Toppen & Supercroppen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts
  • Alx
    Plantje
    Nieuw Lid
    • Jan 2018
    • 10

    #1

    Toppen & Supercroppen

    Korting op 420shop
    Beste mensen,

    sinds kort heb ik een nieuwe hobby , hiervoor gebruik ik de Bonanza kast.
    omdat deze met afzuiger en reflector beperkte hoogte heeft ben ik mij aan het oriƫnteren hoe de hoogte te managen.

    inmiddels zijn we op dag 20, zijn de drie dames 14 cm hoog en hebben 3 internodes. Mooie volle bos van de BigBud.

    Na mijn huiswerk gemaakt te hebben heb ik bedacht 2x te gaan toppen en te supercroppen om vervolgens te scroggen. Maar hoe, wanneer en welk resultaat zal dit opleveren qua hoogte.

    graag jullie feedback op mijn planning!

    dag 21 toppen
    +/- 7 dagen herstel
    dag 28 supercroppen
    +/- 7 dagen herstel
    dag 35 2de keer toppen

    en dan eventueel paar dagen hetstel om vervolgens 12/12 in te stellen.

    hoor graag welke voor- of nadelen jullie zien, of wellicht een hele andere wijze toepassen.

    greetz, Ax
  • beowulf
    Exquisite Grower
    MemberLucky Member
    • Nov 2008
    • 6495

    #2
    Geen idee, weet niet over hoeveel planten het gaat.Toppen op dag 21 lijkt mij heel vroeg. Die onderste twee nodes zijn zo potent niet. En twee keer toppen binnen, dan spreken we over een plant of 4 op 120 op 120. Doorgaans is 1 keer toppen voldoende. Geen idee wat supercroppen is, ik lees geen rollingstoned want daar zal het wel weer vandaan komen.

    Comment

    • LR2
      Mother of all Growers
      MemberLucky Member
      • Nov 2011
      • 8552

      #3
      supercroppen is de hippe benaming voor knakken en buigen.
      Ik zou zelf continu knakken en buigen, en halverwege de groeiperiode een keer toppen.

      Knakken en buigen heeft een herstelperiode van ongeveer 24 uur. Zo is wiet nu eenmaal.
      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

      Comment

      • beowulf
        Exquisite Grower
        MemberLucky Member
        • Nov 2008
        • 6495

        #4
        Ah, ja dat houdt alles beneden natuurlijk. Alleen zie ik daar het nut niet van in als je wilt gaan scroggen. Dan is het het ƩƩn of het ander.

        Comment

        • QnQ
          Godlike Grower
          Lucky Member
          • Sep 2010
          • 26093

          #5
          Je kunt ze ook laten groeien tot er 6 echte nodes zijn, dan toppen en de onderste twee nodes verwijderen.
          De 6 takken (3 nodes x 2) die overblijven zijn genoeg om +/- 50x50cm vol te scroggen bij een plant met redelijk Sativa aandeel in de genen.
          Indica's groeien wat minder hard, daarvan wil je misschien iets meer nodes overhouden.

          Ik top ze soms nog wat verder terug

          Links 3 nodes, 6 takken naar het gaas.
          Rechts 2 nodes, 4 takken naar boven.



          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

          Comment

          • Kleine Belg
            Chronic Stoner
            MemberLucky Member
            • Dec 2017
            • 160

            #6
            Even op inpikken als het mag.
            Als je 6 takken zou nodig hebben om een 50x50 scrog te vullen.
            Zou je dan voor 8 gaan om 65x65 te vullen? Of is 8 overkill om andere redenen?

            Ik had zitten denken om eventueel 8 te doen en als het ware 2 "kruisen" te scroggen die 45° verdraait staan. (als je de boel van bovenaf bekijkt)

            Thoughts?

            ps: het betreft een 60/40 sat/ind
            2018, Bubblegum, Kera Seeds
            2019, Jack Herer, Kera Seeds

            Comment


            • QnQ
              QnQ commented
              Editing a comment
              Het ligt er voornamelijk aan hoe lang ze doorgroeien na omschakeling.
              Als je wat langer kweekt kan je dat meestal wel een beetje inschatten, maar ik zit er soms ook weleens naast, en als er geen plek meer is houdt het op, dan gaan ze wat verder de hoogte in boven het gaas.

              Oh, wat beowulf hieronder zegt dus. Dat had ik nog niet gelezen
          • beowulf
            Exquisite Grower
            MemberLucky Member
            • Nov 2008
            • 6495

            #7
            Alles gaat als je maar lang genoeg voorgroeit. Zelfs met 2 takken krijg je dat vol, maar dan ga je die wel twee keer moeten toppen. En dat vol krijgen is wat geluk hebben en wat ervaring. En dan heb ik liever wat plek over op het net dan plek tekort, ook al lijkt dat mss vreemd.

            Comment

            • Alx
              Plantje
              Nieuw Lid
              • Jan 2018
              • 10

              #8
              Oorspronkelijk geplaatst door beowulf
              Geen idee, weet niet over hoeveel planten het gaat.Toppen op dag 21 lijkt mij heel vroeg. Die onderste twee nodes zijn zo potent niet. En twee keer toppen binnen, dan spreken we over een plant of 4 op 120 op 120. Doorgaans is 1 keer toppen voldoende. Geen idee wat supercroppen is, ik lees geen rollingstoned want daar zal het wel weer vandaan komen.
              Bedankt voor je reactie!

              gaat om 3 planten op 120x80.
              goed advies om even te wachten met toppen. Je denkt dat met 1x toppen ik de 120x80 Scrog kan vullen?
              Supercroppen word beschreven als een stresser die voor meer harsproductie zorgt en door de knoest die dit voortbrengt meer voedingsappen door de tak kan laten vloeien.

              Comment

              • Alx
                Plantje
                Nieuw Lid
                • Jan 2018
                • 10

                #9
                LR2

                Thanx voor je reactie!

                dus nu beginnen met supercroppen en bij 6 nodes gaan toppen?
                Last edited by QnQ; 21 January 2018, 07:06.

                Comment

                • Alx
                  Plantje
                  Nieuw Lid
                  • Jan 2018
                  • 10

                  #10
                  QnQ

                  Thanx voor je reactie!

                  betreft hier een BigBud.
                  Stel dat bij 6 nodes de plant al boven het scrognet uitkomt,
                  gewoon toppen en stam inweven in het net?
                  Mijn grootste zorg is dat ondanks het scrognet de plantjes te hoog gaan worden.
                  Het scrognet hangt op 35 cm van de aarde (meest praktische voor de
                  ruimte) en ik heb boven het net nog 90 cm.
                  Zover ik begrijp dient een 600 watt lamp ong. 50 cm van de plant te hangen.
                  Met dus 40 cm voor de bloei.

                  graag advies!
                  Last edited by QnQ; 21 January 2018, 07:06.

                  Comment

                  • Kleine Belg
                    Chronic Stoner
                    MemberLucky Member
                    • Dec 2017
                    • 160

                    #11
                    Oorspronkelijk geplaatst door Alx


                    Mijn grootste zorg is dat ondanks het scrognet de plantjes te hoog gaan worden.
                    Het is bij scroggen de bedoeling dat je de plant, eenmaal ze het net bereikt, door het net heen weeft of op het net bindt.
                    Als je hier wat kweekverslagen met scrog zult opzoeken en door lezen, zul je zien dat de klok meestal op 12/12 gaat als de plant het net bereikt.
                    Als je plant dus , ondanks het net, te hoog wordt ligt dat aan jezelf. Dat net dient net om die plant laag te houden, maar jij moet ze wel weven of binden.
                    2018, Bubblegum, Kera Seeds
                    2019, Jack Herer, Kera Seeds

                    Comment

                    • Alx
                      Plantje
                      Nieuw Lid
                      • Jan 2018
                      • 10

                      #12

                      Ok, duidelijk. Maar heb je een idee hoe hoog ze boven het net gaan groeien?
                      kan ik dat ook manipuleren?
                      Last edited by QnQ; 21 January 2018, 06:55.

                      Comment

                      • beowulf
                        Exquisite Grower
                        MemberLucky Member
                        • Nov 2008
                        • 6495

                        #13
                        Dat is de truuk van een goeie scrog. Blijven binden tot de groei eruit is en dan steken ze doorgaans niet verder dan 20-25 cm boven het net. Moet je wel de plaats hebben op het net om te blijven binen. 3 planten op 120 op 80, dan kan je al overwegen om twee keer te toppen. Al zijn het de tweede reeks nodes die het net zullen vullen binnenin.
                        You do not have permission to view this gallery.
                        This gallery has 1 photos.

                        Comment

                        • Alx
                          Plantje
                          Nieuw Lid
                          • Jan 2018
                          • 10

                          #14

                          Top! Bedankt!
                          Last edited by QnQ; 21 January 2018, 06:55.

                          Comment

                          Bezig...