verlichting....LED's

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts
  • homergrower
    Retired
    • Jun 2009
    • 15

    #1

    verlichting....LED's

    Korting op 420shop
    hoi allemal,
    heeft iemand al ervaring met het (hobby)kweken met LED-lampen. Heb namelijk het volgende gevonden op internet:

    <H5><H5>Product ID: GROW-LEDS ledpanel 13,8 watt





    Omschrijving:
    De meest gebuikte led panel zowel geschiktvoor de hobby kweker als voor de PRO'S onder ons.
    Gemakkelijk op te hangen stekker erinen klaar.
    Zeer scherp geprijst!!!
    specificaties:
    13,8 watt. afm. 305mm x 305mm x 35mm
    60 blauwe leds en 165 rode leds
    kunststof frame met bevestigings gaten


    Ben benieuwd naar jullie reacties.
  • AlwaysStoned
    Wicked Stoner
    MemberLucky Member
    • Nov 2008
    • 274

    #2
    Re: verlichting....LED's

    geloof er niet in, de technologie is nog te jong om rendabel te zijn voor ons ...
    sigpic

    Comment

    • homergrower
      Retired
      • Jun 2009
      • 15

      #3
      Re: verlichting....LED's

      nog even verdere info gezocht op het www:

      Nieuw zijn de LED assimilatieverlichtings armaturen waar in 2007 de eerste testen in de kassen mee gedaan gaan worden.
      Het grote voordelen van LED assimilatieverlichting is:
      • veel lagere temperaturen
      • minder lichtvervuiling
      • geen stroompieken bij het inschakelen van de lamp
      • bijna geen blindstroom, wat gunstig is bij gebruik van een eigen WKK maar ook voor de leverancier van stroom
      • mogelijkheid voor gewasspecifieke belichting met verschillend lichtspectrum per gewassoort
      • langere levensduur van de lamp (50.000 uur versus 10.000 uur)

      LED's zijn op dit moment (begin 2008) nog steeds minder energie efficiƫnt voor fotosynthese dan de hogedruk natrium lampen: de hoeveelheid PAR per watt van de beste LEDs is nog steeds lager dan van hogedruk natrium lampen. De verwachting is dat dit door voortdurende ontwikkelingen in de LED industrie binnen afzienbare tijd zal veranderen. Wel kan de warmte die LED's produceren d.m.v. waterkoeling worden opgevangen en afgevoerd/ en in theorie worden hergebruikt. Dit kan niet bij hogedruk natriumlampen. Helaas gaat het hierbij wel om relatief laagwaardige warmte aangezien de optimale temperatuur voor LEDs in de buurt van de 25 graden ligt.


      Minder efficient dus, maar voor de amateur/hobbyist misschien wel een optie. Denkt dat ik het eens ga proberen, laat de resultaten te zijner tijd wel op het forum achter.
      Last edited by Jointjedraaien; 15 May 2011, 20:00.

      Comment

      • DizzyMan
        Retired
        • Jul 2009
        • 1

        #4
        Re: verlichting....LED's

        Heb sinds kort een 100W LED lamp met een uitgebreid lichtspectrum (380nM - 730nM) 1 white widow plant in een kas staan, helaas stond er nog een andere bij, maar dat bleek een mannetje, maar die white widow doet het echt geweldig. Hij is diep groen, groeit net iets meer dan een cm per dag (de plant blijft idd klein, hoort ook). En staat nu 2 weken in bloei en zit vol met grote bloemen...

        Het is in aanschaf wel veel duurder dan HPS, maar ik kweek in een kasje van 80x40x140 (LxBxH), dat gaat niet lukken met HPS. Veel te warm.

        Ik kan het in ieder geval wel aanraden.

        Comment

        • replay
          Retired
          • Nov 2008
          • 216

          #5
          Re: verlichting....LED's

          Heb je geen foto van je LED kweek ?

          Grtzzz

          Comment

          Bezig...