Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wietplanten water geven

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #31
    Re: Water geven ?? SIMPEL !!

    Wat misschien ook goed werkt is water uit een condensdroger, 1,5 jaar geleden heb ik mijn moeder een orchidee kado gedaan en het enige wat die krijgt is water uit de condensdroger en tot nu toe bloeit ie. elke keer maakt hij nieuwe scheuten aan met mooie grote bloemen terwijl de mijne na 1 keer bloeien er mee stoppen, ik heb ook geen condensdroger of ph meter dus kan ik ook niet testen of het water uit die droger de juiste waarden heeft maar als ik naar de verschillende plantjes van mn moeder kijk doen ze het wel heel goed met dat water.

    Comment


      #32
      Re: Water geven ?? SIMPEL !!

      Oorspronkelijk geplaatst door misty71 View Post
      Verder zal de worteling in de pot groter zijn wanneer je van boven geeft.
      Volgens mij klopt dit niet. De wortel gaat op zoek naar water, als dit water van bovenaf gegeven wordt blijft je wortel een beetje boven in de pot groeien. Geef je water van onderaf dan groeit je wortel naar onder, dus heel je pot vol. Bovendien heb je geen last van opgehoopte afvalstoffen in de bovenste laag van je aarde die je vervolgens weer door je aarde spoelt door van bovenaf te geven. Zoals je weet wordt er bij een hydrocultuur altijd van onder water gegeven dmv een eb en vloed systeem. Ook in de plantsoenen zie je buizen staan om water bij de wortel te kunnen geven.

      Oorspronkelijk geplaatst door misty
      Daarnaast heeft ons soort planten een enorme hekel aan natte voeten..
      Oorspronkelijk geplaatst door misty
      Het idee van de schoteltjes is op zich niet verkeerd,maar geeft mijns inziens meer werk dan van boven wateren.
      Als je veel plantjes dicht op elkaar hebt staan (zoals vaak het geval is als je zaadjes pas ontkiemd zijn en je nog niet gesorteerd hebt op geslacht/kenmerken) is het vaak lastig om alle plantjes te bereiken zonder ze te storen (er mee te bewegen). Met een buisje + trechter is water geven dan een fluitje van een cent en handiger.

      Bovendien zal het water wat aan de bovenkant in je aarde zit sneller verdampen door de warmte van je lamp. Met een schotel loopt het overtollige water weg in je schotel en zal door je plant worden opgezogen als deze het nodig heeft.
      Een dag zonder wiet kent Flip niet.

      Comment


        #33
        Re: Water geven ?? SIMPEL !!

        Oorspronkelijk geplaatst door Flip Hasjkip View Post
        Met een schotel loopt het overtollige water weg in je schotel en zal door je plant worden opgezogen als deze het nodig heeft.
        Zo staan je worteltjes vochtig en dit gaat wortelrot veroorzaken met als gevolg een verstoorde voedingsstoffenopname. Ik weet uit ondervinding dat dit in het beste geval gelijk staat aan de helft van je opbrengst. Ik denk dat je verwart en voor deze specifieke manier van werken zou ik opteren voor een bedje van perliet of bluemats/cappilaire matten (denk toch dat ze zo heten, gebruik ze zelf wel niet) omdat dit als een spons gaat werken. Deze slaat het water op en geeft het water af aan de aarde via capilaire werking als het nodig is... Vochtig is niet gelijk aan doornat en als je op deze manier werkt en je gebruikt je metertje slaat ze volgens mij uit naar het rood. Dit is zeker niet de bedoeling... Ook spoel je nodige voedingsstoffen uit je bodem. Overtollig water mag je in principe niet hebben, punt.

        Verder kun je volgens mij een orchidee niet vergelijken met een cannabisplant. Dat is niet appels met peren vergelijken, maar appels met honden en peren met katten... Een orchidee is een parasitaire plant die leeft op bvb bomen. Ze heeft veel minder voedingsstoffen nodig en is een meerjarige plant. Plant je bvb een orchidee in potgrond dan gaat ze stuk. De vermeerdering gebeurt door uitlopers. Cannabis is een eenjarige stengelplant en de rest weten jullie wel.

        En voor ledpower zou ik zeggen: de chemische samenstelling/kwaliteit van water kun je jammer genoeg niet zien met een microscoop en ik raad je aan om je daar eens in te verdiepen. Je zou nog eens serieus kunnen verschieten man want wij leven niet in water en water is voor de mens maar water he. Reeds veel kennis is op JD al aanwezig: http://jointjedraaien.nl/wietforum/f...ter-t6964.html
        Last edited by SirSmokeAllot; 4 November 2009, 16:15.
        sigpic

        Comment


          #34
          Re: Water geven ?? SIMPEL !!

          En wederom is mijn dank groot $ir,heel mooi uitgelegd.

          @flip hashkip
          Volgens mij klopt dit niet. De wortel gaat op zoek naar water, als dit water van bovenaf gegeven wordt blijft je wortel een beetje boven in de pot groeien. Geef je water van onderaf dan groeit je wortel naar onder, dus heel je pot vol.
          Ik zal dit de komende weken testen met 2 dezelfde plantjes,dan pas kan ik je gelijk geven of tegenspreken...

          Ook nog even een handigheidje in de startpost erbij geplaatst omdat ik de vraag hoe dit op te lossen de laatste paar dagen 2 keer kreeg: Het komt voor dat de bovenkant van de grond wat uitgedroogd raakt en moeilijk water opneemt.....enz..enz..bijna onderin de post..

          Grts
          Daniella
          Geef een lach elke dag,je zal er vaak een voor terugkrijgen.

          Misty's ABC

          Comment


            #35
            Re: Water geven ?? SIMPEL !!

            Oorspronkelijk geplaatst door ledpower View Post
            ik zou nooit regenwater gebruiken
            bekijk dat regenwater maar eens onder een microscoop
            je zou er raar van opkijken wat daar allemaal inzit voor troep
            het is eerder slecht voor je schattjes dan goed

            maar dat is mijn mening natuurlijk
            Een beetje late reactie, maar toch:

            Regenwater slecht? Hoe leven al die planten buiten dan? Zou een leuke boel worden als planten buiten niet meer kunnen groeien.

            Greetz,

            Comment


              #36
              Re: Water geven ?? SIMPEL !!

              Ik lees nergens iets over de hoeveelheid water per dag voor een jong plantje tot grote plant.

              Vb hoeveel (c)Liter per dag geef je aan;
              * Een jong plantje/stekje in groei
              * Een plant in de bloei
              * Een Moederplant

              Ik heb het dan over een gemiddelde dus ga even uit van een niet al te warme dag,of hok van +_ 24c waar het plantje in staat.

              Comment


                #37
                Re: Water geven ?? SIMPEL !!

                Je moet ook niet werken met bepaalde hoeveelheden,dan heb je snel last van over- of onderbewatering.
                De kunst is om te bekijken wat de behoefte van je plant is,de een gebruikt meer dan de ander.
                Dat is de hele strekking van wat ik heb opgeschreven.

                Grts
                Daniella
                Geef een lach elke dag,je zal er vaak een voor terugkrijgen.

                Misty's ABC

                Comment


                  #38
                  KennersTIP: Indien je een aquariumthermomether aanschaft (een gewone voor de watertank 2EUR, en een lange voor de bodemtemp
                  sigpic

                  Comment


                    #39
                    Re: Water geven ?? SIMPEL !!

                    De ideale temperatuur zou 20graden zijn als bodem/worteltemperatuur volgens: ed rosevelt, Jorge Cervantes, etc.. dus ook voor je voedingswater. Zal es zoeken of ik geen linkje vind op google
                    http://forum.grasscity.com/absolute-...uana-list.html
                    http://www.quicktrading.com/tips16.html
                    Last edited by Smoking Fifi; 10 November 2009, 06:31.
                    Q. If there are two potheads in the back of a car, then who is driving?

                    A. The cop!

                    Comment


                      #40
                      sigpic

                      Comment


                        #41
                        Re: Water geven ?? SIMPEL !!

                        Voor diegene die thuis een aquarium houden , beter water vind je niet : temp +/- 25 graden , ph neutraal tot zuur , barstensvol sporenelementen (rottend plantmateriaal) , nitraten , nitrieten en co2.
                        Aquariumwater vervangt alle bijmesting gedurende de groei , als het visbestand groot genoeg is tenminste. (zie je aan het laagje vissenstront dat op de bodem terecht komt na een weekje zonder onderhoud) , voor onze plantjes hoe meer hoe beter!

                        Comment


                          #42
                          Re: Water geven ?? SIMPEL !!

                          hey salmonello,
                          Wat onderaan de bodem ligt is in feite geen vissenstront. Deze zou in het aquarium bijna niet moeten voorkomen en zeker al niet na een week. Onder de invloed van bacterien (aerobe en anaerobe) wordt de vissenstront, plantenresten en dode dieren afgebroken. Wat je vind onderaan de bodem heet eigenlijk humus, zoals we vinden in de tuin. Dit is dus reeds 'gecomposteerd'.
                          Daarnaast poets ik ook vaak het filtermateriaal (filterloops en sponzen) in het water dat ik aan mn plantjes geef. Ook hier zou je denken dat het vissenstront is, maar dat is niet zo. Hetgeen tussen je filtermedium zit is onafgebroken ijzer (Fe2+) en dus ook heel bevorderlijk voor je plantjes. Vaak is dit het eerste element dat ontbreekt en kan opgemerkt worden aan planten die gaten in de bladeren hebben, chlorose en het blad lijkt uiteindelijk op te lossen in het water. Een goede plant om dit op te merken is kleine eendekroos, een plaag maar zeer nuttig en kan gevonden worden bij ons in de beek.

                          Dit water mag wel wat ijzer worden toegedient omdat je ziet dat de eendenkroos gelig begint te kleuren.
                          Bij een te groot vissenbestand en onvoldoende kennis van water zou ik aquariumwater geven zeker niet aanraden. Indien je veel vissen hebt zitten dan kun je onmogelijk de nodige planten in het water steken die dit verbruikte water gaan omvormen in weer vers. Je planten gaan keer op keer kapot wegens algenplagen.
                          Nitraten wel (want gewoon N opgelost in water = NO3-) maar nitrieten (2e stap op weg naar ammoniak en al onlosmakelijk verbonden met de watermoleculen = HNO2) bvb kunnen niet worden opgenomen door je planten. Een aquarium met veel vissen zonder echt levende planten bevat hiervan veel te veel en als je nog gaat toevoegen bvb onder de vorm van voedingsstoffen voor je plantjes is de kans op ammoniakvorming reeel.
                          Dat een aquarium CO2 bevat, daar heb je volgens mij ook een foutje gemaakt. Je moet actief CO2 gaan toevoegen via een drukfles hiervoor. Uit ons kraantjeswater wordt koolzuur gefilterd omdat het schadelijk is voor onze gezondheid en zoetwater heeft niet zoals de oceanen de capaciteit om CO2 op te eten. Vaak stoppen mensen ook een te sterke filterpomp in het aquarium in vergelijking met de inhoud van het aquarium. 400l/u voor een aquarium van 100l is gewoon echt derover. Op deze manier drijf je het weinige CO2 uit en stop je het water vol met O2. Tis het een of het ander... Heb je CO2 rijk water en giet je dit in je watertank dan is de helft er al weer uit -> zie belletjes die naar oppervlak stijgen = uitdrijven CO2, inbrengen O2. Zoals de brandweer in de zomer water door de lucht spuit in de vaart om dode vissen te voorkomen. Zonder enige moeite te doen zal je aquarium geen suplementaire CO2 bevatten.
                          Verder ken ik weinig vissensoorten die overleven in gevangenschap in water met een pH van 6,1. oorspronkelijk wel, maar door het kweken in aquariums zijn ze andere waarden gewoon geworden, hetzelfde geldt voor de planten. Mn aquarium staat op pH 6,7.
                          Ik gebruik steeds water uit mn amazonebiotoop aquarium met een uitgeballanceerd vissen en plantenbestand (min 80% bodem is bedekt met planten) waar CO2 wordt aan toegevoegd. Ik merk veel meer vorming van vaste stof, dikkere stammetjes en vooral veel meer bladmassa die wordt aangemaakt. Ook ik raad aquariumwater steevast aan maar om nu zomaar te gaan zeggen dat dat altijd het beste is... Het is belangrijk dat je begrijpt dat er in een watermilieu verzadigingsgrenzen zijn en een natuurlijk evenwicht onontbeerlijk is.

                          Grtz $iR
                          Last edited by SirSmokeAllot; 12 November 2009, 15:29.
                          sigpic

                          Comment


                            #43
                            Re: Water geven ?? SIMPEL !!

                            Toegegeven , ik ging misschien een beetje kort door de bocht en gelijk heb je om te nuanceren!
                            Ik heb een 230 l zuid aziatisch en zwaar beplant aguarium , en voeg idd ook co2 toe.Bezetting : 5 Diamantgoeramis , 12 kegelbarbeeltjes , 5 sumatraantjes , 3 Indische modderkruipers , 3 waaiergarnalen . Dit is zeker niet overbevolkt.Goerami soorten vragen trouwens bijna zuur water ph 6 waar 7 als neutraal wordt beschouwd.
                            De humus ipv vissenstront(sorry voor het volkse taalgebruik ) ligt natuurlijk niet op de hele bodem na een week , maar je kan toch elke week een behoorlijk soepje wegzuigen tussen bepaalde planten . De stroming zorgt ervoor dat het op sommige plaatsen wordt verzameld.

                            Bij mijn buitenkweekjes werkte het prima , en ik gebruik het nu ook binnen.

                            Ik geef natuurlijk wel bloeimest.

                            Comment


                              #44
                              Re: Water geven ?? SIMPEL !!

                              hehe en dit was bedoelt als een topic voor dummies.. loll
                              Q. If there are two potheads in the back of a car, then who is driving?

                              A. The cop!

                              Comment


                                #45
                                Re: Water geven ?? SIMPEL !!

                                Ik heb een blumat 3m setje gekocht. Plantjes nemen water als ze het nodig hebben. Lijkt mij ideaal als ik eens een weekendje weg ben.

                                http://www.blumat.nl/internet/Websho...meter-set.aspx

                                Ik zal de blumat aansluiten op regenton van een 30 tal liter die ik buiten de tent iets hoger zal plaatsen dan de plant. Hierin kan ik dan mooi mijn voeding doseren en aan toevoegen zonder het risico te lopen dat er een overstroming is die niet te overzien is als ik terug thuis kom

                                Water zou gezien het lange verblijf in de aanvoerslangen mooi op "tenttemperatuur" moeten komen.

                                In de ton steek ik circulatiepomp en zuurstofpomp om goede menging te krijgen.

                                Ik zal de ton vullen met regenwater uit de ondergrondse regenput.

                                "Binnenkort" zal ik mijn bevindingen geven in kweekverslag.

                                Comment

                                Bezig...
                                X