Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mest

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Mest

    Korting op 420shop
    Heb een vraag voor de mensen die wat meer op de hoogte zijn mbt meststoffen en hun werking, wellicht dat LR2 hierop een antwoord heeft ? Natuurlijk zijn antwoorden van anderen ook welkom

    Een vriend van mij rijdt dagelijks met meststoffen rond en nu kwamen wij op het idee om onze aarde hiermee te verrijken. Is dit een goed idee of gaan wij hiermee overvoeding in de hand werken ? Ons idee was om de plantjes wat extra te geven bij de start en het gebruik van minerale voeding wat te minderen.

    Hij rijdt voornamelijk met 2 merken, beiden bevatten ze een mix van varkens- (70 %) en kippenmest (30 %).

    Merk 1 ;
    MS 37 - 42 %
    MO 32 - 36 %
    N 1,4 - 1,6 %
    P2O5 1,4 - 1,6 %
    K2O 1 - 1,2 %


    Merk 2 ;
    MS Niet bekend
    MO Niet bekend
    N 25 kg / ton (volgens mijn berekening 0,03 %, als ik het fout heb berekend hoor ik het graag)
    P2O5 30 kg / ton (idem volgens mijn berekening 0,03 %, als ik het fout heb berekend hoor ik het graag)
    K2O Niet bekend



    Naar welk merk gaat de voorkeur uit en wat zou de verhouding zijn die wij moeten gebruiken ? Of raad je het volledig af om deze toe te voegen , dat kan natuurlijk ook..

    Alvast bedankt !


    Een dag zonder wiet kent Flip niet.

    #2
    Nooit geen extra voeding bij jonge plantjes...
    Rustig de tijd nemen en de rest voor LR2.......
    Geen verstand van, zolang het hier goed gaat
    met mijn eigen systeem.....Succes!!

    Comment


    #3
    Gewoon al voor het gemak zou ik dat laten. Een zak gedroogde koe/kip mest kost amper iets. Een 15 euro voor 25 kg, kom je jaren mee toe.

    Comment


    • Flip Hasjkip
      Flip Hasjkip commented
      Editing a comment
      Dit is verse mest en die krijgen we gratis.

    • beowulf
      beowulf commented
      Editing a comment

    • Flip Hasjkip
      Flip Hasjkip commented
      Editing a comment
      Het gaat zich ook niet om het besparen maar om minder met voeding aan het knoeien te zijn. De gedachte is dat we de mest door de aarde mengen en pas de laatste weken wat extra voeding meegeven, bijv. een booster zoals pk13-14.

      Die vriend van mij is niet zo van het meten, die doet alles op het oog, ook de dosering. Die zie ik ook niet met ph en/of ec meters aan de gang. Hij kwam op dit idee. Hij heeft zelf de mest al bij zijn planten gegooid en wilt mij ook wat geven. Ik wist niet zeker of het goed voor de plantjes is vandaar dat ik het even wilde checken hier.

      Zijn plantjes zijn er iets beter van geworden maar die waren al zo verslechterd vanwege gebreken / teveel voeding, slechter konden ze niet worden dus dat is geen goed referentiekader

    #4
    Ga hier effe verder. De boeren doen het ook, slecht zal het wel niet zijn. Maar de voeding moet eerst verwerkt worden in de bodem of ze krijgen alles in 1 keer. Zou ze sowieso ook eerst voorgroeien in een pot, of ze verbranden wsl.

    Comment


      #5
      Oh ja, daar ben ik niet zo duidelijk in geweest, we hebben allebei een voorgroeihok. Verslag : https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...og-onder-cob-s


      Bij het ompoten naar de definitieve potten willen we wat mest toevoegen. Maar het verwerken door de bodem is een goed punt, ruim vantevoren de poten klaarmaken is natuurlijk een optie. Ik denk dat ik het ga vergelijken en het bij 1 pot uitprobeer.

      IMG_4980.jpg
      Last edited by Flip Hasjkip; 17 March 2019, 11:48.
      Een dag zonder wiet kent Flip niet.

      Comment


        #6
        Het maakt nogal verschil of je N afkomstig is uit Nitraat, nitriet, ammonium, ammonia, ammoniak.
        Ik heb geen idee wat MS of MO is. Ik kan wel gokken, maar dat haalt niets uit.
        Als je geen idee hebt hoe ver de stoffen afbreken/verdampen tijdens het rijpen van de mest, dan is daar ook geen pijl op te trekken.

        Ik houd niet van werken in het duister en helemaal niet van grof gokwerk. Een pak koemest van de tuinhandel kost een tientje, dat is vaak genoeg voor een heel jaar.
        Als je daar op wilt besparen, dan kun je proberen uit te zoeken wat er precies in die voorheen genoemde mest mix zit. Dat kost je vaak een uur of 3. Dat vind ik gelijk staan aan een tientje, en dus bespaar ik mezelf die moeite

        Met chemische meststoffen zijn mijn kweekkosten per jaar ongeveer 40 euro, inclusief zaden. Dat levert mij een kleine 400-800 gram wiet op. Als ik dat wil besparen, dan kan ik ongeveer 5 euro inleveren door bijvoorbeeld een kar met mest te laten leveren. Maar goed, dat is dus 5 euro op een jaarvoorraad. Je kunt je afvragen hoeveel dat uitmaakt, vooral omdat je veel gokwerk gebaseerd op gokwerk zult moeten gaan doen, iets wat tijd en moeite kost en niet altijd ten goede komt van de plant.
        Ik ben fan van de minimale aanpak; alles moet goed gaan, met zo min mogelijk kosten en zo min mogelijk input. Dan spendeer ik iets meer aan meststoffen, en veel minder aan diagnostiek van problemen (want die komen er niet).
        Dat is een kosten/baten beslissing die ik heel gauw heb gemaakt. Ieder is er vrij in om daar zelf anders over te kiezen, maar als je niet weet wat je geeft dan is het lastig uit te zoeken wat je niet geeft en waar problemen kunnen ontstaan.
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

        Comment


        • Flip Hasjkip
          Flip Hasjkip commented
          Editing a comment
          Nogmaals, het is ons niet te doen om geld te besparen maar een soort van idiot proof aarde te maken waarbij er niet hoeft worden gemeten met ec meters e.d. Dus plantjes van ca. 1 maand oud worden omgepoot in de gemixte grond die vervolgens in de bloei worden gezet zonder toevoeging van extra voeding.

        • LR2
          LR2 commented
          Editing a comment
          Als je het idiot proof wilt maken, dan zul je er voor moeten zorgen dat je al het giswerk uit de methode haalt. In mijn geval begint dat met vastgestelde, bekende en altijd even gebalanceerde mest. Als de ene schep mest 10% meer stikstof bevat dan de volgende, dan is mijn aarde niet meer idiot proof.
          De vraag die je jezelf moet stellen is: staat de moeite die je er in moet stoppen om de NPK-waardes te achterhalen gelijk aan de moeite die je bespaart?
          Ik denk eerlijk gezegd van niet. Als jij daar anders over denkt dan ben je daar vrij in natuurlijk.
          Idiot proof aarde zal daarnaast met meer turf bereid moeten worden dan normale aarde, om te compenseren voor de pH stijging door kraanwater.
          Wat ik probeer te zeggen is, mijn methode is al jaren idiot proof. Mensen proberen dat wiel steeds opnieuw uit te vinden en lopen elke keer tegen de problemen aan die ik al lang voor iedereen heb opgelost en uitgeschreven. Geen probleem dat ze zelf aan het experimenteren gaan, hartstikke gaaf! Dat zie ik graag. Ik heb de valkuilen voor je uitgestippeld, of je daar over struikelt of ze vermijdt, dat laat ik aan jou.
          Dit is mijn vakgebied en mijn passie, en ik help graag. Maar ik ben realistisch! Ik zie je graag slagen, dan is gokwerk gebaseerd op gokwerk gewoon geen idiot proof methode. Eerder in de buurt van 'setting yourself up to fail'. Dat zou ik zonde vinden van onze tijd.
          Ik kan je zo een recept geven, een stuk of 5 zelfs, die idiot proof zijn en ook nog betaalbaar. Je hoeft 't maar te vragen.

        #7
        Ok Duidelijk en logische beredenering.

        Ik wil wel nog even vermelden : alle details zijn bekend, er labrapporten van.

        Ik heb het idee ook laten varen, het stinkt mij een beetje teveel in huis maar die vriend van mij is lyrisch en past de mest al toe in zijn huidige kweek. Ik had mijn twijfels vandaar deze post.
        Een dag zonder wiet kent Flip niet.

        Comment

        Bezig...
        X