Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wormenmest maken met je eigen wormentoren

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Wormenmest maken met je eigen wormentoren

    Korting op 420shop
    Voorwoord.
    Men kan natuurlijk een kant-en-klaar product kopen, maar het is veel leuker om je eigen wormentoren in elkaar te knutselen. Het zal je verassen hoe eenvoudig, snel en goedkoop dit kan! Hoe gaat dit allemaal in zijn werk? Laten we eens een duik nemen in dit onderwerp. Voor het overzicht zal ik met hoofdstukken werken, en allereerst een inhoudsopgave.
    • Hoe werkt een wormentoren?
    • Wat heb je nodig?
    • Tijd om te knutselen.
    • De wormentoren in elkaar zetten.
    • Welke wormen heb je nodig?
    • Hoe kom je aan deze wormen?
    • De wormentoren opstarten.
    • Temperatuur en vochtigheid.
    • Wat eten wormen?
    • Wormenmest en perculaat gebruiken.
    • Veel gestelde vragen.
    Hoe werkt een wormentoren?
    Voordat we beginnen met knutselen, is het handig om te weten hoe een wormentoren precies werkt. In de meest eenvoudige opstelling heeft men twee bakken en een deksel nodig. Een opvangbak en een compostbak met deksel waar de wormen in komen. Mijn advies zou zijn om met drie bakken te werken, zodat je de bakken kan rouleren zonder de wormen te verstoren.
    IMG_4333.JPG
    De onderste bak dient als opvangbak, voor het vocht wat vrijkomt tijdens het composteren. In de middelste bak gebeurd het echte werk, daar gaan de wormen druk voor je bezig om alles te verteren. Zodra de middelste bak vol is, plaatst men daarbovenop de derde bak, om vers compostafval aan toe te voegen.
    Als de wormen al het afval in de middelste bak hebben gecomposteerd, zullen ze op zoek gaan naar nieuw eten, ze verhuizen naar de bovenste bak. Dit is ook het moment om de bakken te rouleren, plaats de middelste bak dan bovenop. De wormenmest krijgt dan de kans om een beetje op te drogen, waardoor het makkelijker te ‘oogsten’ is. De overgebleven wormen daarin kruipen ook weer naar beneden en zo hoef je ze dus niet zelf te verplaatsen/storen.

    Wat heb je nodig?
    Nu je weet hoe het ongeveer in zijn werk gaat, kan je de eigen fantasie erop loslaten. Men kan het heel simpel houden, of de wormentoren wat ‘luxer’ maken met bijvoorbeeld een aftapkraantje in de onderste bak. Voor deze how-to zal ik laten zien wat ik gebruikt heb.

    Materiaal (totaal €7,05):
    • 3x Bouwemmers (12 liter) - €0,89 per stuk
    • 2x Plantenschotel - €2,19 per stuk
    • 5x Potje (afstand houders) - Uit eigen collectie
    IMG_4269.JPG
    Het maakt weinig uit welke bakken je gebruikt. Zo lang ze stapelbaar zijn en je de bakken kan voorzien van een deksel, kan je alles gebruiken. Houd wel rekening met de hoeveelheid afval die je wil gaan composteren. En des te groter de bakken, des te groter de buffer (temperatuur, vochtgehalte en afval waar de wormen even aan moeten wennen).

    Gereedschap:
    • Boormachine
    • 6mm boor
    • Spul om de gaatjes af te tekenen (optioneel)
    • Afbraam gereedschap (optioneel)
    IMG_4274.JPG

    Tijd om te knutselen.
    Als je alle materialen en gereedschap hebt verzameld, kan het knutselen beginnen. Het is natuurlijk niet nodig om de gaten eerst af te tekenen, maar ik hou er wel van als de gaatjes netjes verdeeld zijn.
    Voorzie de bodem van zoveel mogelijk gaten (houd er wel rekening mee dat je het materiaal verzwakt). Zo kan het vocht er makkelijk uitlopen en kunnen de wormen zich zonder problemen verplaatsen. Daarnaast heb ik zelf ook enkele gaten aan de zijkant gemaakt, zodat er wat meer zuurstof bij de compost kan komen.
    IMG_4273.JPGIMG_4276.JPGIMG_4285.JPG
    Verwijder de scherpe bramen na het boren, meestal lukt dit wel met je nagels.

    De wormentoren in elkaar zetten.
    Vervolgens kan je de wormentoren in elkaar gaan zetten. Plaats in de opvangbak enkele afstand houders. Het is belangrijk dat deze niet kunnen vergaan, gebruik dus bijvoorbeeld iets van plastic of steen.
    IMG_4296.JPG

    Daarna volgt de eerste compostbak, die je gedeeltelijk vult (het mengsel bespreek ik verderop).
    IMG_4298.JPG IMG_4301.JPGIMG_4302.JPG
    Zelf heb ik nog een extra plantenschotel onder de wormentoren staan. Als ik de compostbak (die een beetje kan lekken) uit de opvangbak haal, kan ik deze op die extra plantenschotel zetten. Zo blijft mijn vloer schoon als ik met de wormentoren bezig ben. Geen vereiste dus, maar wel zo fijn!

    Welke wormen heb je nodig?
    Wormen zijn onder te verdelen in drie groepen; diepgravers, bodemwoelers en strooiselwormen. Het zijn de strooiselwormen die je wilt hebben voor je wormentoren. Zij leven voornamelijk aan het oppervlak, waar ze afgestorven plantenmateriaal en de uitwerpselen van (hoofdzakelijk vegetarische) dieren eten. Maar welke wormen vallen hier precies onder?

    Eisenia Fetidia:
    Ook bekend onder de namen; Compostwormen, Tijgerwormen en Mestwormen.
    eisenia fetida.jpg
    Deze wormen zijn perfect voor het omzetten van rottend organisch materiaal zoals compost, vegetatie en mest. Ze kunnen elke dag hun eigen lichaamsgewicht aan organisch materiaal verteren. De volwassen wormen worden ongeveer 7 centimeter groot, zijn rood van kleur en hebben op hun achterlichaam oranje banden, waar de naam tijgerworm ook vandaan komt.

    Eisenia Hortensis:
    Ook bekend onder de namen; Dendrobena Veneta, Nightcrawlers en Springers.
    eisenia hortensis.jpg
    Deze worm kan iets groter worden, zijn wat donkerder van kleur, en de banden op hun achterlichaam neigen meer naar roze. Hoewel ze groter kunnen worden, eten ze minder als hun soortgenoot Eisenia Fetidia. Daarentegen is de Eisenia Hortensis beter in staat om materiaal met een hoger stikstofgehalte te verteren. Daarom is het een goed idee om deze twee soorten met elkaar te combineren. Eisenia Hortensis heeft wel eerder de neiging om uit de bak te kruipen.

    Hoe kom je aan deze wormen?
    Tegenwoordig zijn de wormen eenvoudig te bestellen op het internet. Wanneer je op Google zoekt naar ‘compostwormen’, vind je genoeg wormenkwekerijen die ze aanbieden. Maar wat je in de natuur kan vinden, hoef je niet te kopen!
    Graaf bijvoorbeeld in een composthoop, kieper een oude pot om (die buiten heeft gestaan), til een tegel op, een boomstam die op de grond ligt, doorspit een koeienvlaai, en je zal al snel een boel wormen kunnen verzamelen.
    Daarnaast stijgt het maken van je eigen compost enorm in populariteit, ook met een wormentoren. Zo hebben verscheidene gemeentes afgelopen jaren wormentorens in de wijk gesubsidieerd. Vraag dus ook eens om je heen. Veel mensen zullen met plezier een bak wormen aan je geven, om je eigen wormentoren op te starten.

    De wormentoren opstarten.
    Ben je er helemaal klaar voor om de wormentoren in gebruik te nemen, zal het nog wel enige tijd in beslag nemen voordat deze goed is opgestart. De wormen zullen geleidelijk moeten wennen, voordat je echt kan beginnen met composteren. Dus hoe geef je de wormen een goede start?
    Wormen eten organisch materiaal, maar beginnen hier pas aan als het deels verteerd is. Het heeft dus geen zin om direct met vers GFT-afval te beginnen, omdat de wormen daar simpelweg nog weinig mee kunnen. Wanneer je begint met deels verteerd organisch materiaal, zal de wormenbak sneller opstarten.
    Meng bijvoorbeeld een paar scheppen van een composthoop met wat potgrond. The worms will love it! Nou loop je daarmee wel het risico dat je veel andere beestjes meeneemt, die je misschien niet in je wormentoren wilt hebben. Als je de wormentoren buiten neerzet, zullen deze zelfde beestjes hun weg ook wel vinden. Maar wil je de wormentoren binnen neerzetten, vraag jezelf dan af of je dit aandurft.

    In mijn geval zet ik de wormentoren binnen neer en hou ik graag controle over wat erin rondkruipt. Ik heb dan ook mijn eigen mix gemaakt, waar de wormen het goed op lijken te doen.
    IMG_4295.JPG
    Het is een mix van; potgrond, houtvezels, papiersnippers, veenmos, brekerzand, koffiegruis, theeblaadjes, kippenmest en compostmaker.
    Ik hou er wel van om een beetje ingewikkeld te doen, wat absoluut niet nodig is. Het meest simpele opstart-recept dat ik ben tegengekomen was; potgrond + papiersnippers. Ik laat het aan je eigen fantasie over waar jij mee wil beginnen.

    Nadat je de wormentoren hebt gevuld, is het tijd om de wormen toe te voegen. Het is niet nodig om de wormen er doorheen te mengen, ze kunnen prima zelf hun weg vinden. Gooi bovenin een klein beetje (vers) organisch materiaal. Na verloop van tijd zal je zien dat de wormen hier aan beginnen te knabbelen. Vanaf dat moment kan je rustig beginnen om steeds wat meer GFT-afval toe te voegen.
    IMG_4300.JPG

    Temperatuur en vochtigheid.
    Wormen zijn het meest actief bij een temperatuur van 15 graden. Ze zullen doodgaan bij temperaturen onder de 0 graden, en boven de 30 graden. Probeer daar rekening mee te houden en zet de bak bijvoorbeeld niet in de zon, net zoals de bak buiten in de winter wellicht beschermd moet worden tegen lage temperaturen.

    De ademhaling van wormen vindt plaats via hun huid, daardoor kunnen ze goed tegen een zuurstofarme en natte grond. Het is belangrijk dat de huid vochtig blijft omdat ze anders snel uitdrogen en sterven, toch kunnen ze ook verdrinken. Het laatste zal niet snel gebeuren, behalve als ze bijvoorbeeld in de opvangbak met perculaat vallen of het vocht niet uit de compostbak kan lopen. Meestal slaan ze dan op de vlucht en kruipen ze tegen de deksel omhoog.
    Bij de start kan je ongeveer streven naar een mix die even vochtig is, als cocos water kan vasthouden.

    Wat eten de wormen?Wat eten wormen graag:
    • Afval van planten: Gedroogd kan je blaadjes makkelijk verkruimelen, maar dat is geen vereiste. Stengels vergaan wat lastiger, knip of breek die in stukken om ze een beetje te helpen.
    • Groente en fruitresten: Ongekookt, ongekruid, onbespoten, en wees spaarzaam met citrusvruchten.
    • Theeblaadjes en koffiegruis: Er is vaak plastic verwerkt in de zakjes/filters, voor de zekerheid kan je deze misschien beter verwijderen.
    • Eierschalen: Spoel ze even af, laat ze even drogen en verkruimel ze. In een papieren zak of koffiefilter knijp je de eierschalen makkelijk fijn.
    • Mest van herbivoren (hoofdzakelijk vegetarische dieren): Bijvoorbeeld van je konijn of kippen, laat kippenmest wel eerst drogen aangezien verse kippenmest veel ammonia bevat.
    Wat lusten wormen niet:
    • Bereid voedsel: De meningen hierover verschillen nogal. Wil je dit wel toevoegen, zorg dan dat het geen kruiden bevat of vettig is en hou er rekening mee dat het kan gaan stinken.
    • Vlees en visresten.
    • Vet en olie.
    • Mest van carnivoren: Bijvoorbeeld van je hond of kat.
    Wormenmest en perculaat gebruiken.
    Als alles goed gaat zullen de wormen je voorzien van voedingsrijke wormenmest, rijk aan bodemleven. Deze wormenmest kan je door de potgrond mengen, of over de toplaag uitstrooien. Het perculaat, vocht wat in de opvangbak zal lekken, kan je verdund als plantenvoeding gebruiken. Net zoals met alle andere plantenvoeding, geldt ook hiervoor dat je te veel kan geven. Kijk dus altijd hoe je planten erop reageren en begin liever met te weinig, als te veel. Wanneer je de wormen bijvoorbeeld mest voert, zal het eindproduct ook veel meer voeding bevatten, dan wanneer je enkel papiersnippers geeft.

    Om jullie toch een richtlijn te geven; gebruik maximaal 1 deel wormenmest/perculaat op 10 delen potgrond/water.

    Veel gestelde vragen.
    Om te voorkomen dat er steeds dezelfde vragen langskomen, reserveer ik het bericht hieronder voor veel gestelde vragen en de antwoorden. Zo zijn deze antwoorden ook altijd makkelijk terug te vinden. In alle eerlijkheid ben ik zelf pas net begonnen met mijn wormentoren. Maar ik vertrouw erop dat we in samenwerking met de andere forumleden, alle vragen wel kunnen beantwoorden!
    Last edited by kroket; 28 March 2020, 11:43. Reden: Correctie thee/koffie-filters. Toevoeging temperatuur & vochtigheid. Opmaak verbeterd
    - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
    - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

    #2
    Veel gestelde vragen.
    Dit bericht reserveer ik voor de veel gestelde vragen.
    - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
    - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

    Comment


    • Eurogro
      Eurogro commented
      Editing a comment
      Hallo Hoelang Kun je het perculaat bewaren
      En hoe

    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      Dat is niet echt te zeggen Eurogro. Ga vooral op je eigen neus en ogen af; als je merkt dat het product verandert, gooi het dan weg. Stukje van Wormenhotel.nl
      Je kunt percolaat het beste direct gebruiken, maar als het goed schoon is opgevangen kun je het ook lang bewaren. Controleer dan goed of er geen stukjes of andere vervuiling in zitten, geen schuim op zit of een gekke geur heeft (normaal ruikt het net als kraanwater naar bijna niets). Je kunt het in een glazen of plastic fles doen en afsluiten met een schroefdop. Check na een paar dagen even of het niet gaat gisten, als er bubbels in komen of je iets alcoholisch ruikt kun je het beter weg gooien. Als alles goed gaat kun je het maanden bewaren. Het beste in het donker, dan blijft het werkzaam.

    • Captain fantasy
      Captain fantasy commented
      Editing a comment
      Walgelijk....!!!! I love it

    #3
    Het is wel de bedoeling dat je de zakjes van de thee en de koffiepads eraf haalt, daar zit plastic in verwerkt !

    Goed topic, en in het goeie forum, alleen daarvoor al een +
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      Stel je dat als een vast gegeven QnQ , dat er plastic in verwerkt zit?
      Had er al wel bij staan dat het er alleen in kan als ze van papier zijn. Dacht dat veel producten al gehoor hadden gegeven aan die wens van consumenten

    • QnQ
      QnQ commented
      Editing a comment
      Voor zover ik weet zit in bijna allemaal plastic verwerkt, op een paar exotische merken na.

    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      Ik zal het even aanpassen Plastic willen we natuurlijk niet in onze compost.

    #4
    Erg mooi verslag Kroket!



    Petje af, en nu je rust nemen he?




    STICKY!!!
    "Alles gaat goed, en anders doe ik wel alsof" - Takketoelli
    "Wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen" - Bassie
    "Ajeto" - Buurman en Buurman

    Comment


      #5
      Wanneer zijn de wormen klaar voor gebruik en kun je er een hamburger mee draaien?

      Comment


      • kroket
        kroket commented
        Editing a comment
        Gast Heb ik daar dat hele antwoord voor getypt?

        Edit: Heb het even voor je opgezocht.. Tijgerwormen zijn volwassen na 2 maanden. Dan haal je er het meeste vlees af. Maar goed, kalfsvlees is ook lekker, dus je kan het altijd eerder proberen!

      • QnQ
        QnQ commented
        Editing a comment
        Voor een kalf heb je wel grotere emmers nodig.

      • kelderkastje
        kelderkastje commented
        Editing a comment
        Als je die schoonspoelt moeten die toch mee door de vleesmolen kunnen. Ik ga eens kijken. Meelwormen en sprinkhanen heb ik al mee gekookt, het kan. Het moet zeker niet.

      #6
      Nooit geweten dat wormen autistisch waren en het daarom van groot belang is dat je die bodemgaten zo mooi uitlijnt..

      Tijd teveel in quarantaine zekers.
      Pas u aan aan de onaangepasten. Wees tolerant voor de intoleranten. Omarm hen die u afwijzen. Het systeem heeft gefaald.
      Het systeem betreurt dit ten zeerste.

      Comment


      • Prspctr
        Prspctr commented
        Editing a comment
        ik denk dat hij dat eerder gedaan heeft voor de gelijkmatige invoer van zuurstof en afvoer van perculaat over de gehele oppervlakte. Plus: Als je werk er netjes uitziet ben je er extra tevreden over.

      #7
      Top zulke berichten, duidelijke info!
      Heb altijd al in de tuin een composthoop maar nu toch maar een paar bakjes op elkaar gestapeld.
      nu ik heb gelezen hoe makkelijk je het vocht op kan vangen ga ik dIt zeker toepassen en voeden aan de dames.
      thnx hiervoor

      Nu een paar dagen verder en er gebeurt wel degelijk iets. Als ik de deksel op til zie je de druppels aan de onderkant van de deksel hangen. Hebt broeit dus wel degelijk binnen in de bak. Is dit de bedoeling ook?
      Last edited by Daandaan; 12 April 2020, 21:56.

      Comment


        #8
        Nog een toevoeging ivm regenwormen in de tuin. Ter info
        De eerste vorst is gepasseerd, de bomen en struiken laten massaal hun blad vallen en de bodem wordt mooi afgedekt. Elk jaar valt er zo een hele hoop organisch materiaal op de bodem (en niet alleen in de herfst) en toch verdwijnt dit allemaal. Het is niet dat je in een bos over een pak …

        Comment


        • kroket
          kroket commented
          Editing a comment
          Zoals rietslang hieronder al zegt, zijn de 'echte regenwormen' niet geschikt voor het composteren. Ze vallen onder de diepgravers, het zijn juist de strooiselwormen die we willen hebben.
          Maar... Heb je artikel gelezen en het is wel een leuke aanvulling! Het gaat meer over wormen in het algemeen dan specifiek de regenworm

        #9
        Oorspronkelijk geplaatst door R8A9F4 View Post
        Nog een toevoeging ivm regenwormen in de tuin. Ter info
        Compostwormen zijn niet hetzelfde als regenwormen R8

        Leuke info en samengesteld Kroket, die rakkertjes stellen ook op tijd een korreltje zand op prijs en nu en dan een kleine hoeveelheid zeewierkalk of lavameel.
        ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

        Comment


        • Rietslang
          Rietslang commented
          Editing a comment
          Graag, al naar gelang de hoeveelheid koffiegruis men toevoegd, zal de zuurtegraad in de toren toenemen. Dit word gecorrigeerd door toevoeging v kalk maar met lavameel kan men hetzelfde effect bekomen, dit laatste maakt de compost idd extra vruchtbaar maar ik gebruikte ook zeewierkalk en was eveneens in een mum van tijd verdwenen. Ik wissel nu af en weet (nog) niet wat het meest ideale is?

          Men kan zien dat de bak aan het verzuren is door kleine witte wormpjes die te zien zijn, die op zich geen kwaad kunnen maar wel een prima indicator dat het tijd is voor dus wat lava of kalk..

          Dat koffiegruis hetzelfde deed als zand wist ik niet, thanks! Ik zal v elks ook een beetje toevoegen

        • QnQ
          QnQ commented
          Editing a comment
          Zijn dat geen jonge wormen ?
          Die zijn ook wit.

        • Rietslang
          Rietslang commented
          Editing a comment
          Dag QnQ en neen hoor,
          duurt niet lang voor je een artikel vind waar ze het er over hebben.
          "eens id 4 weken verkalkt zeewier toevoegen helpt de compost 'zoet' te houden. Zeker toevoegen als er witte katoenachtige wormen id bak tevoorschijn komen, deze zijn een indicator dat de compost te zuur word"

        #10

        Nu een paar dagen verder en er gebeurt wel degelijk iets. Als ik de deksel op til zie ik de druppels aan de onderkant van de deksel hangen. Hebt broeit dus wel degelijk binnen in de bak. Is dit de bedoeling ook?
        En hoe lang zal het ongeveer duren voordat het de wormen zover zijn dat er daadwerkelijk vocht in het opvangbakje terecht komt?

        Comment


          #11
          Het is niet de bedoeling dat het gaat broeien Daandaan. Nou wil het niet zeggen dat druppels aan de deksel, betekend dat het broeit. Vocht verdampt ook op kamertemperatuur (laat maar eens een glas water en paar dagen staan).

          Wormen vinden een graad of 15 geweldig en gaan dood onder de 0, of boven de 30 graden. Als je compost aan het broeien is, zit je al snel boven die 30 graden. Ik zou verwachten dat je de wormen dan ook moet zien vluchten, ze proberen dan uit de bak te kruipen.

          Hoe lang het duurt voordat je vocht kan aftappen, durf ik niet te zeggen. Stadstuinieren.nl heeft het over 8 weken. Zelf denk ik dat er veel factoren van invloed zijn. Hoeveel wormen voeg je bij de start toe, wat voor organisch materiaal en of dit al deels gecomposteerd is, hoeveel vocht, enzovoort..

          Zelf heb ik ook enigzins mijn bedenkingen bij perculaat. Niet het gebruik ervan, maar de bewering dat het wormenurine is
          Ik denk eerder dat het om vocht gaat dat vrijkomt bij het vergaan van vers organisch materiaal. Zoals van groente en fruitresten, een soort compostthee zeg maar. Ik vraag me dan ook af wat er gebeurt als men bijvoorbeeld alleen gedroogde bladeren toevoegt (wel bevochtigen natuurlijk). Maar aangezien ik zelf pas net ben begonnen, heb ik dit nog niet kunnen testen.
          - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
          - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

          Comment


          • Daandaan
            Daandaan commented
            Editing a comment
            Wederom bedankt voor de reactie kroket

            Dan zal het bij mij niet broeien want ze zitten er nog mooi in.
            Wel ontkiemen zaden ook mooi in deze bak, er zat bij mij een stuk pompoen in en er zijn al behoorlijk wat zaden hiervan ontkiemd en mooie wortels geschoten. Leuk om zulke dingen ook te zien gebeuren.

            8 weken zeggen ze dus.... nou dan heb ik iig een beetje een richtlijn. En uiteraard zal het afhankelijk van meerdere factoren zijn hoe lang het duurt. Wachten het rustig af. Was gewoon nieuwsgierig (ongeduldig eerder haha)

            En wat het precies is zou ik ook niet durfen zeggen. Denk iid wat jij zegt ook zeker een deel ervan zou zijn. Hopelijk hebben we er straks een x profijt van wat voeding betreft voor nu was de bezigheid ook al vermakelijk.

          • QnQ
            QnQ commented
            Editing a comment
            Das precies het verschil tussen een wormentoren en een composthoop.
            In een composthoop moet het wel broeien, de temperatuur loopt op tot 60+ graden (!) zodat onkruidzaden dood gaan.
            Er zitten ook wormen in, maar toch meestal niet in het midden waar het zo heet wordt.

          • Rietslang
            Rietslang commented
            Editing a comment

          #12
          Tadaaa!
          Merci voor het idee Kroket!
          Attached Files
          https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...20#post1540729

          Comment


          • kroket
            kroket commented
            Editing a comment
            Nice Daar kunnen aardig wat liters in denk ik, hoeveel?

            Dacht ergens gelezen te hebben dat de wormen vooral de bovenste 30cm van een bak bewonen. Daarmee zou je nog rekening kunnen houden tijdens het (bij)vullen

          • colori
            colori commented
            Editing a comment
            Goeie vraag, ik schat een 100l? Heb er niet echt naar gekeken.
            Dat ze in de bovenste toplaag leven kwam ik ook al tegen, niet teveel per keer toevoegen denk ik.

            De bak 'draait' ondertussen al een dikke week. Heb er 1kg wormen in gedaan icm met wat compost uit de tuin, een klein deel onkruid en kiemplanten. Na een dag of 2 waren ze al lustig aan het werk had ik de indruk.

          • kroket
            kroket commented
            Editing a comment
            Dat gaat al mooi snel dan met een kilo wormen!
            Bij mij beginnen ze nu af en toe boven te komen na 3-4 weken, eindelijk.. Ahjah, ben ook met een klein handje kleine wormen en een emmer vol voer begonnen

          #13
          Vuilnisbak is 70l dacht ik, succes met de wormen.
          https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...mby-Hash-maken

          Comment


            #14
            Attached Files
            ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

            Comment


            • WittiW
              WittiW commented
              Editing a comment
              De enige die bang is voor opwarmende aarde is dat beestje "mens". Die aarde boeit het niet, die ouwe hoer heeft al zoveel gereden, dit stormpje? Hahaha, wordt ze niet nat van. Of wel, dan

            • Rietslang
              Rietslang commented
              Editing a comment
              Hihih Witti daar eye helemaal gelijk in

            #15
            https://wormenkwekerijwasse.nl/infor...-de-wormenbak/

            Er zit Blijkbaar een roofmijt in je wormentoren !!

            Hypoaspis miles familie, die het gevecht aan gaat met mijten en thrips!

            20220713_180252.jpg

            20220713_180329.jpg

            20220713_180328.jpg

            20220713_180349.jpg

            Ik kweek nu al hypoaspis zonder het te weten ! Nu nog Het andere, met het stuifmeel van de lisdodde verder experimenteren en we hebben al twee belangrijke companions in het gevecht tegen beestjes.

            Het uitzetten kan niet moeilijk zijn , wat aarde met wormen in elke pot topdressen, en ik zie ze wel actief de plant aflopen op zoek ernaar. Wat een actieve beestjes zeg. Hyperkinetische speldekopjes!
            Ganja always does the trick.

            Comment

            Bezig...
            X