Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Compost en wormen vocht ??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Compost en wormen vocht ??

    Korting op 420shop
    Hallo mede kwekers
    vraag wat is het verschil of is er verschil tussen compost vocht en wormen vocht
    gezien ik een compostbak heb gemaakt van een halve ibc tank dus 500 ltr met aftapkraan
    met een zwevende vloer deze licht ca 10 cm vrij van de bodem op klinkers
    daar een Wagenings net op rond 6 x 150x150 met daar kippengaas op gespannen en daar over aluminum muggengaas zo dat de wormen die ik er later in zal doen als ik ze in de tuin tegen kom
    niet verzuipen
    hij is nu ca 5 wekken oud in gebruik en begint stilaan te lekken
    dus compost vocht moet dit ook verdunt worden of kan het gelijk bij de planten
    de samen stelling is bladcompost knipafval van de wietplanten onkruid kweekperen
    groenteafval schillen van banaan en sinaasappel
    en een peer handen kippenmestkorel
    Om de week schep ik de bak om om er lucht in te hoeden kroket ik kan geen linkjes vinden
    over mijn vraag HAHA grapje

    #2
    Haha Helaas geen linkje

    Om eerlijk te zijn heb ik de indruk dat wormen vocht nagenoeg hetzelfde is als compost vocht. Ik heb weliswaar geen ervaring met een composthoop, maar wel met een wormentoren. Mijn wormentoren lekt enkel vocht als ik veel en heel vochtig materiaal toevoeg, of als ik de boel bevochtig. Daaruit haal ik op dat het vocht uit het materiaal komt, niet uit de wormen. Maar dat is mijn eigen conclusies, ik zal het geen feit noemen..

    Het dient wel verdund te worden.. 1:100 is een veilige dosering.
    - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
    - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

    Comment


    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      Hoeveel je het moet verdunnen is lastig te zeggen.. Hoe geconcentreerd is het? Een vraag die net zo lastig te beantwoorden is
      Daarom zou ik zelf veilig beginnen met bijvoorbeeld 1:100, als de planten goed reageren kan je dit altijd opvoeren.
      Voor het bevochtigen gebruik ik mijn speeksel.. Ik ga dan 3 uur naast m'n wormentoren zitten en spuug al het speeksel erin wat ik producer.. Daar zitten speciale verteringsenzymen in..

      Nee ik gebruik gewoon water

    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      dat van het water had je hem volgende week moeten vertellen!!

    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment

    #3
    Wormenpercolaat komt vanzelf maar na een paar maandjes en niet door de bak nat te maken, goeie compost heeft een goeie verhouding stikstof/koolstof/waterstof/zuurstof en dan gaat de rest vanzelf.
    Hoogstens wnr er een nieuwe verdieping wordt gestart kun je het wat benevelen maar de bak wordt al gauw te nat/zuurstofarm en ze vinden het niet leuk als je er om de zoveel tijd in woelt, dan komen er een paar naar boven met hun vuist omhoog.
    Doorgaans verdunnen 1:10
    ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

    Comment

    Bezig...
    X