Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Meten is weten

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Re: Meten is weten

    Zn, Cu, boor, Mn en veel andere 'sporenelementen' zijn wel nodig, maar vaak helemaal niet veel. Deze zijn lastig om in voeding te verwerken, al helemaal vloeibare voeding. Daarnaast denk ik dat de overmaat aan fluor en calcium misschien wel een goede buffer/transporteur zijn voor andere stoffen.

    Maar ik blijf bij de hypothese: hogere EC buiten de plant dan binnenin, trekt alleen water naar buiten. De voeding blijft dus in de grond, en de plant verliest vocht.

    Natuurlijk heeft een plant lang niet zoveel fluor nodig als er in het kraanwater zit. Maar waarom sleutelen aan iets wat al werkt? Ik denk niet dat er veel te winnen valt. Daarnaast: de grond is misschien nog wel vuiler dan het water en de lucht samen, je zou daar eens een samenstellinglijst van moeten bekijken! Of eigenlijk, liever niet.
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    Comment


      #17
      Re: Meten is weten

      Het verbaasde mij hoe weinig calcium er in het water zat. Ik had zelf namelijk het idee dat mijn planten een extreem magnesium tekort hadden en dat dat wellicht zou komen door een teveel aan calcium, maar daarvan zit er helemaal niet eens zoveel in kraanwater. Wel veel natrium en cloride in allerlei verbindingen, pus waterstofcarbonaat en sulfaat.

      Ik snap je hypothese overigens niet. Het gaat toch niet om het verhogen van de EC van de voeding? Als je de EC van je water verlaagd dan heb je bij gelijke voeding juist een lagere EC. Dan heb je dus minder snel het probleem dat je water onttrekt aan de wortels. Of andersom, als je de EC hetzelfde houdt, dan kun je er meer nuttige zouten en mineralen in stoppen dan de rommel die er al in zit. In geen van beide gevallen is de EC hoger.

      Bij mij staan de planten in water (hydro DWC), dus vandaar dat ik er zelf wat meer aandacht aan besteed. De meeste beschrijvingen zeggen dat je jonge planten in een EC van 0,2 tot 0,5 moet zetten. Als mijn kraanwater dan al een EC van 0,7 heeft.

      Ook voor grond lijkt me water met een hele hoge EC een potentieel probleem overigens. Als al dat extra spul in het water zit en de planten gebruiken het niet, gaat het dan op den duur niet ophopen in de grond? Al gooi ik zelf eigenlijk altijd mijn grond in de tuin als de kweek afgelopen is, er zijn toch ook een hoop mensen die hun grond hergebruiken.

      Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

      Comment


        #18
        Re: Meten is weten

        EEn plant zelf heeft een EC van 14-17 (of zou dit 1.4-1.7 moeten zijn? Heb mijn bron niet maar plantensap is nou niet bepaald vriendelijk dus zou mij er wel in kunnen vinden). Die van de wortels weet ik niet.

        Bij een gelijke EC zal de plant niet groeien(wwt betreft osmose). En bij een te hoge ec van de cultuur/medium onttrek je het vocht uit de plant. Bij een te lage (0,0) treedt er plasmolyse op en zal de plant als het ware ontploffen.
        We weten dat de grens ergens rond de 2,0 zit. Dat is een fijne waarde op zich.
        Als we nou voor 0,3 EC voor nutteloze stoffen (cl, fl, en veel metalen welke een hoge geleding hebben) uit het water kunnen krijgen maar in princiepe evenveel aan de planten geven (wat hij nodig heeft) dan zal er veel meer osmose optreden en is er veel meer transport in de plant.
        Deze run zat ik op 2,0 gemiddeld volgende keer ga ik naar 1.8 denk ik.

        Snijd maar eens aardappel in gelijke rechte stukken.
        Leg er een in water met EC0,0. Een in kraanwater EC 0,7. En een in EC 2,0 ( kunt ec gewoon met zout verhogen).
        De eerste is enorm groot en de laatste enorm verschrompeld.

        Comment


          #19
          Re: Meten is weten

          Goed, die hypothese is niet helemaal op de juiste plaats hier. Maar ik vermoed zelf dat sulfaten, natrium en andere elementen die in het kraanwater zitten, expres uit voeding zijn gehouden. Tenminste, als ik een voedingsfabrikant was, dan zou ik incalculeren dat bepaalde stoffen 'in een breed gemiddelde' voorkomen in kraanwater.

          De meeste voedingen bevatten enkel de elementen die niet (of juist) met elkaar reageren in die vloeistof. Anders krijg je neerslag. Aluminium is bijvoorbeeld beperkt nodig, komt voor in kraanwater, maar niet in voeding. Als je dat eruit zou filteren, kun je daar opeens een gebrek in krijgen. Zo ook met chloride. Ik heb mijn binas niet bij de hand, maar ik kan me herinneren dat voedingswater met een reden relatief snel opgemaakt moet worden. Door bijvoorbeeld neerslagreacties. Als je dan 'puur h2O' dan krijg je sommige stoffen simpelweg niet in je water opgelost. Wel de stikstof, P en de K. Maar de rest?

          Om bijvoorbeeld koper op te lossen, heb je natriumchloride nodig. Dat zal weinig in de voeding voorkomen omdat chloride ook met kalium en stikstof reageert, in vrije ionenvorm lijdt dat tot problemen in een oplossing denk ik. In het laatste geval (stikstoftrichloride) zelfs tot mogelijk explosieve situaties.

          Ik heb te weinig kennis, vooralsnog, om er zo een twee drie wat van te zeggen. Op een of andere manier wil ik graag geloven dat het huidige systeem (met kraanwater) om een reden zo goed werkt. Wat die reden is, al sla je me dood!
          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

          Comment


            #20
            Re: Meten is weten

            Maar als bv je vat hebt gevuld net water plus voeding bv ec 1.4 op dag 1 krijg je dan niet wordt het dan niet naar een paar dagen lager de ec door de plant voeding hebt gebruikt?
            Kweekverslag Hydro in the Mix!!!
            https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...155#post484155

            Comment


              #21
              Re: Meten is weten

              Dat de voeding niet oplost lijkt me stug. De meeste voedingen zijn toch al opgelost in water in de fles? Wat extra water erbij kan dan toch het probleem niet zijn?

              Bij PWN hebben ze van een paar plaatsen een aboratorium verslagen staan van wat er in het water zit
              . In Andijk zit daar dan een flinke dosis chloride en natrium in, maar bijvoorbeeld in Laren weer helemaal niet. Het is dus niet altijd hetzefde. Zelfs bij hetzelfde waterbedrijf al niet.

              Aan de andere kant, iets als kalk zit er altijd wel in en het is ook een norm dat de hardheid niet te laag mag zijn. Bij het maken van de voeding kunnen ze daar dan dus inderdaad wel vanuit gaan. Teveel calcium zou zelfs problemen kunnen geven met de opname van andere stoffen.

              In de VS gebruiken ze wel vaak puur RO water (osmose). De voeding die ze daar gebruiken zal daar dan inderdaad vast wel op aangepast zijn. In ieder geval met wat extra calcium. Of misschien mengen ze er iets als Mineral Magic doorheen.

              Was zelf overigens van plan om te mengen. Dus het kraanwater van 0.7 EC terug te brengen naar een lagere EC door te mengen met osmosewater (of regenwater). Dan is niet alles eruit, maar het geeft me wel wat meer ruimte om er "echte" voeding bij te doen voor een EC van 1.0 oid.

              Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

              Comment


                #22
                Re: Meten is weten

                Dat zou ook een optie zijn, er zitten natuurlijk een aantal dingen in water die je niet zo snel toevoegt of in voeding zit.
                Hier verschilt het water regelmatig van samenstelling, soms EC 0.4 dan EC 0.9. Waardoor de planten ook steeds een 'klap' krijgen wat betreft behoeftes. erg vaak zie je kalk tekort (voor paprika/peper is er vastgesteld dat Ca:Mg-3:1 de beste verhouding is, voor canna zal dit niet ver weg zijn).
                Hier is een leuk topic wat betreft zelf voeding maken: http://www.chillipeper.nl/forum/view...t=195&start=40 .
                Het blijkt 'spot' goedkoop te zijn. Als je uit gaat van een voeding die ja al eerder hebt gebruikt en deze in grote lijnen na maakt kom je al een heel eind. Het is alleen zeer moeilijk om alle stoffen te vinden in voedingen. Het wordt allemaal wazig weergegeven en nooit is er duidelijk een formulier emt ingredienten (ook redelijk duidelijk).

                A+B wordt gedaan voor concentraties, in A kan bijvoorbeeld zwavel zitten wat zou reageren met iets in B waardoor je vaste stoffen zou kunnen krijgen of emulsies of andere rare dingen. Dat is niet echt van toepassing maar goed, dan weet je dat ook.

                Misschien begin ik er binnenkort aan want ik heb ook een hoop tomaten/paprika/aardbeien en zo staan, en er zijn zat mensen die voor paprika's/pepers goede voeding zelf maken voor een fractie van de winkels. Het is alleen altijd een beetje gissen naar de 'ideale' verhoudingen (voornamelijk NPK). Dan moet je al jaren met dezelfde soort kweken en veel onderzoek doen (theoretisch wel goed mogelijk).

                Comment


                  #23
                  Re: Meten is weten

                  Het zelf maken van die voeding is inderdaad "spotgoedkoop", maar je moet vaak wel balen van 25Kg kopen van die ingredienten

                  Er is daar trouwens ook een iets uitgebreidere pagina over dat Hydrobuddy en de A+B voeding. Volgens mij verkocht iemand dat daar ook in kleinere hoeveelheden aan de leden.

                  Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                  Comment


                    #24
                    Re: Meten is weten

                    Die voorraad van alles van 25 kilo (dan heb je genoeg voor 10.000 l gecontreerde voeding ofzo had ik gelezen) dus stikstof, kalium en etc is maar marginaal duurder dan dat je in keer een voedingslijn koopt (ok het is misschien onhandig). De meeste dingen kosten 1-3€/Kg maarja. Ik denk dat als ik naar een bekende boer ga dat ik via hem wel wat mag kopen :p .
                    Anyway, dan heb je wss nog geen enzymen o.i.d. maar of die nou echt nodig zijn...
                    Ik vind het intressant om mij er eens in te verdiepen :p .

                    Comment


                      #25
                      Re: Meten is weten

                      Ik gebruik zelf geen voeding tot en met 3/4 weken bloei. Merk als ik langer geen voeding geef er een tekort aan kalium ontstaat en er vertraging optreed in het groeien van de buds. Na 3 kweekjes nog geen problemen ondervonden in de vega periode. Denk dat de meeste mensen teveel van de voeding verwachten. Niet te vergeten dat er vaak in je medium al een hoop voeding zit waardoor er snel overvoeding plaats vind. Wel zuur ik me water af tot en met 5.7, zodat de voeding uit me medium goed kan worden opgenomen door de plant
                      But what does it mean?

                      Comment


                        #26
                        Knap en duidelijk geschreven!
                        Bedankt!

                        Comment

                        Bezig...
                        X