Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Meten is weten

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

• Meten is weten

Korting op 420shop
    Maar wat graag gaan sommige kwekers hun vrouwelijke planten te lijf met een heel arsenaal aan voedingen, ze willen hun ‘kippen‘ wel eens effe gaan vetmesten! Maar is het wel mogelijk om planten letterlijk vet te mesten, maar dan heb je al gauw een ‘plofkip’…
    Voor het antwoord op de vraag hoe je moet voeden, moeten we planten en dieren-(ook mensen) voeding gaan vergelijken en onder de loep nemen . Wat zit er wel, en wat zit er niet in, en welke functie en invloed heeft het op de planten?

Verbindingen

Om te beginnen: Plantenvoeding bevat mineralen, zouten (EC) dus. Alleen deze nemen de plantwortels tot zich, opgelost in water. Zouten, zijn verbindingen tussen een metaal en een niet-metaal. Opgelost in water verbreekt de verbinding en splitsen ze zich op in ionen. Dit zijn heel kleine deeltjes die door de plantwortels direct kunnen worden opgenomen.
    In onze eigen voeding en die van dieren zitten koolstofverbindingen, dit zijn veel grotere deeltjes die door wortels niet kunnen worden opgenomen. Ze bevatten de brandstof en dus de energie (bij verbranding) die nodig is voor het aanmaken van de grote bouwstenen (gevormd door de cellen) van mens en dier.
    Plantenvoeding bevat geen brandstoffen en zorgt dus ook niet voor de energietoevoer van de plant! Daar zorgt het licht voor. Conclusie: Een kip kun je wel met voeding vetmesten om een enorme kip te ‘kweken’, maar met een plant kan dat niet. Bovendien zijn plofkippen ook niet van goeie kwaliteit.
    Willen we een vettere plant kweken, dan moet er niet alleen meer voeding worden gegeven maar er moet ook meer fotosynthese plaatsvinden . Om dat laatste voor elkaar te krijgen is er meer licht nodig, en meer CO2 om de juiste omstandigheden tot stand te brengen. Kortom: Velen kennen de uitspraak ‘de ketting is zo sterk als de sterkste schakel’, en weten wat daar mee bedoeld wordt namelijk, de zwakste factor in je kweek bepaalt hoe goed het gehele proces verloopt.

Extra voeding

Net zo goed gaat op dat “de ketting niet sterker word door slechts één schakel sterker te maken!!
    Alle extra voeding die de plant niet kan gebruiken zal uiteindelijk in je grond achterblijven, het zal zich gedurende de kweek gaan ophopen, en dat heeft juist erg veel nadelen !! De EC waarde van je grond kan namelijk te ver oplopen. Dit betekent dat wanneer zich een hoge zoutconcentratie rondom te wortelen van planten bevind, deze als het ware worden leeggezogen, en erg hard hun best moeten doen om een fatsoenlijke waterstatus in de plant te behouden. Overtollige zouten worden niet door de plant opgenomen, tenzij de plant er niet omheen komt (er zijn bepaalde giftige zouten die de plant 'per ongeluk' opneemt, deze worden dan vaak gedumpt, of op een andere manier onschadelijk gemaakt, wat de plant veel energie kost).
    Bedenk dat de plant veel water op moet kunnen nemen om de zouten überhaupt naar de plek van bestemming te krijgen. Doordat er water van de bladeren verdampt, wordt er een zuigende werking gecreëerd, en daardoor kunnen de opgenomen zouten naar de bladeren getransporteerd worden. Water is ook nodig bij de fotosynthese (CO2 + H2O = suiker), maar 95% van het water dat de plant opneemt wordt gebruikt voor transportdoeleinden!! Een te hoge EC werkt dit alles tegen. Het is wel zo dat de EC in je grond zonder echte problemen redelijk hoog kan zijn, maar dit heeft dus duidelijk grenzen. Het doorspoelen van je grond om van het overschot aan voeding af te komen is een slechte optie omdat de grond dan veel te nat wordt, ook met gaten onderin je potten! Een goed voorbeeld van problemen met een te hoge EC zijn pas gewortelde stekken in zwaar bemeste grond, ze zijn niet vooruit te branden! Een te hoge EC waarde in de grond remt de ontwikkeling van de plant. Wanneer de EC waarde in je grond hoog is en de pH waarde niet goed, wordt het veel lastiger om de pH weer bij te sturen dan op grond met een lagere EC. waarde . In de praktijk komt verzuring van de grond als gevolg van te veel voeding geven bij cannabisgrowers vaak voor.
    Voedingsschema’s
    De producenten/fabrikanten van minerale voeding voor cannabis geven vaak geen of te weinig voorlichting over de mogelijke nadelige effecten van het gebruik van hun voeding, en hun voedingsschema’s lijken er vanuit te gaan dat de planten altijd gezond staan en snel groeien. Zodra dat niet het geval meer is kun je een dergelijk schema weggooien, dat blijkt in de praktijk.
    Pas ook op met ‘bio-minerale voedingen’ het klinkt haast alsof je daar best 3 keer zoveel van kunt gebruiken dan staat aangegeven, maar dit is zeker niet het geval ! Er bestaan van deze voedingen die nagenoeg hetzelfde zijn als PK 13/14 ,en dus een enorme pH verhoging geven en de EC omhoogstuwen. meten dus !

Op een goede grondmix(10 liter per plant) met de juiste pH-waarde en de juiste hoeveelheid water kan een voedingstekort in de tweede week van de bloei nog haast niet optreden . Zie je vergeling of iets dergelijks dan ligt het probleem hoogstwaarschijnlijk niet in een tekort aan voeding maar ergens anders .
    Zo heb ik in sommige proeftuintjes planten gezien die nog geen extra voeding hadden gehad en reeds prima in de 3e week van de bloei stonden.

Kortom: het draait allemaal om de pH en EC waardes in de grond , en die zijn zelden hetzelfde als de waardes van je gietwater. Meten is weten, weten we allemaal. Dus zo eenvoudig is goed kweken op grond nog niet, het gaat echt niet helemaal vanzelf als je begrijpt wat ik bedoel!

Grtz

Re: Meten is weten

kijk das duidelijke taal. Zeer goed neergezet bobo. denk dat de weinigste zich hier van bewust zijn. Top post!

Comment

en daarom bobo had ik eigenlijk dit draadje gemaakt ec meten op aarde

maar ik weet niet of iedereen die op aarde kweekt wel een ph meter heeft laat staan een ec meter
      Last edited by Jointjedraaien; 13th July 2010, 03:42.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door devils haze View Post
        en daarom bobo had ik eigenlijk dit draadje gemaakt ec meten op aarde
        Netjes man, ik ben gewoon ff schoonmaak aan het houden en komen deze treads naar boven .

Oorspronkelijk geplaatst door devils haze View Post
        maar ik weet niet of iedereen die op aarde kweekt wel een ph meter heeft laat staan een ec meter
        Op aarde vind ik het ook niet direct nodig, je hebt een grotere buffer dan op cocos en hydro.

Grtz
        Last edited by Jointjedraaien; 13th July 2010, 03:43.

Comment

Als je optimaal resultaat wilt kan je toch het beste altijd een EC en pH meter hebben of niet?

Comment

http://cgi.benl.ebay.be/PH-Meter-EC-...rden_PlantsSee

Bobo,is het aan te raden om dit setje te kopen PH-meter+ec meter(of ben ik beter met een NUTRIENT TRUNCHEON METER HYDROPONICS WAND EC/PPM/CF UK

Comment

Hey, kan iemand helpen?
              Ik heb al gehoort dat ph en ec meters die ong 70 euro kosten niet goed zijn?
              Kan iemand mij een site, growshop aanbevelen met goede prijs/kwaliteit verhouding?
              Grtz

Comment

Hier zijn ze niet zo duur. Voor 70 euri heb je 'n pH en EC meter thuis.
                Je hebt ze ook van 80euro/stuk en duurder, maar de nauwkeurigheid en levensduur is vooral afhankelijk van hoe je ermee omgaat.
                Ik heb altijd goedkope metertjes gehad. Meestal doe ik er een jaar of twee mee, dan zijn ze, meestal door m'n eigen schuld, aan vervanging toe.

Als je bio kweekt heb je ze eigenlijk helemaal niet nodig.
                Maar dat gaat een beetje in tégen het idee van dit topic.
                Last edited by QnQ; 22nd January 2012, 07:36.
                QnQ ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2014-15-16 ~ 2017

Comment

Idd, heb een setje al enkele keren tegen gekomen.. Van het merk eutech geloof ik.. Die zouden hun werk dus wel degelijk goed doen?:p thnx

Comment

pH Alkalisch
                    14,0 Natronloog
                    13,0 Kaliloog
                    11,5 Huishoudammonia
                    10,5 Zeepsop
                    9,5 Bleekwater
                    8,5 Zeewater, darmsap
                    7,5 Eieren
                    7,4 Menselijk bloed
                    7,0 Gedestilleerd water (Neutraal)
                    6,7 Melk
                    6,5 Speeksel
                    6,0 Regen, urine
                    5,0 Licht zure regen
                    4,5 Tomaten, druiven
                    4,0 Zure regen, tomatensap
                    3,0 Consumptieazijn, bier, wijn, zuurkool
                    2,8 Cola
                    2,0 Maagzuur, citroensap
                    1,0 Zwavelzuur, accuzuur
                    0,0 Zoutzuur
                    pH Zuur

Comment

Die informatie is gegapt van http://nl.wikipedia.org/wiki/PH .

Volgende keer even de bron vermelden.

Comment

ooh sorry Blani, ik wist niet dat dat moest. Mijn excuus

Comment

Even hier op inhaken/vraagje.
                          Als je de EC van water uit de kraan pakt welke bv rond de 0.6 of 0.7 zit, dan hoog je deze bv op tot 1.8.
                          Wat gebeurt er als je osmose/demi water pakt met een EC 0.1< . Deze kun je veel hoger opvoeren met de (gewenste) voeding. Zo hebben je planten veel meer voeding tot hun beschikking met dezelfde EC.
                          Hiermee bedoel ik geen hogere EC, want met een hogere EC krijg je osmose in de negatieve zin en trek je de plant juist leeg. Met een lage EC zuigen ze zich juist vol en heb je veel transport van water (en dus mineralen).

Maar als je dus water pakt welke bijna geen geleiding heeft en deze gebruikt om voeding te geven zou je dan niet meer voeding kunnen geven? Of iig beter als je de 'perfecte' voeding geeft voor de plant en er van uit gaat dat je de mineralen uit de kraan niet echt nodig hebt. (Zo is cl niet nodig maar toch in relatief 'grote' mate aanwezig aangezien het een hoge EC waarde geeft.)

Denken jullie dat het nut heeft? Moet het eigenlijk eens bij 1-2 plantjes proberen (alleen een beetje dure grap tenzij ik meteen 100l kan kopen voor weinig).

Comment

Pittige vraag! Ik denk van niet, in normaal grondwater of regenwater zitten vaak nitraten of sulfaten. De plant zal wel afgestemd zijn op een 'niet 100% gevuld' voedingswater. Als ik er zo over nadenk, zou bij verzadigd water, de wortel juist H2O gaan afstaan om in balans te blijven, iets met osmose. Omdat binnenin de plant de EC veel lager ligt. De kunst zit hem namelijk niet in zoveel mogelijk voeden, maar geven wat de plant echt nodig heeft.

maar een eenzijdig/feitelijk antwoord heb ik niet.
                            Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                            Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

Ik zit zelf ook met dit probleem/vraag en heb een osmose apparaat besteld om de EC van het water wat te verlagen.

Zo'n ding kost een paar tientjes, dus ik dacht ik probeer het eens.

Ik las een laboratorium verslag van het waterbedrijf. Volgens hun zit alles binnen de norm, maar volgens de lijst zit er toch een hoop zooi in waarvan ik me afvraag of de plant daar wat mee kan. Of dat ik die zouten dan niet beter kan vervangen door voeding.

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

Footer Left Ad

Collapse
                              Bezig...
                              X