Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hermafrodieten & Zilver Thiosulfaat (STS)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Overige: Hermafrodieten & Zilver Thiosulfaat (STS)

    Korting op 420shop
    Voorwoord

    Dommeriken zijn hier niet aan de orde!!! Nee, grapje xD Ik moest gewoon expliciet vermelden van enkele bekenden op dit forum dat dit voor ervaren kwekers only is. Ik heb echter mij best gedaan om alles mooi en duidelijk (tenminste het prepareren van de STS) uitgelegd en het moet duidelijk zijn voor de meesten. Het behandelen van je planten en je kunde daarin ligt volledig in jou handen en wij stellen voor dat je heel wat ervaring opdoet voor je hier aan begint. Allemaal logisch eigenlijk, maar je weet nooit

    About


    De volgende methode beschrijft een veilige, goedkope en relatief succesvolle manier om vrouwelijke planten mannelijke bloemen (stuifmeel) te laten groeien
    . "Marijuana Botany" by Robert Connell ClarkeHet prepareren van STS (Silver Thiosulfate, ned. Zilverthiosulfaat)

    Eerst worden oplossingen gemaakt van de reagentia. Het eindproduct bestaat namelijk uit twee delen (A en B, zie verder) die bij de aanvang afzonderlijk opgelost worden en dan door elkaar gemengd. Gebruik gedistilleerd water voor beide oplossingen (A en B). Deel A wordt ALTIJD in deel B gemixt terwijl op een goed tempo door B geroerd wordt!! Kraanwater zorgt voor onzuiverheden en mindere concentratie van STS.

    Draag bij het mixen en gebruiken van deze producten steeds handschoenen en zorg dat je werkruimte goed geventileerd wordt. Een masker kan het inademen van caustisch (ja, loog!!) stof voorkomen. STS op zichzelf is kleurloos en geurloos en is geen echte bedreiging voor de gezondheid als deze goed gebruikt wordt zoals hier beschreven, de reagentia echter moeten met zorg worden behandeld, ik kan dit maar niet genoeg herhalen.

    Noot: Zilvernitraat en STS kunnen bruine plekken veroorzaken bij het drogen (ooit in chemie of biologieles gebruikt? blijft weeeken op je handen, daarom de handschoenen) Probeer dus niet te morsen en gebruik onderliggend krantenpapier en andere bedekking waar nodig (en nog es, handschoenen!)

    Wat is nu deel A en B?

    A: 0.5 gram Zilvernitraat (eng. Silvernitrate) opgelost in 500ml gedistilleerd water door te roeren. (ziet er kleine doorzichtig kristalletjes uit)

    Het oplossen duurt ongeveer 15s.

    B: 2.5 gram Natriumthiosulfaat (eng. Sodium Thiosulfate) terug geroerd in 500ml gedistilleerd water (ziet er witter uit dan zilvernitraat)

    Het oplossen duurt ongeveer 30-45s.

    Als de twee oplossingen gereed zijn doe je zoals al werd gezegd. A wordt in B gegoten terwijl op een goed tempo wordt geroerd. Het resultaat hiervan is dan je STS of stock silver thiosulfate oplossing.

    In welke concentratie gebruik je dit nu om te sproeien op je planten? De oplossing gebeurt bij een ratio van 1:9. Bij elke 100ml oplossing doe je dus 900ml water (liefst gedistilleerd terug).

    Zowel je ongebruikte STS als de verdunde hoeveelheid moet in een koelkast worden bewaard, alsook de gebruikte producten. Hiermee vermijd je verlies aan werkingskracht. Overvloedige oplossing kan echter zonder problemen in het afvoerputje worden gegoten (met lopend water natuurlijk), het heeft ook geen negatieve invloed op het milieu. (behalve mss het geslacht veranderen hah, grapje kan niet via bodem gebeuren, enkel sproeien)

    Elke liter liter van STS preparaat kan dus 10 liter werkende sproeivloestof maken (met water erbij). Met de hoeveelheden die hier worden gebruikt betaal je dus 8 eurocent ofzo per 1literfles. Een 1literfles kan gebruikt worden om 15-20 middelgrote planten te behandelen. De kosten van het gedistilleerd water liggen echter hoger, vraag me niet hoeveel maar je kan een €20 betalen voor een tiental liter ofzo.

    Behandelen van de plant:


    Je sproeit de 1:9 STS oplossing op de vrouwelijke plant tot ze echt nat staat dat de druppels er van vallen. Doe dit in een ruimte niet bij je kweekruimte en zorg voor voldoende ventilatie, zelf al ruik je niets. Nu heb je een F>M plant, een vrouwelijke plant die mannelijke bloempjes zal aanmaken.

    Als de plant volledig opgedroogd is doe je ze meteen op 12/12 (dus kies je tijd van behandelen wijs). Je doet dit meestal drie tot vier weken voor de datum waarop de plant klaar zou moeten zijn voor bestuiving. De tijd van reactie van de plant is afhankelijk van de soort maar het kan maximaal 30-35 dagen duren vooraleer bestuiving plaatsvindt. Het is een beetje trial en error met elke andere soort.

    Als we er dus vanuit gaan dat de plant 4 weken nodig heeft om volmaakte zaadjes te produceren is is het dus nodig om een soort dat 8 weken nodig heeft om volwassen te worden in 12/12 wordt gezet op hetzelfde moment als de F>M plant. (ander vb) Een plant die na 6 weken volledig bloeit moet dan ongeveer 10-14 dagen later in 12/12 worden geplaatst dat ze nog niet klaar is vooraleer de zaden van de partner volmaakt zijn.

    Het is mogelijk om enkel een zijtak te besproeien en een beetje te isoleren met doorzichtig plastic ofzo om die zaden te laten produceren en de andere takken kunnen dan gerust hun buds geven die geoogst kunnen worden terwijl die ene zijtak zijn zaden nog vormt. Het is wel belangrijk dat als je dit toepast, je genoeg bladeren op de plant laat om ze gezond te houden.

    Effectskan ook stoppen voor een week tot 10 dagen maar zal terug aannemen. Na twee weken kan je duidelijk mannelijke organen zien op de besproeide delen. Niet enkel een clustertje balletjes maar volledig mannelijke bloementoppen (als je dit kiest). Als je de volledige plant behandelt zit de kans er in dat nog vrouwelijke organen zichtbaar worden maar de plant is 85-90% mannelijk.

    Sexxx
    De gebruikte stoffen (meer info)

    Zilvernitraat is een wit kristal die lightsensitief is en gebruikt wordt in fotografie en in de ogen van baby'tjes wordt gedaan om blindheid te voorkomen bij geboorte.

    Silver Nitrate info:
    ICSC:NENG1116 International Chemical Safety Cards (WHO/IPCS/ILO) | CDC/NIOSH

    Natrium Thiosulfaat is ook een wit kristal gebruikt in de fotografie. Dezelfde gebruiksregels gelden, alleen maakt dit geen bruine vlekken zoals Zilvernitraat doet.

    Sodium Thiosulfate info:
    http://www.cdc.gov/niosh/ipcsneng/neng1138.html
    http://ptcl.chem.ox.ac.uk/MSDS/SO/s...hiosulfate.html
    http://www.med-chem.com/MSDS/Sodium_Thiosulf.htm

    ------------------
    Er zijn er waarschijnlijk betere en dichter maarjah, copy paste

    Hoop dat dit vele vragen beantwoord en veel succes!

    Groeten,
    Aurora
    Last edited by Aurora; 20 January 2010, 20:46.
    sigpic

    #2
    Re: Hermafrodieten & Zilver Thiosulfaat (STS)

    Yea baby...
    Nice one Aurora. Ik lees het nog een paar keer door en laat het wat bezinken maar toch leuk dat er weer wat nieuwe kennis op JD te vinden is. Thnx daarvoor!!!
    Dit moet toch wel te verkrijgen zijn via de apotheker ofzo. Heb een maat waar ik het wel eens aan zou kunnen vragen...

    Grtz $iR
    sigpic

    Comment


      #3
      Re: Hermafrodieten & Zilver Thiosulfaat (STS)

      ook:

      --------------------------------------------------------
      Natriumthiosulfaat werd veel toegepast als fixeer na het ontwikkelen van fotografische materialen.

      De stof vindt ook toepassing bij looien van leer, in de waterzuivering en vanwege de natuurkundige eigenschappen in handwarmers.
      Natriumthiosulfaat wordt gebruikt om chloor te verwijderen uit oplossingen (en wordt dan ook soms antichlor genoemd)[3] :
      Na2S2O3 + 4Cl2 +5H2O → 2NaHSO4 + 8HCl Na2S2O3 + 2HCl → 2NaCl + H2O + S + SO2 Dit proces wordt onder meer toegepast na het bleken van papierpulp.
      Natriumthiosulfaat wordt gebruikt als antigif voor cyaniden[3]ophthalmia neonatorum. (vrijweg verkrijgbaar in elk goed uitgerust labo)
      --------------------------------------------------------

      Bedankt $ir een nieuwtje als ik die zo'n positieve comment krijgt van iemand die hier toch al een tijdje langer is, het doet deugd!
      Last edited by Aurora; 3 December 2009, 02:18.
      sigpic

      Comment


        #4
        Re: Hermafrodieten & Zilver Thiosulfaat (STS)

        Mooi stuk.

        Snap echter een ding niet helemaal.

        Een plant die na 6 weken volledig bloeit moet dan ongeveer 10-14 dagen later in 12/12 worden geplaatst

        Comment


          #5
          Re: Hermafrodieten & Zilver Thiosulfaat (STS)

          Het gibberelisch zuur toestand kan gekocht worden bij onze goeie vriend, alien...
          Grtz $iR
          sigpic

          Comment


            #6
            Re: Hermafrodieten & Zilver Thiosulfaat (STS)

            uitstel van de bloei voor 14 dagen bedoelen ze ermee
            sigpic

            Comment


              #7
              Ik ben me er van bewust dat dit een post is van 2009...

              Zijn er mensen van deze tijd die hier ervaring in hebben?

              Nou vraag ik me af, of de planten die je uit de zaden kweekt niet ook herma's worden.

              Of is dit de manier om je eigen reguliere zaad te maken van je fem zaden?

              Comment


              • Ketelhuis
                Ketelhuis commented
                Editing a comment
                Iedere plant kan herma worden met genoeg misbruik, voor de meeste onder ons zal het moeilijk zijn een cupwinner te kweken maar normaal pakken ze juist de planten die na het misbruik alsnog niet herma worden en die bewerk je met dat spul om de plant te dwingen ballen aan t maken. Daarmee maak je feminized zaad wanneer je een vrouwtje bestuifd met die pollen.

                Edit;

                Zijn overigens meer factoren die meespelen in selectie ofc.

              • MarkE
                MarkE commented
                Editing a comment
                Het is dus andersom. Dank je voor je antwoord.
                Sowieso nog 100 bruggen te ver voor mij. Wel een interessant stuk iedergeval.

              #8
              Ook wel interesse in je maakt een zuivere vrouw man of herma en dan gebruik je dat stuifmeel voor zichzelf of een andere zuivere vrouw.
              zou toch redelijk wat geld aan zaad uitsparen. Als ik dat zou kunnen doen met 100w lamp

              Comment


                #9
                Ik geloof dat dit juist voor gefemissed zaad te maken is. Ik hoop ook als je dat doet met stabiel zaaddna je ook terug stabiel zaad hebt

                Comment


                  #10
                  Ik heb hier ervaring mee. De truc is om met ruime aantallen te werken; denk aan vijf stekken per 'moederplant waarvan je zaden wilt' per behandeling.
                  Je neemt 15 stekken, je pakt vijf stekken apart, die mishandel je tot op zekere hoogte. Dan laat je die bloeien, als die niet herma worden dan heb je een stabiele lijn.
                  Dan zet je de andere 5 stekken in bloei en die behandel je met STS.
                  Een week nadat je de 5 sts stekken op een bloeilichtschema gezet hebt, zet je de andere 5 erbij.

                  Dan laat je ze elkaar bevruchten. Daarna test je de zaden door ook een paar stuks op 12/12 te starten en die te laten bloeien. Als die OK blijken te zijn dan heb je succesvol femzaad gemaakt.
                  Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                  Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                  Comment


                  • MarkE
                    MarkE commented
                    Editing a comment
                    Dank voor je uitgebreide antwoord. Ben blij dat andere mensen dit voor mij doen en ik m'n fem zaad kan kopen
                Bezig...
                X