Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Indien je per se de PH en EC van je aarde wil meten bij bio kweken, instructie van Biobizz

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Indien je per se de PH en EC van je aarde wil meten bij bio kweken, instructie van Biobizz

    Korting op 420shop
    Nadat ik dhr. B.B. van Biobizz heb verzocht om een methode om de PH en EC van je aarde bij biokweek te kunnen meten, ontving ik van hem de volgende instructie.




    1) gedemineraliseerd water


    2) paar monsters van je aarde nemen; zo dicht mogelijk bij de wortel van de plant


    3) zelfde hoeveelheid gedemineraliseerd water vullen bij de monsters (bijvoorbeeld 100 ml aarde + 100 ml
    gedemineraliseerd water)


    4)roeren en laten rusten voor een half uurtje


    5) mengsel door een koffiefilter filteren in een maatbeker


    6) pH + EC aflezen van het water


    Stel gedemineraliseerd water is 7,0 en pH van het water = 5,8
    Dan is dit 7,0 - 5,8 = 1,2 1,2 / 2 = 0,6 = 5,8 + 0,6 = 6,4

    Hoop dat je er wat mee kunt. Mocht je nog vragen hebben, horen we het graag!

    Voor nu vriendelijke groet,
    Stemma doet het forum, stout 2017

    Stemma doet stout (2016)
    Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

    #2
    Re: Indien je per se de PH en EC van je aarde wil meten bij bio kweken, instructie van Bio

    - leuke berekening
    - als men dame klaar is zal ik het eens bekijken

    - Grts Amazing familie

    Comment


      #3
      Re: Indien je per se de PH en EC van je aarde wil meten bij bio kweken, instructie van Bio

      Het is een leuk rekensommetje maar in principe kan je er weinig mee. Naar mijn weten moet je de bodem ph bij bio niet gaan aanpassen aangezien heb bio leven het zelf regelt.(heb ik me laten vertellen)

      Snoer me aub de mond als ik onzin lul haha

      Voor je ec zou het wel prima zijn maar dan nog is het beter om naar de plant zelf te kijken aangezien ieder soortje zijn eigen waardes wil.

      Mijn leidingwater is ph 7.6 en dat voer ik me dames gewoon zonder problemen. Af en toe wat voeding erbij dat verlaagd het wel iets

      thnx voor het delen stemma

      Comment


        #4
        Re: Indien je per se de PH en EC van je aarde wil meten bij bio kweken, instructie van Bio

        Je hebt dan een ruwe schatting inderdaad. Maar wat psychadelic zegt klopt wel; het bijsturen is niet hard nodig als je bodem in orde is. Als je daarvan een pH van 6.5 aanhoudt dan zal het watergeven weinig verschil maken. Afhankelijk van de duur van de kweek natuurlijk.
        Het makkelijkste is om af en toe wat regenwater bij te geven, dan trekt het zo weer recht.
        Je EC kun je blijkbaar ook met een voltmeter vrij goed schatten, maar hoe dat ook alweer gaat, dat weet ik niet.

        Desalniettemin een leuke methode! Kan wel leuk samen met de diy-ph meter, die ik niet kan plakken hahaha!

        Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

        https://www.jointjedraaien.nl/wietforum/threads/24309-Een-PH-meter-zelf-maken

        Toch wel?
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

        Comment


          #5
          Re: Indien je per se de PH en EC van je aarde wil meten bij bio kweken, instructie van Bio

          Bij de EC meet je de geleidbaarheid he.. Electrical Conductivity
          Dat kun je met een ohmmetertje ook meten.

          Ik meet de pH in de potten eigenlijk ook alleen als er een probleem is waar ik niet uit kom, of om m'n vermoedens te bevestigen.
          Bovenstaande is de manier zoals die normaal al gedaan wordt toch.
          Met voldoende aarde (buffer) zouden er geen problemen moeten zijn als je Biobizz gebruikt.
          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

          Comment


            #6
            Re: Indien je per se de PH en EC van je aarde wil meten bij bio kweken, instructie van Bio

            Is er een verschil hoe de aarde zich regelt?
            Wil zeggen, is het makkelijker voor de aarde om een hoge ph of lage ph te regelen?

            En de waarde zal toch ook een rol spelen? geef je water met ph7 zal dit makkelijker zijn dan water met ph8 of hoger?

            Comment


              #7
              Re: Indien je per se de PH en EC van je aarde wil meten bij bio kweken, instructie van Bio

              Het principe van biologische grond is dat de voedingsstoffen in een breedere pH range opneembaar zijn. Dus bijv tussen een pH van 5 en 8 kunnen verschillende voedingsstoffen makkelijk opgenomen worden vanuit de grond. Dat komt door chelaten, dat zijn chemische verbindingen met metaal-ionen. Die metaal-ionen zijn in ons geval de sporenelementen die in kleine hoeveelheden aanwezig zijn maar wel van groot belang. Chelaten verpakt met een bepaald sporenelement zijn beter bestand tegen verschillende omgevingsfactoren in de grond. Daarom hoeft bij biologisch kweken de EC en pH niet geregeld te worden omdat chelaten de voedingsstoffen beter opneembaar maken.

              Nou denk je misschien, maar het is toch bio kweken? Op moleculair niveau is biologie gewoon chemie. Dat valt ook wel aan te tonen.
              Hieronder zie je een plaatje van 2 moleculen. Links zie je Chlorofyl. Dat molecuul is de bouwsteen van het bladgroen in (wiet)planten. Zonder bladgroen geen fotosynthese.
              In het midden zie je dat chlorofyl een Mg (magnesium) ion bevat. Bij een magnesium tekort treedt er gele bladverkleuring op, dat komt omdat er geen chlorofyl gevormd kan worden.
              molekuly.jpg

              Comment

              Bezig...
              X