Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

zaadjes ontkiemen niet!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Wietzaden: zaadjes ontkiemen niet!

    Korting op 420shop
    beste mensen,

    Mijn zaadjes die ik vorige maand besteld heb willen niet ontkiemen.
    Het gaat om skunk haze van de merk ceres.
    Ik heb ze eerst 24 uur in water gedaan en vervolgens op het keukenrol methode, nu zitten ze 2 dagen tussen de keuken papier,maar niks is er verandert.
    Bij de erste 5 zijn maar 1 uitgekiemt de rest heb ik al in de grond gedaan(5 dagen terug), daar komt er niks meer uit denk ik.
    Ik heb er 30 zaden gekocht.....als ze niet uitkiemen voel ik me een beetje opgelicht.

    #kweek verslag:
    https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...iverse-soorten

    #2

    Comment


      #3
      Verse zaden kan je beter gewoon meteen in de grond doen denk ik.
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


        #4
        Ik doe ze 24u in water en dan elk in een klein potje met geperforeerde microgolffolie over in vochtige potgrond en dan de warme tent in.
        Niet te diep steken! Temperatuur rond de 21 graden. Nog warmer is beter.

        UPDATE 19/5/19 Green Mamba's eerste kweek LED

        Comment


          #5
          De eerst 5 is er maar een ontkiemt rest vervolgens in de grond gedaan, na 5 dagen nog niks.
          In de tent is het laatste 2 dagen de temperatuur hoger dan de eerste dagen.(momenteel 24.2 graden)
          De rest is van kera seeds die gingen heel snel ontkiemen toen ik ze voor de verwarming.(ging zelf zo snel dat ik te laat was om in de grond te doen)
          Vervolgens probeer ik weer 5 zaden te onkiemen ik heb er een bord boven op gedaan om vochtig te houden en voor de verwarming, Inmiddels 3 dagen....nog niks!
          Binnen is het 18/19 graden, ik kan slecht tegen warme temperatuur, maar voor de verwarming zal het zeker 20>graden zijn.
          Erg frustrerend aangezien dat ik best wel redelijk veel heb gekocht van deze zaden.(19,50 voor 5 stuks)

          Comment


          • QnQ
            QnQ commented
            Editing a comment
            Niet op de kachel zetten dan verdampt het water veel te snel en zaad mag absoluut niet droog liggen tijdens ontkiemen. Dan is het vaak einde verhaal.
            Het moet ook niet zo warm. Bij regulier zaad leveren hogere onkiemtemperaturen meer mannen op.
            Zo rond de 21 graden is niks mis mee.

            3 dagen is ook niks. Het kan wel een week duren.
            In de tussentijd moet je er zeker niet aankomen, alleen maar zorgen dat ze niet droogvallen.

          #6
          Takketoelli hier,


          Ik doe net als Danny deVito de zaden tussen een vochtig koffiefilter, puntjes naar onder gericht. Dan doe ik ze in een gripsealzak en plak ik de zak aan de binnenkant van een kastdeur. Donker, niet te nat en bij 20 graden.

          Voordeel van de zak is dat je zonder aan de koffiefilter te komen in het licht kunt zien of er al wortel is geschoten. Ook groeien de wortels allemaal naar onder. Binnen een week zouden ze toch moeten ontkiemen.

          Daarna een gaatje maken in de grond met een prikker en dun laagje zand erover. De eerste dagen geef ik alleen afgezuurd water met een plantenspuit, dat is makkelijker doseren zonder dat het zaadje weggespoeld kan worden. Ledlamp zet ik aan, maar een stukje hoger om uitdroging van de grond tegen te gaan. Ventilator ook uit om dezelfde reden. 2 tot drie dagen en daar is ze dan!

          Ik heb watten en direct in de grond geprobeerd en met beide geen 100% gehaald, met de koffiefilter wel.


          Grote Groeten,

          Takketoelli
          "Alles gaat goed, en anders doe ik wel alsof" - Takketoelli
          "Wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen" - Bassie
          "Ajeto" - Buurman en Buurman

          Comment


            #7
            Als er nog leven zit in je zaden komen ze boven. Gewoon zo de grond in. Geen idee wat er zo vies is aan een zaadje gewoon in de grond te stoppen. Deed het ook lang, dat voorkiemen. Tot ik eens besloot 50 zaden in 1 liter potjes te steken. Daar begon ik niet aan. Ze kwamen praktisch allemaal boven. Je moet gewoon zien dat die bovenste laag grond niet uitdroogt onder de hitte van de lamp. Folie over en dat probleem is opgelost. Folie er vanaf alst kopje boven is, klaar. Kans dat ze hun zaadhoes nog op hebben is op die manier minimaal.

            Comment


              #8
              Het kan altijd zijn dat je erg oude of verkeerd bewaarde zaden hebt gekregen.
              Persoonlijk vind ik ook dat veel van de "nieuwere" soorten vaak lastiger ontkiemen.

              Ik bewaar mijn zaden in de groente la van de koelkast en leg ze een paar dagen op kamertemperatuur voor ze ontkiemt gaan worden.

              Als de zaadjes na een dag of 6-7 niet uit het koffiefilter groeien (wat mij betreft een mooie manier van ontkiemen omdat je worteltjes redelijk recht blijven)
              kun je de (altijd werkende) waterstofperoxide proberen.

              Koop bij etos / kruidvat/ andere drogisterij , waterstofperoxide, en verdun dit met water tot je 1% waterstofperoxide hebt. (etos heeft het bijv van 3% ,hier neem je dus 2 tl water en 1 tl etosmengsel)
              neem een klein (shot) glaasje en doe je mengsel en zaadje(s) er in.
              Dek af met huishoudfolie waar je een paar gaatjes in prikt en bewaar op een comfortabele kamertemperatuur van ca 21-22 graden.
              Meestal heb je na 1-2-3 dagen resultaat.

              Als het na een week niet ontkiemt zijn je zaadjes echt niet levensvatbaar.
              Succes!
              Last edited by misty; 31 January 2019, 10:20.
              Geef een lach elke dag,je zal er vaak een voor terugkrijgen.

              Misty's ABC

              Comment


                #9
                Ik heb er ondertussen reeds 9 ontkiemt. (indrukwekkend, I know)
                Paar uur in een glas water op 20 graden en dan gewoon de aarde in.

                4 zijn er mislukt door het te snel uitdrogen van de aarde. Eigen schuld.
                Behalve die stommiteit, 100% resultaat.

                De natuur zou zijn handen vol hebben mocht ieder zaad tussen een koffiefilter moeten alvorens die wil kiemen
                2018, Bubblegum, Kera Seeds
                2019, Jack Herer, Kera Seeds

                Comment


                • Green Mamba
                  Green Mamba commented
                  Editing a comment
                  Potjes afdekken met geperforeerde magnetronfolie. Als ze boven komen en je de blaadjes ziet de folie wegnemen. Zo moet je ze de eerste week geen water geven als je de aarde in het begin goed watert. Werkt perfect bij mij

                • misty
                  misty commented
                  Editing a comment

                • 007jack
                  007jack commented
                  Editing a comment
                  K denk dat het niet veel verschil zit tussen keukenrol en koffie filter.
                  Ze worden alle twee vochtig...

                #10
                ik denk dat de zaadjes meer doodzijn aangezien er nu 1 van de 10 uitgekomen zijn!
                tjahhh miskoop, inmiddels zijn er 3 van kera ontkiemt en in de grond.

                Comment


                  #11
                  WAARDELOZE ZAADJES!
                  1 van de 10 kunnen ontkiemen!!
                  You do not have permission to view this gallery.
                  This gallery has 1 photos.

                  Comment


                  #12
                  Wat naar zeg! Veel zaadboeren sturen de eerste keer wel nieuwe op gratis of tegen verzendkosten.

                  Comment


                  • 007jack
                    007jack commented
                    Editing a comment
                    deze zaden komen van de grasscompany af...spijtig dat ik best veel van gekocht heb!
                    de zaden van kera doen het super goed.

                  • WillyWally
                    WillyWally commented
                    Editing a comment
                    Heb je hun al gecontacteerd ?
                    En probeer is meteen in de grond te steken.

                  • 007jack
                    007jack commented
                    Editing a comment
                    ik heb geen contact opgenomen.
                    nadat er 1 van de 5 ontkiemt was heb ik alles in de grond gedaan.
                    de ontkiemde zaad is ook de enige naar boven gekomen, de rest heb ik weg gegooit.

                  #13
                  Als ze op een verwarming hebben gelegen (die best eens 40 graden C kan worden) dan bestaat de mogelijkheid dat je ze zelf om zeep hebt geholpen. Ik zou dat stukje van het ontkiemproces niet mede delen aan de verkoper.
                  Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                  Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                  Comment


                  • 007jack
                    007jack commented
                    Editing a comment
                    ze hebben zowel normaal aan de kant gestaan als voor de verwarming.
                    toen ik ze boven de verwarming zette heb ik boven op een kleine yohgert emmer gedaan.
                    de temperatuur is de probleem niet aangezien de andere 13 zaden wel goed ging.

                  • LR2
                    LR2 commented
                    Editing a comment
                    Dat er 13 mensen uit een brandende flat kunnen stappen zegt niets over de overige bewoners natuurlijk..
                    Een stukje gedachtengang die opeens in me op komt over het kiemen op papier/tissues: zaak 1 is dat tissues bestaan uit papiervezel, dat is het zelfde type materiaal als het zaadomhulsel, de schil. Wanneer een schimmel houvast krijgt op het papier, kan het dus ook het zaad aanvreten. Zaak 2 is dat papier, hoe je het ook vouwt of propt, bijna nooit goed contact maakt met zaad, dit verlaagt de kiemkans; niet genoeg water om te groeien, maar wel voldoende om uit ruststand te komen. Zaak 3 zijn de constant wisselende factoren op een bordje; het koelt snel af en het warmt snel op, bacterien en schimmels kunnen daar goed mee omgaan, planten iets minder. Zaak 4 is dat papier van nature geen micro-organismen bevat, wat de kans vrij maakt voor de kwalijke varianten om lekker de overhand te krijgen zonder concurrentie. In de bodem heb je daar veel minder last van. Ik wil niet zeggen dat het probleem volledig bij jou ligt, ik wil alleen aanmerken dat de methode alles behalve optimaal is.

                  • 007jack
                    007jack commented
                    Editing a comment
                    tjah zo warm was het niet, als ik naderhand nog 3 zaadjes erbij doe, onkiemen ze wel goed!
                    ze zijn ook allemaal scherp afgeprijst plus ik had 25% korting waardoor het extra aantrekkelijk was om te kopen.
                    ik ben wel een beginner maar alles wat ik ontkiemt heb tussen de keukenpapier ging tot nu toe goed.
                    mijn eerste 3 zaaden,maar was niet doorgegaan vanwege verhuizing.
                    vervolgens 5 zaaden , ook niet door gegaan vanwegen mijn koppige/haastige gedachten, had toen geen voeding of een fatsoenlijke lamp en materiaal.
                    maar deze zaadjes van ceres ......!

                  #14
                  Ik heb onlangs een paar zaden verspilt door ze te dicht op of bij een warmtebron te leggen... in een afgesloten bakje tussen keukenpapier op een modem, of naast een versterker, lekker warm en vochtig dacht ik...hmmm.... sommigen barstten wel open maar dat was het dan ook. Toen ik er een temperatuur metertje bij had gelegd zag ik dat het al gauw veeeeeeel heter opliep dan ik had ingeschat, graad of 35/40!! Vervolgens zelfde type zaadje tijdens ontkiemen gemeten op 21 graden constant en die stond na 3 dagen boven de grond!
                  Weer een leermomentje!

                  Comment


                    #15
                    Tijd geleden ook meegemaakt, 5 zaden van royal queen seeds die niet kiemden...
                    Stuur hun een mail, moest ik foto's maken en beschrijving geven van het kiemproces..

                    Uiteindelijk willen ze mij een code geven voor een korting van 20% vanplaats nieuwe zaden te sturen, zien mij nooit meer terug!

                    Comment

                    Bezig...
                    X