Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ontkiemen in moestuintjes van AH

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Ontkiemen in moestuintjes van AH

    Korting op 420shop
    Ik voeg mij af of je zaadjes kan laten ontkiemen in de bakjes en aarde van AH moestuintjes?
    Ik ben bang dat het plantje zal verbranden door een teveel aan voeding van die aarde.
    Dus of die aarde goed is voor onze baby cannabis plantjes?

    #2
    Als het van die bruine turfpotjes zijn, die schimmelen erg snel. Of de aarde zwaar bemest is betwijfel ik, het meeste zaaigoed houdt niet van zwaar voorbemeste aarde.
    Stemma doet het forum, stout 2017

    Stemma doet stout (2016)
    Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

    Comment


      #3
      De aarde van de AH moestuintjes is erop gemaakt om zaadjes in te laten ontkiemen, dus de aarde van de AH moestuintjes zou je in principe kunnen gebruiken, hoewel cannabis andere benodigdheden heeft dan de gemiddelde moestuin-plant. Het aanraden zou ik daarom niet doen.

      De bakjes van de moestuintjes kunnen in een kas of binnen in een hok snel gaan schimmelen. Als je buiten in de volle grond werkt en het complete bakje ingraaft is deze kans kleiner, echter, die bakjes zullen straks net zo reageren en voelen als doorweekt karton. Ooit de binnenkant van een wc rol nat laten worden, en het dan eens opgetild? dat valt heel snel uit elkaar. Het plantje vervoeren in die bakjes is dus een enorm risico/gevaar. Die bakjes heb ik zelfs apart gekocht om te gebruiken, maar gelukkig werd ik er snel op gewezen hoe onhandig die dingen waren, toen ik de bakjes eraf wilde halen merkte ik hoe verschrikkelijk die dingen zijn. Die bakjes zou ik persoonlijk dus afraden te gebruiken. De wortels groeien er doorheen dus als je hem op aarde neerzet groeit dat plantje al diep de grond in zonder dat je het door hebt en trek je de wortels kapot op het moment dat je haar in een grotere pot zet, waar je zelf ook niet vrolijk van word (Zoals ik per ongeluk met mijn moestuintjes heb gedaan)

      Zelf ben ik nu aan het experimenteren met speciale zakjes, die dus niet meteen vergaan zoals die potjes waardoor de schimmel dus niet zo'n kans krijgt. Maar hoe goed ze werken kan ik nog niet oordelen, hoewel het tot nu toe wel handig lijkt te gaan. (heb het pas op 1 plantje uitgeprobeerd en die is nu nog geen 10 cm hoog dus vind niet dat je er dan al wat over kan zeggen)

      Kort maar krachtig:
      Ik zou die aarde en die potjes niet aanraden, beter koop je gewoon wat fatsoenlijke potaarde of speciale aarde voor cannabis (zoals Canna Bio+, of tal van andere) en normale potjes, Ik neem aan dat je liever een paar euro meer uitgeeft dan je verwachtte, dan dat je je plantje in schimmel op ziet gaan.

      Comment


        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door BackYardPlant View Post
        De aarde van de AH moestuintjes is erop gemaakt om zaadjes in te laten ontkiemen, dus de aarde van de AH moestuintjes zou je in principe kunnen gebruiken, hoewel cannabis andere benodigdheden heeft dan de gemiddelde moestuin-plant. Het aanraden zou ik daarom niet doen.

        De bakjes van de moestuintjes kunnen in een kas of binnen in een hok snel gaan schimmelen. Als je buiten in de volle grond werkt en het complete bakje ingraaft is deze kans kleiner, echter, die bakjes zullen straks net zo reageren en voelen als doorweekt karton. Ooit de binnenkant van een wc rol nat laten worden, en het dan eens opgetild? dat valt heel snel uit elkaar. Het plantje vervoeren in die bakjes is dus een enorm risico/gevaar. Die bakjes heb ik zelfs apart gekocht om te gebruiken, maar gelukkig werd ik er snel op gewezen hoe onhandig die dingen waren, toen ik de bakjes eraf wilde halen merkte ik hoe verschrikkelijk die dingen zijn. Die bakjes zou ik persoonlijk dus afraden te gebruiken. De wortels groeien er doorheen dus als je hem op aarde neerzet groeit dat plantje al diep de grond in zonder dat je het door hebt en trek je de wortels kapot op het moment dat je haar in een grotere pot zet, waar je zelf ook niet vrolijk van word (Zoals ik per ongeluk met mijn moestuintjes heb gedaan)

        Zelf ben ik nu aan het experimenteren met speciale zakjes, die dus niet meteen vergaan zoals die potjes waardoor de schimmel dus niet zo'n kans krijgt. Maar hoe goed ze werken kan ik nog niet oordelen, hoewel het tot nu toe wel handig lijkt te gaan. (heb het pas op 1 plantje uitgeprobeerd en die is nu nog geen 10 cm hoog dus vind niet dat je er dan al wat over kan zeggen)

        Kort maar krachtig:
        Ik zou die aarde en die potjes niet aanraden, beter koop je gewoon wat fatsoenlijke potaarde of speciale aarde voor cannabis (zoals Canna Bio+, of tal van andere) en normale potjes, Ik neem aan dat je liever een paar euro meer uitgeeft dan je verwachtte, dan dat je je plantje in schimmel op ziet gaan.
        Die potjes zijn inderdaad onhandig in die zin. Ik ga ook tijdens het ontkiemen een eigen grondmix maken, en de ontkiemde plantjes zet ik in die grond. Maar het ging mij dus alleen om de ontkieming. Een vriend van mij had dit gedaan en raadde mij het aan maar ik had er dus mijn twijfels over.

        Misschien is uw advies nu veranderd aangezien de aarde alleen voor de ontkieming zal worden gebruikt?

        Comment


          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Stemma View Post
          Als het van die bruine turfpotjes zijn, die schimmelen erg snel. Of de aarde zwaar bemest is betwijfel ik, het meeste zaaigoed houdt niet van zwaar voorbemeste aarde.
          De potjes zal ik schrappen, en er kleine plastic potjes in plaats van gebruiken. Ik heb nog nergens de ingredienten gevonden van de AH aarde dus ik zal het misschien nooit zeker weten. Maar het zekere voor het onzekere nemen is altijd slim.

          Een kort beginners vraagje: Wat is het verschil tussen stekgrond en andere soorten grond? Is stek voor de ontkieming? en andere gronden voor de bloei?

          Comment


            #6
            In zaai en stekgrond zit zand door de aarde heen gemengd om de aarde luchtiger te maken, wortels vinden dan gemakkelijker hun weg. In speciale cannabispotgrond mengt men vaak perliet door de grond tbv de luchtigheid. Voor groei en bloei zijn verschillende meststoffen nodig, elke voorbemeste aarde bevat beiden.
            Stemma doet het forum, stout 2017

            Stemma doet stout (2016)
            Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

            Comment


              #7
              Perliet in de bodem neemt geen lucht op, enkel water en mineralen (best logisch: onder de grond zit niet zoveel lucht, als dat er zit wordt het verdrongen na een waterbeurt). Het is een algemene misvatting dat het de luchtigheid verhoogt. Daarvoor zou je bijna 50% perliet moeten gebruiken. Het verbetert wel de waterhuishouding omdat het niet snel uitdroogt. Vandaar dat het een perfecte bodembedekking is in schimmelterraria.
              Als er lucht in zit, dan kunnen de wortels er niet bij omdat die lucht gevangen zit in porien. Mineralen blijven wel in perliet zitten, en het werkt eerder als een buffermateriaal dan wat anders.

              De AH rommel is cocos. Dat droogt gigantisch snel uit, bevat 0 voeding en 0 buffer. Wat je er in stopt, haalt de plant eruit. Dus je moet wat kennis en ervaring hebben wil je dat leuk gebruiken.
              Turfpotjes zijn rommel, omdat de helft van de wortels er niet doorheen kan. Wiet vormt een penwortel direct na het kiemen, als die niet door kan schieten, dan gaat het fout.
              Schimmelen doen ze buiten net zo hard als binnen, maar buiten zijn het andere schimmels die geen groene sporen vormen. De afbraak van zulke potjes varieert ontzettend; van 3 weken tot 6 maanden. Als je de 6 maanden variant hebt - wie zal het zeggen? - dan heb je vette pech. De penwortel van je wiet zal gaan kronkelen en soms zelfs omhoog groeien. Dan kun je rekenen op tenminste 20% achterstand ten opzichte van een obstructie-vrije bodem.

              Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
              Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

              Comment


                #8
                Perliet neemt integenstelling tot vermiculiet maar zeer weinig vocht op, het hoofddoel van perliet is dan ook het 'luchtiger' als in 'minder zwaar' maken van de aarde en daardoor de drainage te verbeteren. Minder kluitvorming door perliet.

                Denk dat we wel ongeveer hetzelfde bedoelen LR2?

                Edit; Pokon stopt nu rijstkaf in zijn biopotgrond ter verhoging van de 'luchtigheid' www.pokon.nl/faq/Wat-zit-er-in-mijn-zak-grond/
                Last edited by Stemma; 5 May 2017, 17:02. Reden: Linkje
                Stemma doet het forum, stout 2017

                Stemma doet stout (2016)
                Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

                Comment


                  #9


                  Die moestuintjes zijn niet zo best. Die turfpotjes niet, en die grond ook niet.
                  Beter haal je een zakje zaai/stekgrond en een stapel plastic bekertjes ofzo.
                  Na een weekje of twee daarin groeien kun je ze in potgrond overzetten.
                  ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                  Comment


                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post


                    Die moestuintjes zijn niet zo best. Die turfpotjes niet, en die grond ook niet.
                    Beter haal je een zakje zaai/stekgrond en een stapel plastic bekertjes ofzo.
                    Na een weekje of twee daarin groeien kun je ze in potgrond overzetten.
                    Zal ik gaan doen!

                    Bedankt voor de reacties!

                    Comment

                    Bezig...
                    X