Mededeling

Collapse
No announcement yet.

biotabs

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Voeding: biotabs

Korting op 420shop
    Hallo allemaal,
    een paar korte vragen over het gebruik van biotabs (misschien moet ik het in een andere rubriek plaatsen?)

1) kun je een niet biologische lightmix, bijv. Atami janeci lightmix, na een aantal weken groei, als de niet organische voedingsstoffen uitgeput raken, verrijken met biotabs blokjes of kan dit alleen met bio aarde?

Kreeg deze lightmix op advies van een growshop mee, terwijl ik bio wilde gaan starten. Ach zo'n beginners fout!

2) Ben je verplicht de biotabs blokjes te gebruiken in combinatie met de andere 5 biotabs enzymen-, schimmels- en bacterienproducten, zoals bactrex, orgatrex, etc?

3) Het grote verschil tussen bio en niet bio aarde is toch de aanwezigheid van organische versus niet organische meststoffen......of heb ik het mis?

Alvast erg bedankt voor eventuele antwoorden!

Re: biotabs

1) Ja, dat kan gewoon.
    2) je bent helemaal niets verplicht, als jij je bodemleven op peil houdt met iets anders, dan kan dat ook prima. Een schep compost heeft hetzelfde effect, voor speciale schimmels zou ik kijken op fungi.com, de meeste producten zijn daar van afgeleid. Bacteriën zitten al in je aarde, maar kun je ook met bijvoorbeeld bokashi toevoegen.
    3) Die fundamentele vraag blijf ik je schuldig. Ik weet hoe vervuilend de bio-industrie is, en ik weet hoe de chemische industrie zoveel mogelijk haar spullen uit de natuur houdt. Netto gezien, zou je kunnen redeneren dat de niet-organische route het minst vervuilend is, maar tevens het minst biologisch omdat er geen/nauwelijks dierlijk afval verwerkt wordt. Je zit vrijwel altijd opgescheept met een combinatie van die twee. Bacterietabs worden ook vermengd met stoffen uit de chemische industrie, en bacterien komen gewoon uit een lab. Elke meststof, zelfs de chemische, zijn zo gevormd dat het organische moleculen zijn. In het geval van de bioteelt moeten die eerst afgebroken worden tot opneembaar spul, in de 'minerale' teelt zijn ze direct opneembaar.
    Tsja, wat zeg je daar dan van? Ik vind het moeilijk.
    Zelf vind ik iets biologisch wanneer je geen synthetische bestrijdingsmiddelen gebruikt, en deels in synergie bent met 'eruit halen en erin stoppen, niet meer kapot maken dan nodig'. Maar ook daar rijst de vraag: wanneer is iets synthetisch? Een plant, bacterie of schimmel is in feite een klein, vervuilend, mini-fabriekje dat bijvoorbeeld insecticide kan produceren. De meeste bestrijdingsmiddelen zijn gemaakt door organismen en bewerkt in een fabriek. Maar soms ook weer direct uit een schimmel gefilterd.. Zo zie je maar hoe lastig het kan zijn.
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

.... In het geval van de bioteelt moeten die eerst afgebroken worden tot opneembaar spul, in de 'minerale' teelt zijn ze direct opneembaar........

LR2,
      heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoorden. Jouw gedachtegang t.a.v. biologisch, industrieel, synthetisch deel ik eigenlijk wel.....het blijft de vraag wanneer je nu echt oorspronkelijk biologisch teelt tegenwoordig. Zijn die zaden die je koopt online eigenlijk wel biologisch geteeld....daar begint het mee.

Een vraag t.a.v. bovenstaande citaat: klopt het nou dat je bij bioteelt de pH niet in de gaten hoeft te houden en bij minerale teelt wel. In mijn geval begin ik dus eigenlijk de eerste weken met minerale teelt, d.m.v. de minerale meststoffen die in de Atami zit (pH aarde is 6), maar dan stap ik over op 'biologische' voedingstoevoegingen, tabs, bacteriën, etc, dan zit ik op de weg van het eerst afbreken van organische stoffen in het aarde milieu. Hoef ik dan de pH niet meer in de gaten te houden?

bedankt voor je eventuele antwoord

Comment

Bij minerale teelt gaat men er vanuit dat de bodem steriel en leeg is. Dat is vaak zo bij bijvoorbeeld cocos, steenwol/glaswol, mapito en substraatloos telen (water-teelt). Dan heb je weinig buffercapaciteit en dan zul je zelf de pH moeten sturen.
        Bij de bioteelt zorg je dat je bodem een pH van rond de 6.5 heeft, en die bodem heeft dankzij al het leven en het humus- en veengehalte een flinke buffercapaciteit. Veel basische stoffen toevoegen zorgt er dan niet altijd voor dat de pH zo drastisch stijgt als bij minerale teelt. Maar uiteindelijk raakt die buffer op natuurlijk, en stiekem is die zelfs bij andere teeltmethoden ook aanwezig in lichte mate.

Dus, helemaal niet in de gaten houden is onverstandig. Maar je hoeft er veel minder rekening mee te houden bij een goede bodem, dan bij steenwol of mapito.

Zelf let ik er nauwelijks op, omdat ik teel op aarde. Pas als ik problemen zie, dan ga ik eens kijken of de pH misschien niet op orde is. Een tiental druppels HCL of een halve liter citroenzuur per emmer water (zelfde effect op de pH, opmerkelijk verschil in hoeveelheid!) lost dan vaak de problemen wel op. Maar nog makkelijker: ik geef liever regenwater (ph= +/-5.8), en dan hoef ik nergens meer op te letten. Want zowel stijgingen als dalingen worden opgevangen door de buffercapaciteit van de bodem.

Afhankelijk van je toevoegingen zou je ook kunnen kijken of ze überhaupt effect hebben op de pH. De meeste stoffen hebben dat namelijk nauwelijks, en dan hangt het echt af van je kraan/regenwater.
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.

Comment

Hallo LR2,
          zeer bedankt voor je heldere uiteenzetting. Op dit moment nu de zaailingen nog zo klein zijn gebruik ik druppelsgewijs spa blauw, pH 6. Het Haagse kraanwater is namelijk pH 8. Maar ja als de planten groter worden kan ik dan beter op regenwater overstappen, alhoewel ik niet hoop dat het deze zomer met bakken uit de hemel komt. Hoe meet jij trouwens de pH van je aarde? Wat is de beste pH range, pH 5,5-6,5? Wat is in jouw optiek een goede wortelstimulator?

groet
          Ron

Comment

Een goede wortelstimulator is een goede bodem die nooit te nat staat en nooit helemaal kurkdroog wordt maar wel op het randje van. De meeste wortelstimulators zijn niet meer dan wat suiker+fosfor+ 0.1mg/L wortelhormoon (IBA, NAA, of wat anders). En dat heeft werkelijk, op een gezonde plant, 5% effect.. Stel dat je 50 gram oogst, dan mag je daar drie jointjes bovenop gooien tegen de prijs van.. Wat kost zoiets? 30 euro per fles? En dan nog de moeite doen van het toevoegen elke keer.. Dat is het mij persoonlijk écht niet waard. Dan koop ik liever een grotere maat pot, want dat heeft hetzelfde, of beter effect (en meer buffer, meer aarde, meer leven).

Streven naar perfectie doen we allemaal, en ik wil niemand op de tenen trappen, maar veruit de meeste toevoegingen doen helemaal niets speciaals. Het is vooral een placebo-effect denk ik; vrij veel mensen gebruiken het, maar niemand lijkt het beter te doen dan iemand die het niet gebruikt. De agressieve reclame, en weelderige boodschappen - en zelfs alle kweekschema's tegenwoordig doen alsof het broodnodig is - daaromheen doen je vermoeden dat het werkt, maar tot nu toe heeft niemand me kunnen overtuigen. Er heeft iemand op het forum een test gedaan met wortelstimulators, en geen daarvan deed het beter dan 'gewoon water' als ik het me goed herinner.
            Een goede waterhuishouding en goede basisvoeding zijn in mijn ogen echt voldoende om zoveel mogelijk uit je plant te halen. Naast de verlichting natuurlijk, die speelt bijna de belangrijkste rol.
            Je kunt een Opel corsa ferrari-rood verven, en dure benzine tanken, het blijft een Opel corsa. Een goede plant doet het werk voor jou, en niet andersom. Dat vergeten heel veel kwekers, en die maken dus ook veel fouten.

Ik meet mijn pH aan de hand van wat het blad mij vertelt: als het bol staat, of er een bepaalde voedingsstof niet opgenomen wordt, dan is de pH te hoog. Dat komt veel vaker voor dan te laag (we geven immers vrijwel nooit zuren mee!).
            Als het echt nodig is, dan gooi ik een pH stripje door de bodem, die geeft dan een ruime waarde aan. Maar vaak kan ik wel redeneren wat er mis is zonder iets te meten; ik voeg het immers zelf toe, en een verpakking lezen is niet zo moeilijk.

Bij planten die alleen kraanwater gaan krijgen, voeg ik extra (tuin)turf toe (ph=4) en dan heb ik een ruimere buffer dan met normale potgrond (ph=6). Dus dat is vaak genoeg om een seizoen lang met kraanwater te mogen spelen.
            Ik neem dan, pak hem beet 25% turf op 75% normale aarde.

Extra leesvoer
            Het biologisch kweken van cannabis. Biologische & Milieuvriendelijke bestrijdingsmiddelen. Deel je ervaring.

Comment

Bezig...
            X