Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

De ogen van de plant.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    De ogen van de plant.

    Korting op 420shop
    De ogen van de plant.

    Licht doet nog veel meer dan alleen stroom leveren voor de fotosynthese. Planten groeien altijd naar het licht. Deze gerichte beweging houdt in, dat ze het licht kunnen zien en de intensiteit kunnen meten (fototropisme). De verbinding die dit bewerkstelligt is een eiwit met de naam flavine, Flavine ziet het licht het best bij 380 nm (net niet meer zichtbaar blauw), en wordt daarom ook blauwlicht-receptor genoemd. In alle groene delen van de plante zitten lichtreceptoren, die met kleine oogjes vergelijkbaar zijn. Deze zien, meten en vergelijken het licht over de hele plant en reageren hierop. Bij een lichtstraling die niet rechtstreeks van boven komt, reageert de plant door naar de zijkant te groeien. Het Mechanisme van deze beweging functioneert vrij intelligent: aan de beschaduwde zijkant word door de mindere lichtinval de boodschap gegeven, om meer auxine aan te makenen naar de donkere plekken te sturen. Daarom groeien de cellen aan de donkere kant langer en de steel maakt een buiging in de richting van het licht.

    De ogen.

    Men kan twee soorten plantenogen onderscheiden, de roodlichtoogjes (fytochroom), en de blauwlichtoogjes, die ook in het UV-spectrum kunnen zien.

    Roodlicht ogen.
    Fytochroom werkt als een schakelaar van belangrijke reacties. Fytochroom wordt door rood licht ingeschakeld en activeert specifieke processen, bijvoorbeeld het kiemen van zaad. Fytochroom is medeverantwoordelijk voor de aanmaak van het legendarische florigen, het eigenlijke bloeihormoon, dat de bloei inschakelt als de licht-donkerperiode hiervoor het signaal geeft (bij de hennepplant minimaal 12 uur nachtrust).

    De blauwlichtogenBiologische klok

    In de laatste jaren is een belangrijke schakelaar gevonden voor het mechanisme van de biologische klok. Dit is het cryptochroom. Cryptochroom zelf is al langer bekend, maar pas in 1998 heeft men zijn
    functie als tijdorgaan herkend. Het cryptochroom is het controleorgaan voor de boilogische klok en realiseert een biologisch ritme met de naam ciradiaan ritme. Circadiaan betekent: ongeveer een dag (circi = ongeveer en dia = dag). Dit loopt tussen de 23,5 en 24,5 uur. Twee keer per dag bereikt de intensiteit van het blauwe licht een hoogtepunt, namelijk bij zonsop en bij zonsondergang. Deze meetpunten neemt het crytochroom waar en vergelijkt het met de boilogische klok, die hierop geijkt wordt. De biologische klol functioneert grofweg als volgt: Kern van de klok vormen twee proteinen, een "timeles"en een "period"proteine die controle op elkaar uitoefenen. De concentratie van deze proteinen zweld in een 12 uur ritme op. Als de maximale concentratie van deze klokeiwitten bereikt is, wordt de productie gestopt door een terugkoppeling(blokkade van productie) en de concentratie daalt, totdat de productie weer gestart wordt bij een minimum waarde (blokkade opgeheven) In de ochtend is de geringste concentratie van de klokmoleculen aanwezig, in de loop van de dag neemt deze toe, totdat de automatische blokkade in werking treedt. Bij een maximale instraling van blauw licht wordt het cryptochroom geactiveerd en houdt het timeless-proteine vast, zodat de klok (proteineproductie) bij nul gestart wordt.De correctie voert de plant elke ochtend en avond door. Hiermee wordt het ongeveer-ritme naar precies 24 uur gebracht.Het circadiaan ritme werkt ook zonder licht, maar kan door licht wel uit balans gebracht worden en voor- of achteruit gezet worden, maar het blijft wel gewoon draaien. Een horloge dat voor- of achteruit gezet wordt, blijft ook op een 24 uur ritme zeg maar. De verschillende lichtinformatie die de plant ontvangt werkt samen. De actuele en de periodieke lichtinformatie worden met elkaar en met de biologische klok vergeleken. Bij passende genetische voor geprogrameerde overeenkomsten start de bloei, en de groeirichting en groeisterkte bepalen het uiterlijk en het energieniveau van de plant. Bij
    veranderingen in de lichtperiodes wordt de biologische klok geijkt en het circadiaan ritme begint opnieuw. Het mag duidelijk zijn, dat elke verstoring van het biologische ritme de plant tijd en energie kost om er aan te wennen. Daarom stopt ze ook even met de groei totdat de klok weer regelmatig loopt.


    Ogen in de wortels.

    niet alleen de groene delen van de plant, ook de wortels hebben ogen. De topjes van alle wortels hebben ogen. Op een afstand van 250 micrometer (= 1/4 mm) zijn de worteltopjes heel lichtgevoelig, naar 1mm zijn ze 100% blind. Ze ontvangen lichtflitsen, die de grond binnendringen. Omdat alleen blauw en het UV-licht over voldoende snelheid en energie beschikken om in aarde- of andere plantensubstraten door te dringen reageren de worteltopjes op blauw en UV-licht. Hierbij zijn al enkele lichtflitsen voldoende om een kiem de kortste weg naar het licht te wijzen of een wortel in de omgekeerde richting te laten groeien. Het is dus van belang dat een medium nooit helemaal afgesloten wordt van de lichtbron. Wel moet het medium donker genoeg zijn, om groene algen te weren.
    Maar het is belangrijk voor een optimaal evenwicht van de plant dat de wortels niet helemaal in het donker zitten. Juiste signalen verhogen de harmonie van de gehele plant.

    Bron: hesi.nl
    Last edited by monty; 24 December 2009, 13:14.

    #2
    Re: De ogen van de plant.

    Holypoepelepompie Monty, dat betekent even een kentering in mijn visie op belichting. Nu zit ik al gelijk te denken aan een computer-bestuurd clima-control led light te denken. Moet ik de intensiteit van mijn blauwe leds nu doen toenemen rond zonsopgang en -ondergang, of doen afnemen er tussendoor.

    Ik zal het even uitleggen. Als ik een zgn universeel LED lampdinges zou kopen en daar zitten bv 30% blauwe leds in. Dan moeten die toch eigenlijk deels afgedekt worden tijdens de dag? Of moet er licht bij? Dan moet je er niet gewoon rood bij zetten toch? Dan klopt het 'recept' voor het licht toch niet meer?

    Kan er een dimmer op een ledlamp?
    Last edited by Meneer van der Buis; 25 December 2009, 07:36.

    Comment


      #3
      Re: De ogen van de plant.

      http://www.icadt.nl/misverstanden.htm

      Comment


        #4
        Re: De ogen van de plant.

        Ik zal het even uitleggen. Als ik een zgn universeel LED lampdinges zou kopen en daar zitten bv 30% blauwe leds in. Dan moeten die toch eigenlijk deels afgedekt worden tijdens de dag? Of moet er licht bij? Dan moet je er niet gewoon rood bij zetten toch? Dan klopt het 'recept' voor het licht toch niet meer?
        High Meneer van der Buis,

        De lichtintensiteit neemt gedurende de ochtend toe tot aan de middag en dan weer af tot zonsondergang. Daarnaast verschuift de lichtkleur idd van meer blauw naar meer rood en weer naar meer blauw.
        Verder veranderd de lichtintensiteit gedurende het seizoen en verschuift het lichtspectrum gedurende het seizoen van meer blauw (in de lente) naar meer rood (en de herfst). Dit heeft natuurlijk alles te maken met het spectrum van de zon en de stand van de zon en de weg die de fotonen door onze dampkring afleggen.

        Er vind dus een dagelijkse verschuiving van lichtkleur en verandering van de intensiteit plaats en een seizoensgebonden verschuiving van lichtkleur en intensiteit plaats. Daarnaast is er nog de toename en afname van het aantal lichturen gedurende het seizoen en niet te vergeten een stijging en daling in gemiddelde temperatuur gedurende het seizoen.

        Je zou al deze factoren idd perfect kunnen nabootsen met leds aan of uit te schakelen om de natuur zo veel mogelijk te benaderen. Ik ben er van overtuigd dat het voor de plant beter zou zijn om dit na te bootsen. Je komt dan uiteindelijk idd uit bij een computergestuurde ledverlichting die gedurende de dag meer rood (maar ook andere kleuren en uv en ir) aanzet en naar de avond toe weer uitzet. Of men zou bepaalde kleuren kunnen dimmen. (energie technisch is dimmen natuurlijk niet het handigste)

        Het is echter niet zinvol om de seizoen gebonden verschuivingen na te gaan bootsen van wegen de energiekosten en de groeitijd die dat met zich meebrengt. Het is wel vaak genoeg bewezen dat cannabis het ook prima doet bij veel abruptere verschuivingen van licht en intensiteit.

        Toch valt hier denk ik nog heel wat winst te behalen. Led verlichting staat nog in de kinderschoenen en er moet nog veel onderzoek gedaan worden naar het specifieke spectrum voor ons zo geliefde plantje. Daarnaast is het natuurlijk zo dat het ook technisch mogelijk moet zijn om dit spectrum zoveel mogelijk te kunnen benaderen. Men is echter op de goede weg met de nieuwe generatie ledlampen.
        Last edited by Jointjedraaien; 27 February 2013, 03:28.

        Comment


          #5
          Re: De ogen van de plant.

          Vale, Monty, hartelijk dank voor jullie replies. Ik ben zo benieuwd waar het uiteindelijk op uitdraait. Alleen de universele 90 watt led lamp vind ik nu al niet meer voldoen. Daar moeten een paar bloeiers naast hangen. Ze groeien wel mooi hier. Wat is de beste deal voor spaarlampen?

          Comment


            #6
            Re: De ogen van de plant.

            heel interessant monty thankx
            grow da weed, smoke it's buds

            Comment

            Bezig...
            X