Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eerste kweek maar enkele vragen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Eerste kweek maar enkele vragen

    Korting op 420shop
    10866854_922658864412160_121223476_n.jpg10934427_922658874412159_416744250_n.jpg
    In de kamer waar de tent staat is de lv ongeveer 50%

    De afzuiger (zonder regelaar) staat te draaien en de lamp hangt zon 60cm boven de planten.

    Is er soms een probleem met mijn setup misschien?

    Alvast bedankt voor het delen van jullie expertise!


    Greets


    Nick

    #2
    Re: Eerste kweek maar enkele vragen

    Lv is minder belangrijk dan de temperatuur vind ik zelf. Met meer plantmassa en blaadjes, zal de temp wel wat zakken, door verdamping enzo. Maar een andere afzuiger lijkt me ook niet overbodig: dikke kans dat het warmer gaat worden buiten je hok. Dan stijgt de temperatuur binnenin dus mee.
    Let ook op dat je de temp meet in het midden van je hok, afgeschermd met een kapje, zodat er een schaduw ontstaat. Dan heb je de meest 'betrouwbare' meetwaarde.
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    Comment


      #3
      Re: Eerste kweek maar enkele vragen

      Als ik goed gelezen heb hier op het forum, dan kan je de luchtinvoer vergroten.. ( kweet niet hoe groot em is nu).
      een te kleine luchtinvoer scheelt ook een paar graden.

      @lecter: tks voor de tip ,ik ga mijn meter in de schaduw duwen
      groeten
      HEALING OF THE NATION

      Comment


        #4
        Re: Eerste kweek maar enkele vragen

        Idd @LR2 dat van die temperatuurmeter ga ik ook doen goede tip! Hoe hoog mag de temperatuur dan gaan? En wat bedoel je met een andere afzuiger? Is deze niet sterk genoeg?
        Verder, hoe kan ik zien hoe groot mn luchtinvoer is?

        Greets

        Comment


          #5
          Re: Eerste kweek maar enkele vragen

          @LR2 Lv is minder belangrijk dan de temperatuur vind ik zelf.

          Er bestaat een correlatie tussen de relatieve vochtigheid, de omgevingstemperatuur en de blad/planttemperatuur.

          Die wordt bepaald door de VPD (Vapour Pressure Deficit)
          En die moet altijd voor de optimale groei/bloei tussen de 0.9 en de 1.0 liggen.



          Bij een relatieve vochtigheid van 35 % passen de volgende waarden (waar cannabis overigens niet optimaal in kan groeien).

          Berekening zonder blad/planttemperatuur.(met als uitgangspunt de relatieve vochtigheid)

          1 Relatieve vochtigheid is 35 %.

          2 Omgevingstemperatuur moet zijn: 13 C.
          3 Vapour Pressure Deficit is 0,97.

          Berekening met blad/planttemperatuur.(met als uitgangspunt de relatieve vochtigheid)

          1 Relatieve vochtigheid is 35 %.
          2 Blad/planttemperatuur moet zijn 14 C.(door verdamping van het blad en ventilatie over het blad kan de bladtemperatuur lager zijn dan de omgevingstemperatuur).
          3 Omgevingstemperatuur moet zijn 16 C.
          4 Vapour Pressure Deficit is 0.96.


          Laten we vervolgens eens uitgaan van een relatieve vochtigheid van 65 %.

          Berekening zonder blad/planttemperatuur.(met als uitgangspunt de relatieve vochtigheid)

          1 Relatieve vochtigheid is 65 %.
          2 Omgevingstemperatuur moet zijn: 23 C.
          3 Vapour Pressure Deficit is 0,98

          Berekening met blad/planttemperatuur.(met als uitgangspunt de relatieve vochtigheid)

          1 Relatieve vochtigheid is 65 %.

          2 Blad/planttemperatuur moet zijn 27 C.(door verdamping van het blad en ventilatie over het blad kan de bladtemperatuur lager zijn dan de omgevingstemperatuur).
          3 Omgevingstemperatuur moet zijn 29 C.
          4 Vapour Pressure Deficit is
          0.96.

          De in rood aangegeven waarden zijn de waarden waar ik naar toe probeer te werken.

          Deze toevoeging aan dit topic is echt niet bedoeld om de knuppel in het hoenderhok te gooien, maar die heb ik ontleend aan de VPD-calculator die kaskwekers hanteren (overigens heeft racker deze materie eveneens ooit op dit topic aan de orde gesteld).

          (Wiet)planten kunnen veel afwijkingen verdragen van het optimum.

          Maar als je kweker bent, is er niks mis mee richting optimum te gaan.

          Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de kleurtemperatuur van HPS-bloeilampen: die zit ergens tussen de 2000 en 2100 Kelvin.

          Echter, de kleurtemperatuur in onze zomers varieert: bij zonsopgang en ondergang is die ongeveer 2000 Kelvin en nabij het middaguur is de temperatuur ongeveer 8000 Kelvin.

          En toch worden, ondanks de verkeerde kleurtemperatuur rondom het middaguur, onze buitenplanten soms meer dan twee meter hoog.
          Last edited by Kwasimodo; 14 January 2015, 12:15.
          [COLOR=#000080][I]Wie ik ben, is mijn persoonlijkheid,
          mijn houding richting jou is afhankelijk van hoe jij bent.[/I][/COLOR]

          Comment


            #6
            Re: Eerste kweek maar enkele vragen

            Maak een kweekverslag (en lees er veel) en vermeld hier dan de gegevens van je setup zoals capaciteit afzuiger en filter, zaden, aarde, voeding etc. Dan kunnen we je kweek volgen en tips geven.

            Probeer je eerste kweek eenvoudig de basisprincipes te volgen.
            Heb je het kweken in de vingers dan kun je je kweektechniek verfijnen.

            Wat is het temp.verschil met- en zonder licht aan ?
            Stemma doet het forum, stout 2017

            Stemma doet stout (2016)
            Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

            Comment


              #7
              Re: Eerste kweek maar enkele vragen

              Das een goeie tip bedankt!
              Het verschil kan ik straks pas zeggen want de dames zitten nog in hun 18u cyclus momenteel, straks gaat het lict uit en weet ik meer. Nu ik vermoede dat de temperatuur niet onder 22 graden gaat zakken omdat we een goede thermostaat hebben en vloerverwarming dus in de kamer blijft het tot nu altijd mooi 22 graden (als de lamp niet brandt want dan komt er warmere lucht in de kamer)

              Comment


                #8
                Re: Eerste kweek maar enkele vragen

                hallo ceasarx,

                ik wil je advies geven over je lamp maar ik kom ook pas om de hoek kijken. van wat ik heb gelezen en geleerd tot nu toe is dat een 400 watt lamp tot 40 cm van de plant mag hangen. het is misschien niet de antwoord op jouw vraag maar misschien wel iets om in de gaten te houden.

                ook verbaasd het me dat de meer ervaren mensen die al hebben gereargeerd dit niet hebben gemeld. wellicht een indicatie dat ik iets over het hoofd zie of toch fout heb?

                iig succes met alles!


                gr,

                hasjboom
                Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dan men karakter heeft...

                Comment


                  #9
                  Re: Eerste kweek maar enkele vragen

                  Bij jonge plantjes hangt men de lamp vaak wat hoger om ze dan elke dag iets te laten zakken. Kiemplantjes zijn erg kwetsbaar.
                  Stemma doet het forum, stout 2017

                  Stemma doet stout (2016)
                  Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

                  Comment


                    #10
                    Re: Eerste kweek maar enkele vragen

                    - hasjboom waarom ze/we dit er niet bijvermelden is omdat wij ook willen dat jullie dit zelf beetje opzoeken
                    - ik bvb als eerste keer heb 2 dingen geleerd
                    - wortels kunnen niet tegen licht.
                    - en lv bij zaadjes spelen geen rol (tijdens de bloei +50% lv vermijden , toprot)
                    - hoe hoger je lv hoe slechter voor je filter.
                    - nu weet je nog een paar dingen maar je moet nog zoveel leren/lezen/weten , ikzelf ook en anderen ook.

                    - Grts Amazing

                    Comment


                      #11
                      Re: Eerste kweek maar enkele vragen

                      Hey hasjboom,

                      Van die 40 cm wist ik maar dit is voor de bloei hebben verschillende kwekers mij al verteld, voor de groeifase best een afstand van 60cm tussen lamp en hoogste punt van je plant en dit heb ik ook zo gedaan dus de lamp staat niet te dicht vermoed ik.
                      Ik heb ook even gevoeld met mn hand ter hoogte van de plant en het voelt niet te heet aan.

                      Greets

                      Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

                      Hey amazing,

                      ik heb het boek van jorge cervantes aangeschaft en daar ben ik nu in bezig. Massa's goeie info dus dat zelf opzoeken loopt wel vlot.

                      Ik heb ondertussen ook uitgedacht dat mn luchttoevoer idd te laag zal zijn zoals hier reeds aangehaald. Ben nu aan het kijken om dit te optimaliseren.

                      Comment


                        #12
                        Re: Eerste kweek maar enkele vragen

                        Die rechthoekige dingen in de wanden van de tent zijn raampjes, die kun je open rollen, er zit klittenband aan.
                        Zet er eens een open.
                        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                        Comment


                          #13
                          Re: Eerste kweek maar enkele vragen

                          Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post
                          Die rechthoekige dingen in de wanden van de tent zijn raampjes, die kun je open rollen, er zit klittenband aan.
                          Zet er eens een open.
                          Haha zover was ik ondertussen ook Nu in de 18/6 cyclus is dat geen probleem die 6 uur vallen in de nacht, maar wanneer hij naar 12/12 moet dan gaat er in het "nachtgedeelte" licht binnenvallen via het raam en dus ook via dat "raampje" in de tent.
                          Als ik dat wil openlaten moet ik iets zoeken om ervoor te zorgen dat er wel lucht maar geen licht binnengaat...

                          Comment


                            #14
                            Re: Eerste kweek maar enkele vragen

                            Mijn luchtinvoer is zo groot als het gat in de tent..
                            met een beetje wringen en trekken lukt dat wel..
                            grtz
                            HEALING OF THE NATION

                            Comment


                              #15
                              Re: Eerste kweek maar enkele vragen

                              Lijkt nu ok, temperatuur met licht aan ongeveer 28 en licht uit 23-24 en lv is al gestegen van 30 naar 51 zonet.

                              Maar nu bots ik op een ander probleem, de lamp staat op een tijdschakelaar van legrand met zon ronde waar je pinnetjes moet verzetten. Gisteravond bij gestaan en het licht ging mooi uit op het ingestelde uur. Maar deze morgen kwam ik tot de ontdekking dat het klokje gewoon gestopt was met draaien om 19 uur gisteravond (wanneer de lamp uitging). Dus deze morgen om 6 u stonden ze nog in het donker.
                              Heb ik mss iets fout gedaan?

                              Comment

                              Bezig...
                              X