Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Advies gevraagd aanschaf kweektent, verlichting, etc.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Re: Advies gevraagd aanschaf kweektent, verlichting, etc.

    Wat mafferd zei ook, ik zou in een vierkante ruimte ook een vierkant frame maken met 4 cobs.

    Als we van hps naar COB overstappen moeten we eigenlijk af van het idee van een centraal lichtpunt.
    De spreiding van de cobs is belangrijk.

    Voor afzuiging zou ik een 500m3 slakje bouwen met een variac. Dat kun je 24/7/365 laten draaien zonder probleem. Zo heeft ieder z'n voorkeur.
    En een goed filter van rond de 400m3 (omdat die slak nooit voluit draait, en verliezen in de slang)
    Mjah, alles is verder mogelijk met de setup. Keuze van de tent zou ik inderdaad laten afhangen van de plaatsing van de ritsen en openingen.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


      #17
      Re: Advies gevraagd aanschaf kweektent, verlichting, etc.

      Hoop info waar ik wat me kan. Even terug naar de tekentafel, als ik voor symmetrie ga kan ik misschien beter voor de 3070's gaan, gezien mijn oppervlakte. Afzuiging ga ik me even verder op inlezen, uiteraard was het al de bedoeling om een regelbare te nemen (met thermostaat), maar wil toch even naar de mogelijkheden van een softbox kijken (al dan niet DIY).

      Stof tot nadenken, komende week ben ik toch onderweg, dus wil mijn bestelling in de week erna de deur uit doen. Zal de uiteindelijke setup hier nog wel even neerzetten.

      Verstuurd vanaf mijn SM-A500FU met Tapatalk
      1e kweek - Mohan Ram (Done)
      3e kweek - Jack47, Killer Kush, Mohan Ram, Indigo Berry Kush (Bezig)

      Comment


        #18
        Re: Advies gevraagd aanschaf kweektent, verlichting, etc.

        Ok, dus nog even door zitten zoeken en rekenen. Inderdaad is een vierkant makkelijker op te zetten in een vierkant tentje. Vraag is dan wel of 4xCXB3590 geen overkill wordt, tuurlijk kan je ze wat lager laten draaien, maar de kosten nemen ook toe. Dus dan wss toch voor de CXB3070 gaan. Ik sta nu op het punt om een quote te vragen van Jerry voor 4xCXB3070 in 3500k het liefst de BB versie, maar die lijkt niet op stock . Dus dan wordt het waarschijnlijk AD versie.

        Als ik er dan 4 wil draaien, kijk ik naar de HLG-240H-C1750 of de HLG-240H-C1400. De 1750 geeft wat meer power, maar lijkt in voltage iets te kort te komen (Max 143v, maar 4x36v=144), zou dat een probleem zijn waardoor ik beter de 1400 kan gebruiken en iets aan licht inlever?

        Verstuurd vanaf mijn SM-A500FU met Tapatalk
        1e kweek - Mohan Ram (Done)
        3e kweek - Jack47, Killer Kush, Mohan Ram, Indigo Berry Kush (Bezig)

        Comment


          #19
          Re: Advies gevraagd aanschaf kweektent, verlichting, etc.

          Het is dan ook in werkelijkheid geen 36 volt, maar 35 en een beetje. Dus die 4 passen op 143 volt. Die 3070 draait het efficientst op 1400, en dat zou ruim moeten volstaan voor een ruimte van 60 op 60... Topic waar al die vragen al beantwoord zijn

          https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...ial-voor-noobs

          Laat maar weten hoeveel die 3070 ondertussen kosten. Denk nog een klein hokje bij te maken voor wat exotische planten Heb zaden gekocht van oa koffie en bananen.

          Comment


            #20
            Re: Advies gevraagd aanschaf kweektent, verlichting, etc.

            @Beowulf, klopt inderdaad, maar uit de lijstjes haal ik ook dat eigenlijk 2 COB's het meest efficient werkt op dit oppervlak. Daarnaast zijn er discussies op andere fora die het allemaal weer wat waziger maken. Als ik zou gaan voor de 3070's (AD versie omdat de BB versie niet op voorraad is en de vraag is of deze op korte termijn nog in voorraad komen), wat is dat precies het verschil tussen de 1750 driver en de 1400 driver?

            Als ik de 1750 driver pak, zou hij op 100% draaien, met iets zwaarder draaiende COB's, terwijl de 1400 driver wat meer ruimte heeft (evt nog een extra COB in de toekomst?) maar de COB's iets lager gezet worden. Nu begeef ik op me glad ijs, aangezien dit niet mijn comfort-zone is, maar is het dan niet zo dat de 1750 meer "bruikbaar licht" gaat geven ten opzichte van de 1400? Of kan je beter gewoon iets ruimer in je driver zitten?

            Ohhh, vragen vragen vragen....
            1e kweek - Mohan Ram (Done)
            3e kweek - Jack47, Killer Kush, Mohan Ram, Indigo Berry Kush (Bezig)

            Comment


              #21
              Re: Advies gevraagd aanschaf kweektent, verlichting, etc.

              HLG-185H-C1400B

              Comment


                #22
                Re: Advies gevraagd aanschaf kweektent, verlichting, etc.

                Zo, de eerste bestelling is de deur uit, 4x 3070BB 35K + 1x 185H-1400B + Ideal COB holders. Totaal prijs inc verzending etc. zo'n 185 Eurotjes. Daarnaast 4x Arctics 64 Plus, 45 Euro's inc. verzending. Btw. de CXB3070-35K-BB kosten nu $24 per stuk, en de HLG-185HC1400B $45. De 3590 CD 35K kreeg ik voor $33 p/s aangeboden.

                Nu de rest nog . Ben bang dat ik mijn budget iets moet gaan bijstellen, Lamp zal in totaal zo'n 250 euries gaan kosten, tent + toebehoren ook nog een kleine 350 euro.

                Maar ik ben er nog steeds niet helemaal uit kwa afzuiging, ben zeker aan het kijken naar een softbox, maar een beetje onzeker over de ruimte die hij in zal nemen en ik weet niet of ik hem wel buiten de tent wil plaatsen. Daarnaast komt er dan ook nog een losse variac bij, die dingen zijn ook nog best duur (60-70 euro?). Uiteraard weet ik dat je beter gelijk kan investeren in iets betere kwaliteit, ipv er na 2 weken achter komen dat het niet werkt zoals je wilt en toch nog iets nieuws moet gaan kopen.

                Ook nog even een fototje erbij van mijn PC's projectje. De ene heeft een geboren afwijking en gaat niet zo snel, de ander is een mannetje gebleken (maar lijkt een auto). Beiden zijn/worden behoorlijk mishandeld met buigen, toppen, etc. We gaan er gewoon even mee door, voor de leuk, omdat ik nog niks beters heb. Staan onder een 50w China led die straks de peper kweekkast in gaat.

                20161125_174738 - Copy.jpg20161125_174726 - Copy.jpg20161125_174734 - Copy.jpg
                1e kweek - Mohan Ram (Done)
                3e kweek - Jack47, Killer Kush, Mohan Ram, Indigo Berry Kush (Bezig)

                Comment


                  #23
                  Re: Advies gevraagd aanschaf kweektent, verlichting, etc.

                  Dankzij jullie adviezen en nog een hele hoop doorlezen van andere topic's en kweekadviezen heb ik mijn lijstje weer een beetje aangepast. Verlichting is duidelijk (dank heren voor jullie adviezen! ) en besteld, hoop dat die volgende week binnen is, dan kan ik aan het meten, tekenen en bouwen. Voor de rest heb ik het volgende lijstje gemaakt:

                  - Secret Jardin DS60 60x60x150 (E70,-)
                  - Afzuiger staalbox 550m3 160mm flens (E103,11)
                  - Phat/Rhino 425m3 125mm flens, 300mm lang (E64,37)
                  - Variac 2A (E65,-)
                  - SonoConnect 5mtr 160mm (E19,79)
                  - Flensverloop 125mm->160mm (E3,95)
                  - 3x snelklemmen 60 t/m 270mm (E1,02 = E3,06)
                  - SuperRoots Airpot 22,5L (E9,99)
                  - Garden High Prohanger lamphangers (E6,94)
                  - BioBizz All-mix 50L (E11,68)
                  - BioBizz Starterpack (E49,95)
                  - Secret Jardin Monkeyfan 15cm (E14,34)
                  - Gele plakkaartjes 10st (E12,25)

                  Dit alles samen komt uit op zo'n E435,-.

                  Daar komen dan de kosten voor de lamp nog bij (E185,- voor de COB's, E45,- voor de koelers en daar zal nog iets van E25,- aan ander spul bij komen), gok op dit moment zo'n E255,-.

                  Vervolgens moeten er ook nog zaadjes komen, wil gaan voor "beginners-zaadjes" in fem uitvoering van een beetje gerenommeerde zaadkweker. Iemand nog suggesties voor een beginner, die redelijk wat stress aankan (fimmen, toppen, scroggen, etc.)? Beter geen zaadjes van RQS heb ik begrepen, 420shop heeft een hoop, maar daar zie ik door de bomen het bos niet meer. Uiteraard wil ik geen fortuin uitgeven gezien de kans op fouten die ik vast en zeker zal gaan maken.

                  Iemand nog op of aanmerkingen op mijn boodschappenlijstje? Als ik over mijn twijfels heen gestapt ben, bestel ik alles waarschijnlijk via EUGrowShop.

                  Gr. MV
                  1e kweek - Mohan Ram (Done)
                  3e kweek - Jack47, Killer Kush, Mohan Ram, Indigo Berry Kush (Bezig)

                  Comment


                    #24
                    Re: Advies gevraagd aanschaf kweektent, verlichting, etc.

                    Bwa. Sweet seeds black jack, die heb ik door de jaren heen al fel gemarteld en nooit problemen mee gehad. Je krijgt nog tot het einde van het jaar 3+1 of 5+2 gratis en dit weekend daar bovenop nog is 15% korting via hun eigen site.

                    Comment


                      #25
                      Re: Advies gevraagd aanschaf kweektent, verlichting, etc.

                      Thanx beo! Die gaan we eens opzoeken

                      Verstuurd vanaf mijn SM-A500FU met Tapatalk
                      1e kweek - Mohan Ram (Done)
                      3e kweek - Jack47, Killer Kush, Mohan Ram, Indigo Berry Kush (Bezig)

                      Comment


                        #26
                        Re: Advies gevraagd aanschaf kweektent, verlichting, etc.

                        - Afzuiger staalbox 550m3 160mm flens (E103,11)
                        - Phat/Rhino 425m3 125mm flens, 300mm lang (E64,37)
                        Als je alles nieuw gaat kopen zou ik voor 't gemak wel dingen uitzoeken die op elkaar passen.
                        400+ euro voor de spullen, en dan cheap-ass doen over de zaden. Jammer.
                        Waarom denk je dat het mis gaat ? Met zo'n instelling wordt het inderdaad nooit wat.
                        Kies gewoon een soort die je lekker vind om te roken.
                        Het gaat een maand of 4 duren voor het klaar is, dus pak meteen iets goeds. (geen autoflowers)
                        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                        Comment


                          #27
                          Re: Advies gevraagd aanschaf kweektent, verlichting, etc.

                          Hi QnQ, point taken vwb de afzuiging en het filter. Reden is dat ik bij EUGrowShop geen filter kan vinden met flensaansluiting 160 zonder dat of het filter gelijk drie keer zo groot is, of de prijs 2 keer zo hoog. Vind het zonde om een 1000m3 filter op te hangen die ook nog eens de helft van mijn kweektent in beslag neemt, of eentje die kleiner is maar dan gelijk 200 euros gaat kosten. Andere mogelijkheid is een kleinere afzuiger, maar dan kom ik bij EUGrowShop op een 250m3 box afzuiger. Volgens mijn berekeningen zou dat op zich moeten kunnen, zeker onder LED vanwege de mindere warmte tov HPS, maar zou ik hem waarschijnlijk op 80% moeten draaien. Ik wil hem eigenlijk zo laag mogelijk kunnen draaien om het geluid zo zachtjes mogelijk te houden. Uiteraard zorgt een 125mm->160mm voor extra geluid, vandaar de sonoconnect.
                          Maar ik zal zeker nog even verder zoeken bij andere growshops of ik geen beter passend filter kan vinden. TIps zijn altijd welkom, Google is mijn vriend, maar heeft ook heel veel growshop vrienden waardoor ik soms de bomen door het bos niet meer zie. Daarom was ik ook gegaan voor EUGrowShop, omdat die als 1 van de weinigen de combinatie van spullen heeft die ik zoek.

                          Voor de zaden, ik ben me ervan bewust dat ik als beginnend grower fouten zal maken die stress op gaan leveren voor de plant. Het scroggen zorgt sowieso voor wat stress, plus mijn eigen mogelijke fouten (te veel of te weinig voeding/water, te hoge temperatuur, toch stiekem gaan kijken in de donkere periode) en zou het dan zonde vinden als na 2,5 maand zou blijken dat ze herma wordt. Ben zeker niet op zoek naar het goedkoopste zaadje, maar wel een die lief is voor de beginnend kweker en wat stress kan hebben. Heb de herma threads doorgelezen maar die focussen met name op strains/zaadkweekers die herma risico hebben. Wil best wat geld uitgeven ( goed begin is het halve werk) maar blijft zonde als ik 40 euro voor een zaadje uitgeef omdat ik die soort lekker vind en hij blijkt uiteindelijk te gevoelig te zijn voor een beginner.

                          Daarnaast vind ik het lastig om aan te geven welke soort ik lekker vind. Heb 0 ervaring met online zaad, alleen met bagseed. De wiet in mijn eigen shop heeft uiteraard een naam, maar geloof voor geen meter dat het al 10 jaar de zelfde strain is. De ene White widow is de andere niet en volgens mij geld dat voor online zaad net zo, er zijn tientallen verschillende soorten van dezelfde strain, die allemaal weer een eigen smaak/geur/werking hebben.

                          Dus vandaar mijn vraag voor advies mbt zaad. Alle hulp, tips en kritiek is welkom, wordt zeker gewaardeerd!

                          Gr MV

                          Verstuurd vanaf mijn SM-A500FU met Tapatalk

                          Btw, ik ga inderdaad niet voor AF, maar wel voor fem. Wil men tentje vullen met 1 plant, ik weet het is een risico om maar 1 plant te zetten, maar ben bang dat als ik er meer ga zetten dat mijn tentje dan binnen no time te vol staat en ik het overzicht ga verliezen.
                          Last edited by MV1977; 27 November 2016, 11:31. Reden: Toevoeging
                          1e kweek - Mohan Ram (Done)
                          3e kweek - Jack47, Killer Kush, Mohan Ram, Indigo Berry Kush (Bezig)

                          Comment


                            #28
                            Re: Advies gevraagd aanschaf kweektent, verlichting, etc.

                            Dat is een nette lijst voor een setup!

                            alleen je filter inderdaad ff anders doen.

                            160mm naar 125mm afknijpen gaat behoorlijk wat geluid geven. Hieronder een link naar een zelfde filter met 160mm flens

                            http://www.greensell.nl/a-38628380/c...m/#description


                            Die tip die beowulf je al gaf over sweetseeds kan ik je net zo aanraden! Door de jaren heen al vaak wat van hun gezet en nog nooit problemen gehad. En die aanbieding is ook best leuk die ze hebben. Veel goedkoper ga je geen goed zaad vinden. De MohanRam die sweetseeds aanbied is in feite een white widow, ben zelf ook een widow fan en deze is gewoon goed.

                            En dan alles inzetten op 1 plantje zou ik niet doen, zet er gewoon 2 of 4 dat spreid de risico`s en so what als 4 teveel is dan kun je er altijd nog weer 1 weg doen die bijv niet zo mooi is of mee komt met de rest. Speel op safe zeker bij je eerste run als je eenmaal voorraad in de potten hebt kun je met een wat geruster hart dingen uitproberen. Als je al 3gram droog eigen gekweekt wiet hebt gegrowed waarvoor je dus niet naar de shop hoeft te gaan, dan heb jij je zaden al terug verdiend.

                            Comment


                              #29
                              Re: Advies gevraagd aanschaf kweektent, verlichting, etc.

                              Er is plek voor 4 in scrog. Zou sowieso starten met 4. Met eentje duurt het langer en als die problemen heeft kan je opnieuw beginnen.

                              Er zijn tussenstukken te krijgen van 160 naar 125. Ik heb een 160 filter en een 125 afzuiger.

                              Ik koop anders ook alleen relatief goedkope zaden. Voornamelijk spaanse zaadbanken. Die kunnen (gok ik) buiten zaden kweken en hun overhead laag houden. Als dutch passion effectief in Nederland kweekt dan is dat onder lampen. En puur objectief gezien hebben Sweet seeds en dinafem betere kwaliteit in huis, aan een lagere prijs.
                              Ik zou heel graag de blueberry kopen van dj short, maar ik ben ook ni zot. En dan moest het zijn om er onmiddellijk zelf zaden mee te kweken. En wat doe je dan als er een mongool uit komt? Dat kan die ook ni garanderen dat er 10 knallers uit komen.

                              Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

                              Oh, en als je toch stiekem gaat kijken in de donkere periode dan eindig je in 99% van de gevallen met herma's. Als er iets is waar ze ni tegen kunnen dan is het wel gestoord worden in de nacht.

                              Comment


                                #30
                                Re: Advies gevraagd aanschaf kweektent, verlichting, etc.

                                @Beowulf, Mafferd en QnQ, dank voor de extra tips en adviezen.

                                Zaadjes heb ik inmiddels besteld, 3+1 Mohan Ram van Sweet Seeds (ben toch een White Widow liefhebber ).
                                De Phat/Rhino op mijn lijstje is inmiddels verruilt voor een Can-Lite, 425m3. Deze heeft namelijk wel een flesnmaat van 160mm (scheelt toch weer iets in geluid).

                                Heb dus ook besloten om jullie advies te volgen mbt het aantal planten, 4 ipv 1. Dus de 22,5L AirPot gaat ook van de lijst en daar komen 4 anderen voor in de plaats. Zit te twijfelen tussen de 6L of de 10L. Ik denk dat de 10L beter zijn, hou ik een paar cm minder ruimte rondom de potten (centimeter of 3 denk ik), maar kwa diameter scheelt het slechts 2 centimeter tussen de twee potten. Kwa totale aarde zou ik meer hebben dan in een 22,5L pot, dus zou beter zijn voor de wortels.

                                Ach, heb nog een week of twee voordat mijn volgende loonzakje binnenkomt en vanwege het aangepaste budget moet ik toch nog even wachten met bestellen .

                                (@Beo, ok, ik zal mezelf beheersen en niet in de donker periode gaan kijken, groot slot op de tent dus).
                                1e kweek - Mohan Ram (Done)
                                3e kweek - Jack47, Killer Kush, Mohan Ram, Indigo Berry Kush (Bezig)

                                Comment

                                Bezig...
                                X