Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Veilig Hobbymatig Binnenkweken

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #31
    Re: Veilig Hobbymatig Binnenkweken

    thanx!

    Comment


      #32
      Re: Veilig Hobbymatig Binnenkweken

      Oorspronkelijk geplaatst door Meglow View Post
      Ff een vraagje...
      Is het mogelijk om pH- te verdunnen en voor langere tijd op te slaan??? Ik vind het namelijk gevaarlijke rommel. Ik zou veel liever eens in de zoveel tijd een verdunde oplossing maken, zodat ik niet elke keer als ik een voedingswatertje maak risico hoef te lopen. Niet dat 5% fosforzuur veilig is, maar het is in ieder geval een stuk minder agressief dan 50%.
      Iemand??

      Ja dat kan prima. Zuur vervliegt niet zomaar.
      Maar hoe meer water er verdampt, hoe geconcentreerder het kan worden. Je moet ook goed opletten in welk type plastic je het bewaart. Uit m'n hoofd (geen garantie) zou PET goed moeten zijn.
      De meeste typen water reageren niet heftig als je fosforzuur toevoegt in zulke hoeveelheden. Ik heb hier thuis zwavelzuur staan van 96% en dat rookt een beetje als ik daar water bij doe. De temperatuur loopt rap op tot 90 graden, maar verder gebeurt er niet veel speciaals. Dat is als ik dus alle regels in de wind sla, en water bij zuur voeg. Dat moet je nooit doen.. Ik wilde het gewoon eens doen, omdat ik het op m'n werk en opleiding nooit mocht.

      Ik zou zelf geen deminwater gebruiken, omdat dat volledig vrij is van alle mineralen. De meeste ganjavoedingen zijn gebaseerd op het feit dat er in kraanwater veel mineralen zitten. Magnesium en calcium zijn daarom in mindere mate aanwezig in de voeding, omdat het al in het water zit. Die zou je dan apart toe moeten voegen, en dat is nogal een klus omdat het vaak gebonden is met chloride, die je niet teveel in je water wilt. Het is ook lastig, omdat we het dan over milligrammen hebben of minder. Dan moet je gauw een badkuip vol deminwater gebruiken (a 25 cent/L) om een beetje netjes af te kunnen wegen.

      Verdunnen zou ik dan gewoon volgens de maatstaven doen: 50% water, 50% van je fosforzuur-oplossing zorgt dat je eindconcentratie 25% is. (je verdunt 50% H2PO5 met de helft: maakt 25%). Enzovoorts. Dus als je op 5% uit wilt komen, gebruik je 100mL fosforzuur-saus-van-50% met 900mL water. Zoals altijd, zuur bij water voegen en nooit andersom! Behalve als je LR2 heet, en het nooit hebt mogen doen.. Ik ga het ook nooit meer doen, trouwens. Veel te link.

      Als je helemaal safe wilt doen, koop je voor een tientje een regenton. Regenwater heeft een pH die reeds rond de 5.5-6.5 ligt. Ideaal voor onze planten. Geen zuur meer nodig, en de aanslag van je dakgoot enzo zorgen voor de mineralen. Dat scheelt ook qua kosten en gevaarlijk spul in huis.
      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

      Comment


        #33
        Re: Veilig Hobbymatig Binnenkweken

        http://nl.aldi.be/aldi_citroensap_83...149_17869.html

        Comment


          #34
          Re: Veilig Hobbymatig Binnenkweken

          mooie uitleg LR2, ook bedankt voor de waarschuwing om het zuur bij het water te doen en niet andersom...!!

          citroensap, op zich okay maar ik heb begrepen dat de pH dan na een dag al op begint te lopen.... (?)

          Comment


            #35
            Re: Veilig Hobbymatig Binnenkweken

            Al begint te wat? Twee rondes terug met succes gebruikt, wel elke keer opnieuw voeding aanmaken. Daarna overgeschakeld op bio en niet meer afgezuurd. Deze ronde staat op growmix (wat terra zou zijn) en heb nog niks afgezuurd, gewoon kraanwater gegeven met een ph van? 8 of meer? Eentje doet het wat minder, de 40 anderen gaan ok.

            Comment


              #36
              Re: Veilig Hobbymatig Binnenkweken

              Okay, citroenzuur dus alleen gebruiken voor een vers watertje dat je gelijk geeft... is dat een goeie conclusie?

              Comment


                #37
                Re: Veilig Hobbymatig Binnenkweken

                Geconcentreerd citroensap is dit. Citroenzuur zijn van die witte korrels, die zou ik niet in mijn mojito kappen Wat er de volgende dag mee gebeurt weet ik ni.

                Comment


                  #38
                  Re: Veilig Hobbymatig Binnenkweken

                  you're right...

                  Comment


                    #39
                    Re: Veilig Hobbymatig Binnenkweken

                    Citroenzuur is tweewaardig, het kan H+ afstaan, maar ook opnemen.
                    Je kunt er ongeveer 1 flesje van toevoegen, en dan schiet je pH alle kanten op totdat het stabiliseert. Soms belandt je dan op een ph van 4, soms alsnog op de ph waar je begon..
                    Het is een beetje als azijnzuur; het buffert goed, maar als je er niet aan gaat rekenen, dan weet je pas na 2 uur roeren en meten of je de goede pH hebt.
                    Ik gebruik het zelf ook weleens, en steevast maak ik de fout door direct na het toevoegen te meten; ph=4. Meet ik een half uur later, dan is de ph rond de 6, waar ik begon.. Citroenzuur staat zoveel zuur af, als dat het opneemt, totdat er equilibrium optreedt: evenwicht tussen afstaan en opnemen.
                    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                    Comment


                      #40
                      azijn werkt prima

                      Comment


                        #41
                        Thnx voor de post! Altijd handig, een veiligheid checklist!
                        ​​​​​​

                        Comment


                          #42
                          Goeie post Meglow, dank daarvoor! Ik heb er heel wat van opgestoken!

                          Comment


                            #43
                            Meglow ontzettend gedetailleerd en zorgvuldig geschreven, erg knap gedaan! Bedankt

                            Comment


                            • Meglow
                              Meglow commented
                              Editing a comment
                              thanx doc!

                            #44
                            Zeer mooie post, het is zoveel beter dat je alles safe speelt. Voor je eigen gemoedsrust alleen al.

                            Comment


                              #45
                              Top zeg thanks!
                              ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

                              Comment

                              Bezig...
                              X