Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Doet er iemand mee? eigen soort maken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Doet er iemand mee? eigen soort maken

    Korting op 420shop
    mijn voorstel: een polyhybride uit landrassen samenstellen waarop we onze eigen unieke stempel mogen drukken. 100 a 1000 zaden verspreid over enkele leden moet toch een uniek project zijn, dunkt mij? Niet het werk van andere zaadbanken gebruiken, maar zelf zoeken en verenigen.
    Een eigen soort ontwerpen lijkt me toch iets leuk om extra dimensie aan de hobby toe te voegen?
    De hoofdregel is wel dat we zelf selecteren uit landrassen en daarin een collectie verzamelen om op verder te bouwen.
    Keep it simple and don’t invent with your mouth.

    #2
    Die Aziatische Sativa’s vragen precies wel tijd, 20 weken en meer. Maar het lijkt me de beste weg om daar de smaak uit te pakken. Het is een beetje zoals koken, alleen duurt het langer. Diverse smaken/terpenenprofielen tot een F1 brengen en daar dan op kommaneuken wie de beste smaak levert.
    1 mama wiens stekken bevrucht worden door meerdere mannen van een ander smaakprofiel en dan uit die F1’s de juiste man selecteren.
    Die F1 dan herleiden naar 11 tot 16 weken, wat het meest haalbaar is.
    De smaak bepalen van de soort en ook bereiken moet op een jaartje tijd lukken. Maar als ik het alleen moet doen, so be it. 20 april zouden ze de acties met korting op zaden naar je hoofd moeten werpen. Dus ik hoop dan een goede deal te doen om tot een collectie landrassen te komen. Eerst Aziatische Sativa’s. Smaak is de allesbepalende factor waarop ik pas verder wil bouwen naar effect en kortere bloeitijden.
    Keep it simple and don’t invent with your mouth.

    Comment


      #3
      Je bent niet de eerste die zoiets probeert op te starten
      Volgens mij is het in de praktijk altijd erg lastig om mensen zover te krijgen om daadwerkelijk mee te doen. Het is/en iedereen vind het een top idee, totdat ze zelf moeten gaan kruisen.

      Ik tag LR2 ff, die heeft hier mogelijk wel wat over te vertellen .

      Verplaatst naar Cannabis soorten database.
      Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
      Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

      Comment


      • Sativied
        Sativied commented
        Editing a comment
        Ik begrijp uw insteek. Ik denk ook naar de toekomst toe, wat als wiet ooit legaal wordt? Handig dan al een portfolio te hebben, zonder daar andermans werk bij te stelen.
        Als je uit verschillende (eerste generatie) landrassen selecteert en die tot nieuwe hybrides vormt, mag je daar uw eigen naam op zetten. Als je bv zaden van een andere zadenbank neemt, kan je dat ethisch gezien niet meer doen.

        Ik ga de moeder- en vaderplanten via de bonsai-methode bewaren. Dat wilt zeggen dat de wortel constant gesnoeid zal worden en er constant stekken genomen worden om ze onder een +-33 watt LED te bewaren.
        Eens je de zaden hebt, vallen de kosten wel mee. De tijd is een ander verhaal.

      • beowulf
        beowulf commented
        Editing a comment
        Iedereen in die business gebruikt elkaars namen en wat maakt het uit zolang je zelf geen zaden op de markt brengt (en dan nog)? Zonder andermans werk te stelen. Ik koop mijn zaden gewoon, steel jij die van jouw mss?
        Wiet wordt niet legaal, allesinds in België niet. Weet niet vanwaar jij bent want je hebt je ook niet voorgesteld zie ik. Zou ook niet weten wat dat zou veranderen tenzij je je eigen zaadbank wilt oprichten.

        Je gaat trouwens van anderen hier je eigen dedicatie verwachten en LR2 kan je al vertellen waar dat op gaat uitdraaien. En die is al iets langer lid dan een week

      • Sativied
        Sativied commented
        Editing a comment
        Hey beowulf, eerst: ik heb geen concurrentiedrang. Enkel een voorliefde, passie en obsessie voor cannabis. Ik heb contact gehad met mijn huidige zaadleverancier (lees en kijk veel van hem/shantibaba), en die was al niet blij dat Ace Seeds een kloon van hem gebruikte en daarmee adverteerde in hun cannalogus.
        Moest er ooit van dit projectje iets komen, heb ik liever de wetenschap uit iets origineels begonnen te zijn, dan al reeds uit de selectie van anderen. Eerste generatie landrassen worden trouwens zeldzamer met het jaar. Weg is weg, beter daar wat mee te doen nu als huidige generatie telers samen. Maar geen verplichtingen.

      #4
      Bedankt. Ja rekenen op de anderen (waarvan we allemaal in onze anonimiteit willen blijven) is de killer. Eens je wat verzameld hebt, moet je erop kunnen rekenen dat het ook bewaard blijft. Als ze bij mij of de ander binnenvallen, is er dus niets verloren omdat de collectie verspreid is over meerdere mensen.
      Je kan maar dezelfde zaden leveren uit dezelfde moeder en vader. Die enkel hetzelfde blijven door te klonen. (Autoflowers niet mee gerekend)

      heb al 2 sativa’s met zeer dunne vingerige bladeren op het oog. Ene fluffy weed, goed tegen toprot. De andere soort de toppen kort gebouwd, maar dun compact en langwerpig. Die twee moeten een mooie topstructuur leveren, maar dat moet de praktijk nog uitwijzen.
      Keep it simple and don’t invent with your mouth.

      Comment


        #5
        ik zou wel mee willen doen!
        Apollo 10 LED binnenkweek#1, Cakemaster tryouts; aardse mineralen, niet balen; Waterparadijs ;Kaaswaters
        Jah, ik hou van planten.

        Comment


        • TegridyRandy
          TegridyRandy commented
          Editing a comment
          Sativied zo goed als

        • Sativied
          Sativied commented
          Editing a comment
          Hey Tegrid, ik ben al zo goed als begonnen. Contact gelegd, een Aziatische landras van de eerste generatie gevonden die zeer typisch oldskool Sativa is. Geen hoge THC, maar wel effect. De 2e om de vorige mee te mixen is ook al geselecteerd. Die heeft maar 6 tot 12 procent thc.
          Maar heb daar nog wat over te zeggen onderstaand.

        • TegridyRandy
          TegridyRandy commented
          Editing a comment
          nice man!

        #6
        Long forgotten legends. Er zijn veel goede soorten en veel lekkers, maar we mogen nooit vergeten van waar ze komen. En wat verloren gaat door op 1 stof te selecteren. Als consumenten alleen naar hoge thc zoeken, gaan de meer medicinale soorten naar de achtergrond. Evenwicht...

        foto niet van mijn, google images.

        15aaa36f0e347987e1836d3effe1b3cf.jpg
        Keep it simple and don’t invent with your mouth.

        Comment


        • TegridyRandy
          TegridyRandy commented
          Editing a comment
          klopt, geef mij maar n wietje met 15% thc en 5% Cbd minstens. etourage effect. En te hoge THC zorgt voor psychoses etc etc.

        #7
        Toch de theorie eens op papier geplaatst en op tijdschaal vergeleken, op een jaar tijd een echte selectie maken is absurd en onmogelijk om het goed te doen. De plaats en budget ter mijner beschikking staat zulk project niet toe. Maar dan krijgt landras A wel al mijn aandacht, dus dat is goed. Ook lijkt het me beter dit voorlopig alleen te doen en virtueel hopen op een beetje betrokkenheid om goede raad te verzamelen.

        Landras a zal al meer dan een jaar domineren, wellicht 2 tot 3 zoniet 4. Ik heb nog zaadloze wiet nodig ook Maar eens ik een man in de collectie heb en stuifmeel in de vriezers, versnelt het proces enorm.
        Landras b heeft een bloeitijd tot 21 weken... dus die wordt iets uitdagender.
        landras c heeft een bloeitijd tussen de 16 en 18 weken.
        landras d onbekend.

        Waar vooral op gelet wordt is dat de eigenschappen van die planten niet verloren gaan. Landras a en b hebben gemeenschappelijke eigenschappen om de natuur te trotseren. Bestand tegen ongediertes, wind, koud, temperatuursverschillen, weinig voeding nodig, ...
        Beide hebben effect en bijzonder uniek smaakpalet, maar niet zo verwoestend als hedendaagse soorten.


        Word vervolgd!
        Keep it simple and don’t invent with your mouth.

        Comment


        • TegridyRandy
          TegridyRandy commented
          Editing a comment
          Inderdaad gaat het redelijk lang duren, zeker als er stabiliteit gewenst is. Goede selectie voor robuustheid!

        #8
        Selecteren met zaad vind ik een lastige, want elk zaadje herbergt weer een andere pheno waar bij stekken elke plant identiek is en elke andere pheno een andere benaming krijgt. Bij Bedrocan wordt alleen maar met stekken gewerkt. Niks ten nadele van zaad, want zonder zaad waren er geen stekken. Of misschien was de stek er wel voor het zaad, ik was er niet bij om het te controleren.
        Horks Fototopic 2.0

        Comment


        • Sativied
          Sativied commented
          Editing a comment
          Belangrijk bij zoiets is vooraf beslissen wat je wilt samenstellen. Bij bekende zaadleveranciers kan je al wat lezen over de diverse feno’s en weet je dus wat te zoeken. Maar bij een landras die niet IBL is, wordt het inderdaad iets uitdagender. Zelfs de mannetjes gaan getest worden door te proeven.
          Daarom dacht ik om de eerste ronde een open pollinatie te doen, maar ongewenste feno’s daar al meteen te verwijderen. De gewenste feno’s reveggen en stekken (vooraf genomen) bewaren.
          Zaad meteen uitkiemen en dan eens bekijken wat de vrouwen voorstellen. Sowieso moet ik uit die eerste ronde iets deftig kunnen bewaren om terug te kunnen kruisen.

          Dit gaat laaaaaaanggg duren.

        • Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Konden we stekken maar invriezen!

        • Sativied
          Sativied commented
          Editing a comment
          Stekken invriezen gaat helaas niet, maar de groei kan wel een beetje gestagneerd worden wat in bepaalde situaties wel handig is. Heb de ideale kandidaat gevonden om af te toppen als landras D, maar (houd uw hart vast) een half jaar bloei. Een half jaar! Echte oldskool haze toetsen van peper en tempelwierook.
          26 weken bloei schrikt me af, maar door die te mixen met de vorige 2 zou dat wel al zakken.

          Alle dames puur sativa en uitgebreide fenotypes aanwezig.
          Toeme toch, I love weed.

        #9
        Aan het gelezen geweest over veredelen en hoe de inteelt zich (kan en mag) plaatsvinden, niet van de poes hoor. Ze spreken van 100000 planten zaaien om een soort te veredelen. 🙀 Dan maar zoals het oldskool gedaan werd, een boek aangeschaft om eens meer gedetailleerd te bekijken en meer uit minder te kunnen halen.
        Keep it simple and don’t invent with your mouth.

        Comment


        • Old dawg
          Old dawg commented
          Editing a comment
          Ben hier per toeval (surfen op het web) op terecht gekomen, ben het ff aan het bekijken, leuke (landrace) soorten.
          https://therealseedcompany.com/produ...annabis-seeds/

        • Sativied
          Sativied commented
          Editing a comment
          Vetjes. Thanks for sharing. Het is die Kerala die ik gekozen heb om tot haze te kunnen komen. Maar ga nog diverse sites afschuimen en pas beslissen op 20 april. Wie de beste promo's biedt zal de beslissende factor zijn. Beginnen met landras A.

        #10
        Gevonden op die site van Old Dawg. Ik zag hem daarnet ook op Amazon maar uiteindelijk een andere gekozen. Gelukkig want deze is gratis. https://archive.org/details/Cannabis...e2016/mode/2up

        Sweet mother of all that is good...
        Keep it simple and don’t invent with your mouth.

        Comment


          #11
          Ik kan uit ervaring zeggen dat een bibliotheek aan hybrides geen overbodige luxe hoeft te zijn.
          In mijn vriezer liggen inmiddels 50+ soorten, waarvan het grootste deel zelfgemaakt is.

          Ik heb het jointjedraaien collective gestart om het forum daar in te betrekken en ik kan je vertellen: ik heb 4 kweekverslagen gezien van de circa 40 leden die mee doen.
          Da's 1:10. Met landrassen in ontwikkeling zul je op een kleiner aantal deelnemers moeten rekenen. Volgens mij heeft namelijk niemand die JDC zaden ontvangen heeft, ook echt iets met de mannen gedaan.
          Met een beetje mazzel, heb ik dus 1:40 kans dat iemand het project doorzet.

          Daarom vind ik het een logische conclusie om te zeggen: Dat gaat 'm niet worden tenzij je bereid bent om het helemaal zelf te doen.
          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

          Comment


            #12
            Dank voor uw bijdrage LR2, Ja het lijkt me inderdaad beter alleen te beginnen en dat proces via een forum te delen. Hoofddoel is genetica verzamelen die op de rand van verdwijnen staat. Ik zou dat graag doen, maar het gaat wegen op mijn medicijn voorraad in de negatieve zin. Maar doe ik het niet gaat het blijven jeuken. Als ik landrassen van Afghanistan en omstreken zou selecteren is dat proces tot 3x sneller dan ik met sativa’s zou beginnen. Zelf kijk ik er met grote onzekerheid naar om de tent 14 tot zelfs 26 weken af te staan, om misschien met slecht zaad te eindigen. Zonde van tijd en energie dan. Misschien verstandig te eindigen op 15% indica en 85% sativa. Dat schept de mogelijkheid met een Afghaan te beginnen.

            Het is ook niet de bedoeling om het wiel opnieuw uit te vinden, maar oldskool weed te hebben en daarin het perfecte huwelijk (mijn voorkeuren) samen te brengen door selectie.
            Keep it simple and don’t invent with your mouth.

            Comment


              #13
              Oorspronkelijk geplaatst door LR2 View Post

              Daarom vind ik het een logische conclusie om te zeggen: Dat gaat 'm niet worden tenzij je bereid bent om het helemaal zelf te doen.
              Maar is het haalbaar binnen op een kleine ruimte? Straks geef ik geld uit waar niets van komt.
              Keep it simple and don’t invent with your mouth.

              Comment


              • beowulf
                beowulf commented
                Editing a comment
                8 keer om zuiver te zijn volgens de info van Roy van No mercy ivm zijn santa maria. Die is hier ook af en toe actief.

                Geen idee wat de voorwaarden zijn om pm's te mogen sturen.

              • LR2
                LR2 commented
                Editing a comment
                Het is haalbaar in een kleine ruimte. Ik ben mijn White Rihanna project ook de helft van de tijd bezig geweest in een 60x60x60 kastje. Je selectiecriteria zijn dan gewoon anders; al het zwakkere direct weghalen en vroeg selecteren op de geur van de stam.
                Je kunt zaden prima in de vriezer bewaren, evenals stuifmeel. Dus in principe kun je de hele tent ruimen en opnieuw beginnen als er niks interessants tussen zit.
                Qua inteelt zou je in de klassieke 'dominant / recessief' verhouding na 4x intelen alle fenotypes gelijk moeten hebben, omdat dan - met de juiste selectie - alleen dubbel recessief en dubbel dominant overblijven. Maar dat is als je selecteert op 1 eigenschap. Ik stel voor dat je daar ook mee begint. Houd ook een boekje bij, want hoe groter de aantallen hoe moeilijker het wordt om te onthouden. Ik heb zo'n 15 hybrides waarvan ik vergeten ben wat er zo speciaal aan was. Die zal ik moeten opkweken om er achter te komen.

              • Sativied
                Sativied commented
                Editing a comment
                Ja notities nemen lijkt me inderdaad geen slechte zaak. Had er al aan gedacht een pdf te maken met foto’s. Intussen veel wijzer geworden door me door +100 pagina’s te worstelen die specifiek op breeding gericht is. Grotendeels toch. Heb er wat vertrouwen in gekregen. Maar wegens kosten ga ik zeer streng moeten selecteren en uit weinig veel zien te behalen. 15 zaaien en daarvan maar 5 overhouden zou voldoende moeten zijn om op verder te borduren. Ik moet gewoon de beste vrouw en beste man uit die 5 bewaren om terug te kunnen kruisen. We kijken naar 16 tot 21 weken bloei. Maar zaden gaan sneller dan zaadloos dacht ik gelezen te hebben.

              #14
              Iets boeiends tegen gekomen dat perspectief schept.

              20220415_200845.jpg
              Keep it simple and don’t invent with your mouth.

              Comment


                #15
                Kijk, dit zijn 9 van de 10 Carolina Reapers. Ik ga enkel die rechts boven- en -onderaan laten uitgroeien. De rest is compost. Ik ga de landrassen niet kiemen en gewoon zaaien. Die eerst bovenkomt krijgt dan nr 1.

                20220417_094924.jpg
                Keep it simple and don’t invent with your mouth.

                Comment

                Bezig...
                X