Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwschierigheid naar de voorbloei.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Nieuwschierigheid naar de voorbloei.

    Korting op 420shop
    Ik lees vrij veel over de voorbloei van een plant en dat iedereen dan in volle blijdschap uitkijkt naar de uiteindelijke bloei van zijn / haar meesterwerk. Maar nu was ik het nut van de voorbloei eens gaan opzoeken en er stond dat de voorbloei er is bij een mannelijke plant om de vrouwelijke plant te bevruchten. En de vrouwelijke plant zo probeert stuifmeel op te vangen van mannelijke planten in de buurt, als ik het goed begrijp? Er staat ook dat als ze bevrucht zouden worden, ze sneller in bloei zouden gaan? Nu lijkt me dat eerder een voordeel dan een nadeel, wat zaden erbij en planten die sneler bloeien? Dus hier mijn vraag, produceren ze dan ineens te veel zaden waardoor de kwaliteit van de toppen afneemt? Wat is het addertje onder het gras ?
    Ik ben ook benieuwd of iemand ervaring heeft met bevruchte planten en deze wilt delen.

    Greetz Shaggy


    #2
    Als ze bevrucht zijn, steekt de plant zijn energie in de zaden.

    Voorbloei is voor ons, lamp op 12/12 en wachten op pruikjes.

    Comment


    • GreenShaggy
      GreenShaggy commented
      Editing a comment
      Heb jij hier ervaring mee? Is het een plant die zichzelf bevrucht dan en welke voor en nadelen brengt dit mee? Of is het niet zeker dat de plant zichzelf gaat bestuiven?

    • GreenShaggy
      GreenShaggy commented
      Editing a comment
      Het is mijn eerste kweek dus heb nog geen ervaring

    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Gefeminiseerde planten kunnen allerlei rare fratsen vertonen, vaak door stressfactoren.
      Geen voordelen en niets is zeker, behalve dat je moet opletten, dit leidt vaak tot cannastress bij de kweker.
      O, als kweker ontkom je er niet aan, dat je een keer hermas krijgt.

    #3
    ....er stond dat de voorbloei er is bij een mannelijke plant om de vrouwelijke plant te bevruchten....
    Dat stuk klopt niet.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


    • GreenShaggy
      GreenShaggy commented
      Editing a comment
      Waarom gaat een mannelijke plant dan in voorbloei?

    • Jamzieman
      Jamzieman commented
      Editing a comment
      voorbloei van man en vrouw is anders maw geslachtsherkenning

    • QnQ
      QnQ commented
      Editing a comment
      Voor de plant dient het nergens voor. (volgens mij maar ik ben geen bioloog)
      Het is gewoon een periode in het leven. De pubertijd.

      https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...-over-cnnbs-nl

    #4
    Voorbloei voor de plant is een soort beveiligingsmechanisme; als de hele plant kaalgevreten wordt door rupsen, geiten, giraffes of slakken ofzo, dan zijn er tenminste nog een paar deeltjes over die voor voortplanting kunnen zorgen. Da's punt 1. Daarom zit het in de oksels en niet aan de buitenste delen zoals de echte bloem.
    Punt 2 is dat wietplanten in het wild lang niet allemaal tegelijk bloeien, de ene plant kan prima een maand later zijn dan de andere. Mannelijke planten bloeien kort en heftig, maar die voorbloei kan veel later of veel eerder zijn dan de rest. Dat zijn een paar miljard stuifmeelkorrels die dus eerder of later de kans krijgen om iets te bevruchten. Vrouwelijke planten zijn daarnaast maar redelijk kort ontvankelijk; het is dus belangrijk voor zowel de man als de vrouw, om hun kansen te spreiden.
    Dan speelt klimaat ook nog een rol; in de hete zon verdrogen pistils nogal snel en verspreid stuifmeel makkelijk. In nat weer verliest stuifmeel zijn werking maar blijven de pistils langer vruchtbaar. Het is dus zaak om eigenlijk zo lang mogelijk de kans op bevruchting mogelijk te maken.

    Voorbloei is niet zomaar uit de lucht komen vallen, het is een mechanisme waar eeuwen natuurlijke selectiedruk op heeft gestaan. Het bestaat nu nog steeds omdat het blijkbaar een voordeel oplevert.

    Een of twee zaadjes produceren is beter dan uitsterven. En dat blijkt: alle wietplanten doen het. Zij die het niet deden, zijn eeuwen geleden al uitgeroeid.

    Ik zie overigens bevruchte planten niet anders reageren of anders functioneren dan onbevruchte planten. Maar toppen met zaden roken is echt niet fijn.

    Wij mensen, en met name de mensen die er absoluut geen verstand van hebben (Hoi cnnbs.nl!) willen graag allerlei fratsen verzinnen om iets meer inhoud te geven dan het heeft. Veel verder dan anekdotisch bewijs komt het niet, en er zijn vaak net zoveel anekdotes die het weerspreken. Da's een tactiek; want de website komt zo weer in beeld en dat levert weer inkomsten op uit bezoekers die advertenties voorgeschoteld krijgen. Ik weet namelijk dat er nu 4-10 jointjedraaien gebruikers zijn die even snel dat artikel hebben opgezocht, uit nieuwsgierigheid of wat dan ook.

    Punt blijft dat er ook echt hele foute informatie gepost wordt op zulke sites, en dat wij als vriendelijke forumbroeders zulke mensen uit de brand moeten helpen. Vervolgens gaan die zielige mensen met halfdode plantjes weer terug, ze vinden weer iets nieuws, verkrachten hun plant nog verder (want ze zeiden dat dit de oplossing zou zijn voor het probleem wat ik dankzij hen veroorzaakt heb!) en dan mogen wij het weer oplappen. Dat doen we nu al een aantal jaren, en dat staat niet erg sjiek. Vooral omdat dat hun verdienmodel is, en jointjedraaien met slechts een beperkt aantal adverteerders werkt.

    Nu wil ik niet generaliseren, maar het laat zien dat de gemiddelde wietkweker overal in trapt en stopt met zelf nadenken zodra er een of andere goudberg aan toppen wordt beloofd. Als er een geheime techniek was die zou werken, dan zou iedereen hem hier toepassen. Als er logica bestaat die hout snijdt, dan zie je dat ook hier terug. Als je 't hier niet voorbij ziet komen op het forum, dan betekent dat vaak maar een ding..
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    Comment


      #5
      Snap niet waarom jij geen boek gaat schrijven.
      Gewoon beginnen voor de kweker zonder achtergrond.
      Om daar mee te beginnen, goed idee?

      Ps. je had schrijver moeten...........................
      Last edited by Ipie; 17 May 2020, 21:30.

      Comment

      Bezig...
      X