat voor andere methodes. Afgezien van duimzuig-methodes dan.

Zijn dat zo genoeg discussiepunten om Sinterklaas door te komen?
      Last edited by Blani; 4 December 2014, 14:51.

Comment

Blani, je hebt met RGB inderdaad gelijk: G staat niet voor geel, maar voor groen.
        Een verstandig mens geeft zijn fouten toe: onverstandige mensen wringen zich in allerlei bochten om aan hun fouten een draai te geven.
        Ik hoop dat Sinterklaas je deur niet voorbij gaat en dat je een prettige jaarwisseling hebt.
        [COLOR=#000080][I]Wie ik ben, is mijn persoonlijkheid,
        mijn houding richting jou is afhankelijk van hoe jij bent.[/I][/COLOR]

Comment

Ik hoop dat die kinderlokker WEL aan mijn deur voorbijgaat en snel weer oprot naar zijn eigen land. (Niet dat ik zo de pest heb aan kinderlokkers, cadeautjes, mijters of mannen-in-jurken - maar die stomme liedjes. Die blijven tot half januari door mijn hoofd spoken.)

Comment

Comment

Ha, Blani is weer wakker uit zijn zomerslaap

Ben het eens dat er ook groen licht zit in het spectrum van witte leds, maar de witte leds waar ik op doelde zijn geen mix van RGB. Het gaat om UV/blauwe leds met een fluorescentie coating. Volgens mij is het een mix van 2 coatings. Een blauwe en een rood/gele.

Wat dat rendement betreft ik zou ook niet weten hoe ze aan die 50% gekomen zijn, maar het is op zich wel een rijtje wat zou kunnen kloppen als je bijvoorbeeld neemt dat een gloeilamp maximaal 20lm/W levert, een spaarlamp 70lm/W en een led 100lm/W. Vraag is dan waarom ze 200lm/W als maximum hebben gekozen, maar dat was een tijdje terug wel de hoogste lm/W die je kon krijgen uit een lamp. Een LPS lamp komt aan 200lm/W. Ze hebben dan blijkbaar gekozen voor 50% van maximaal haalbaar in de praktijk in plaats van 50% van het theoretisch maximum.

Ik zou ook zeggen (en dat deed ik ook) dat dat fout is inderdaad, maar die licht boeren doen wel vaker rare dingen. Of worden daartoe door de overheid gedwongen. Zoals bijvoorbeeld die bullshit "vergelijkbaar gloeilamp Wattage" vermeldingen op spaarlampen.

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

Yep, de zomer-kweek-slaap is weer over. Er is nogal wat gebeurd, afgelopen zomer:
                - Ik ben verhuisd, van een rijtjeskrot in centrum Utrecht naar een keurig opgeknapt, vrijstaand huisje op het platteland van Groningen;
                - Aan die verhuizing heb ik 70.000 euro overgehouden;
                - Mijn rugproblemen zijn opgelost door een neurochirurg met een mes;
                - Ik heb (na 20 jaar pauze) de electrische gitaar weer eens opgepakt.
                Allemaal dingen die gevierd moeten worden met een stevige blow, dus reden genoeg om mijn kweekkast weer op te bouwen. Deze keer met (slechts) 600 watt op een vierkante meter.

Mijn nieuwe huisje hing vol met 50watt halogeen spots. Op de gang, trap, badkamer en zolder heb ik die vervangen door "witte" leds van 3watt. Daar zijn ze heel geschikt voor, maar met hun blauw/gele spectrum zou ik ze nooit in mijn woon- of werkkamer willen hebben. Want inderdaad: Die LEDs hebben geen RGB spectrum maar een heel vies blauw/geel spectrum dat rare dingen doet met kleuren. Zo heb ik helderpaarse handdoeken die diep zwart lijken onder "wit" LED licht.

Voor mijn woonkamer heb ik liever HPS:
                maxresdefault.jpg
                Last edited by Blani; 4 December 2014, 16:01.

Comment

Als je ogen daartegen kunnen hahaha . Ik word al verblindt door mijn 400 wattertje als ik er een paar seconden in kijk.

Comment

Het zijn die debielen die het verkloten voor ons. Het kot vliegt in de fik en we komen weer negatief in het nieuws. Zal rap een streepje door uw naam staan.

Oh ja, haal alvast maar bayer masai in huis en ontdek ze voor de planten in bloei staan of je laat de mensen vergif smoren.

Comment

't Is ook niet zo gek dat ze met bosjes tegelijk opgerold worden.
                      Erg slim zijn de meeste broodkwekerts niet.
                      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Bezig...
                      X