Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ph grond

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Ph grond

    Korting op 420shop
    Hey allemaal

    Ik ben een beginnend indoor kweker.
    ik heb 2 60 op 60 tentjes met nu 4 plantjes verdeeld over de twee tenten. Alle vier zijn autoflowers. De potgrond is gewoon universele potgrond uit aveve gemengd met perliet en kokos en mycorrhiza.

    nu heb ik onlangs een ph meter voor de grond te meten aangekocht. Omdat ik een vermoeden had dat er problemen waren met de ph waarde, ik gebruik altijd kraantjeswater die ik met ph min naar 6,5 afzuur. Ik heb van alle vier plantjes de grond gemeten en ze hebben allemaal een ph tussen de 5 en de 5.5. Nu heb ik mijn water niet afgezuurd dus tussen de 7.5 en 8 ph water gegeven aan alle vier en is nog steeds geen verhoging van de potgrond. Heb dit al 2x gedaan en nog steeds geen verbetering. De ph grondmeter is nieuw aangekocht van het merk aquamaster.

    nu is mijn vraag hoe ik dit nog verder kan oplossen om de ph omhoog te krijgen ?

    alvast bedankt op jullie tips en tricks 😁

    #2
    Volgens mij gebruiken mensen daar dolomieten kalk of tuinkalk voor. Heb er zelf geen ervaring mee.

    Comment


    • Bobmar19
      Bobmar19 commented
      Editing a comment
      Ja had ik al iets over gelezen .. had ook gelezen dat dit niet goed is als ze al in bloei zijn .. ma je leest zoveel natuurlijk 🙈

    • Snuitje
      Snuitje commented
      Editing a comment
      Bij 1 of 2 proberen misschien, dan weet je het achteraf door eigen ervaring. Heb hier op forum ook wel eens iets gelezen over bodemverbeteraar voor cannabis, maar zal vast weer duur zijn. Kalk is denk ik ook langzaamwerkend, geen snelle remedie

    • Bobmar19
      Bobmar19 commented
      Editing a comment
      Ja inderdaad trage werking en ik zit me autoflowers in bloei dus weinig tijd 🙈 maar idd miss met 1 proberen al ast bedankt voor de info

    #3
    Hier nog wat recente info en adviezen mbt (te) zure grond van een ervaren kweker schoot me nog te binnen https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...12#post1793312

    Comment


      #4
      pH werkt op een logaritmische schaal, dat betekent dat een pH van 5, 10x meer waterstof ionen bevat dan een pH van 6. En 100x meer dan pH 7. En 1000x meer dan pH 8.
      Het is dan vrij logisch dat je bodem als een buffer gaat werken voor je water, en dat je runoff laag blijft. Misschien heb je geen potgrond gebruikt, maar eerder turfgrond, die is van nature veel zuurder.

      pH van 5.5 kun je prima op kweken, alle voedingsstoffen zijn beschikbaar bij die pH.
      pH meters die in de aarde meten.. Die vind ik onbetrouwbaar. Omdat pH een watergebonden eenheid is, die geldt op water.. En niet op aarde. Je kunt het wel proberen te meten, maar het komt redelijk precies met hoeveel vocht er in je aarde moet zitten.

      Probeer eens een litmuss of lackmuss papiertje, spotgoedkoop en makkelijk in gebruik. Die geven misschien een beter betrouwbare waarde omdat ze het water uit de aarde zuigen.
      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

      Comment


      • Bobmar19
        Bobmar19 commented
        Editing a comment
        Oké heel nuttige info dit 😁 dan moet ik die papiertjes eens proberen .. heb wel 99 euro aan die meter betaald 🙈

        Ben blij om te horen dat 5,5 ph ook gunstig is voor voedingstoffen ..

        Enzo blijven we bijleren !!

        Bedankt voor de tips en de info

      • LR2
        LR2 commented
        Editing a comment
        Die meter heeft een aantal voorwaarden om functioneel te zijn, volgens de website. Het is ook bijzonder om de aarde te meten in plaats van het water, waar prima pH meters voor bestaan.
        Mijn aarde bestaat voor zo'n 10% uit zwarte turf met een pH van rond de 4.5-5 om te compenseren voor mijn kraantjeswater. Dus dat trekt wel recht uiteindelijk. Afzuren is in jouw geval dus niet nodig vermoed ik, en ik zou dat ook niet meer doen als ik jou was.
    Bezig...
    X