Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Supplementen: Wat, hoe en waarom?

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Supplementen: Wat, hoe en waarom?

    Korting op 420shop
    Power roots, powerzyme, enzym+, aminozuren, sugar royal, en zo zijn er nog duizenden producten extra, naast reguliere voeding.
    Is dat verspilling, juist goed, of misschien zelfs wel slecht?

    AminozurenMaar waarom voegen we dit toe?Enzymen
    Jaaaa, enzymen. Mijn favoriete onderwerp! Je had dus die lego-blokjes he, van aminozuren? Weet je nog? Hierboven. Stel nu dat je daar een autotje van bouwt, of misschien een hijskraantje. Dan heb je een enzym: een molecuul (proteine of eiwit) die een chemische reactie versnelt. Een enzym is dus een biologische katalysator. Da's geweldig! Het maakt dingen, breekt ze af, of vervoert ze.
    Maar, een enzym werkt alleen bij een bepaalde pH, bepaalde temperatuur en bepaalde vochtigheid(sgraad). Voor sommige enzymen moet zelfs ijzer aanwezig zijn, of een andere hulpstof. Enzymen, ze zijn geweldig, maar wel steeds onder een flinke lijst voorwaarden. Als ze een keer uitdrogen, zijn ze vaak kapot. Daarnaast: enzymen breken alleen dingen af als die dingen aanwezig zijn.. Je kunt amylase (uit je speeksel, dat breekt zetmeel af tot suiker) wel toevoegen aan je aarde, maar als er geen zetmeel in zit, dan heeft dat weinig zin.
    Dus, daar sta je dan naast je potje: je voegt duizenden verschillenden enzymen toe, in een vloeistof met pH 6.5. Ongeveer 10 van de 1000 'werken' op die pH. 5 van die 10 werken alleen bij een temperatuur boven de 28 graden. Dus dan houd je 5 type enzymen over die daadwerkelijk hun werk doen. Wat doen die dan? Suikers afbreken? Ofzoiets? Maar als er geen suiker in de bodem zit, wat dan? Dan doen ze dus niets.
    En de rest, die 95 andere typen eiwitten? Die veranderen in gestold en misvormd eiwit, zoals een gekookt eitje. Kortom: voer voor het bodemleven. Uiteindelijk komt dat weer vrij in de vorm van N, P, K, SO4, H2O en CO2. De enzymen die niet werken, die veranderen dus na een lange kringloop weer in de bodem als normale, kale, plantenvoeding.

    Suikers
    Waar gaat dit heen?
    Ok, waar komen suikers vandaan?
    Jullie in koor: van planteeen!
    Hoe worden die suikers gemaakt?
    Door fotosynthese natuurlijk!
    Wat gebeurt er als die fotosynthese niet meer nodig is?
    De plant groeit door, zelfs in het donker! Maar het wordt wel een misbaksel.
    Wanneer is fotosynthese niet meer nodig?
    Als je veel suikers toevoegt!
    Waarom voegen we dan suikers toe?
    eh....Ja. Goeie vraag. Weet jij het LR2?Maar als ik suikerproduct X toevoeg aan mijn bodem, smaakt mijn wiet veel beter!
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    #2
    Re: Supplementen: Wat, hoe en waarom?

    Groot gedeelte (mede door gebrek aan basiskennis) way boven mijn pet, maar met interesse gelezen.

    Thanks.

    GHF

    Comment


      #3
      Re: Supplementen: Wat, hoe en waarom?

      zou zeggen probeer het uit zelf groeivoeding en of wortelstimulator maken is niet zo moeilijk,maar zelf goede bloeivoeding of een goede booster is een ander verhaal.toen ik pas begon met kweken ging de ph in me vat aardig heen en weer tegenwoordig blijft hij gewoon stabiel.natuurlijk verdienen de fabrikanten dik aan hun voeding,maar ze geven ook wat uit naar onderzoek.Ben dik tevreden over de Nederlandse fabrikanten in onze branche,de voeding is top,en vooral de aarde is echt toppieVergeet niet dat kweker een beroep is,en wij maar met hobby bezig zijn.
      verzonden vanaf mijn bos hut met tamtam

      Comment


        #4
        Re: Supplementen: Wat, hoe en waarom?

        Rated!

        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

        Comment


          #5
          Re: Supplementen: Wat, hoe en waarom?

          Wederom mooi geschreven LR2

          Het doet mij denken aan aflevering van Keuringsdienst van Waarde waarbij ze Negerzaad als Superfood gingen 'verkopen'.

          Opm. Negerzaad is vogelvoer.

          Ik realiseerde mij al dat ik grotendeels het bodemleven aan het voeden was, in de hoop de plant daar blij mee te maken. Maar dat ik onbedoeld de grond aan het verzuren was is nieuw voor mij.
          Stemma doet het forum, stout 2017

          Stemma doet stout (2016)
          Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

          Comment


            #6
            Re: Supplementen: Wat, hoe en waarom?

            Oorspronkelijk geplaatst door joremkrank View Post
            zou zeggen probeer het uit zelf groeivoeding en of wortelstimulator maken is niet zo moeilijk,maar zelf goede bloeivoeding of een goede booster is een ander verhaal.toen ik pas begon met kweken ging de ph in me vat aardig heen en weer tegenwoordig blijft hij gewoon stabiel.natuurlijk verdienen de fabrikanten dik aan hun voeding,maar ze geven ook wat uit naar onderzoek.Ben dik tevreden over de Nederlandse fabrikanten in onze branche,de voeding is top,en vooral de aarde is echt toppieVergeet niet dat kweker een beroep is,en wij maar met hobby bezig zijn.
            Voor mij is het beroep. Niet van wiet specifiek, maar van planten.
            Geen enkele plantenkenner, of laborant, of plantenkweker zou zomaar iets toevoegen zonder het uit te zoeken.
            Het is niets meer dan scheikunde, zelfs de basis van de basis.. Eigenlijk hoef je er geen drol van te weten, maar slechts een handleidingkje te lezen zoals Plants from Testtubes.

            Ze geven tegenwoordig trouwens meer geld uit aan marketing dan onderzoek, getuige de banners, reclame, expo's, aanwezigheid op beurzen enzovoorts.
            Als je de verpakking er bij pakt, dan zie je dat vrijwel elke bloeivoeding dezelfde samenstelling heeft. Als iets goed werkt, dan hoef je dat ook niet veel verder te onderzoeken. Ook is de samenstelling niet te patenteren, dus moeten ze het van de overtuiging - en reviews - van de klant hebben.

            Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.
            Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
            Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

            Comment


              #7
              Re: Supplementen: Wat, hoe en waarom?

              Hahaha negerzaad is vogelvoer Stemma je hebt mijn dag weer gemaakt lol [emoji14]

              LR2 merci voor dit leuk stukje leesplezier is super handig! Cheers bro!

              Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y625-U51 met Tapatalk

              Comment


                #8
                Re: Supplementen: Wat, hoe en waarom?

                Waarom was jij niet m'n biologieleerkracht i.p.v. die zeikerd die ik had?
                Heerlijk hoe je zo'n info toch kunt verwerken in een stukje tekst dat vlot leest.
                Stap voor stap geraken we er wel.

                Comment


                  #9
                  Re: Supplementen: Wat, hoe en waarom?

                  Graag gedaan Modest!
                  Ik moet wel zeggen, ik had ook zo'n docent.. Vanaf de vijfde les biologie heb ik gezworen om zo min mogelijk met biologie te gaan doen.. Na 5 jaar vermijden kwam ik er achter dat het toch best leuk is, en dat het echt de schuld van de docent is geweest dat ik er niet eerder over ben gaan doorleren.
                  Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                  Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                  Comment


                    #10
                    Re: Supplementen: Wat, hoe en waarom?

                    Blijkbaar de oorspronkelijke post gemist, maar gelukkig komt het nu weer boven. Duidelijk en interessant verhaal weer LR2.


                    ps Jammer dat je geen reputatie toe kan kennen als je dat al een keer eerder gedaan hebt. Kan er toch ook niets aan doen dat het vaak dezelfde mensen zijn die zoiets informatiefs posten?

                    Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                    Comment


                      #11
                      Re: Supplementen: Wat, hoe en waarom?

                      Ah joh, een comment is mij meer waard dan een reputatiepuntje.

                      Nog een toevoeging, na veel uren lezen over celculturen van planten en de magische toevoegingen daaraan:
                      Light malt extract.
                      Spul is ideaal om schimmels mee te kweken, bier mee te brouwen, gisten mee te kweken, maar dus ook om het bodemleven te voeren. Het bevat vrijwel alle benodigde aminozuren voor een plant, met daarnaast aardig wat suiker.
                      Kost ongeveer 5 euro per kilo. Oplossen in water door even te verwarmen, en klaar ben je.
                      Zelfde geldt voor de meeste (zuivere, dus niet uit concentraat) fruitsappen, maar die zijn vaak erg zuur.

                      Dus da's nog een makkelijker recept dan in de beginpost.

                      Is er wellicht interesse in het effect van plantenhormonen? Een stukje daarover? Ben er nu toch veel mee bezig in m'n vrije tijd, een overzichtje met uitleg is zo gemaakt.
                      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                      Comment


                        #12
                        Re: Supplementen: Wat, hoe en waarom?

                        Heel intresant om te lezen snap er niet heel veel van maar wat ik er van snap is dat mengsel goed voor je bodem leven als je maar paar druppels mengt met water

                        Comment


                          #13
                          Re: Supplementen: Wat, hoe en waarom?

                          Bedankt voor een erg leerzaam stukje info
                          snap nog niet alles ma al veel wel door je leuke manier van uitleggen thanks

                          Comment


                            #14
                            Re: Supplementen: Wat, hoe en waarom?

                            Mooi stuk, klinkt logisch in.mijn oren. Moet ik zeggen dat ik nooit supplementen heb gebruikt.

                            Mbt de hormonen, kom maar op.

                            Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk

                            Comment


                              #15
                              Ingewikkelde materie in een begrijpelijke verpakking.

                              Gestickied.
                              ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                              Comment

                              Bezig...
                              X