Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Veilig Hobbymatig Binnenkweken

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Veilig Hobbymatig Binnenkweken

    Korting op 420shop
    (Let op, door de belachelijke hoeveelheid tekst bestaat dit stuk uit twee delen. Als je een luie lezer bent, lees dan toch op zijn minst het eerste deel, hetgeen een quick-and-dirty samenvatting is van het tweede deel)


    De inhoud van deze tekst is bedoeld om een simpele, kleine kweekruimte zodanig in te kunnen richten en te kunnen gebruiken, dat risico's op het gebied van brand en gezondheid zoveel mogelijk worden geminimaliseerd. Het is bedoeld voor de hobbymatige binnenkweker die begaan is met de veiligheid van zichzelf, zijn omgeving en het imago van de kleine thuiskweker in het algemeen.

    De tekst is geen complete handleiding voor het inrichten van een kweekruimte, er wordt alleen ingegaan op zaken die invloed hebben op de veiligheid. Het altijd aanwezige risico op ontdekking valt buiten de scope. Het is verder ook niet het doel om hier te bepalen wat nog onder ďhobbymatigĒ valt, maar voor dit stuk wordt uitgegaan van een meer dan ruimhartig maximum van 1200W met lampen van max. 600W. Het voorkomt nodeloze discussies over een zware belasting van je elektra-groep en het brandveilig maken van een grote ruimte.

    Als hobbymatige binnenkweker kun je een hoop simpele dingen doen om risico's te minimaliseren. Doordring jezelf er in ieder geval van dat je met elektriciteit werkt, wat altijd een risico op brand of elektrocutie met zich meebrengt, hoe klein de kans ook moge zijn. Bovendien combineer je dit met het gebruik van water, wat in de regel slecht samengaat met elektriciteit. Eventuele risico's worden verhoogd omdat je dit doet op een tijd en plaats waarvan vaak niemand anders op de hoogte is en omdat je nooit 24 uur per dag de boel in de gaten kunt houden laat staan direct in kunt grijpen.

    Mocht je nog twijfelen over de noodzaak om aandacht te besteden aan veiligheid... Als je bereid bent om tijd en geld te investeren om niet ontdekt te worden door je buurman of oom agent, waarom dan ook niet in zaken die kunnen voorkomen dat je hokje rooksignalen voor de hele buurt begint af te geven? Bovendien voorkom je een lang traject van ellende naderhand. Niet alleen omdat je anderen hun bezit en gezondheid mogelijk hebt aangetast, maar ook omdat een verzekeraar, advocaat of aanklager het feit dat je wiet kweekt zal aangrijpen om je het leven zo zuur mogelijk te maken.

    Kortom, doe er je voordeel mee en vergeet zoals gezegd je omgeving niet.


    Opmerkingen vooraf: de adviezen zijn opgesteld o.b.v. eigen kennis en ervaring en die van forumleden, verder is gebruik gemaakt van diverse bronnen op internet. Als je duidelijke aanwijzingen hebt dat iets niet klopt of als je waardevolle aanvullingen hebt, dan wordt het zeer gewaardeerd als je dit meldt en het liefst op een opbouwende en positieve manier. Uiteraard zullen een aantal zaken altijd punt van discussie blijven, dit zal waar nodig zoveel als mogelijk worden benadrukt. Vaak wordt de veilige kant van een mogelijk breder spectrum aan oplossingen opgezocht, wijk er alleen van af als je weet waar je mee bezig bent.




    DE BELANGRIJKSTE DOODZONDES (zie deel 2 voor toelichting)


    - Rommel laten slingeren in je ruimte en kabels die overal op de grond liggen (brandgevaar en struikelgevaar)

    - Een kweekhok maken en/of isoleren met makkelijk brandbaar materiaal

    - (Tweedehands) spullen niet goed inspecteren en testen alvorens deze te gebruiken

    - Klooien aan je elektra-installatie als je daar geen verstand van hebt of gebruik maken van een zwaar verouderde of door een prutser aangelegde installatie

    - Je kweek-elektragroep onnodig hoog belasten door er veelvraten op aan te sluiten als kachels, wasmachines en stofzuigers

    - Ongeaarde stekkers en stekkerdozen gebruiken

    - Te lange en/of te dunne kabels gebruiken en kabelhaspels niet afrollen

    - Elektrische apparaten of stekkerdozen op de grond leggen of ondeugdelijk ophangen

    - Trekkrachten op je elektrische verbindingen toelaten/uitoefenen

    - Niet aansluiten van de aarde op je apparaten (dus ook je kap!)

    - Kabels strippen op een manier waarbij de adermantel of koperdraadjes beschadigd raken

    - Het vertinnen of opdraaien van aders i.p.v. het gebruiken van adereindhulsjes en klemoogjes

    - Een VSA op een brandbare ondergrond schroeven of op de grond leggen

    - Niet qua vermogen matchende HPS lamp en VSA combineren

    - Lampen direct schakelen met een tijdschakelklok zonder goed relais

    -Lampenkappen gebruiken met scherpe punten of randen

    - Een kachel onbeheerd laten branden als die daar niet geschikt voor is

    - Zelf lampen of controllers in elkaar knutselen zonder verstand van hoe dit veilig te doen

    - Geen rook-/hittemelder hebben, of deze op de verkeerde plek hangen en nooit controleren

    - Geen (automatische) brandblusser hebben, idem

    - Geen alternatieve verlichting hebben voor als de stroom wegvalt

    -Binnenshuis gebruik maken van een substraat met dierlijke meststoffen

    - Onzorgvuldig werken met en opslaan van chemicaliŽn (bv. pH- bloei (=fosforzuur!) of pH- groei (=salpeterzuur!) )

    - Gebruik van pesticiden waar je een mogelijk onveilig eindproduct aan overhoudt

    - Niet direct weggooien van door toprot aangetast eindproduct

    - Direct in je lamp kijken

    - De lucht in de kweekruimte te vochtig laten worden

    - Niet dagelijks je kweekruimte controleren

    - Niet regelmatig je kabels en componenten controleren op temperatuur en werking

    - Apestoned klussen of kweken

    - De enige zijn die van jouw kweekruimte weet of er de deur van kan openmaken


    __________________________________________________ ____________________________________



    PREVENTIE DOOR EEN GOEDE VOORBEREIDING


    Kies een geschikte ruimte

    De meest geschikte plek om direct of indirect in een tent/hok te kweken, is een plek die schoon is en waarvan de vloer, muren, deur en plafond niet kunnen branden, waardoor een brand zich moeilijk kan ontwikkelen en niet makkelijk kan doorslaan naar andere ruimten. Dit is uiteraard nauwelijks mogelijk en zeker niet als je in een wat ouder pand zit, waar vaak hout verwerkt zit in tussenmuren, vloeren en plafonds. Je kunt in dat geval de situatie verbeteren door alles te voorzien van brandwerende platen, denk bv. aan gipsvezelplaten. Nog beter zou het zijn om in een fysiek van de woning gescheiden ruimte te kweken, bijvoorbeeld de schuur achter in de tuin, maar helaas is dat niet iedereen gegeven. Zet je tentje of kastje liever niet in een ruimte waar mensen slapen; de rook van een eventuele brand kan je binnen no-time bewusteloos doen raken.

    Zorg er voor dat de vloer niet glad is; geheid zal je een keer water morsen waardoor de vloer spekglad kan worden. Zorg er verder voor dat er geen water uit je tent/hok kan lopen door hem van een waterdichte bodem met opstaande rand te voorzien. De meeste tentjes hebben dit.

    Een ruimte waar veel rommel en stof ligt verhoogt het gevaar op het ontstaan en doen oplaaien van brand, bovendien verhoog je de kans dat je struikelt over de rotzooi. Ook kan stof er voor zorgen dat je rookmelder het niet goed doet. Ruim de ruimte dus goed op en verwijder stof voordat je hem gebruikt.

    Let op waar koppelingen en kranen van waterleidingen of verwarmingsbuizen zitten, zodat je later voldoende afstand kunt inbouwen naar elektrische componenten.

    Koop of bouw een tent/hok dat gemaakt is van onbrandbaar of brandvertragend materiaal. De constructie moet degelijk zijn, zeker omdat je er de nodige zaken in gaat hangen. Als je er aan denkt om je wanden te voorzien van folie, bedenk dan dat dit in de fik kan vliegen, je kunt ook gewoon voor verf kiezen. Warmte en of geluid isoleren van een ruimte doe je met onbrandbaar of slecht brandend materiaal (brandklasse A1, A2 of B), dus bijvoorbeeld wel met steenwol maar niet met een piepschuimplaat met brandklasse E.

    Een slot op de deur tegen pottenkijkers lijkt handig, maar is niet altijd even veilig. Als er iets gebeurt moet men idealiter direct toegang kunnen krijgen tot de ruimte en jij moet er direct uit kunnen. Zorg in ieder geval dat er altijd een (verborgen) sleutel vlakbij de deur ligt voor het geval jij of iemand anders snel moet ingrijpen.

    In dit kader zullen hulpverleners het zeer waarderen als je een waarschuwingsbordje ophangt dat er zich elektra in een ruimte/tentje/hokje bevindt. Als de brandweer een brandende woning binnengaat, zullen ze er eerst voor zorgen dat gas, water en elektra worden afgesloten. Mocht je iemand zijn die onverhoopt zijn stroom van elders betrekt, dan zouden hulpverleners het zeer waarderen als je dit ook ergens kenbaar maakt!


    Zorg voor een degelijke elektravoorziening

    Een belangrijke voorwaarde is dat je niet zelf gaat lopen klooien aan de elektra-installatie in jouw huis als je daar geen kaas van hebt gegeten. Rommelen aan de installatie voor de meter is sowieso een no-no. Wil je toch zelf aan de slag met de installatie na de meter, lees je dan goed in. Menig bouwmarkt of klusforum heeft informatie op zijn site staan over hoe je zelf veilig aan je installatie kunt werken, neem die aanwijzingen serieus. Als er bij brand aantoonbaar problemen zijn ontstaan in een door jouzelf verkeerd aangelegd deel van de installatie, dan kan de verzekeraar dit in zijn voordeel proberen te gebruiken. Je zou dus kunnen overwegen om het een en ander te laten controleren door een vakman.

    Zorg dat de (geaarde!) stopcontacten van de ruimte waar je in kweekt op een van aardlekschakelaar voorziene groep zit van minimaal 16A. Probeer een aparte groep te gebruiken waar verder geen grote stroomvreters op aangesloten zitten. Mocht je een kachel willen gebruiken, dan is het altijd beter om die gezien het hoge vermogen ook op een aparte groep te zetten. Bedenk dat als je dit niet doet, of een groep gebruikt waar iemand op staat te stofzuigen of waar je wasdroger op zit, je al snel tegen de belastbare waarde van de stroomgroep aanloopt (16A is ongeveer gelijk aan 3600W). Daarmee verhoog je het risico dat een kabel of verbinding te heet wordt.

    groepenkast.jpg
    links: automatische zekeringen, rechtsboven: smeltzekering, rechtsonder: aardlekschakelaar

    Een slechte installatie kun je o.a. herkennen aan de kwaliteit van de kabels als je je stopcontact openschroeft (nadat je uiteraard eerst de groep in je meterkast hebt uitgeschakeld). Zie je iets anders dan door bruin (fase), blauw (nul) en geel/groen (aarde) kunststof omhulde kabels, dan is alles zwaar verouderd of door een prutser aangelegd. Let op, in installaties van voor 1970 worden andere draadkleuren gebruikt: groen (fase), rood (nul) en grijs/wit (aarde)!!
    Een 16A groep moet aangelegd zijn met 2,5mm2 solide kabels (vinyldraden/VD) en niet met flexibele kabels als je daarvan niet kan aantonen dat ze hiervoor geschikt zijn (bijv. YMVK-kabel, zie verder internet). Solide/volkern kabels mogen niet los hangen langs de muur of het plafond, maar behoren door stevig bevestigde PVC pijpen te lopen. Zie je open kroonsteentjes i.p.v. gesloten lasdozen met lasklemmen, dan moeten er alarmbellen gaan rinkelen. Je kunt zelf in ieder geval controleren of de aarde daadwerkelijk functioneert met een stopcontacttester uit de bouwmarkt; je zal niet de eerste zijn die er achter komt dat de aarde op je aansluiting helemaal niet functioneert. Alleen een vakman kan controleren of je aarding een voldoende lage weerstand heeft waardoor je niet alsnog een flinke klap kunt krijgen.

    lasdoos ok.jpgwcd draden.png
    zo wil je het graag zien in huis!

    Gebruik nooit een lichtpunt om stroom voor je kweekapparatuur van te betrekken!

    Ga niet zelf automatische zekeringen met curve B vervangen door exemplaren met curve C of D, waardoor deze minder snel afslaat door piekspanningen van je lampen. Alleen een vakman kan bepalen of je groep de juiste weerstand heeft voor een dergelijke zekering. Dit soort zekeringen zijn overigens niet snel nodig als je ďhobbymatig kweektĒ.


    Gebruik betrouwbare apparaten

    Dit is meteen een lastig onderwerp. De veiligheid van je kweekruimte wordt bepaald door de zwakste schakel. Heb je top-of-the-bill spullen gekocht, vliegt de boel in de hens omdat je alles hebt aangesloten met een budgetstekker van de Action of eentje die je in opa's rommelkistje hebt gevonden.

    Er zijn verder helaas ook cowboys in kweekbenodigdhedenland die prachtige spullen zeggen te verkopen. Het enige wat jij als potentiŽle koper kunt doen is je huiswerk en je gezonde verstand gebruiken. Struin het net af naar informatie en reviews van growshops, productleveranciers, fabrikanten en componenten alvorens je tot aanschaf overgaat. Stel vragen op forums als je twijfels hebt. Koop overige elektra-benodigdheden bij een betrouwbare zaak die daar in is gespecialiseerd en beknibbel niet op de kwaliteit. Controleer verder of je spullen gecertificeerd zijn met een CE-markering, voor oudere spullen is dat een KEMA (Nederland) of CEBEC (BelgiŽ) keurmerk. Een CE-markering is overigens geen harde garantie dat hij aan de EU-normen en richtlijnen voldoet, maar een serieuze fabrikant zal er over het algemeen wel voor zorgen.

    Wil je tweedehands spullen gebruiken dan ben je erg afhankelijk van de oorspronkelijke eigenaar; vraag altijd naar handleidingen en test je spullen goed voordat je er Łberhaupt aan denkt om ze in je kweekruimte te verwerken. Controleer sowieso altijd de kabels en de aansluitingen, vertrouw hierbij nooit op je voorganger. Als de prijs van iets laag is, verlaag dan het risico door het gewoon nieuw te kopen, denk bv. aan een tweedehands VSA waar mogelijk al 20 rondes mee zijn gedraaid. De besparing is dan het extra risico niet waard.

    Een ander fenomeen wat je vaak ziet bij de hobbykweker zijn zelfgemaakte lampen of besturingen. Begin hier niet aan tenzij je heel goed weet wat je doet en bereid bent extra risico te lopen.


    Bekabeling van componenten

    Als je weinig kaas gegeten hebt van elektra, koop dan liever componenten die voorzien van door de fabrikant voorgemonteerde kabels en stekkers of die werken met (meegeleverde) stekkerverbindingen zoals je bv. gebruikt om je printer of pc van stroom te voorzien.

    Voor de kwekers met minimaal ťťn rechterhand die zelf hun kabels willen aansluiten staan hieronder nog wat aanwijzingen.

    - Lees goed de instructies en volg het aansluitschema van de apparatuur die je gaat bekabelen.

    - Meestal worden de aansluitingen voor de fase- (bruin) en nuldraad (blauw) aangegeven met "L" en "N", maar als een apparaat met een stekker mag worden aangesloten maakt het in principe niet uit in welke volgorde je deze twee kabels aansluit. De aarde-aansluiting (groen/geel) wordt aangegeven door "PE", "E" of door een symbool dat lijkt op een omcirkelde, omgekeerde hoofdletter T met twee kleinere streepjes eronder. Als het aarde-symbool afwezig is, dan moet het een apparaat met beschermingsklasse II betreffen, wat aangegeven wordt met een vierkant waarin een kleiner vierkant staat. Als er een ruit met daarin drie verticale streepjes is weergegeven, dan is het een apparaat met beschermingsklasse III en werkt het op een transformator die een ongevaarlijke spanning levert. Missen deze symbolen allemaal, dan is er een aardige kans dat je met een onveilig apparaat werkt.

    klasse1.png
    aarde-symbool

    - Koop degelijke stekkers, het liefst spatwaterdicht aangezien je met water werkt in je kweekruimte. Als het er goedkoop en crappy uitziet, laat het dan links liggen. Je kunt er voor kiezen om kabels met een aangegoten stekker te kopen, deze zijn meestal ook al voorzien van adereindhulsjes en de stekker is spatwaterdicht met je kabel verbonden.

    - Vergeet nooit de aardedraad aan te sluiten als er daarvoor een aansluiting op een apparaat zit.

    - Kies voldoende dikke, flexibele kabels voor het vermogen dat de component vraagt. Vermijd 0,75mm2 kabel ook al is het voldoende voor een paar honderd watt, maar gebruik voor alles onder de 2300W gewoon standaard 1,5mm2, dan zit je altijd goed en kun je degelijke verbindingen maken. Wil je toch lager gaan, zoek dan eerst uit wat het maximale vermogen is dat je mag doorvoeren. Voor hogere vermogens en voor het aansluiten van HPS lampen kun je het beste 2,5mm2 kabel gebruiken en het liefst van hittebestendig siliconen. Uiteraard is dit alles een punt van discussie, maar het doel is hier om aan de veilige kant te gaan zitten. Gebruik nooit volkern/solide/vinyl(VD) draden die nog wel eens aangeraden worden om een lamp mee aan te sluiten; deze draden mogen niet vrij hangen en kunnen niet betrouwbaar vastgezet worden met een schroefverbinding!

    - Beperk je kabellengte zoveel mogelijk. Een te lange kabel kan erg warm worden en kan er voor zorgen dat de beveiliging van je installatie niet meer werkt door de hoge leidingweerstand. Hier zijn helaas geen duidelijke richtlijnen voor te vinden, dus wederom een advies dat aan de veilige kant is: Neem voor alles langer dan 2,5 meter gewoon 2,5mm2. Als je het kunt onderbouwen, ga dan gewoon ťťn trede hoger dan vereist zitten met je kabeldikte (als bv. 1mm2 genoeg is voor jouw doorgevoerde vermogen, neem dan 1,5mm2).

    - Controleer de kabel op veroudering of beschadiging van de mantel. Let hierbij ook op of de kabel nergens geknikt of bekneld is geweest.

    - Strip de aders niet langer dan benodigd. Gebruik hiervoor niet een mes omdat je heel makkelijk de koperdraadjes beschadigt, maar gebruik een striptang. Voorzie gestripte uiteinden van zogenaamde adereindhulsjes, hiermee vergroot je de kans op een betrouwbare schroefverbinding enorm. Let wel op dat de koperdraadjes niet uitsteken en dat je ze goed aanklemt met een krimptang. Slechte schroefverbindingen zijn een van de belangrijkste oorzaken van brand, dus gebruik ze!. Als je een schroef aantreft waar een gekarteld ringetje onder zit, dan is het de bedoeling dat je een kabeloogje vastknijpt op je ader, iets wat je vaak ziet bij een aarde-aansluiting. Waarschuwing: vertin nooit je adereinden met je soldeerbout. Tin is zacht en werkt als zeep tussen de koperdraadjes, waardoor je er nooit een echt betrouwbare schroefverbinding mee kunt maken. Hoe mooi het ook staat, doe het niet!

    Adereindhulzen_gekrompen.jpgKrimptangen.jpgkabelschoen ring.jpgstriptang1.jpgstriptang2.jpg
    v.l.n.r. adereindhulsjes, krimptangen, kabelschoentje ringvorm, striptangen

    - Zorg dat er een goede en waar mogelijk waterdichte trekverbinding is gecreŽerd met je component. Een goed apparaat is bijvoorbeeld voorzien van een kabelwartel die beide regelt. Bij stekkers en stekkerdozen zit er vaak een klemzadel. De trekverbinding dient altijd te worden gemaakt op de buitenmantel, niet op de adermantels en draai deze niet gruwelijk hard aan waardoor je alsnog de aders beschadigt.

    - Zorg dat kabels netjes opgehangen en weggeleid worden via kabelgootjes, klittenbandstripjes of kabelclips zodat je er niet over kunt struikelen. Gebruik geen methoden waarmee je de kabel kunt beschadigen.


    Stekkerdozen en verlengkabels

    Het klinkt misschien dom, maar vergeet niet de vermogens van alle apparatuur die er achter een stekkerdoos of verlengkabel zit bij elkaar op te tellen. Dit bepaalt welke kabeldikte je nodig hebt.

    Gebruik bij voorkeur prefab stekkerdozen en verlengkabels die je bij een degelijke zaak koopt. Er bestaat genoeg low-budget rommel dat niet zelden spontaan begint te smeulen, dus beknibbel hier niet op. Bij voorkeur zijn ze voorzien van 1,5mm2 kabel of dikker, en 2,5mm2 als je een (E)VSA in je setup hebt zitten, zodat je altijd goed zit qua vermogen. De lengte mag niet te groot zijn, omdat de extra weerstand de stroomvraag vergroot, des te meer reden om niet lager te gaan zitten dan 1,5mm2. Een degelijke leverancier specificeert altijd hoeveel vermogen je door hun product mag jagen, koop dus alleen gespecificeerde producten. Ook moeten ze geaarde contacten hebben.

    verdeeldoos brand.jpg
    low-budget = hoger risico op brand

    Zelf in elkaar geknutselde stekkerdozen moet je goed controleren (zie bekabeling van componenten). Niet zelden is er twee-aderige kabel gebruikt, zit er op een geaarde contactdoos een stekker zonder aarde (of vice versa), is de kabel te dun, is de aardedraad niet aangesloten of missen er adereindhulsjes. Beter is om ze bij de minste twijfel niet te gebruiken en in de Kliko te gooien.
    Een stekkercontact leg je nooit op de grond. Het beste is om ze op minimaal 1 meter hoogte op te hangen zodat een eventuele lekkage of misser met de gieter geen problemen kan geven. De kabels laat je niet los op de grond slingeren omdat je er over kunt vallen of ze kunt beschadigen, maar leg ze netjes langs de plinten of gebruik klittenbandstripjes of kabelclips om ze op hoogte te hangen. Er mag geen trekkracht op de kabel staan.

    Gebruik nooit kabelhaspels als ze niet helemaal afgerold zijn, omdat ze anders heel erg warm kunnen worden als er veel vermogen doorheen gaat.
    Een meervoudige wandcontactdoos is altijd beter dan een stekkerdoos, met name als je flink wat vermogen nodig hebt. Als je vier aansluitingen hebt, gebruik die dan i.p.v. er 1 stekkerdoos op aan te sluiten waarop je alle apparatuur hebt zitten. Hou een stekkerdoos of verlengkabel weg van brandbare materialen.


    Ophangen/bevestigen van elektrische apparaten

    Algemeen

    -Controleer of je ophanging/bevestiging stevig is door er simpelweg aan te trekken. Voor baksteen en beton gebruik je altijd pluggen of stalen ankers en voor gips speciale gipspluggen. Als je iets ophangt met voldoende sterke kettingen, rubbers of degelijke koorden, controleer dan of je ophangpunten wel sterk genoeg zijn.

    -Leg apparaten nooit op de grond. Een slootje water uit je gieter is voldoende om grote ellende te kunnen veroorzaken. Ook kan er per ongeluk iets op vallen waardoor een apparaat zijn warmte niet meer kwijt kan (voedingen, vsaís, etc.).

    -Indien mogelijk hang je zoveel mogelijk zaken buiten een tent of hok. De reden is dat het nog wel eens behoorlijk vochtig kan zijn binnen, wat een corroderende werking kan hebben op de aansluitingen.

    -Hang componenten nooit op aan de stroomkabel.


    Lampen en eventuele voorschakelapparatuur (VSA)

    Als er ťťn component is waar je goed mee moet oppassen, dan is het wel een VSA i.c.m. een HPS lamp. Menigeen wordt doodzenuwachtig van die apparaten door de hoge opstartpieken en de temperatuur die ze aannemen. Wil je persť kweken met HPS, kies dan alsjeblieft voor een EVSA. Ze kosten wat meer, maar ze worden over het algemeen handwarm, zijn degelijk omsloten en zijn bovendien efficiŽnter.
    Let op, zowel een magnetische ballast (VSA) als een elektronisch/digitale ballast (EVSA) dien je te schakelen met een daarvoor geschikt relais! Voor sommige EVSAís kun je een extra controller kopen waardoor je geen opstartpiek meer hebt, helaas zijn ze vaak duur. Ditzelfde geldt trouwens als je meerdere TL-, spaar- of T-Neon lampen wilt schakelen. Zie het kopje Tijdschakelklokken voor meer informatie.

    vsa failure 1.jpg
    slechte verbinding VSA smelt weg, tevens de aarde niet aangesloten

    Ga geen kweeklampen dimmen met een lampendimmer tenzij er expliciet door zowel de fabrikant van de lamp als van de dimmer wordt aangegeven dat dit kan met dat type lamp. In bijna alle gevallen kan een lamp hier niet tegen en kunnen de opstartpieken de dimmer corrumperen.

    Denk er aan dat je de juiste ballast gebruikt i.c.m. de juiste lamp. Als de vermogens (wattages) niet overeenkomen kan dit nare gevolgen hebben. Steek dus geen 250W lamp op een 600W ballast of vice versa, ook al lijkt dit (eventjes) te werken.

    Een VSA is bij uitstek een apparaat dat lastig op te hangen is omdat hij zwaar is en erg heet kan worden. De ondergrond dient onbrandbaar te zijn en een slechte warmtegeleiding te hebben. Zelfs het gebruik van kunststof pluggen is twijfelachtig omdat deze door de warmte de verbinding kunnen verzwakken. In beton of steen is het aan te raden om metalen ankers te gebruiken. Op andere ondergronden moet je een montageplaat gebruiken van onbrandbaar materiaal dat tevens de warmte slecht geleid, denk aan leisteen of een dubbele gipsvezelplaat. Een andere veel gebruikte methode is om een materiaal te gebruiken dat juist wel de warmte goed geleidt, zoals aluminium plaat. Nadeel is echter dat bij voldoende vermogen deze plaat ook gloeiend heet wordt met alle mogelijke gevolgen van dien. Gebruik degelijke schroeven of draadeinden gezien het gewicht van een VSA.

    Omdat elke lamp in hoogte moet kunnen worden versteld, gebruik je betrouwbare kettingen of instelbare hangers die aan stevige haken of stangen vastzitten. Verzeker jezelf ervan dat deze hangers de last van jouw lamp aankunnen, zeker LED-lampen of lampen met een ingebouwde VSA kunnen behoorlijk looiÔg zijn. Laat de uiteinden van je hangers of kettingen nooit los hangen; ze kunnen tegen je hete lamp komen, een koelventilator doen vastlopen of indien van metaal (kettingen) zelfs kortsluiting veroorzaken of onder stroom komen te staan. Zorg dat de stroomkabels nooit strak komen te staan of op je lamp(enkap) liggen. Check eventuele stekkerverbindingen goed als je een lamp laat zakken. Bedenk je wat er kan gebeuren als er onverhoopt een hanger het begeeft. Als je echt veilig wilt zijn kun je eventueel een secundaire ophanging maken.

    Sommige kappen uit aluminiumplaat of staalplaat zijn vlijmscherp. Dit kan hele nare gevolgen hebben als je hem aanstoot met je schedeldakkie of erger nog, je oog. Koop ze niet of bescherm de randen bijvoorbeeld met aluminiumtape (in ieder geval iets wat onbrandbaar en hittebestendig is). Iedere kweker heeft zijn lamp wel eens aangetikt, vroeg of laat gaat het je gebeuren.

    Wat je ook verder doet, zorg dat elk apparaat goed zijn warmte kwijt kan!


    Tijdschakelklokken

    Een vastgelopen tijdklok die niet meer uitschakelt komt vaak voor. De combinatie van componenten bestaat dan niet zelden uit een (E)VSA en een analoge of digitale tijdschakelklok. Deze componenten veroorzaken hoge opstartstromen waardoor de schakelcontacten in de klok vast kunnen lassen of beschadigd raken waardoor het contactoppervlak verkleint. Dit geldt dus ook voor andere lampen waar een voorschakelapparaat in zit, zoals TL, spaarlamp of T-Neon. Er zijn genoeg verhalen te vinden op aquariumfora waarin een schakelklok vastliep door een paar lullige TL-balkjes. In tegenstelling tot wat men denkt kunnen LED-lampen soms ook hoge inschakelstromen genereren. Het is gezien de beschikbare informatie moeilijk om een duidelijk advies te kunnen geven over of en wanneer je bij LED een relais zou moeten gebruiken. Als je flink wat vermogen wilt gebruiken (500W of meer) en zo veilig mogelijk wilt zitten, gebruik deze dan sowieso.

    Als een tijdschakelklok vastloopt, blijven er niet alleen componenten aan staan op momenten dat jij er van uitgaat dat ze uitstaan, maar er bestaat altijd een kleine kans dat de tijdklok zo heet wordt dat dit brand kan veroorzaken.

    Sommige leveranciers van kweekbenodigdheden beweren dat hun tijdschakelklokken gebouwd zijn voor lampen met een opstartpiek, maar of dat echt kan is niet met zekerheid te zeggen. Zo zijn momenteel de Lumii heavy-duty schakelklok en de plug-and-grow klok populair omdat deze vrij goedkoop zijn t.o.v. een schakelklok met degelijk relais. Om een idee te krijgen, Gavita stelt dat hun digitale ballast van 400W een opstartstroom heeft van minder dan 25A, hun ballast van 600W minder dan 40A. Dit alles geeft op zijn minst te denken. Er wordt hier niet beweerd dat ze niet veilig zijn, maar als je twijfelt kies dan iets wat zich al redelijk goed bewezen heeft.

    De meest veilige manier om lampen met een opstartpiek te schakelen, is met een degelijk relais (elektrische schakelaar) dat geschikt is voor dit doel. Als je dit zo nodig zelf wilt bouwen en je hebt kennis van installatietechniek, dan zijn daar genoeg bronnen voor te vinden. Voor de meeste mensen geldt echter dat je beter gewoon een kantenklare schakelklok met relais koopt, zoals bijvoorbeeld door DAVIN wordt gemaakt. Een andere oplossing is dat sommige fabrikanten van EVSA's controllers kunnen bijleveren waarmee o.a. voorkomen wordt dat je hoge opstartstromen hebt.

    Voor andere componenten waar je een schakelklok op wilt zetten is een relais niet snel benodigd. Kijk wel goed hoeveel vermogen een schakelklok aan kan voordat je hem gebruikt. Het is beter om te kiezen voor een merk zoals bijvoorbeeld Grasslin of LeGrand dan voor een huismerk van de bouwmarkt. Als je desondanks voornemens bent om er toch enkele TL's, spaarlampen of T-Neon-lampen direct mee te schakelen, controleer dan of de leverancier een expliciete uitspraak over het maximale vermogen voor dit soort lampen doet in de handleiding. Is dit niet beschikbaar, doe het dan niet.

    Als laatste een puntje van aandacht: veel schakelklokken onderbreken slechts ťťn van de twee polen. Let er op dat je bij je lampen controleert dat je de fase onderbreekt en niet de nul. Als je bijvoorbeeld een TL-buis uitschakelt door de nul te onderbreken, dan blijft deze vaak een nauwelijks waarneembare hoeveelheid licht produceren of gaat flikkeren, vaak hoor je de VSA ook licht brommen. Dit komt doordat er een kleine lekstroom van de fase naar de aarde kan blijven lopen. Of dit direct een onveilige situatie oplevert is twijfelachtig, maar om de bloeicyclus niet te verstoren is het alleen al de moeite om te controleren of je je stekker niet beter andersom in je tijdklok kunt steken.


    Verwarming

    Elektrische heaters zijn soms nodig, maar het blijven apparaten die gezien het grote vermogen en de hoge temperaturen risico's met zich meebrengen. Zeker convectie of straalkachels worden loeiheet waardoor je jezelf er aan kunt branden, maar ook ventilatorkacheltjes zijn niet zonder gevaar als ze niet vrij opgesteld staan. Veel van deze kachels zijn ongeschikt om zonder toezicht aan te zetten, doe dit alleen als de handleiding expliciet vermeldt dat dit mag. Vergis je ook niet in hoeveel vermogen een klein kacheltje vraagt, dat is al snel 2000W of meer. Een elektrisch kacheltje moet je daarom ook eigenlijk altijd aansluiten met een dikke 2,5mm2 kabel. Het behoeft verder geen uitleg dat water en een kachel slecht samengaan. Zorg dat je kachel in ieder geval is voorzien van fijne tralies of gaas, zodat bijvoorbeeld een rondvliegend stukje papier of een insect zoals een mot niet makkelijk bij het verwarmingselementen kan komen.


    Afzuigers, slangen, koolstoffilters en thermostaten/toerentalregelaars

    Een goede afzuiger moet voorzien zijn van een ingebouwde thermische beveiliging, zodat deze niet te warm kan worden bij een defect.

    Plak de uiteinden van met glaswol geÔsoleerde slangen af met duct-tape. De vezels kunnen langdurige irritatie geven bij aanraking of inademing. Vergewis je ervan dat een brand zich kan verplaatsen via het gat in de muur waar hij je ruimte verlaat.

    Hang de ventilator op met riemen of rubbers. Als de ventilator erg trilt en je kunt dit niet verhelpen met een eventuele toerenregelaar, twijfel dan niet en gebruik hem niet. De trillingen kunnen niet alleen opgemerkt worden, maar ze kunnen een (elektrische) verbinding ook langzaam corrumperen. De eventuele thermostaat met toerenregelaar kun je in je tent hangen met tie-rips of iets anders dat stevig is. Stel het toerental van je afzuiger overigens nooit zo laag in dat deze bromt en nauwelijks op gang kan komen.

    Gebruik geen lampendimmer om je afzuiger te regelen, aangezien deze niet gemaakt is voor inductieve belastingen en dus kapot kan gaan.

    Een eventuele thermostaat met toerenregelaar voor je afzuiging kun je zo instellen dat het aantal toeren voor een abnormale boventemperatuur nul bedraagt. Bij een eventuele brand zal de ventilator stoppen het aanzuigen van zuurstofrijke lucht. Je laat in dit geval de afzuiging dus altijd draaien op het ingestelde toerental voor de ondertemperatuur.

    Een koolstoffilter kan behoorlijk zwaar zijn, houd hier rekening mee als je hem gaat ophangen.


    Luchtbevochtigers en ventilatoren

    Zorg dat je je luchtbevochtiger goed instelt, zodat je niet straks allemaal condensdruppels aan het plafond ziet hangen. Richt de nevel nooit op je lamp of je ventilator.

    Ventilatoren moeten degelijk en vrij hangen, zodat ze niet kunnen vallen of dat er zaken in kunnen komen die hem vast laten lopen. Als je laagspanning koelerfans gebruikt, zorg er dan voor dat je een goede voeding gebruikt en dat soldeerverbindingen voorzien zijn van krimpkousjes.


    Overige zaken

    Sommige kwekers maken gebruik van op afstand bedienbare schakelaars (bv. KlikOn). Deze schakelaars zijn hoogstwaarschijnlijk niet geschikt voor piekstromen, dus wees gewaarschuwd. Check in ieder geval altijd het maximale vermogen dat je er mee mag schakelen.



    BRANDDETECTIE EN BLUSMIDDELEN

    Hoe goed je ook je best doet om brand te voorkomen, er bestaat altijd een kleine kans dat het gebeurt. Voor die mogelijkheid moet je goed voorbereid zijn. De brand moet gedetecteerd worden, de elektrische bron moet uitgeschakeld worden en er moet geblust worden.


    Rookmelders en hittemelders

    Een (optische) rookmelder gaat af wanneer rookdeeltjes worden gedetecteerd. Een hittemelder gaat af wanneer de temperatuur richting de 60įC gaat. De hittemelder gebruik je in ruimtes die niet echt geschikt zijn voor een rookmelder, zoals in een klein tentje. Er zijn hiervoor meerdere redenen:
    - een rookmelder mag je niet te dicht in de buurt van een lamp plaatsen, omdat het licht de werking kan beÔnvloeden.
    - de rook kan de melder mogelijk niet bereiken doordat de luchtstromen beÔnvloed worden door ventilatoren en afzuigers.
    - een smeulende brand kan in eerste instantie rookloos plaatsvinden, waardoor je kostbare tijd verliest.
    - sommige dimmers kunnen de werking verstoren, aanbevolen wordt om een afstand van ca. 1 meter aan te houden.
    - de welbekende varenrouwmug of ander vliegend ongedierte kan je rookmelder doen afgaan.

    Uiteraard houdt niemand je tegen om zowel een hittemelder als een rookmelder in je hokje te hangen. Beide hang je hoog en centraal op aangezien hitte en rook omhoog willen. Denk wel aan hoe de luchtstroom in je tentje loopt, dus hang ze bijvoorbeeld niet boven/achter je filter maar liever er vlak naast of er onder. Zorg dat je deze melders kunt horen buiten de ruimte of maak gebruik van draadloos communicerende rookmelders; als er ťťn rook/hitte detecteert zullen alle melders in het pand een signaal afgeven.

    Hang verder een tweede rookmelder buiten de tent, minimaal 1 meter van de muur en in de buurt van je tent en elektra. En als je toch bezig bent, voorzie het hele huis er dan meteen van. Raadpleeg verder de handleiding die bij je melder zit, hierin staat meer informatie over waar en waar niet deze te plaatsen.

    Er bestaan tegenwoordig ook slimme stekkers, alhoewel nog moeilijk te vinden en duur, die uitslaan en een alarm afgeven als er direct rook en/of hitte wordt gedetecteerd of indirect door een draadloos communicerende melder. Deze kun je in het stopcontact steken waar je vervolgens verder alle andere apparatuur op aansluit. Zorg wel dat je controleert hoeveel vermogen er door deze stekker geleid mag worden. Het is niet bekend of ze goed blijven werken als je lampen met een hoge piekstroom in je opstelling hebt zitten. Dit is eventueel te ondervangen door hem een relais te laten schakelen.


    Thermostaatstekker

    Eigenlijk zou je dit standaard moeten gebruiken in elke opstelling. Het principe is heel simpel, een tussenstekker met een losse sensor, die je plaatst voor al je kweekcomponenten, schakelt de stroomvoorziening af als de temperatuur in je kweekruimte abnormaal hoog wordt. Door de inschakeltemperatuur belachelijk laag te kiezen zal de stroom daarna ook niet meer inschakelen. De meest voor de hand liggende redenen voor een abnormaal hoge temperatuur zijn een defecte afzuiging, een vastgelopen verwarmingsthermostaat of een component/kabel die om wat voor reden dan ook abnormaal warm wordt of wellicht zelfs al in brand staat. Stel hem in op 35į-40įC, stellen je plantjes ook erg op prijs. Een eventuele brandhaard zal niet verder gevoed worden en vlammen worden niet extra aangewakkerd door vers aangezogen lucht. Zorg wel dat er een alternatieve lichtbron blijft, zodat je niet in het pikkedonker staat als je polshoogte wilt nemen. Het is onbekend of een dergelijke stekker goed om kan gaan met de piekstromen van lampen aangezien ze vooral gebruikt worden voor apparaten met een ohmse belasting (bv. Kacheltjes). Een idee is dan om deze stekker te combineren met een degelijk relais. Test de stekker in ieder geval af en toe of hij nog werkt.


    Automatische brandblussers

    Mocht er onverhoopt toch brand ontstaan, dan kan een automatische brandblusser een hoop ellende voorkomen. Besef wel dat blussen weinig zin kan hebben als de elektrische bron nog van stroom voorzien blijft. Er zijn drie soorten die veel gebruikt worden:

    - MABO: dit is een met blusvloeistof gevulde capsule die bij verhitting boven de 85įC barst. Nadeel is dat er een behoorlijke hitteontwikkeling moet zijn voordat dit punt bereikt wordt, mogelijk is een brand dan al doorgeslagen. Gebruik deze daarom alleen in een kleine, afgesloten kweekruimte die snel kan opwarmen, want hij zal niet voldoende snel opwarmen in een grote open ruimte.

    - Fire KnockOut-box (FKO): een met blusvloeistof gevulde container die bij contact met open vuur vrijwel direct ontploft. De vloeistof koelt en heeft een brandvertragende werking. De klap kan schade veroorzaken, maar de vraag is of het doel het middel niet heiligt. Als de vlammen de lont niet raken kan het ook bij deze blusser lang duren voordat hij afgaat, dus hang hem op een logische plaats.

    - Poederblusser met sprinklerkop: een poederblusser die bij voldoende verhitting in werking treedt. Nadeel is dat het poeder nauwelijks op te ruimen is, ook niet met de stofzuiger, bovendien is het funest voor elektrische apparatuur. Een ander nadeel is dat je deze blussers regelmatig moet controleren omdat de cilinder langzaam zijn druk kan verliezen.

    mabo.jpgfko.jpgautoblusser.jpg
    v.l.n.r. Mabo, Fire Knock-Out en Automatische blusser met sprinklerkop

    Automatische blussers monteer je stevig zodat ze niet op de grond vallen bij brand. Bij voorkeur doe je dit op de volgende plaatsen:

    - Bovenin je tent/hok, liefst boven je lamp

    - Aan het plafond in de kweekruimte

    - Boven een eventuele VSA

    Volg verder de instructies die meegeleverd worden.


    Handblusmiddelen

    Het is altijd goed om een handblusser in huis te hebben. Het liefst op elke verdieping en in elk apart gebouwtje, doe jezelf en je gezin een plezier en investeer hier in.

    Stel de handblusser op in de buurt van de toegangsdeur van je kweekruimte. Waarom? Uit onderzoek blijkt dat mensen in nood dezelfde weg als ze gekomen zijn als vluchtweg nemen, waardoor je hem vanzelf tegen het lijf loopt als je brand constateert in je ruimte en in paniek raakt. Met de brandblusser in de hand kun je besluiten om de brand te gaan blussen als dit geen onnodig groot risico met zich meebrengt.

    De beste keuze is een schuimblusser (AFFF, aqua film forming foam) met een inhoud van minimaal 6 liter, want niets is vervelender dan dat je het brandje bijna uit hebt en je blusser blijkt leeg te zijn. Als geld echt een issue is, dan kun je ook voor een poederblusser gaan. Wees echter gewaarschuwd voor de schade achteraf, het flinterdunne poeder is nauwelijks op te zuigen en kan je elektrische apparatuur in huis beschadigen. Controleer bij deze blusmiddelen regelmatig of de druk nog voldoende is.

    Lees goed vooraf hoe je je blusser moet gebruiken, zodat je niet staat te klooien als je hem echt nodig hebt.


    Overige maatregelen

    Denk ook eens aan de mogelijkheid om een ip-camera in je kweekruimte te hangen. Met een beetje handigheid kun je deze zelfs van buiten jouw huis benaderen en zien hoe alles er bij staat. Er bestaan zelfs systemen waarmee je op afstand allerlei zaken op afstand kunt uitlezen of in en uitschakelen via je smartphone. Deze kosten wel flink wat geld en zijn eigenlijk meer voor de echte controlfreak bedoeld.



    TESTRUN

    Als alles klaar is moet je een uitgebreide test-run draaien, waarbij alles in en uitschakelt zoals je bedoeling is. Controleer hierbij of je componenten, kabels en verbindingen niet warmer worden dan de bedoeling is en of alles stevig vast blijft zitten.



    PREVENTIE EN CONTROLE TIJDENS DE KWEEK

    - controleer maandelijks je rook-/hittemelders en de druk in je blusmiddelen

    - controleer wekelijks de warmteontwikkeling van kabels, componenten en verbindingen.

    - controleer wekelijks de bevestigingen van alle componenten en kabels

    - controleer wekelijks alle schakelende componenten of ze nog schakelen (thermostaatstekker, relais, tijdschakelklok etc.)

    - ruim je hok altijd netjes op. Hiermee verminder je de hoeveelheid brandstof in de ruimte en verklein je het risico op valpartijen.

    - indien mogelijk licht je een huisgenoot in dat je in de kweekruimte bent. Door het soms heimelijke karakter van de ruimte voorkom je dat je veel te laat gevonden wordt als er onverhoopt iets met je gebeurt.
    Zorg bovendien dat er altijd een tweede persoon van jouw kweekruimte weet. Mocht er onverhoopt iets misgaan in de ruimte dan kan die eventueel voor jou ingrijpen mocht je daartoe niet zelf in de gelegenheid zijn.

    - gebruik binnenshuis geen dierlijke mestproducten of compost waar dierlijke resten in zijn verwerkt voor je kweekmedium. In een warme en vochtige omgeving creŽer je zo een ideale voedingsbodem voor allerlei bacteriŽn en schimmels die gevaarlijk voor je kunnen zijn. Toevoegen van menselijke mest (ja, dit gebeurt) is al helemaal vragen om problemen.

    - gebruik geen nare pesticiden of chemicaliŽn. Als je er niet omheen kan, doe dit dan zorgvuldig, volg de aanwijzingen op de verpakking goed op en gebruik beschermingsmiddelen. Zorg verder dat de kleine er niet bij kan. Knoeien met je pH- bijvoorbeeld kan nare gevolgen hebben, aangezien het sterk geconcentreerde zuren zijn (fosforzuur of salpeterzuur!!). Gebruik daarom altijd handschoenen van rubber of nitril en een veiligheidsbril, want dit soort middelen vreet echt letterlijk door huid en botten heen. Indien er toch wat misgaat moet je direct spoelen met heel veel water.

    danger.jpgcorrosive crap.png

    Bij alles wat je gebruikt moet je jezelf minimaal drie keer afvragen wat de gevolgen zijn voor je eindproduct en hoe gezond dit nog voor je is. Bedenk dat er genoeg biologische middeltjes zijn die effectief kunnen zijn, alhoewel biologisch niet gelezen moet worden als dat het ook goed voor jou is. Informeer jezelf dus altijd goed over eventuele gezondheidsrisico's van middelen en bij de minste twijfel gebruik je het niet. Gooi overigens door toprot (botrytis) aangetaste toppen zonder aarzelen weg, het inademen of roken van de schimmel kan in bepaalde gevallen zeer slecht uitpakken voor je gezondheid.

    - kijk uit voor een eventuele gloeiend hete lamp als je met je plantjes bezig bent. Gebiologeerd door al het groen let je even niet op en tik je hem zo aan. Gebruik verder een speciale bril als je bang bent voor beschadiging van je ogen door felle lampen.

    - kijk uit met watergeven, geef het niet alsof je een kopje Marokkaanse thee aan het inschenken bent. Als je gaat sprayen, kijk dan uit voor je lampen en andere elektrische apparatuur, zeker als die een aanzuig hebben.

    - alhoewel het niet tot de scope behoort.... als je je eindproduct gaat verwerken tot wietolie voor medicinale doeleinden, de meesten zullen dit doen met ethanol of een andere vluchtige stof, zorg dan voor voldoende ventilatie en doe het niet op open vuur!! Er zijn in den lande meerdere ongelukken gebeurd met mensen die hun concentraat uitdampten op een gaspit!!

    - gebruik handschoenen als je aan de slag gaat in je kweekruimte, zoniet was dan in ieder geval je handen goed nadat je klaar bent in je kweekruimte. Bacterien, schimmels en chemicalien krijgen zo weinig kans om jou of anderen schade te berokkenen.



    EN DAN NOG DITÖ

    Documenteer en fotografeer/film je totale ruimte met alles wat daarin staat tot in detail. Scan bonnetjes en rekeningen in, evenals handleidingen als je die niet digitaal kunt vinden. Sla deze data op een plaats op waar men bij een huiszoeking niet bij kan en dat niet door een brand verwoest kan worden, hoe dat mag je verder zelf weten. Mochten er ooit problemen zijn dan kun je i.o.m. een advocaat bepalen om delen van die data over te dragen als dat gunstig is voor jouw zaak. Het is voorstelbaar dat een rechter kan bepalen dat de brand in ieder geval niet door grove nalatigheid is ontstaan. Aan de andere kant kan een rekening van 8 jaar geleden hem doen concluderen dat je al 8 jaar stelselmatig kweekt en kan je daarom harder straffen. Hoe het ook zij, een jurist kan hier t.z.t. beter over oordelen.
    Last edited by Meglow; 2nd April 2017, 12:43.

    #2
    Re: Veilig Hobbymatig Binnenkweken

    goede info toppie
    verzonden vanaf mijn bos hut met tamtam

    Comment


      #3
      Re: Veilig Hobbymatig Binnenkweken

      Nice, goed verhaal!

      Alles wat die gast zegt moet op een t-shirt!
      1e kweek - Mohan Ram (Done)
      3e kweek - Jack47, Killer Kush, Mohan Ram, Indigo Berry Kush (Bezig)

      Comment


        #4
        Re: Veilig Hobbymatig Binnenkweken

        Zo das een flinke post, zeer goed. Veiligheid voor alles.
        Thx voor de tips.


        I like it!!!
        https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...h-lumii-hps600

        Comment


          #5
          Re: Veilig Hobbymatig Binnenkweken

          Thanx mensen!

          bij deze ook dank aan Ronthebudman voor het brandgebeuren en Wietefras voor het doorlezen

          Comment


            #6
            Re: Veilig Hobbymatig Binnenkweken

            Duidelijke, degelijke informatie!!
            Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
            Vapers Hydro avontuur (voltooid)

            Comment


              #7
              Re: Veilig Hobbymatig Binnenkweken

              Zo das een hoop waardevolle info in een duidelijke post

              Thanks Meglow

              Comment


                #8
                Re: Veilig Hobbymatig Binnenkweken

                Thanx voor alle lof mensen! Fijn te zien dat het gewaardeerd wordt.

                Zoals gezegd, mocht je opmerkingen of aanvullingen hebben, spui ze dan, want de kwaliteit van het stuk wordt mede bepaald door de kennis en know-how van de leden hier.

                Comment


                  #9
                  Re: Veilig Hobbymatig Binnenkweken

                  Veiligheid is ook belangrijk. Ik heb niet alles doorgenomen, maar dit vergeten mensen vaak:
                  * ph- altijd, ALTIJD, doen met handschoenen van rubber of nitril. Als je dan knoeit, brand je geen gat in je hand waardoor je de fles laat vallen. 50% zwavelzuur is voldoende sterk om een kreeft in op te lossen, dus ook je vingers met botten en al.
                  * Zuren / basen neutraliseer je met een badkuip aan kraanwater, niet met het tegenovergestelde zuur/base. Ik ken mensen die dachten dat ze zoutzuur konden neutraliseren met loog. Nu hebben ze er een brandwond bij.
                  * Stop, drop and roll. Bij brand of een ongelukje met gevaarlijk spul: al je kleren uitdoen en onder de douche gaan staan.
                  * Hout en karton -> worden slap als ze vochtig worden, branden af als ze dat niet worden.
                  * draag een bril of helm. Lijkt overbodige luxe, maar je zal niet de eerste zijn die een oog verliest aan een adjust-a-wing.
                  * Blikjes als reflector -> snijden perfect door je elektra-kabels heen.
                  * Werken met gassen: buiten, of binnen met een niet-statische(!) afzuiging. Of doe het gewoon niet.
                  * Werken met alcohol: idem dito. Je kunt aardig dronken worden in een ruimte waar 90% alcohol staat te verdampen. Geloof me, dat gaat snel.
                  * Denk na voordat je begint, aan mogelijke gevaren. Ik dampte ooit een tinctuur uit, in een waterbad. Die tinctuur zat in een reageerbuis. Dat spuit als een geiser! Zulke dingen voorkom je door even te gaan zitten, en na te denken over wat je gaat doen en wat er kan gebeuren.
                  * Tillen: vanuit je rug! Anders krijg je last van je knieen.

                  Biologische veiligheid
                  * Mest en dierlijke producten (lees: biovoeding) wemelt van de voedingsstoffen voor bacteriŽn en schimmels. Kweek je in je huis, of zelfs in je slaapkamer, dan geef je bacteriŽn van menselijke afkomst (MRSA, EHEC, Streptococci, Ringworm enzovoorts) de perfecte voedingsbodem (warm, vochtig, voeding van dierlijke oorsprong). Schrik er dan niet van, als je een slopende infectie oploopt die steeds blijft terugkomen. Je hebt een kweekhaard in je kamer..
                  Als de pleuris uitbreekt, dan moet je huis eigenlijk tot de grond worden afgebrand en de hele wijk daarbij. Weet verdomme goed waar je aan begint als je sperma, pis of poep aan je potten gaat toevoegen, dat zijn menselijke cellen, waar menselijke ziektes op kunnen groeien en bloeien. "Ja maar, die zijn toch in 4 uur dood?" Ja, en E. Coli, de grootste voedselziekteverwekker, heeft een delingstijd van +/- 20 minuten. 2, 4, 16, 256, 65536, 40 miljoen,
                  1 600 000 000 000 000
                  bacteriŽn na 3 uur. Dan wil je wel handschoenen aantrekken als je met je plantjes gaat spelen. Doe het gewoon niet. Dat is beter voor iedereen.

                  * Bacto's, schimmelsporen: draag een mondkapje en handschoenen. Werk bij voorkeur buiten. Binnen hebben ze geen concurrentie. Al helemaal nauwelijks op je hoofdkussen.. Als je zonodig binnen wilt werken, doe het dan veilig. Werk bij voorkeur NIET met droge poeders, want die stuiven. Werk bij voorkeur nooit met droge poeders van welke stof dan ook, want die adem je in.

                  * Rottende teringzooi gaat in de kliko, niet in de prullenbak.

                  * Desinfectie doe je goed, of helemaal niet. Er is geen half werk, want dat staat gelijk aan geen werk. Natriumhypochloriet (klinkt link!) is chlooroplossing. Maak die sterk geconcentreerd, en gebruik goede afzuiging anders ga je dood. Blaas bij voorkeur naar buiten, anders sterf je buiten je hok.

                  * Ethanol als ontsmetter is pas handig boven de 50% en onder de 80%, anders zit er teveel of te weinig water in om effect te hebben. Combinatie van ethanol en bleekmiddel is het meest veilig.

                  * Loop je nu een huidziekte op - best normaal als je van tuinieren houdt, met name ringworm komt veel voor - ga dan direct naar de dokter. Blijkbaar kan je immuunsysteem het niet alleen aan. Het is geen zwakte aan jouw kant, maar juist de sterkte van de ziekmaker.. En die zijn verdomme sterk! Maak je kuur ook helemaal af, en gooi alle spullen waarmee je in contact bent geweest bij het vuil of in de 90 graden wasmachine. Doe je dat niet, dan ben je een mongool omdat je andere mensen kunt besmetten met jouw smerige rotinfectie. Infecties houd je voor jezelf, of je houdt ze niet. Dat eerste is redelijk onmogelijk als je met (zelfs by proxy) mensen in contact komt, houd ze dus maar gewoon helemaal niet.

                  * Composteren: hierbij geldt hetzelfde, gebruik geen dierlijk afval/materiaal. Je roept narigheid over je af.

                  * Verbranden: bij het verbranden van dingen, komen gassen vrij. Die gassen zijn vaak kankergiftig. Niet omdat dat stoer klinkt, maar omdat ze giftig zijn en kanker veroorzaken. Van plastics tot teflon, tot weet ik veel wat. Als je gaat zitten solderen in je hokje, doe dat met afzuiging. Soms is verwarmen al genoeg om nare gifstoffen vrij te maken.

                  Bestrijdingsmiddelen

                  * Pesticiden / bestrijdingsmiddelen. Nee echt, ik hoop dat hier iemand kwaad om wordt, want nog nooit heb ik me zo kapot geschaamd over mede-blowers als wanneer het over bestrijdingsmiddelen ging. Wat zijn jullie een stelletje onvoorzichtige, ondoordachte, achterlijke, ziekelijke, misselijkmakende laffe lapzwansen. Als je het gore lef durft te hebben om biologisch en verantwoord te kweken, doe dat dan. Als je vervolgens alles kapot gaat spuiten met een middel waarbij het kind van je kleinkind nog met tumoren rond gaat lopen, dan verdien jij dat. Die kinderen verdienen dat niet.. Daar is geen ruimte voor nonchalance tussen. Geen ruimte voor 'ja maar pa gebruikte het ook', geen ruimte voor "M'n vriendin en ik weten welk risico we nemen, hoor, want de verpakking zegt.." Ik kan hier verdomme echt kwaad om worden. Middelen die niet voor voedselgewassen bedoeld zijn, die gebruik je niet op wiet. Punt. Daarmee uit. Ook niet na de 'onveilige periode'. Je spuit die rommel gewoon niet in je huis, net als dat je geen autobanden in je woonkamer in brand steekt. Gif is een sluipende moordenaar, het gaat niet in een paar minuten, het gaat over maanden of jaren. Opeens valt je lever uit, en je nieren.. Een half jaar later stopt je hart een paar keer. Dan opeens krijg je fantoompijnen of weet ik veel wat.. Zo is gif. Het werkt door ophoping. Ze komen er pas achter wat het was, als je dood bent. Dan heb je wellicht al kinderen op de wereld gezet, die aan dezelfde stoffen kapot gaan straks. Da's dan mooi weggegooid geld aan opvoeding, school en eten. Dat geld is nog het minste, maar laat het even bezinken waar de fuck sommigen hier mee bezig zijn (geweest).

                  Wat je vooral niet moet doen, is daarna een tinctuur gaan maken ( in andere woorden: je thc maar ůůk het gif sterker concentreren). Neem-olie werkt, en is veilig. Pyrethrum werkt niet goed, maar het is relatief veilig. Al het andere is niet onomstotelijk bewezen, dus daar blijf je gewoon van af. Net als dat je geen pilletjes van de straat in je mond duwt, omdat ze misschien kunnen werken tegen hoofdluizen.. Doe het helemaal goed, of doe het niet. Doe het liever niet. Want gif hoopt op. Je weet niet hoeveel je binnen krijgt via je voeding of drankjes, je weet niet wat er in je water zit of wat er in je omgeving gespoten wordt. Je weet alleen wat je zelf spuit, en dan kun je maar beter niets toevoegen aan de ophoping via andere dingen die al in je lichaam zit.

                  Ben ik nu de botte lul? Mooi. Onthoud dat. Want niemand anders gaat het zijn, totdat je de arts nodig hebt. Die zal het dan inpeperen, maar dan is het te laat. Denk aan wie je achter laat, denk aan hoe je ze achter laat. Google anders even naar Softenon. Dat was ook veilig voor mensen, in eerste instantie.
                  Rozenbestrijdingsmiddelen: Daar sta je dan, als trotse vader die zijn familienaam ziet eindigen omdat zijn bloedeigen kinderen onvruchtbaar zijn, dankzij hemzelf. Stel dat ze kunstmatig nog te bevruchten zijn, dan alsnog kan het zijn dat die kindjes zelf weer iets krijgen.. Daar eindig je. Daar eindigt alles wat met je naam te maken had. De stamboom houdt op. Ik ken een jongen wiens pa dat geflikt heeft. Die gast heeft meerdere malen op de brug gestaan, want biologisch en evolutionair, maar ook samenleving-technisch had hij de wereld niets te geven; hij kan geen kinderen krijgen omdat zijn pa teveel gif heeft ingeademd in de wietkwekerij. Dat is een ver van je bed show, totdat je er zelf mee te maken krijgt. Lachen toch, om die paar luizen.. Kan geen kwaad, want ik heb een sok voor m'n mond, toch? Zijn wietkwekers echt zo achterlijk? Ja. Dat zijn ze. Hoor jij niet bij die groep, dan ben je een normaal mens. Niet eens speciaal, je gaat er geen sticker voor krijgen, niemand gaat het aan je zien, dat loont niet direct. Je doet gewoon wat een verstandig mens zou doen. Wees een verstandig mens, zodat de mensen na jou ook nog de kans krijgen om dat te kunnen zijn.

                  Google eens een MSDS van je stofje, en vertrouw alleen die MSDS die de meeste gevaren aanduidt. Dan ben je veilig bezig. Anders niet. Kost je echt 5 minuten.. Als dat teveel is, dan hoop ik dat je goed verzekerd bent.

                  Bedenk daarbij ook: giftstoffen zijn misschien niet schadelijk in hun huidige vorm, misschien WEL als je ze gaat verbranden/verdampen/mengenmetalcohol/dexso/verwarmen. Recent onderzoek heeft zelfs uitgewezen dat er complexe moleculen ontstaan op kamertemperatuur bij aanwezigheid van terpenen. Die zitten ook veel in wiet. Dat betekent dat het soms niet eens nodig is om te verwarmen, om bijvoorbeeld benzeen met aminogroep te maken. Toevallig is dat een grondstof voor amfetamine, maar het kan ook ontzettend link spul worden, gewoon op kamertemperatuur.
                  Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                  Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                  Comment


                    #10
                    Re: Veilig Hobbymatig Binnenkweken

                    Heb er een sticky van gemaakt, dit topic zal veel mensen helpen!
                    Veel gestelde vragen over het forum

                    JOINTJEDRAAIEN.NL - Smoking Community
                    420Shop.NL - Headshop / Seedshop : Korting voor leden van Jointjedraaien.nl

                    Comment


                      #11
                      Re: Veilig Hobbymatig Binnenkweken

                      thanx LR2, enkele zaken die veel voorkomen heb ik in de beginpost verwerkt.
                      Is het voor de hobbykweker niet beter om te desinfecteren met iets als Dettol?? Tuurlijk werkt natriumhypochloriet of ethanol als een malle, maar de damp is inderdaad een risico op zich dat m.i. niet opweegt tegen wat je er mee wilt bereiken. Ook zijn er materialen die niet tegen deze stoffen kunnen, waardoor je ook extra risico's kunt creŽren.
                      Hier in de buurt worden veel bollen gekweekt en ik weet zeker dat er veel leed door is ontstaan door de jaren heen. Het toestaan van gebruik van middelen is vaak ingegeven door economische motieven van landen en producenten van de middelen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan dat de overheid enorm leunt op adviezen van het door producenten zwaar gesponsorde Wageningen. Een mooi hedendaags voorbeeld is glyfosfaat (zat voorheen in de round-up), wat niet door particulieren of in de openbare ruimte mag worden gebruikt, maar wat wel in de professionele landbouw mag worden toegepast. Nou vraag ik je.... hoe dubbel wil je het hebben.

                      Comment


                        #12
                        Re: Veilig Hobbymatig Binnenkweken

                        Meglow, dat is een duidelijk verhaal kunnen er nog zat wat van leren! thanks man!

                        Mooie aanvulling LR2 , had er zelf ook nooit zo bij stilgestaan wbt die bio voeding.. vond het al wel mega meuren. Denk dat mensen ook al snel denken das biologisch dat ken toch geen kwaad? Dan de Ph- heb er al wat rare ervaringen mee opgedaan, zoals een gat in een houtenvloer en mede kwekert die een beetje morst en het op zn handen kreeg om het vervolgens zo aan zn broek af te vegen, hij had direct zon gloor achtige vlek in zn broek wat later een gaatje was geworden. Denk nog wel eens terug aan de natuur/scheikunde lessen uit schooltijd en probeer met een zelfde oog naar mn kweek ruimte en spullen daarin te kijken. houd ook altijd alles schoon en netjes opgeruimd.

                        Comment


                          #13
                          Re: Veilig Hobbymatig Binnenkweken

                          Mooi geschreven Meglow! En top aangevuld door LR2!

                          Misschien kun je er nog wat illustraties bij vinden?
                          Met name over aansluitingen elektra, de do's en de dont's.
                          Stemma doet het forum, stout 2017

                          Stemma doet stout (2016)
                          Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

                          Comment


                            #14
                            Re: Veilig Hobbymatig Binnenkweken

                            Ik snap de vraag, want nu is het een lange lap tekst. Links naar externe sites wil ik eigenlijk vermijden, want die zijn altijd maar kort houdbaar. Als ik wat plaatjes verzameld heb zal ik ze er bij plakken.

                            Comment


                              #15
                              Re: Veilig Hobbymatig Binnenkweken

                              Ik kan evt de foto's voor je bewerken door er tekst in te zetten, ik hoor het wel ��
                              Stemma doet het forum, stout 2017

                              Stemma doet stout (2016)
                              Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

                              Comment

                              Footer Left Ad

                              Collapse
                              Bezig...
                              X