Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mijn virgin kweek, en eerste post!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Mijn virgin kweek, en eerste post!

    Korting op 420shop
    Dag allemaal, ik heb vorige week wat top44 zaadjes gekocht, en vier in een potje gedaan, en hier is het resultaat na 1 week. 2 Zijn er uitgekomen, en 2 niet.
    De "stam" is ca. 2 mm dik, en het totaal ca. 90 hoog.
    Mijn vraag is, hoe herken ik in dit stadium of het een mannetje of vrouwtje is?
    IMG_3488.jpg

    #2
    Re: Mijn virgin kweek, en eerste post!

    Dat herken je niet. En daar ga je ook niet achter komen.. Tenminste, als je dit zo door zet.
    Er zijn wat serieuze zaken die je op orde moet hebben voordat je begint met zaaien:
    - Kennis over watergeven (ze staan nu zeiknat) en over de bodem als geheel. Dan had je gelezen dat doorzichtige potjes geen goed idee zijn. En dat er tevens gaten in moeten zitten voor het overtollige water.
    - Dat je nu ontzettende strek hebt door te weinig lichtdruk. (wat is lichtdruk? Hoe krijg ik die hoog? Wat is strek?)
    - Leren over hoe je vrouwtjes en mannetjes herkent. En als je fem zaad hebt, hoe je herma's herkent.
    - Eigenlijk de hele basis, over hoe deze planten groeien en bloeien.

    Dit zeg ik, niet om je aan te vallen, maar om je te behoeden
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    Comment


      #3
      Re: Mijn virgin kweek, en eerste post!

      Bedankt voor je reply, en ik voel me absoluut niet aangevallen, maar zie je kritiek meer als een heads up.
      Ik had me idd. nog niet helemaal ingelezen, ik heb wel eens iets van eerst doen en dan denken.
      Heb de verlichting eerst maar eens getweaked.
      Heb een dotje leds van 3W, maar als ik nu eens ga rekenen:
      1 HPS lamp van 250W geeft 37500 Lumen.
      1 led geeft 80 Lumen, dus dan zit ik al op 469 leds, maal 3W is 1400W, something just doesn't add up!

      Maar goed, ga nog een poos lezen, de initiele vraag ging eigenlijk ook om het geslacht te kunnen herkennen, en of dat al in dit stadium mogelijk is.
      Alle foto's die ik heb gezien waren van oudere planten.

      Comment


        #4
        Re: Mijn virgin kweek, en eerste post!

        Lumen is gerelateerd aan wat een mensoog ziet, niet aan licht wat bruikbaar is voor de photosynthese. Plantlicht drukt men uit in PAR en PPFD.

        http://www.kasklimaat.nl/81-Begrippen+rondom+licht.htm

        Comment


          #5
          Re: Mijn virgin kweek, en eerste post!

          Een behoorlijke 3W led hoort ook wel iets van 200 a 300lumen vanaf te komen.

          Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

          Comment


            #6
            Re: Mijn virgin kweek, en eerste post!

            Nou, ik dacht een beetje voorzichtig te zijn met licht, had onlangs 2 leds met 30 graden lenzen op 5 cm afstand op een Basilicum blad gericht, maar na een dag zat er een bruine vlek op! Ik weet niet hoe dat kwam, ik weet dat Basilicum geen wiet is, maar toch..

            Comment


              #7
              Re: Mijn virgin kweek, en eerste post!

              Een wietplant heeft heel veel licht nodig en heeft pas bij extreem sterk licht problemen. Gangbaar is toch wel iets van 1000umol/m2/s in PAR of 60.000 a 70.000 lumen per m2.

              Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

              Comment


                #8
                Re: Mijn virgin kweek, en eerste post!

                Tja, ledjes, je moet er van houden. Koop een T-neon van 2x55W en je bent klaar.
                Daarnaast, om terug te komen op die vraag van je; planten moeten net als mensen eerst een tijdje groeien voordat er secundaire geslachtskenmerken tevoorschijn komen. Als je planten in de pubertijd komen, dan valt er opeens vanalles te herkennen.
                Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                Comment


                  #9
                  Re: Mijn virgin kweek, en eerste post!

                  Yeah, to led or not to led, that's the question.
                  Ik heb de afgelopen maanden wat kruiden gekweekt, w/o Basilicum en Dille. Achter het raam en onder leds, en onder de leds doen ze het aanmerkelijk beter.
                  Het linker Basilicum blad is van een stekje, en de stek is ondertussen net zo hoog als de moederplant, de bladeren zijn ook ietwat donkerder.
                  Heb net een foto gemaakt van de Wietplant, en na 8 dagen is het verschil wel goed te zien. Ze/hij groeit nu in de breedte ipv. in de hoogte, meet nu ca. 60 x 60.
                  IMG_3490.jpgIMG_3491.jpg

                  Comment


                    #10
                    Re: Mijn virgin kweek, en eerste post!

                    Dat zegt niet zoveel. Mijn voorkweek voor de groentetuin doet het doorgaans al ook beter onder een 18W TL lamp dan achter het raam.

                    Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                    Comment


                      #11
                      Re: Mijn virgin kweek, en eerste post!

                      Ok WF, dat geloof ik direct, maar deze handel heeft de hele tijd binnen gestaan onder leds, en aangezien ik geen ervaring heb met TL, kan ik er ook niet aan refereren.

                      Maar goed, weer een kleine update met plaatjes, ik denk dat ik de leds iets te kort op de planten heb gehad, want waar de rode led hing, zijn de bladeren opgekruld, en ietwat verneukt geraakt zeg maar...
                      De ene heb ik sinds gister onder een spaarlamp van 20W, en de ander onder 4 leds.
                      Ga sowieso meer leds gebruiken en met meer afstand, anders krijg je nooit de goede licht mix.

                      Die onder de spaarlamp laat z'n onderste blaadjes een beetje hangen, maar bij lichtgebrek (waarschijnlijk) kan ik me er wel iets bij voorstellen.
                      Ik heb dus de duo-led met lenzen op de blaadjes gericht, kijken wat voor effect dat sorteert.

                      Ook maar ff een T/H meter gebouwd (let niet op de kast, ABS is echt ruk om te verspanen), en hier ga ik het eea. mee controllen, wil ook nog iets maken voor de bodemvochtigheid, heb wel gaatjes in de potten, en daar ben ik wel benieuwd naar, als ik te rijkelijk bewater, mag ik dan verwachten dat het overschot aan water netjes de pot verlaat, of is dat te kort door de bocht, zal ook wel met de consistentie van de grond te maken hebben?

                      Enfin, sta weer open voor suggesties/opmerkingen, etc.
                      IMG_3492.jpgIMG_3493.jpgIMG_3494.jpgIMG_3495.jpg

                      PS, heb onlangs ook nog een timelapse gemaakt van die ene plant, zal ik eerdaags ook nog ff posten.

                      Comment


                        #12
                        Re: Mijn virgin kweek, en eerste post!

                        Heb je ze misschien al voeding gegeven? Dat kan ook bruine puntjes geven.

                        Als het water aan de onderkant je pot uitloopt dan ben ik bang dat je je planten verzuipt. Al hangt dat er wel vanaf wat voor grond je gebruikt. Met bijvoorbeeld cocos kan dat geloof ik wel.

                        Die T/H meter heb je die gemaakt met een Arduino? Ik had voor mijn Arduino (maar dat kan ook aan andere bordjes) tensio meters gemaakt. Zeg maar net zoiets als de Blumat tensiometer, maar dan zodat ik ze digitaal kon uitlezen. Werkte op zich prima, alleen merkte ik dat het water zich niet echt ver door de aarde verplaatst behalve als er grote verschillen in vochtigheid zijn. Bovendien had ik het idee dat de tensiometers onbetrouwbaar werden als de wortels zich er omheen draaien.

                        Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                        Comment


                          #13
                          Re: Mijn virgin kweek, en eerste post!

                          Ik heb ze wel ietwat voeding gegeven, doch heel minimaal.
                          Het blad in kwestie was kei wit, is wellicht afgestorven, en wordt nu bruin. En dit was een blad kort op de rode led, heb nu maar wat meer afstand genomen, iets van 5 cm. Afstand is sowieso belangrijk voor een beetje goede light mix.
                          Deze plant zat eerst in een transparant potje, maar het wortelgedrag was echt bizar, de wortels groeiden echt tegen de binnenwand naar boven.

                          Je vraag omtrent het water beantwoordt mijn vraag, met gewone aarde is het dus niet zelfregulerend, en is voorzichtigheid dus geboden, en nee had de pot nog niet vol gegoten.
                          Die meter heb ik idd. met een Arduino gemaakt, maar deze meet wel de LV, ik heb echter ietwat twijfels over de nauwkeurigheid, 80% lijkt me een beetje rijkelijk.
                          De sensor is overigens een DHT11.
                          Ik zag ook ontwerpen met electroden om de vochtigheid te meten, maar uitgevoerd met gegalvaniseerde spijkers, vraag me toch af wat zink doet in een langdurige vochtige omgeving, en de PH zal de uitslag ook wel beinvloeden.
                          Ga het net maar eens afstruinen voor DIY tensiometers, bedankt voor de tip, is wel handig om dat geautomatiseerd te hebben, nu is het allemaal "natte vingerwerk".
                          Zal vandaag ook eens een timelapsje maken van de plant onder de spaarlamp.

                          Comment


                            #14
                            Re: Mijn virgin kweek, en eerste post!

                            Ja, die gebleekte bladeren heb je kapot gebrand met de lamp, maar die bruine puntjes zullen dan toch komen door teveel voeding.

                            Je moet even opzoeken hoe ze LV meters calibreren voor humidors. De truc is om een potje met vochtig zout in een luctdichte pot te doen samen met je meter. Je krijgt dan een stabiele LV in die pot. Keukenzout geeft een LV van rond de 75%. Al krijg ik zelf steevast 73%, maar dart kan zijn omdat het niet zuiver NaCl is. Elk zout heeft zijn eigen verzadigings LV. De DHT22 is wel wat sneller en nauwkeuriger overigens.

                            Vochtigheid meten met electrodes moet je niet doen. Dat werkt inderdaad voor geen meter, omdat de boel elektrolyseert. Die spijkers worden gewoon weggevreten. Of althans eentje (de anode of de kathode).

                            Dit zijn voorbeelden van mijn zelfgebouwde tensiometers. Lactacyd mini dopje op een Blumat tensio kegel en dan een drukmetertje door het gaatje van het lactacyd dopje geprikt. Het tweede voorbeeld is het dopje weer afgedekt met een PVC eindstuk zodat het allemaal wat beter blijft zitten en een stekkertje erop dat ik het makkelijk even los kan halen.
                            TensioHangend_cleaned.jpgTensioAssembled.jpg

                            Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                            Comment


                              #15
                              Re: Mijn virgin kweek, en eerste post!

                              You seem to know your stuff!
                              Zal het eens proberen met die dht.
                              Welke sensor heb je gebruikt voor die tensio? Ik kwam in de gauwigheid alleen maar de MPX1500 tegen.
                              En gebruik je die kegels ook om te bewateren, en hoe is/was je ervaring met die kegels zonder verdere metingen te verrichten?
                              Is wel grappig spul, zal er ook eens een paar van bestellen. Kwam ook een italiaans ontwerp tegen op tnet, neem aan dat je je inspiratie daarvan hebt met die extra buis er in?
                              Is voor mij allemaal ietwat nieuwe materie....

                              Nog een fotootje van de plant met "zijlicht", en het is duidelijk te zien dat de leds de slappe blaadjes doen herrijzen, de plant neigt ook richting de leds
                              te groeien, wat er op duidt dat de leds meer impact hebben dan de spaarlamp.

                              Zal nog ff tweaken aan de timelapse, een AVI van 600 frames, 1 Gb groot gaat dus nergens over.

                              IMG_3496.jpg

                              Comment

                              Bezig...
                              X